zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

De betekenis van lachen op het werk

Door: Frank van Marwijk , 28 juli 2013
Managers en medewerkers ervaren hun werk als een serieuze zaak, maar zouden het niet goed vinden als er op het werk nooit werd gelachen. Een goede sfeer in de organisatie is een belangrijke voorwaarde om prettig te kunnen werken en lachen hoort daarbij. Maar wat is dat lachen nu eigenlijk? Waar komt het vandaan en waarom vinden we het belangrijk. En wat kunt u er mee als manager?
  Lees verder...
 

De zin en onzin van open gebaren

Door: Frank van Marwijk , 23 juni 2013
In veel opleidingen voor managers en verkopers wordt uitgelegd hoe ze tijdens hun presentaties optimaal gebruik kunnen maken van gebaren. Er wordt vooral verondersteld dat het goed is om veel met open handen te praten. Ook zou het goed zijn om zoveel mogelijk met uw handen te praten om levendig over te komen. En hoewel gebaren inderdaad behulpzaam kunnen zijn tijdens uw contacten, dient u ze voorzichtig en doordacht te gebruiken.
  Lees verder...
 

Gebruik stijgende lijnen in uw communicatie

Door: Frank van Marwijk , 16 juni 2013
Stijgende lijnen betekenen voorspoed. Als uw statistieken een stijgende lijn laten zien, weet u dat het goed gaat met uw bedrijf. Maar het zien van opgaande lijnen alleen al zorgt voor een betere stemming en aangepast gedrag. Zelfs files blijken korter te worden als de pijlen op de verkeersborden omhoog wijzen. Van deze kennis kunt u ook nuttig gebruik maken in uw werk. Door stijgende lijnen te tonen, legt u het accent op succes en optimisme.
  Lees verder...
 

Stoppen met somberen

Door: Frank van Marwijk , 26 mei 2013
Komen we uit de crisis met positief denken? Frank van Marwijjk denkt dat het kan werken en roept u op om met hem mee te doen. Negeer het mopperen en klagen van anderen. Durf te investeren en ga ervan uit dat anderen dat ook zullen doen. In het begin zullen anderen misschien verbaasd zijn over uw optimisme en vertrouwen. Maar u zult merken dat deze houding enorm besmettelijk is.
  Lees verder...
 

Door welke overtuigingen laat u zich beďnvloeden?

Door: Frank van Marwijk , 12 mei 2013
Hoe u zich in uw werk presenteert, is een afspiegeling van waar u in gelooft en wat u belangrijk vindt. Wat neemt u voor waar aan? Hoe ziet u zichzelf in uw werk en hoe kijkt u naar anderen? Waar staat u eigenlijk voor? Ontdek op welke manier uw overtuigingen en die van anderen de werkelijkheid bepalen.
  Lees verder...
 

Hoe motiveert u uw medewerkers?

Door: Frank van Marwijk , 05 mei 2013
In deze tijd volstaat het niet meer om te motiveren door middel van straffen en belonen. We worden intrinsiek gemotiveerd. Ontwikkelingsmogelijkheden, gevoel van autonomie en voldoening in het werk zijn onze belangrijkste motivatoren. Hoe kunt u daar aan bijdragen?
  Lees verder...
 

Communiceert u vooral verbaal of non-verbaal?

Door: Frank van Marwijk , 28 april 2013
Waar moet u uw aandacht op richten als u een sollicitatie, een verkoopgesprek of een toespraak voorbereidt? Is het genoeg als u precies weet wat u zult vertellen? En is lichaamstaal trainen om een goede spreker te worden een heilloze weg zoals sommigen beweren? Is het belang van lichaamstaal een mythe die alleen gestoeld is op oude theorieën?
  Lees verder...
 

Wanneer stopt uw persoonlijke ontwikkeling?

Door: Frank van Marwijk , 21 april 2013
Oudere medewerkers draaien veelal op ervaring en routine. Zij gaan er vanuit dat de effectiviteit van hun werkwijze zich in de tijd wel bewezen heeft. Sommige van hen menen dat zij zich daarom helemaal niet meer hoeven te ontwikkelen. Staat u nog midden in het werk of bent u inmiddels (mentaal) al aan het afbouwen?
  Lees verder...
 

Beschouw een klacht als een gratis advies

Door: Frank van Marwijk , 01 april 2013
Er is slechts één ding erger dan een klacht krijgen: géén klachten krijgen. Dat stelt Frank van Marwijk. We beschouwen de klager als een mopperkont die het waarschijnlijk bij het verkeerde eind heeft. Maar dat is geheel ten onrechte.
  Lees verder...
 

Uw grenzen voorbij

Door: Frank van Marwijk , 10 maart 2013
In het dagelijkse leven en op uw werk komt u situaties tegen waarbij u binnen een bepaald patroon blijft hangen omdat u dat altijd zo doet of omdat er een zekere norm is ontstaan. Soms is het goed om dat patroon te doorbreken. U komt dan tot betere prestaties, zo betoogt Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Zo wordt u een goede leugenaar

Door: Frank van Marwijk , 03 maart 2013
Vier op de vijf mensen vertelt dagelijks een leugen. Werknemers liegen over hun gezondheid en over de voortgang van hun werk. Collega’s vertellen onwaarheden over hun verleden en verwanten liegen over de prijs die zij voor een product betaald hebben. Grote kans dus dat ook u het doet. Frank van Marwijk stelt: als u toch regelmatig liegt, kunt u er maar beter goed in zijn. Met deze dertien tips wordt u een goede leugenaar.
  Lees verder...
 

Maak een sociogram van uw team

Door: Frank van Marwijk , 24 februari 2013
Tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken komen de verschillende ideeën, motivaties, doelstellingen, wensen en verwachtingen van uw medewerkers uitgebreid aan bod. Zo krijgt u inzicht in ieders persoonlijke drijfveren. Maar voor een goede aansturing van uw team heeft u meer informatie nodig. Dat kan met behulp van een zogeheten sociogram.
  Lees verder...
 

Wat doet u op Nationale Complimentendag?

Door: Frank van Marwijk , 17 februari 2013
Op 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Maar is geven van een compliment op die dag  wel gemeend of eerder een verplicht nummer? En is het wel goed om zo’n dag te hebben of legitimeert je dat alleen maar om de rest van het jaar niets te hoeven zeggen en je complimenten kunstmatig op te sparen tot 1 maart?
  Lees verder...
 

Maak gebruik van vanzelfsprekendheid

Door: Frank van Marwijk , 03 februari 2013
Als manager kunt u opdrachten geven of mensen de vrije keuze laten. In het eerste geval kan u een autoritaire houding verweten worden. En in het tweede geval loopt u het risico dat dingen anders verlopen dan u eigenlijk zou willen. Er bestaat echter nog een andere manier waarmee u de regie kunt behouden: maak gebruik van een zekere vanzelfsprekendheid. U laat met uw woorden en door uw manier van doen blijken dat u ergens gewoon vanuit gaat.
  Lees verder...
 
< vorige 8 9 10 11 25 volgende >
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
CEO: zet ethisch handelen medewerker hoger op de bedrijfsagenda (1) 
Goed management boost de productiviteit  (1) 
Pakketdiensten vergelijken: besparen op verzendkosten (1) 
Leadgeneratie, social selling en contentmarketing niet op niveau (1) 
‘Cloudmasters’ versnellen eigen mogelijkheden om branchegenoten te verslaan (1) 
Ga tijdig met complimenten aan de slag! (1) 
Verbetering huis: verandering tuin heeft grootste voorkeur (1) 
beurs
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Beursupdate: AEX op Wall Street
Intel boekt recordomzet, maar minder winst
Starbucks boekt hogere omzet en winst per aandeel
meer beurs
top10
Strengere eisen papiervernietiging door invoering AVG
Goed management boost de productiviteit
Nederlandse bevolking heeft financiële dode hoek
Man tevredener over hoe partner met geld omgaat dan vrouw
VCP: meer rekening houden met eisen werknemer
Watjesverkoop: maak uzelf niet blij met een dooie mus
Toekomstige banen geen sciencefiction
Tien inzichten uit 25 jaar beleggen in Emerging Markets Debt
Nieuwe cookieregels bedreiging voor media-industrie
Weinig angst voor opkomst robotcollega’s
meer top 10
vacatures
meer vacatures