zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. 

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

Michel Hoetmer michelhoetmer@outlook.com
 
 
 

Weblog`s van Michel Hoetmer :

 

Het grote verschil tussen weten en kunnen

Door: Michel Hoetmer , 15 mei 2022
U wilt niet weten hoe vaak ik na afloop van een training hoorde "het was wel een leuke training hoor, maar het meeste wist ik al wel".

Deze verzuchting volgt over het algemeen na een training waarbij de deelnemers door hun baas op training zijn gestuurd. Bij vrijwilligers in open trainingen hoor ik het nooit. Hoe komt dat?
  Lees verder...
 

Sappige recepten voor mislukte trainingen

Door: Michel Hoetmer , 22 april 2022
Hoe zorg je er voor dat een training werkelijk effectief is? Ik bedoel dat mensen écht iets leren op een training en wat ze er hebben geleerd ze ook in de praktijk gaan toepassen?

Het lijken eenvoudige vragen, maar in  de dagelijkse praktijk valt het vaak vies tegen. Veel trainingen zijn al mislukt nog voordat ze zijn begonnen. Hoe zit dat?
  Lees verder...
 

Het boodschappenlijstjes probleem

Door: Michel Hoetmer , 15 april 2022
Hebt u wel eens meegemaakt wat mij onlangs overkwam? Ik ging boodschappen doen. Een boodschappenlijstje maken vond ik niet nodig, want ik dacht "dat onthoud ik wel!"

Maar... dat zul je nu altijd zien, toen ik thuiskwam was ik het belangrijkste vergeten. Zo gaat het met boodschappen doen en ook in de communicatie met klanten en uw medewerkers. Hoe werkt dat?
  Lees verder...
 

De mentale antenne van de topverkoper

Door: Michel Hoetmer , 20 september 2021
Verkopen gaat een stuk gemakkelijker wanneer klanten het gevoel hebben dat het 'klikt' tussen hen en de verkoper. Zo'n klik komt makkelijk tot stand wanneer u oprechte interesse toont voor hun situatie en met ze meeleeft. Hoe pakt u het aan?
  Lees verder...
 

Zo erkent u gemaakte fouten!

Door: Michel Hoetmer , 11 mei 2021
Stel u of uw bedrijf maakt een fout of komt negatief in het nieuws. Dan is het belangrijk om de opgelopen deuken in de repuatie te herstellen. Dat is echter gemakkelijker gezegd dan gedaan.  

De manier waarop men het doet maakt nogal wat verschil. In het ene geval is er sprake van blijvend verlies aan vertrouwen en in het andere geval is men bereid de gemaakte fout te vergeven en zelfs te vergeten. 
 
  Lees verder...
 

Verstrikt in een web van regeltjes

Door: Michel Hoetmer , 25 februari 2021
Hebt u zich ook wel eens afgevraagd waarom het ene tuincentrum haar deuren gesloten moet houden en het andere, waar ze toevallig voer voor dieren verkopen, wel open is?

Waarom een bloemenzaak plotseling een eerste levensbehoefte is en de verkoop van schoeisel of kleding kennelijk niet onder die noemer valt?
  Lees verder...
 

Praktische tips voor online ontmoetingen

Door: Michel Hoetmer , 12 februari 2021
Vrijwel niemand komt er onder uit. Veel vergaderingen en verkoopgesprekken vinden tegenwoordig plaats in de virtuele wereld. Je zou na bijna een jaar denken dat iedereen daar wel aan gewend is. Maar in de praktijk valt het vaak tegen. Een advocaat was onlangs aanleiding voor grote hilariteit omdat hij een 'kattenfilter' niet weg kon krijgen en hij als sprekende kat in beeld verscheen. Tijd voor enkele nuttige tips.
  Lees verder...
 

Luisteren voor verkoopsucces

Door: Michel Hoetmer , 05 februari 2021
Men selecteert verkopers vaak op hun vlotte babbel. Maar is glad van de tongriem gesneden werkelijk de belangrijkste vaardigheid in het arsenaal van de verkoper?

Waarschijnlijk hoort u geen nieuws als ik u vertel dat luisteren op z’n minst even belangrijk is. Op dat punt gaat het vaak mis.
  Lees verder...
 

Vijf praktische tips voor effectievere verkoopgesprekken

Door: Michel Hoetmer , 29 januari 2021
Men neemt verkopers vaak aan op basis van hun vlotte babbel. Dat iemand goed kan praten betekent echter niet dat hij ook een succesvolle verkoper is. Want goede verkoopgesprekken zijn nooit eenrichtingsverkeer. Eindeloos babbelen en dan op een gegeven moment buiten adem vragen "Wat vindt u er van?" werkt zelden of nooit. De kans is groot dat de klant ergens gedurende dit verbale geweld in de slaapstand is geraakt. Gelukkig kan dat veel beter.
  Lees verder...
 

Klanten willen slechts twee dingen

Door: Michel Hoetmer , 21 januari 2021
Interessante vraag: wat willen klanten nou precies? Draait het om beleving? Of dat bedrijven klanten in de watten leggen? Of gaat het om de unieke producten en diensten van bedrijven? 

De antwoorden op deze vragen spelen natuurlijk allemaal een rol in de relatie tussen klanten en bedrijven. Maar toch raken ze niet de kern van de zaak. Wat die dan wel is?
  Lees verder...
 

Twijfel is de grote vriend van excellente prestaties

Door: Michel Hoetmer , 13 januari 2021
Is zelfvertrouwen een noodzakelijke voorwaarde voor succes? Stel nu eens dat dit waar is, is twijfel dan een van de grootste vijanden van succes? Als beide antwoorden positief zijn, mogen wij vervolgens concluderen dat succesvolle mensen minder twijfels hebben dan anderen? Zijn het zelfverzekerde goden die zich door niets en niemand tegen laten houden?
  Lees verder...
 

Kijken, kijken en niet kopen

Door: Michel Hoetmer , 12 november 2020
Bent u ooit op een buitenlandse bazaar geweest? Dan zal het u vast wel eens zijn overkomen dat een verkoper door kreeg dat u uit Nederland kwam en met een zwaar accent riep "kijken, kijken, niet kopen!"

Het verschijnsel van de kat uit de boom kijken doet zich ook in ons land voor op totaal andere plekken. Het is trouwens niet uniek voor bazaars of Nederlanders. Wat is er aan de hand?
  Lees verder...
 

Ratingterreur

Door: Michel Hoetmer , 28 oktober 2020
U hebt het vast wel eens meegemaakt. U had contact met een groot bedrijf via hun telefonische service en stelde een vraag.

Eigenlijk was het helemaal niks moeilijks. De medewerker gaf keurig antwoord en uw probleem was opgelost. Alles leek in kannen en kruiken. Maar wat gebeurde er daarna?
  Lees verder...
 

Hoe gaat u effectief om met kakelende klanten?

Door: Michel Hoetmer , 02 oktober 2020
U bent uiteraard expert op uw vakgebied. Dan is het bijzonder lastig wanneer uw klanten kwistig met allerlei meningen strooien die als een tang op een varken slaan. Zie dan nog maar eens uw hoofd koel te houden.

Het is dan niet gemakkelijk om de neiging die ander eens goed uit te leggen hoe de vork werkelijk in de steel zit te onderdrukken. Maar is dat wel zo verstandig?
  Lees verder...
 
1 2 3 4 5 27 volgende >
Tips om je workforce te managen
reacties
Bijna de helft van de Nederlanders zet vakantiegeld op spaarrekening (2) 
Hoe zorg je ervoor dat werknemers cybersecurity serieus nemen? (1) 
Een beter salaris trekt Nederlander over de streep om een carrièreswitch naar de zorg te maken (1) 
Nederland is koploper flexibel werken (1) 
Zes competenties bij veerkracht (1) 
Stijgende energieprijzen en inflatie leiden tot ernstige problemen met onbetaalde energiefacturen (1) 
Bestaan er geen talent-gerichte leiders en organisaties meer? (6) 
top10
Hoe wordt jouw organisatie een digitale winnaar?
Mensen zijn meer dan hun arbeidsprestatie
Waarom het de hoogste tijd is voor bedrijven om elektronische handtekeningen te vertrouwen
Nederlander werkt liever thuis vanwege hoge benzinekosten
Het grote verschil tussen weten en kunnen
Technische branche: doelstellingen Klimaatakkoord onhaalbaar door personeelstekort
Bestuurders hebben bandenspanning niet op orde
Organisaties houden geen rekening met feedback werknemers bij aanpassen reis- en onkostenbeleid
Twaalf uitdagingen voor het hybride werken
Succesvol thuiswerken met geautomatiseerd uitgavenbeheer
meer top 10