zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
webloggers
 

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt ondernemers en verkopers nieuwe klanten te werven en meer te verkopen via praktische verkooptrainingen. Wilt u wekelijks praktische verkooptips ontvangen? Meld uzelf aan voor de gratis verkooptips van SalesQuest. U ontvangt als welkomstgeschenk het eBoek '37 Tips voor koude acquisitiegesprekken'.

Michel publiceerde de volgende boeken:

- Maak van de telefoon je vriend
Omgaan met bezwaren en tegenwerpingen
Sluit de deal!
Slim onderhandelen over prijzen

U kunt Michel ook volgen via Twitter of LinkedIn of Facebook.

Michel Hoetmer michelhoetmer@outlook.com
 
 
 

Weblog`s van Michel Hoetmer :

 

De kracht van stilte

Door: Michel Hoetmer , 23 mei 2019
Men selecteert verkopers vaak op basis van hun spreekvaardigheid. Een vlotte babbel is zeker een belangrijk aspect om te slagen in de verkoop.
Maar het is wellicht nog veel belangrijker dat verkopers relevante vragen stellen en scherp luisteren naar hun klanten. En dan is nog iets waarmee verkopers (en managers) wonderen kunnen verrichten. 
  Lees verder...
 

Kortsluiting bij energieleveranciers

Door: Michel Hoetmer , 06 maart 2019
Het zal u vast niet zijn ontgaan: de afgelopen weken was er flinke commotie over de manier waarop energiebedrijven nieuwe klanten proberen te werven. Daar gaat nogal wat mis. Uiteraard wassen de energieboeren hun handen in onschuld. Het ligt allemaal aan de bureaus die zij hebben ingehuurd. Is dat écht zo? Of is er ook nog een andere oorzaak?
  Lees verder...
 

Hoe schrijft u offertes die scoren?

Door: Michel Hoetmer , 19 februari 2019
De meerderheid van de offertes gaat over het product of dienst dat men tracht te verkopen. En natuurlijk over het bedrijf van de aanbieder. Want de klant moet natuurlijk weten hoe goed u bent en waarom hij voor uw product of dienst moet kiezen. Maar hoe zit het met de wensen van de klant? Die komen er niet zelden nogal stiefmoederlijk van af. Dat is een beetje dom.
  Lees verder...
 

Beslissen is een pijnlijk proces

Door: Michel Hoetmer , 27 november 2018
Mensen schuiven lastige beslissingen liever voor zich uit. Niets doen is stukken makkelijker dan tot actie overgaan. Dus willen ze nadenken. Dat is op zich een redelijk verzoek.Toch is een klein zetje vaak al voldoende om mensen tot een besluit te bewegen. Lukt dat niet? Dan is het minste wat u moet doen: richting aangeven. Anders komt van uitstel vrijwel zeker afstel. Wat doet u er aan?
  Lees verder...
 

Woorden met het effect van een koude douche

Door: Michel Hoetmer , 04 oktober 2018
Stelt u zich het volgende eens voor. De telefoon rinkelt. Iemand meldt zichzelf aan de andere kant van de lijn. Hoe lang duurt het dan voordat u denkt ‘Gut o gut, ik heb een verkoper aan de lijn’? Waarschijnlijk niet meer dan pakweg 20 seconden. Prospects trekken razendsnel conclusies op basis van enkele woorden en hoe men ze uitspreekt. Meestal luidt dat ook een spoedig einde van zo’n gesprek in. Kan dat niet anders?
  Lees verder...
 

Doelen maken meer kapot dan u lief is

Door: Michel Hoetmer , 27 augustus 2018
U kunt bijna geen managementboek open slaan of er staat wel iets in over het stellen van doelen. De Amerikaanse verkoopgoeroe Brian Tracy vergelijkt doelen met geleide projectielen. Zomaar een doel is natuurlijk niet goed genoeg. Hoe ambitieuzer hoe beter. Dat zou mensen in beweging brengen. Stel onrealistische doelen en alles komt pico bello voor elkaar. Het is weer eens tijd om feiten en fictie van elkaar te scheiden.
  Lees verder...
 

Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed

Door: Michel Hoetmer , 01 augustus 2018
Verkopers zijn altijd uit op meer handel. Geef ze eens ongelijk. Meer handel betekent voor velen ook meer inkomen. En zelfs als een verkoper niet (voor een deel) op provisiebasis werkt moet hij wel aan bepaalde doelstellingen voldoen anders loopt het slecht voor hem af. Daarom hanteren velen de strategie van ‘grote stappen snel thuiskomen’. Is dat nou wel zo verstandig?
  Lees verder...
 

Misvattingen over klantgedrag en de klantreizen die ze maken

Door: Michel Hoetmer , 08 juni 2018
Een van de nieuwste hypes in managementland gaat over klantreizen en hoe klanten zich zouden gedragen. Het idee is dat u door de diverse contactmomenten in kaart te brengen een beter beeld krijgt van de reis die klanten afleggen en hoe u ze daarbij kunt bedienen. Het lijkt allemaal heel plausibel. Maar is dat het ook? Het is tijd om feit en fictie van elkaar te scheiden.  
  Lees verder...
 

Zonder enige moeite meer omzet scoren

Door: Michel Hoetmer , 27 mei 2018
Hebt u het wel eens meegemaakt dat u ergens iets koopt en bij thuiskomst merkt dat er iets aan uw nieuwe aanwinst ontbreekt? Denkt u hierbij bijvoorbeeld aan het een batterijtje. Hoe vaak heeft men dat wel niet vergeten mee te leveren? Maar soms gaat het over veel grotere zaken en zijn spectaculaire omzetstijgingen mogelijk. Hoe? (het is echt doodeenvoudig!)
  Lees verder...
 

Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?

Door: Michel Hoetmer , 16 mei 2018
Stel iemand neemt contact met u op en vraagt snel naar de prijs van uw product of dienst. Is dat dan een teken dat u met een ‘prijskoper’ te maken hebt? Of is er misschien iets anders aan de hand? Het enige juiste antwoord is natuurlijk: dat hangt er van af. Maar daar hebt u helemaal niets aan. Zo’n vaag antwoord schreeuwt om een toelichting.
  Lees verder...
 

Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven?

Door: Michel Hoetmer , 22 maart 2018
Stelt u zich eens voor dat iemand u ’s nachts wakker maakt en deze prangende vraag op u afvuurt. Aardige kans dat u dan een methode noemt die u onwenselijk acht. Nog grotere kans dat telefonische acquisitie en spam met stip bovenaan uw lijstje staan. Telefonische acquisitie is toch immers morsdood?
  Lees verder...
 

Watjesverkoop: maak uzelf niet blij met een dooie mus

Door: Michel Hoetmer , 15 februari 2018
De meeste verkopers vinden afwijzingen bijzonder vervelend. Bij sommigen gaat het zelfs zover dat zij zich diep gekwetst voelen. Er zijn ook verkopers die om de hete brij blijven heen draaien. Hun adagium is: rekken en er bij blijven. Misschien wordt het ooit nog wat. Gelukkig zijn er betere, en vooral effectievere opties.
  Lees verder...
 

Goede vragen stellen is een kunst

Door: Michel Hoetmer , 07 december 2017
Verkopers leren in elke training dat ze vragen moeten stellen. Daarmee betrekken ze klanten van meet af aan bij het gesprek en halen ze behoeften boven tafel.

Toch is dit gemakkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn bosjes verkopers die worstelen met het stellen van effectieve vragen en daardoor de plank misslaan.  
  Lees verder...
 

Hoe bespeelt u koppige klanten?

Door: Michel Hoetmer , 26 oktober 2017
Stel dat iemand al een bepaald standpunt heeft ingenomen en u bent het niet met hem of haar eens. Wat zijn dan nog uw kansen om deze persoon op andere gedachten te brengen? Het komt veelvuldig voor in de verkoop. Wat kunnen wij daarvan leren?
  Lees verder...
 
1 2 3 4 5 26 volgende >
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
Structureer je online marketing activiteiten
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (1) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
top10
Werknemers willen vierdaagse werkweek met langere werkdagen
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
HR-professionals kunnen eigen welzijnsambities niet bijbenen
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
Alarmerende schaarste op de IT arbeidsmarkt
Bedrijven betalen loyale IT’er minder dan jobhopper
3,3 miljoen nieuwe werknemersbanen in 2017
Ondanks salariskloof vrouwen positiever over arbeidsmarkt
Veelgebruikte systemen voor e-mailbeveiliging niet effectief
meer top 10