zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
weblog
 

Een tik helpt niet

Door: Aart Pijl MCM MA CMC ,   24-04-2012,   08:40 uur
 

Onze opdrachtgever heeft een nieuwe functie in een voor hem volstrekt nieuw bedrijf. Binnen een paar weken zitten wij aan zijn bureau en legt hij ons zijn vraagstuk voor. Het is een zeer lastige situatie, met een lange geschiedenis, en het is zijn taak om hier nu eindelijk verandering in aan te brengen. Verwachtingsvol kijkt hij ons aan. 'Jullie zijn de experts. Vertel me maar waar ik moet tikken om deze 'machine' weer aan de praat te krijgen.'

 Deze opdrachtgever heeft onze cd's over teamontwikkeling meerdere malen beluisterd en confronteert mij regelmatig met mijn eigen uitspraken. Met de vraag 'waar te tikken' refereert hij aan een verhaaltje dat gaat over een machine die kapot is. De directeur van de fabriek laat een monteur komen, die wat om de machine heen loopt, hier en daar rommelt aan iets en uiteindelijk met één klap met een hamer de machine weer laat draaien. De rekening die de directeur krijgt is   1.000. De monteur was maar een kwartiertje bezig geweest, en de directeur vindt het bedrag aan de hoge kant. Hij vraagt een specificatie van de rekening. Als hij die later ontvangt staat daarop dat 'het tikje met de hamer'   5 kost, en 'weten waar te tikken' wel   995.



Opknappertje?
Een verstopte riolering na het bezoek van een nichtje van 13 of een lekke band kan je oplossen met 'een tikje'. Maar als de auto veel is uitgeleend, al een tijd geen onderhoudsbeurt heeft gehad, met vuile bougies, een slepende distributieriem en goedkope, vuile motorolie rond toert en meer van dat soort zaken, dan gaat die niet lekker rijden met alleen een nieuwe band.

Garantie tot aan de deur
Helaas voor onze opdrachtgever, en dat hoefden wij hem ook niet uit te leggen, zijn organisaties niet altijd als machines. Als het werkproces verstoord is, dan is er een combinatie van problemen die de verstoring veroorzaken. Meestal piept het op één onderdeel het hardst. Dan vragen managers ons die ergernis zo snel mogelijk weg te nemen, dat ene onderdeel voortvarend aan te pakken. Het effect is dan niet gegarandeerd, ja, op dat ene onderdeel, maar het geheel wordt er niet beter van. Een verwaarloosde organisatie is net als een verwaarloosde auto, die een flinke opknapbeurt nodig heeft om er zonder problemen de grote vakantie mee door te brengen.

Wel een expert
De bezuinigingen maken het voor veel bedrijven niet makkelijker de komende periode. Goed onderhoud en revisie worden vaak gezien als extra, maar horen bij het dagelijkse werk. Zijn we nog met de goede dingen bezig? Waar kunnen we efficiënter, beter? Gebruiken we de nieuwe inzichten? Hoe opgewassen zijn we tegen de concurrent? Met goed onderhoud kan je het vaker af met die ene tik, als je tenminste verstand van zaken hebt.

Lees onze artikelen over teamontwikkeling en over organisatie verandering.

 
 Doorsturen    1 reactie

 
 
 
Over de auteur:
Aart Pijl MCM MA CMC
Expert in teamontwikkeling, organisatie verandering en leiderschapsontwikkeling. Ruim 25 jaar helpt hij leiders met het bouwen van organisaties die commitment van medewerkers en klanten verdienen. Aart is mede-oprichter van Change Company. Auteur van de gratis online Teamontwikkeling Praktijkgids.
 

Laatste weblogs

  Hoeveel burn-out fabrieken zijn er nog in ons land?
  Het rationeel discours
  Tegen de haren instrijken
 
reacties
 
Ellen  |   | 
5-05-2012
 | 
18:08 uur
Goed artikel, leuk beschreven.

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10