Reactie: Oudere wernemers werken ook heel vaak vanuit huis na werktijden. Ze zijn gewoon vaker thuis dan jongere werknemers. Laptop en TV gaat heel goed samen blijkt.
Reactie: Eindelijk actie en een goed moment om het tij te keren. Onmenselijk om mensen thuis te laten zitten die graag in het arbeidsproces hun bijdrage leveren. Werklozen zijn veel tijd kwijt aan zinloos solliciteren, worden murw en vallen steeds dieper. Ik zie veel goede managers die hun tijd hieraan besteden, verloren tijd. Kostbaar om ze ook niet in te zetten, terwijl we zoveel moeten doen om onze economie gezond te houden: invullen die enquête!
Reactie: Zie over dit onderwerp ook mijn column op managementsite.nl;
http://www.managementsite.nl/34058/human-resources/hr-versoepeling-ontslagrecht.html
Reactie: Een artikel als dezer zou feitelijk overbodig moeten zijn. Als net niet de beschamende realiteit was, dan zou het een 'eyeopener' moeten zijn voor alle ondernemers in Nederland.
Zeker voor al die recruiters en HR professional die vaak denken dat zij hun opdrachtgever 'plezieren' door domweg als doorgeefluik te fungeren.
Aan hen eveneens de schone taak hun opdrachtgever een beetje op te voeden in de hausse aan tenenkrommende onrealistische 'wensen' van de opdrachtgever die je met regelmaat zien rondzweven, in het aanbieden van al die vacatures.
Wil je namelijk echt kunnen scoren dan wordt je geen onderdeel van een toenemend probleem dat leeftijdsdiscriminatie heet. Werkend Nederland heeft met de voortschrijdende uittreding van de vergrijzing alle hands on deck meer dan nodig.
Tijd voor u al manager, als HR professional en recruiter weer terug te keren naar realisme en rede. Wilt u werkelijk kwaliteit of slechts het zeer kortzichtige en goedkope gewin?
Reactie: Inderdaad, daar ben ik bij mijn laatste reis ook achter gekomen: lees de regels goed! Uiteindelijk heb ik flink moeten bijbetalen voor de bagage die ik meenam. De tickets waren wel erg goedkoop overigens.
Reactie: Wij kunnen ons, gezien de ervaringen die wij hebben met professionals, deze ervaring zeker onderschrijven. Even los van het gegeven dat er de verdenking is dat er vaak sprake is van een bepaalde vorm van discriminatie, is het gewoon regelmaat dat er of geen enkele afwijzing komt, of er sprake is van een 'standaard', voor zover je kunt spreken van 'standaard'.
Een afwijzing is nu eenmaal wat het is maar voor de professionals ook een leermoment. Waarom wordt een professional afgewezen? het heeft verder niet zoveel met motivatie te maken maar meer met het gegeven dat het getuigt van Respect en Beleefdheid naar elkaar toe. Immers, een professional doet moeite een opdrachtgever of de vragende partij van een dienst te voorzien. En daar hoort wederzijds vertrouwen bij.
Dit geld overigens ook voor de vele HR professionals en recruiters die als doorgeefluik fungeren voor hun opdrachtgever. Wees reeel maar wees ook beleefd naar de professional die zich aanbied. Klaarblijkelijk worden die elementaire zaken maar al te makkelijk vergeten.
Reactie: Bij het lezen van dit artikel moest ik denken aan de 7 (of eigenlijk 8) gewoontes van goed en inspirerend leidinggeven. Het begint inderdaad met plezier. Door te lachen en vriendelijk te zijn naar je werknemers vergroot je ook hun plezier en bereik je veel meer. Goed dat je daar aandacht aan hebt geschonken!
Reactie: Heerlijk, Yvette! Doe lekker je ding en laat je niet door negativisme beïnvloeden. Richard laat precies zien dat Stevenson gelijk heeft. Bij 'dikke tegenslag' moet je niet om je heen kijken naar wiens schuld het is en naar wie je gaat helpen. Gewoon op jezelf vertrouwen en dingen gaan doen waar mensen blij van worden en voor willen betalen. Dus gewoon lekker hard werken, zo nodig een nieuw vak leren, enz. Er is genoeg te doen (er zijn meeer vacatures dan werklozen!). Zelfs als je niet meteen uit de ellende bent is optimistisch leven leuker dan zwartkijken.
En voor ik weer de hele meute over me heen krijg - ik ben net weer aan het werk na 10 maanden werkloos, dus ik weet waar ik over praat.
Reactie: Volgens mij wordt er een stapje overgeslagen. Het lijkt me wenselijk dat je een dusdanige band hebt met je medewerkers dat ze niet op het punt geraken dat ze uitgeblust zijn. Als ze zover zijn heb je als leidinggevende gefaald. Buig deze punten nu eens om naar 'voorkomen dat een medewerker uitgeblust raakt' en het is een veel prettiger situatie voor leidinggevende en werknemer. In plaats van 'trekken aan een dood paard', heb je wind mee. Stuk fijner.
Reactie: Deels mee eens met Chris. Maar verplaats je ook in de schoenen van de sollicitant. Stel je eens voor dat je 40 of boven 40 jaar oud bent- en je hebt nog eens een buitenlandse achternaam. Eens raden hoeveel sollicitaties je de deur uit moet sturen voor maar 1 uitnodiging op een gesprek? Ik maak het een stuk makkelijker, je bent prima opgeleid, je bent pas 30- en heb je een buitenlandse achternaam. Denk in de richting van 80-100 sollicitatiebrieven (binnen je eigen beroep/branche) om slechts 1 a 2 uitnodigingen te krijgen. Nou als je je 40-ste passeert, vermenigvuldig dat getal gerust met 5! Hoe frustrerend is dat?
Reactie: Beste Richard, eindelijk iemand die het door heeft. Zo denk ik er ook over en ik ben al over de 50. Ik ga gerust verder weg werken voor wat minder geld. Dat schept mij veel meer genoegen als mijn hand op houden en lopen zeuren over je leeftijd. Ik heb daar echter nog nooit last van gehad. Het kán zijn dat het te maken heeft met hoe je overkomt in je mail, door de telefoon, je houding, kleding ja eigenlijk alles het complete plaatje zeg maar. Maar gelukkig zijn er veel ouderen die energiek genoeg zijn en in een hardloopwedstrijd sommige jongeren er nog uit lopen. Dat laatste regeltje is ietwat off topic hoor :)
Reactie: Aks je niet gelooft dat je nog aan de bak komt, dan gebeurt dat ook. Er is nog steeds werk zat. Helaas zijn veel werkzoekenden best verwend. Geen zin om zich te laten omscholen of iets bijleren, geen zin in 'vervelend werk' (ik las iets over sales...), geen zin in reistijd, geen zin in een lager salaris. Alsof de maatschappij verantwoordelijk is voor het behoud van baan en inkomen. Nee dus.
Als ondernemer krijg ik zat sollicitanten die een slecht financieel vooruitzicht hebben, maar toch hoge eisen stellen. Daarbij vergeten ze even dat elke cent die ze krijgen eerst door het bedrijf verdiend moet worden. Voor een reële sollicitant is werk. Ook als je 40 of 50 bent. De laatste mensen die ik heb aangenomen zijn zelfs boven de 60 en bijzonder werkwillig. Ik heb niets tegen ouderen of tegen mensen met 'een vlekje' Sterker nog: we kunnen er nog wel een paar gebruiken. Als ze maar snappen wat het woord 'werk' betekent en accepteren dat bij bepaald werk ook een bepaald salaris hoort.
Reactie: De noodzaak voor initiatieven is zeker bekend bij het bedrijfsleven. Een goed voorbeeld van een initiatief is Flow center. Specifiek voor flow measurement is dit project gestart, waarin bedrijfsleven en onderwijs uit de regio Zuid-Holland samen werken aan het opleiden van kwalitatief goed personeel. Daarvoor werd zelfs een grote installatie gebouwd (XCaliber) waar studenten én personeel van bedrijven kunnen worden opgeleid en getraind.