zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sollicitant ergert zich aan algemene afwijzingen

18 januari 2013 - Sollicitanten ergeren zich in het sollicitatieproces het meest aan algemene afwijzingen, waarbij de reden voor afwijzing niet concreet is. Dat blijkt uit onderzoek van Jobbird.com onder werkzoekenden. Bovenaan (44 procent) eindigt de algemene afwijzing, waarbij geen concrete reden wordt genoemd voor de afwijzing.

Op twee (42 procent) volgt het feit dat de werkgever helemaal geen enkele reactie stuurt na de sollicitatie. Drie procent Van de ondervraagden vindt het vervelend dat zij lang moeten wachten op een reactie. 



Geen reactie bij sollicitaties

Jan-Peter Cruiming, oprichter Jobbird.com: "Sollicitanten hebben best veel geduld als het gaat om het sollicitatieproces, dat zie je ook terug in de reacties van deze enquete. Als je ze vervolgens maar netjes een concrete afwijzing stuurt met een (liefst persoonlijke) reden waarom er niet voor hen is gekozen. Ik snap de frustratie van werkzoekenden die geen reactie krijgen op hun sollicitatie. Het is voor de sollicitant leerzaam om te weten waarom ze zijn afgewezen." 

Interne medewerker
Een van de respondenten reageert als volgt: "Vooral het ‘we hebben gekozen voor een interne medewerker’ werkt bij mij erg demotiverend, omdat het mij een gevoel geeft dat ik weer voor niets alle moeite gestoken heb in mijn sollicitatie." Cruiming: "Dit komt vooral voor bij de overheid. Ik vind het pure discriminatie. Iedereen moet even veel recht hebben op een baan. Dit soort regels zou bij wet verboden moeten worden."

 
 Doorsturen   9 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkzoekende solliciteert 40 keer in half jaar
 Meeste werkzoekenden al langer dan een jaar op zoek naar baan
 Solliciteren is fulltime baan
 Sollicitiatie-ervaringen worden volop gedeeld
 
 
reacties
 
Chris  |   | 
18-01-2013
 | 
11:26 uur
Wel logisch vanuit het perspectief van de werkgever. Die moet in deze tijd een aantal honderd persoonlijke afwijzing met reden sturen. Dat kost veel tijd.
Adriana van Schalken | Payrolling Works  |   | 
18-01-2013
 | 
11:43 uur
Heel begrijpelijk dat mensen zich hieraan ergeren. Een oplossing zou zijn is dat bedrijven standaard eerst kijken of er intern geschikte kandidaten zijn, zonder de vacature publiek te maken. Als er dan niemand binnen een x periode reageert, mag er niet meer vanuit intern gesolliciteerd worden.

Lex  |   | 
18-01-2013
 | 
18:36 uur
Deels mee eens met Chris. Maar verplaats je ook in de schoenen van de sollicitant. Stel je eens voor dat je 40 of boven 40 jaar oud bent- en je hebt nog eens een buitenlandse achternaam. Eens raden hoeveel sollicitaties je de deur uit moet sturen voor maar 1 uitnodiging op een gesprek? Ik maak het een stuk makkelijker, je bent prima opgeleid, je bent pas 30- en heb je een buitenlandse achternaam. Denk in de richting van 80-100 sollicitatiebrieven (binnen je eigen beroep/branche) om slechts 1 a 2 uitnodigingen te krijgen. Nou als je je 40-ste passeert, vermenigvuldig dat getal gerust met 5! Hoe frustrerend is dat?
NumoQuest®  |   | 
20-01-2013
 | 
11:09 uur
Wij kunnen ons, gezien de ervaringen die wij hebben met professionals, deze ervaring zeker onderschrijven. Even los van het gegeven dat er de verdenking is dat er vaak sprake is van een bepaalde vorm van discriminatie, is het gewoon regelmaat dat er of geen enkele afwijzing komt, of er sprake is van een 'standaard', voor zover je kunt spreken van 'standaard'.

Een afwijzing is nu eenmaal wat het is maar voor de professionals ook een leermoment. Waarom wordt een professional afgewezen? het heeft verder niet zoveel met motivatie te maken maar meer met het gegeven dat het getuigt van Respect en Beleefdheid naar elkaar toe. Immers, een professional doet moeite een opdrachtgever of de vragende partij van een dienst te voorzien. En daar hoort wederzijds vertrouwen bij.

Dit geld overigens ook voor de vele HR professionals en recruiters die als doorgeefluik fungeren voor hun opdrachtgever. Wees reeel maar wees ook beleefd naar de professional die zich aanbied. Klaarblijkelijk worden die elementaire zaken maar al te makkelijk vergeten.
Arnoud  |   | 
22-01-2013
 | 
15:51 uur
Chris, je zegt eigenlijk dat de werkgever het te druk heeft om een serieuze sollicitant een goede reactie te geven waarom hij of zij is afgewezen? De werkgever heeft in dit geval een vacature open gesteld en zal daar ook met respect mee om moeten gaan, ook richting de kandidaat. Al krijgen ze 1000 reacties. De markt is op dit moment redelijk goed want er is veel werk. Ik zet mijn vraagtekens soms aan de andere kant. Diegene die aan het selecteren is........
Jan  |   | 
23-01-2013
 | 
16:12 uur
Nog veel ergelijker vind ik helemaal geen antwoord krijgen.
Wat ik laatst meemaakte is helemaal om te janken.
Uitgenodigd voor een gesprek, komt die meneer helemaal niet opdagen. ''vergeten'' zegt hij...
Richard de Wit  |   | 
24-01-2013
 | 
19:54 uur
@ Jan.

Dat geeft dan ook het vakkundig karakter aan van de instellingen. Ik maak niet anders mee dan dat. Het vervelende is dat dergelijke personeelszaken ook steeds meer het zelfde karakter tonen waardoor de kwaliteit van aanname natuurlijk ook niet kwalitatief hoogwaardiger zal worden. Ook wel rommel haalt rommel binnen. Na 60 jaar studiewijsheid in Europa is niet aangetoond dat het nu ook beter is. Eerder slechter. Kortom het systeem faalt.
carmen  |   | 
11-03-2015
 | 
19:27 uur
Als ik wel een respectvolle, persoonlijk gerichte afwijzing met specifieke reden stuur, en soms zelfs met verbetertips, krijg ik altijd! een negatief reactie van de sollicitant. Die ontlaadt zich dan waarschijnlijk. Ik begin er niet meer aan.
Arnoud  |   | 
13-03-2015
 | 
09:54 uur
Carmen, in dat geval zeg ik. Goede keuze dan gemaakt om die sollicitant niet verder in de procedure op te nemen. De bedrijven hebben nog een bepaalde arrogantie om te denken dat de sollicitant blij moet zijn om bij het bedrijf te mogen werken maar dat is allang niet meer zo. Het bedrijf moet ook blij zijn dat de sollicitant bij het bedrijf komt werken. En daar moeten de bedrijven beter mee om gaan. Zegt ook wat over de kwaliteit van de selecteurs overigens. Daar schort het absoluut aan.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10