Reactie: Chris, je zegt eigenlijk dat de werkgever het te druk heeft om een serieuze sollicitant een goede reactie te geven waarom hij of zij is afgewezen? De werkgever heeft in dit geval een vacature open gesteld en zal daar ook met respect mee om moeten gaan, ook richting de kandidaat. Al krijgen ze 1000 reacties. De markt is op dit moment redelijk goed want er is veel werk. Ik zet mijn vraagtekens soms aan de andere kant. Diegene die aan het selecteren is........
We zijn een adviesbureau en verkopen dus gebakken lucht. De kunst hierbij is dus om prospects de perceptie te geven, dat dit voor hun toegevoegde waarde heeft.
Ook de niche, die we gevonden hebben is iets heel vaags. Organisaties die op zoek zijn naar een superpragmatische eigenwijze adviseur. Daar zijn we redelijk succesvol mee want klanten melden zich aan zonder dat we aan acquisitie doen. Onze tarieven liggen hierbij hoger dan van vergelijkbare bureaus.
Ik verdien genoeg dus ik hoef niet meer te verdienen. Ik vind andere dingen nu belangrijker en daar richt ik mijn werk op in. Slechts 'een dag niet geleerd is een dag niet geleefd' is een kernwaarde voor de continuiteit van het bedrijf.
Kortom het gaat niet om hard te werken aan je toegevoegde waarde maar vooral om het werken aan de perceptie van toegevoegde waarde.
Reactie: Nog 1 ding: hoe vergroot je elke dag je waarde. Door te evalueren en daarop je gedrag weer aan te passen. Geen trucjes, voornamelijk heel hard werken. Niet zoals de meeste mensen aan hun WERK werken maar aan zichzelf! Je eigen talenten, je eigen valkuilen, je eigen belemmeringen, je eigen voortstuwende krachten onder de loep nemen, evalueren en gedrag de goede richting op vertonen.
1) leer van je eigen ervaringen. Kijk terug wat ging afgelopen jaar goed, wat ging fout. Wat heb ik er van geleerd. Wat ga ik dit jaar anders doen. Visie is: de externe omstandigheden kun je vaak niet beinvloeden. ''That is the wind blowing'' dus verander en verbeter jezelf ten goede. Verhoog daarmee jouw toegevoegde waarde.
Leer van anderen: wat wordt er je geadviseerd door familie / vrienden. Kijk naar bedrijven/ mensen met wie het niet goed gaat. Wat doen ze fout. Waar leveren ze geen toegevoegde waarde. Leer van mensen/ bedrijven die het goed doen. Wat doen ze goed? Wat is hun strategie en leer ervan en bepaal dan je eigen strategie.
Overigens dit kost tijd en de meeste mensen hebben ''geen tijd''. Mijn advies: plan 20% denktijd in om zaken te overdenken, te evalueren, te bestuderen, te onderzoeken en zet dan massieve stappen vooruit!
Reactie: Beste Wiebe, dit lijkt niet concreet maar het kan het wel worden. Veel ondernemers vragen zich in deze markt af hoe ze klanten kunnen winnen, deals kunnen binnenhalen, de omzet uit bestaande klanten nog meer kunnen vergroten, nieuwe leads kunnen omzetten naar klanten, de interesse van mensen kunnen wekken om producten en diensten van jouw bedrijf te gaan bekijken. Op al die zaken is de essentie: voeg je werkelijk waarde voor hen toe.
Als de omgeving je toegevoegde waarde echter niet ziet, zal men er ook geen tijd en geld in willen investeren. Dit bepaalt geldelijk gezien ook meestal de hoogte van je waarde. Anders gezegd: het bepaalt de hoogte van je salaris, de hoogte je tarieven die je kunt vragen voor leveren van een product of dienst.
Natuurlijk drukken we niet alles uit in geld. Er zijn meer componenten die de toegevoegde waarde kunnen uitdrukken. Maar je bent een ondernemer met partners en geldstromen zeggen dan vooral iets over je huidige toegevoegde waarde. Jim Rohn zegt daarover: you get paid by bringing added value to the marketplace. En die marktplaats loopt op van verdienen van 5 euro per uur tot 80 miljoen per jaar (hoogste salaris verdient in 2012). Dus de vraag is zou je 2, 3, 4 of zelfs 10 keer zo veel kunnen verdienen als je nu doet. Het antwoord is ja! Waar hangt dit vanaf: je toegevoegde waarde en of je deze zichtbaar kunt maken in de maatschappij.
Wat is mijn inziens het startpunt: je talent en passie/ enthousiasme, verzin daar een product/ dienst voor waar de omgeving werkelijk op wacht omdat het direct toegevoegde waarde oplevert, vindt dan binnen jouw branche/ markt een niche waarmee je je onderscheid van je omgeving, focus dan op uitvoeren van 1 ding (de meeste ondernemers doen te veel en willen te veel), empower en inspireer dan je omgeving om mee te helpen dit zichtbaar te maken, kijk dan goed naar de talenten en laat anderen in je team (of systemen of derden) je zwakten ondervangen, blijf je daarin ontwikkelen en doe het dan, Door continue te evalueren wat gaat goed en wat kan beter, blijf je dan persoonlijk ontwikkelen en monitoor elke week je visie en strategie: zitten we nog op de goede weg of dien ik bij te schakelen. Waar hebben meeste ondernemers het meeste moeite mee: vinden van hun niche, nieuwe klanten vinden, meer bezoekers naar hen toe trekken, de werkelijke conversie naar sales maken.
Vraag om over na te denken: wat dien je aan waarde te gaan toevoegen om je omzet te verdrie- verviervoudigen?
Mijn mening is dat toegevoegde waarde overal geldt. Maakt niet uit of je eigen ondernemer, directeur/ manager /medewerker in dienst bent of zzper. Zo kun je toegevoegde waarde leveren in talent aanwenden, kennis beschikbaar stellen, of creatief productinnovaties/ dienstinnovaties leveren waar de markt op zit te wachten.
Hoe meer waarde men zal toekennen aan jou als persoon, de dienst, het product dat je bedrijf levert, hoe meer de waarde in geld zal toenemen, hoe meer mensen je diensten willen afnemen, hoe meer hulp er aan je gevraagd al worden, hoe meer je gevraagd zal worden als spreker et cetera.
Reactie: Leuk stukje. Ik ben het eens met de gedragingen die vertrouwen bouwen en ben vooral een voorstander van transparantie. Uit eigen ervaring meegemaakt dat dit veel voordelen heeft voor de bedrijfsvoering.
Reactie: Sinds ik eind 2012 na meer dan 20 jaar ben gestopt bij mijn laatste werkgever ben ik bezig met een zoektocht naar wat ik kan, wat ik wil en waar ik veel energie van krijg. Wat kan ik betekenen voor mijn omgeving en voor mijn eventuele nieuwe werkgever / collega's e/o toekomstige werknemers ? Dit artikel geeft aanvullend stof tot nadenken . . .
Reactie: Wat een mierzoet commentaar. Dat zeg ik ook niet als manager maar als ondernemer. Voor manager ben ik niet in de wieg gelegd, dus werken in ons bedrijf alleen partners, die ook ondernemer zijn.
Bewust zijn van je toegevoegde waarde is dan een overlevingsfactor. Of beter gezegd, dat je (potentiele) klant zich bewust is van jouw toegevoegde waarde.
Ik kan dan ook wewinig met deze tips. Het komt me teveel over als een trukendoos. Tussen de regels door lees ik wel dat je gebruik moet maken van je sterkten maar tegelijkertijd is evident, dat ik ook moet werken aan mijn zwakten. Dan heb je dus geen focus en verminder je je toegevoegde waarde.
Reactie: Dag Wout,
Interessant artikel en heel herkenbaar!
Ikzelf voeg vanuit mijn eigen bedrijf waarde toe door management (en medewerkers) te leren het beste uit zichzelf en hun medewerkers te halen! Sluit dus heel mooi aan op wat jij hierboven schrijft.
Mijn credo: manage met aandacht, verantwoordelijkheid en resultaat! Heb oprechte aandacht voor en contact met medewerkers, weet wie ze zijn en wat ze waard zijn, en laat ze dit weten en voelen. Zet ze op de juiste wijze in, ontwikkel ze gericht en laat ze hun eigen verantwoordelijkheid nemen. Inzicht in je eigen waarde en in dat van je medewerkers, en jezelf en je medewerkers op de juiste wijze inzetten, leidt, bewezen, tot hogere bedrijfsresultaten, naast minder ziekteverzuim, verloop, functioneringsproblemen, etc.
Ik gebruik, naast mijn eigen toegevoegde waarde als persoon (veelal zichtbaar als omschreven in punt 1 hierboven), een heel mooi instrument om iemands toegevoegde waarde te meten vanuit z'n innerlijke natuur. Ofwel, zoals Wout aangeeft bij punt 3: wat zou het mooi zijn als mensen inzicht krijgen in hun aanwezige talent en dit meer actief gaan inzetten. Dit is exact wat mijn begeleiding beoogt. Het instrument geeft inzicht in je talent en/of dat van je medewerkers (en het gaat nog verder dan inzicht in je talent alleen) aan de hand waarvan we samen kijken hoe dit het beste in te zetten en verder te ontwikkelen!
Reactie: Natuurlijk hebben bestuurders het aan zichzelf te danken dat hun geloofwaardigheid is gedaald en nog verder zal dalen.
De voorbeelden van incompetent handelen zijn geen incident meer maar verworden tot gemeengoed.
Kijk ik in de krant van de afgelopen dagen dan lees ik bijna niets anders dan list en bedrog.
Enkele voorbeelden:
* Het Fyra project, geldverslindend en onbruikbaar
* Het niet openbaar willen maken van de salarissen en aanvullende gelden van ministers. Heeft op zijn minst een vreemd luchtje.
* Schoolbesturen die niet gericht zijn op de opleiding van jonge mensen maar op hun eigen welstand.
* Woningbouwbestuurders die er een bende van maken en een ex-bestuurder weg laten komen met een goed gevulde rekening naar de tropische zon.
We kunnen de opsomming zonder enig probleem nog veel groter maken. Maar wat interessant is, is de vraag wanneer stoppen de Nederlanders, die hierdoor gedupeerd worden, met het accepteren dat dit doorgaat en gaan ze in verzet tegen deze incompetente 'uitvreters' die niet in staat zijn om dat werk te doen waar ze zich voor hebben aangeboden. Natuurlijk weten en denken de bestuurders dat ze de massa dom kunnen houden.
Dit blijft echter niet mogelijk en ik hoor op de achtergrond de kreet ''Arbeiders verenigt U en stop de incompetentie en de graaicultuur''.
Dan de opmerking van Annemiek Kievit.
Annemieke Kievit, General Manager van Edelman Nederland: ''Om het vertrouwen te herstellen, moeten, volgens de inzichten uit de Trust Barometer, CEO's en overheidsfunctionarissen in Nederland een nieuwe cultuur binnen hun organisaties bevorderen. Een cultuur die minder gericht is op traditionele hiërarchieën en waarden, maar meer op waarden als ‘inclusiviteit’, betrokkenheid, transparantie en (maatschappelijke) verantwoordelijkheid. Management moet open zijn tijdens de ontwikkeling van strategie en beleid, en - op zoek naar input en dialoog - meerdere stakeholders betrekken, zoals werknemers, betrokken consumenten, sociale activisten en academici.''
Mooie woorden maar wat zegt ze nu konkreet? Ze geeft eigenlijk een vrijbrief voor doorgaan met incompetentie maar dan in een nieuwe verpakking waarbij stakeholders worden meegezogen in die incompetentie die ze dan maar moeten toejuichen als welkome vernieuwing.
Onzin, falende bestuurders moeten worden aangepakt en verwijderd, verantwoordlijk gemaakt voor hun incompetente gedrag en over de gevolgen van hun gedrag de rekening ontvangen. Dus niet meer accepteren dat ze wegkomen met bonussen en premies.
Reactie: Psychopaten zitten aan het roer! Moeten wij hier de oorlog mee winnen? Naar de galamiezen gaan wij met deze Nazies, die aan het bewind staan langzaam maar zeker, wordt wakker ezels! Jullie zitten er voor de NWO om ons dom te houden!
Reactie: Zoals Bezorgde burger en Henk zeggen; dat wordt ons geld in een oude sok ergens wegstoppen. Dan kan de bank er niet meer aan (en die vallen om als we met ons allen ons spaargeld weghalen, zie DSB), en de belastingdienst kan er ook niet meer aan!
Ik ben nu al mijn spaargeld van bank naar bank aan het verzetten, op zoek naar de hoogste spaarrente. Dus zodra die 0 of negatief wordt, neem ik het op.