Reactie: Met uw opmerkingen over het voorlezen van een script, dat verkopers vooral zichzelf moeten zijn en het belang van luisteren ben ik het volledig eens!
''Helemaal actueel'' gaat volgens mij niet op. De voorspelling dat er een tijd zal komen dat koud bellen, net als spam aan banden wordt gelegd bijv. In 2009 is tenslotte het Bel-me-niet-register al ingevoerd en dat heeft voor een grote omslag gezorgd.
''Even controleren of het gelegen komt wanneer iemand gehaast over komt'' impliceert dat je dit kennelijk niet hoeft te doen wanneer iemand niet gehaast over komt. Inmiddels is bij wet geregeld dat deze vraag altijd gesteld dient te worden. Toch grote verschillen met 20 jaar geleden.
Wij bellen voor de BrainBoost Experience de top 600 HR. Hiervoor hebben we een script ontwikkeld dat een leidraad kan zijn voor het gesprek. Uiteraard kijken we altijd even wie we bellen en wat de link is. Koude acquisitie is helemaal niet moeilijk en al helemaal niet uit. De pitch moet kort en goed zijn en direct het probleem in de situatie van de klant naar boven brengen. Snelste manier: vriendelijk blijven en een goede vraag stellen. Bv uit onderzoek van TNO blijkt dat 74% van de Nederlandse bevolking niet bevlogen werkt. Hoe gaat u in uw organisatie om met bezield werken van personeel? Daarna korte pitch en vragen om een afspraak. Daarin scoort ons enthousiasme het allerhoogste! U schrijft veel over wat niet mag. Ik vermoed dat u deze artikelen ook schrijft met een bepaald belang. U geeft hier ook een boekje weg. Waarschijnlijk ook met het oog uw diensten te verkopen, uw naam te promoten of uw product te positioneren (training/ coaching/ advies/ boek). Daar is niets mis mee. Ik geloof echter ook in zuiver houden van een relatie. Stelt u zich eens voor: u helpt een ander maar onderhuids wilt u er ook iets voor terug. Dat werkt nooit 100%. Met goede communicatievaardigheden kom je echt een heel eind. Als je product of dienst goed is, vertel dat dan duidelijk en goed, verpakt in de Jos Burgers USP's en stel vooral geinteresseerd vragen en heb oog voor de gesprekspartner. Dan bent u al halverwege! Wij zijn met koud bellen succesvol omdat we enthousiast zijn over ons product en dat met vuur kunnen overdragen. Ook heeft elke werkende mens op dit moment met uitdagingen te maken. Als je daar interesse voor hebt en je helpt ze daarmee, dan komt de interesse terug ook vanzelf. Het lijkt net op relaties bouwen:)
ik denk dat als je de Free-rider werknemer zou aangeven dat hij/zij als een Free-rider gezien wordt, dat ook druk geeft aan die persoon om niet meer dat stempel te willen hebben.
Voorbeeld: ''Goh, Xavier, dat gedrag dat jij laat zien de laatste maanden staat in de theorie bekend als het Free-rider-gedrag.....wist je dat?''
Dan is het natuurlijke van groot belang om jouw expertise ''lichaamstaal'' hier goed bij te gebruiken.
Reactie: Het verkeerd gebruiken van d’s en t’s in werkwoordsvormen is geen spelfout maar een grammaticale fout :-).
Feit blijft natuurlijk dat taalfouten storend zijn.
Maak je regelmatig taalfouten? Dan is een korte cursus Schriftelijke Communicatie Nederlands o.i.d. zeker aan te raden.
mooi verhaal! De wet van het geven (door jou) heb ik persoonlijk mogen ervaren. Al meerdere malen. Je doet zelf absoluut wat je predikt.
Als je (als manager) per saldo 5% van je tijd per werknemer bezig bent met wantrouwen, ben je bij 20 werknemers dus 1 volle arbeidskracht aan loon kwijt aan pure kosten, waar niets tegenover staat.
Reactie: Ik heb ook zo'n situatie meegemaakt. Zo ben ik bijvoorbeeld beoordeeld op competenties die niet in mijn profiel stonden. Negatief natuurlijk. Toen ik daarover een klacht indiende, kwam ik uiteindelijk voor behandeling van die klacht aan tafel met mijn leidinggevende en een P&O'er. Die leidinggevende zat op dat moment aan tafel met een andere pet, namelijk niet die van mijn leidinggevende, maar die van interim-afdelingsmanager. De P&O'er keek verbaasd, maar ondernam geen actie. Vanzelfsprekend vond hij mijn klacht niet-gegrond.
Dit is een van de voorbeelden. In de situatie vond ik alleen steun bij mensen die in hetzelfde schuitje zaten (door de fysieke isolering zat ik namelijk wel met een aantal van hen op een kamer).
Wat ik heb gedaan, is zoveel mogelijk klussen aanpakken binnen andere organisatiedelen. Vanzelfsprekend stond de leidinggevende alleen klussen toe, waarvan hij dacht dat ze niet bij mij pasten. Maar op die wijze heb ik vele getuigschriften verzameld van mensen die op dat moment mijn inhoudelijk leidinggevende waren. Zodat ik op basis daarvan kon solliciteren en geen gebruik hoefde te maken van referenties.
Het is nu dik drie jaar geleden voor mij. Terwijl ik dit typ, merk ik dat ik toch nog ontzettend veel stressgevoelens krijg. Ook heb ik in de afgelopen jaren gemerkt dat ik behoorlijk beschadigd ben geraakt. Ik heb veel moeite met het vertrouwen van leidinggevenden en draag nog altijd het gevoel bij me dat ik elk ogenblik kan horen dat mijn functie niet wordt voortgezet en er voor mij iets anders gezocht moet worden...
Ik weet niet wat wijsheid is voor de mensen die nu in zo'n situatie zitten: doorgaan of stoppen. Ik ben doorgegaan. De getuigschriften maakten solliciteren makkelijker, maar mijn verminderd (zelf)vertrouwen maakt het werken weer moeilijker...
Reactie: Handige tips om op te letten bij het bouwen van een website. Veel mensen zullen dit nog over het hoofd zien, terwijl het belangrijke factoren zijn!
Reactie: Hoi Jos, wederom een scherpe samenvatting van iets waar mijn hart naar uitgaat. Laatst een uitgebreide discussie gehad met man-lief die bij de overheid werkt: wat zou er gebeuren als de overheid eens zou uitgaan van vertrouwen in plaats van het idee dat iedere burger een crimineel-in-spé is? Denk aan uitkeringen, belastingen,... Misschien toch maar eens een politieke partij oprichten :) Hartelijke groet aan Snuf, ook namens Sam (die de wet van Snuf 100% onderschrijft).
Charlotte
PS de ervaring van live naar jou luisteren was onvergetelijk!
Reactie: Zoals Harry aangeeft zijn er op dit moment verschillende alternatieve financieringsbronnen waar zowel startende bedrijven als gevestigde bedrijven van kunnen profiteren. In het geval van factoring wordt een aanvrager niet beoordeeld op zijn/haar eigen vermogen of het al dan niet beschikbaar hebben van jaarcijfers maar wordt de aanvrager beoordeeld op de kredietwaardigheid van zijn/haar opdrachtgever. Hierdoor komen ook startende bedrijven en bedrijven met een laag eigen vermogen in aanmerking voor deze alternatieve vorm van financiering. Doordat factoringbedrijven financieringen verstrekken op basis van verkoopfacturen kan de financiering meegroeien met de groei van het bedrijf, dit maakt het een zeer flexibele financieringsvorm. Steeds meer bedrijven (het mkb maar zeker ook zzp' ers en freelancers) financieren hierdoor hun groei met behulp van factoring.
Reactie: Psychologische oorlogsvoering is het, tewijten deels aan de economische crisis en deels door het feit dat de manager gewoon is dat het werk voor hem gedaan is en zich met dit soort praktijken gaat bezighouden om zijn tijd te vullen.
Maak het regelmatig mee, hier bestaan rechtbanken voor
Anders geraken ze niet geleerd en blijven ze maar verder doen.
Reactie: Belangrijker dan ''stromend water'', vriendschap, liefde en gezondheidszorg.
''DigiD voor vrijwel alle officiële handelingen nodig is en de belastingdienst dringend verzoekt digitaal aangifte te doen, kun je eigenlijk bijna niet meer zonder internet.''
Vanuit welk oogpunt moet ik dit bekijken? Ik denk dat ik een jaar zonder internet wel volhoud maar een jaar zonder vocht gaat wel lastig worden!
Reactie: Het was een duidelijk artikel met een grote boodschap. Nu anno 2014 blijft de vraag of het destijds daadwerkelijk de hoogste prioriteit heeft gekregen? Ik vrees van niet en zelfs nu nog niet. De crisis wordt vaak als reden aangehaald, maar dat zou er eigenlijk niets mee te maken mogen hebben. Wellicht weten organisaties gewoon niet hoe ze dit moeten aanpakken. Daarom verzamel ik artikelen met deze thematiek: www.retentie-management.com/binden-en-boeien
Reactie: Ik sluit me aan bij Richard, dit heeft een hoog Libelle gehalte. En laten we eens beginnen met wat zijn dan succesvolle mensen? Is dat status, carriere, inkomen? Kortom met veel inspanning voldoen aan het beeld van de buitenwereld. Of zijn dat mensen die luisteren naar wat ze diep van binnen willen? Die authentiek met passie, plezier en in flow door het leven gaan. Ik kan je vertellen, die slapen per defintitie beter en als ze een keer niet slapen is dat niet vanwege piekeren, maar omdat ze een lumineus idee aan het uitwerken zijn.
Reactie: Volledig eens met de strekking van Van Kleef's proefschrift en met de reactie van Kamiel Rietsema. Het is echter niet alleen de verantwoordelijkheid van HR om innovatie te bevorderen. Ondertussen moet iedere manager de basisprincipes kennen van managen voor innovatie. De vuist op tafel mentaliteit en sturen op kwartaalcijfers kost de Nederlandse economie onnodig veel geld en concurrentievoordeel. Samen met je team innoveren zorgt voor onverwacht goede resultaten en positieve energie.