De discussie is er ondertussen op uitgedraaid over de wettelijke en privacy kant van de zaak.
Zolang iedereen tevreden is, zal jou voorstel zeker werken.
Het is net als bij de meeste contracten die worden pas boven gehaald als er problemen zijn, zoals bijvoorbeeld bij een gedwongen ontslag.
Als dan blijkt dat regels rondom de persoonlijke werksfeer en privacy niet worden gerespecteerd, dan kan dat veel problemen opleveren. In ieder geval is het iets waar advocaten munt uit kunnen slaan namens hun clienten.
Volgens mij kun je het beste de zaak formeel regelen, en als de sfeer zo is dat prive en zakelijk inderdaad door elkaar gaan lopen, dan zullen mensen ook geen moeite hebben om hun prive mail ''vrij te geven''.
Reactie: Aangezien doorwerken tot 67 jaar geboren is uit economische noodzaak vind ik het onderzoek naar de prikkels ietwat kort door de bocht m.n. de meer vrije dagen en minder uren, hoger salaris. De vraag is dan heel simpel: Hoe gaan we dat betalen? Bedrijven zitten ook niet te wachten op dure ouderen. Dan is de weegschaal snel gezet. Ik geloof daarentegen meer in de mentaliteitsverandering, de gedachte over oud worden, niet meer nuttig zijn . Er is zo´n mooie uitdrukking, dat wijsheid met de jaren komt, dus nou en of de ouderen nuttig zijn! Laten we dat in elk geval gebruiken en inderdaad adviesfuncties dienen bij uitstek. En jong en oud laten samenwerken. Jong kan van oud leren, maar wist u dat ook uw kinderen u voor gaan? Dus nog een prachtig item om ouderen niet te vroeg aan de kant te zetten. We kunnen tot het eind van elkaar leren. Prachtig toch.
Reactie: Spiritualiteit en ook filosofie zijn ook zeer belangrijk in
het bedrijfsleven.
Voor mij was ''de business ''een lange vakantie.
Studeerde 20 jaar lang naast mijn job filosofie.
Niet functionren uit het hoof of uit het hart, maar
de balans met het hoofd/hart steeds weten te vinden, dat is de juiste wijze, volgens mij.
En de zaken relaxed met volle bewustzijn doen, is
fantastisch.Een heerlijk gevoel met het hoofd.
Reactie: Mailen is een manier van communicatie en zal een manier van communicatie blijven. Prive en zakelijke mail lopen in elkaar over en bewustzijn kweken voor wat ''done'' is en wat ''not done'' is lijkt mij een betere manier. Een netwerk opbouwen werkt mee tot kennisverbreding of verdieping en altijd een aantal mensen waaraan je je vragen kunt richten. Dit kunnen ook prive personen zijn. Waarom stiekem mailpatronen bekijken. Maak het onderwerp bespreekbaar. En mocht er iemand wezen die zich alleen bezig houdt met onzin dan moet je hem of haar daar persoonlijk op aanspreken. Meestal zie je de signalen al wel en ga daar op in en doe er iets mee. Deze persoonlijke manier van aanpak leidt er volgens mij uiteindelijk toe dat een evenwichtig gebruik van de mail ontstaat.
Reactie: Om eerlijk te zijn ben ik niet verbaasd door de houding van werkgevers tov oudere werknemers. Met mijn 49 jaar merk ik hoe men daar mee omgaat.
Volgens mij moet er veel meer worden gewerkt met het volgen van antidiscriminatie op grond van leeftijd. En dan niet letterlijk omdat het in een personeelsadvertentie staat, nee ook op grond van de samenstelling van de leeftijdsopbouw van medewerkers in een organisatie.
Dit doet men wel opbasis van allochtonnen / autochtonenen verhouding, dus waarom dan niet op basis van leeftijd. En dan ook met de mogelijkheid om die organisaties die sterkafwijken van voldoende leeftijd-dervisiteit ook zwaar kunnen worden gesanctioneerd.
Een andere oplossing zie ik niet omdat werkgevers hier anders geen barst aan zullen doen.
Reactie: Het lijkt me dat dit onderzoek niet helemaal opgaat voor Nederland, dit vanwege een aantal punten;
Ten eerste is het onderzoek brits en heerst er daar een heel andere cultuur (dus ook in organisaties) dan in Nederland, hierdoor heeft het onderzoek in Nederland al geen draagkracht.
Ten tweede lijkt het onderzoek, op basis van dit artikel, nou niet bepaald goed onderbouwd. Het is de vraag of de onderzochte populatie representatief is voor alle studenten, daar dit moeilijk is te zeggen zal ik hier verder geen uitspraken over doen.
Feit is wel dat het beter gaat met de economie en het zgn ''job-hoppen'' weer meer en meer gebeurt, dit het niets met de insteek van jongeren te maken. Net afgestudeerden krijgen vaak een ''klap'' te verwerken als ze het maatschappelijke leven instappen, dit heeft niks met de huidige jongeren te maken.
Uitspraken over het Arbeidsethos van jongeren zijn dan ook absoluut niet op hun plaats, toegegeven, het gemiddelde niveau van studenten neemt af, maar dit loopt parallel aan het niveau van de opleidingen en de mate waarin opleidingsinstellingen commetcielere worden. Wil men hier iets aan doen dan zal het probleem bij de wortel aangepakt moeten worden en deze begint op de middelbare school.
Reactie: Ook dit is weer een herkenbaar onderwerp. Ik ben zelf ook sslachtoffer geweest van dit dogmatisch denken. Het vreemde is dat deze gedachten door mensen wordt opgebracht die ook in een bepaalde levensfase zitten en andere ''ouderen'' zien als niet meer nuttig. Echter het beeld wat men terug ziet is dat na het verdwijnen van de zgn. ouderen er een leemte ontstaat in kennis en ervaring welke moeilijk wordt opgevangen. Ik zie het als makkelijk scoren voor managers die zgn. krachtig willen optreden en zodoende voor hun eigen carriere gaan ten koste van de ouderen die zij langs de kant schuiven.
Het fenomeen wat zich verder voordoet is dat de zgn. ouderen zich weer een plaatsje in de maatsschappij veroveren en duidelijk laten zien dat het aan hun motivatie en inzet niet ontbreekt
Reactie: In reactie op mevrouw Lidy Graaff en mevrouw J. Lumanauw - van Ommen, wil ik toch wel graag iets opmerken. Wij zitten er hier ook op te puzzelen en kwamen vanavond tot de volgende conclusie: Waarom nou: óf een man óf een vrouw en niet én een man én een vrouw. Zet twee (part-time) interimmers met dezelfde achtergrond en met een afgekaderde opdracht neer. Let wel, met dezelfde verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Een team dus! Kost hetzelfde en je hebt twee manieren van benadering. Elkaar aanvullen en waar nodig aanvullen.
De medewerkers hebben de keuze in de aanspreekpersoon en de interimmers hebben mogelijkheid tot overleg. Iedereen blij, óók de opdrachtgever.
Wij gaan deze aanpak na de zomer uitproberen.
Reactie: U schrijft terecht dat het lijkt of de huidige managers niet over de meest basale basis pricipes beschikken die nodig zijn voor effectief leidinggeven.
Ik ben van mening dat het niet juist is om dit zomaar te concluderen omdat iedere situatie en ieder persoon op een eigen manier moet worden bekeken en er geen algemeen geldende norm is of kan zijn hoe mensen te leiden zonder eerst je zelf goed onder de loep te hebben genomen. Vanuit dat perpectief je uitgangspunten bepalen hoe iemand of een groep te benaderen en te leiden en vervolgens te analiseren en verder te werken leidt volgens mij tot resultaten.
Ik geloof in oprechte samenwerking en ondersteunig vanuit eigen kennis en ervaring om dat in het belang te stellen van de ander en de anderen om tot betere resultaten te komen zonder jezelf op de eerste plaats te zetten.
Als je bang bent voor je eigen positie wordt het denk ik zeker tijd om jezelf eens te analiseren.
Reactie: Helaas is in één-ouder gezinnen er niet altijd een keuze... Vader of moeder moet thuis zijn, of wanneer de financiële situatie het toelaat, een hele goeie oppas. Ons zorgstelsel houdt daar tegenwoordig geen rekening meer mee. In sommige situaties goed, soms ontoereikend. Individuele beoordeling is vaak niet mogelijk. Werken, ongeacht je situatieis m.i. nog veelal niet van toepassing.