Reactie: Je vraag lezende krijg ik het idee dat er nog een aantal zaken niet helder. Je kan hier op den duur op vastlopen.
De constatering lijkt duidelijk: het team functioneert niet goed.
Wat me niet duidelijk is: in hoeverre en op welke manier is er over jou komst gecommuniceerd met de teamleidster ?
Is haar verteld wat het doel is van jou komst ?
Zoja, wat heeft zij daar zelf van begrepen ?
Weet zij hoe en wat jij gaat rapporteren ?
Zijn daar zowieso afspraken over gemaakt, zowel met jou en haar en vooral met jullie samen ?
Weet het team wat het doel is van jouw komst ?
Zijn die het ermee eens dat er iets moet /kan veranderen ?Hoe loyaal zijn ze naar de teamleidster? Ben jij welkom of zullen ze zich achter de teamleider scharen als jij met voorstellen komt die hen niet aanstaan ?
Dat laatste geldt ook voor een hoger niveau: in hoeverre willen ze serieus iets gaan doen met jou voorstellen of hopen ze door de druk die op de teamleidster dat deze vanzelf vertrekt ?
Kortom, ga terug naar het beginpunt: wat is je opdracht, hoe is die gecommuniceerd met betrokkenen en bekijk dan in welke situatie jij je nu bevindt.
Krijg je heldere en duidelijke antwoorden, dan zit het goed en zou ik niet subtiel, maar (achter gesloten deuren) een gesprek met haar aangaan en samen een voorstel ter verbetering gaan maken.
Geen duidelijke antwoorden ? Dan loop je een groot risico om nu gebruikt te worden door het management. De structuur en leiding die het haar ontbreekt zou dan wel eens op hoger nivo ook kunnen spelen.
Belijk tenslotte ook je eigen intentie: wil je haar baan ?
Maak dus snel pas op de plaats en ga op alle fronten in gesprek.
Reactie: Kaderleden die dreigen met ontslag horen naar mijn mening niet thuis in je bedrijf. Het is ''ook'' aan de kaderleden om je werjnemers te motiveren en iedereen in dezelfde richting te laten kijken met name de visie van je bedrijf.
Ik zou niet met me laten ''sollen'' en zeer duidelijke taal spreken. Mocht dit niet helpen dat zet je dergelijke negatief ingestelde personen er gewoon uit !!
Reactie: Het restaurant dat ik samen met mijn man uitbaat, werkt met veel vakantiewerkers. Ik vind het vaak al een hele prestatie als ik ze zelf aan het denken krijg. En niet iedere handeling moet voorkauwen! Vaak vraag ik hoe ze het zelf zouden vinden als ze bij ons op de stoel van de klant zouden zitten. Dat helpt vaak, maar bij sommige vakantiewerkers weet ik niets meer te verzinnen om ze zelfstandig aan het werk te krijgen.
Met onze vaste medewerkers hebben we deze problemen gelukkig niet. Die zien hun werk en zijn goud waard!
Reactie: Mijn man werkte in utrecht terwijl we in meppel wonen....dat was dus 2 uur heen 2 uur terug,ivm met files.Na veel gesoebat mocht er een thuiswerkdag vanaf.Dit betekende 4 werkuren meer te besteden aan werk ipv verspilde tijd in de auto.Nu werkt hij meer in de buurt,maar het blijkt dat gezien alle afleiding op een drukke afdeling de effectiviteit van het werk eronder leidt.Stukken moeten wel af,en zodoende wordt er sávonds weer bij gebuffeld om het rond te krijgen.
Ik zou als echtgenote graag zien dat hij weer een thuiswerkdag had.Niet om gezellig koffie te drinken ,maar gewoon...de aanwezigheid,hoewel occupied is heel fijn.En feitelijk gebeurt er produktief op zo'n dag veel meer.
Helaas hebben werkgevers minder vertrouwen in zo'n regeling,Algemeen wordt,ook door collegas gedacht dat je er de kantjes vanaf loopt thuis....En het ergste nog,mijn man-en ik denk veel andere mannen met een beetje ambitie_is bang dat hij eventuele promoties of kansen misloopt wanneer hij niet 5keertenminste8 zijn gezicht laat zien.
Ik denk dat die angst reeel is,hoewel het werk an sich er echt alleen maar beter van wordt 1 rustig en geconcentreerd dagje thuis...Er moet veel aan mentaliteit en vertrouwen veranderen voordat het thuiswerken(deels)een beter imago krijgt.Werkgevers moeten leren hun werknemers meer vrijheid te geven en hen te vertrouwen en te beoordelen over het werk wat ze afleveren...of dat nu vanuit kantoor gebeurt of via de mail thuis.
Ten onrechte wordt gedacht dat er misbruik wordt gemaakt van de gegeven vrijheid.Wanneer er niets gebeurt op zo'n dag komt gauw genoeg aan het licht.
Als echtgenote van een heel hard werkende man moet ik bekennen dat ik een hekel heb aan de centrifigerende krachten die momenteel het gezinsleven onder druk zetten.
Ik denk niet alleen aan het voordeel van thuiswerken mbt de dichtslibbende wegen,maar vooral aan de voordelen die het biedt werk en prive(kinderen)door elkaar heen te laten lopen...Dit geeft rust en lucht in zaken...tenminste ,wanneer je werkgever hier ook relaxed en met vertrouwen mee om gaat.
De angst van werkgevers voor misbruik is volgens mij onterecht.Het zou een enorme plus zijn als mentaliteit en vooroordelen omtrent thuiswerken zou veranderen.Maar ik ben bang dat dit er nooit van komt.
Reactie: Diverse klanten van ons bedrijf zitten met een probleem zoals in de tekst is beschreven. In een aantrekkende arbeidsmarkt wordt het probleem alleen maar groter. Zaak voor de werkgever is nu om de beste medewerkers te behouden en afscheid te nemen van (vrijwillig) vertrekkende mensen die niet in de toekomstvisie van het bedrijf passen. Uit ervaring van klanten blijkt dat dat niet lukt door alleen maar salarisverhoging.
Sfeer en groepssamenstelling zijn misschien wel belangrijker. Zeker omdat de mensen die hier niet in passen zelf een conclusie kunnen trekken terwijl de mensen die dat wel doen een gevoel van ''hart voor de zaak'' krijgen. Dan is je doel bereikt.
Afscheid nemen hoort erbij, maar het liefst niet van je meest waardevolle medewerkers.
Reactie: Een van de eerste dingen die ik 's ochtends doe is m'n computer aanzetten. Terwijl Windows XP opstart en alle services en standaardprogramma's start werk ik snel m'n ontbijt weg en drink ik m'n eerste kop koffie. Daarna gaat het snel: de volgende vier koppen koffie ben ik bezig om alle e-mail en RSS-feeds te lezen om weer helemaal klaar te zijn voor een nieuwe dag. Verstoord kijk ik dan om een uur of elf naar de klok om te zien dat de dag al bijna voor de helft voorbij is.
Daarna ga ik bezig met het beantwoorden van mijn digitale post en het kijken of er nog relevant nieuws achter de korte RSS-berichten zit: hele krantenartikelen lezen, wat reacties wegschrijven op www.managersonline.nl en nog een paar van dat soort activiteiten. Dat lukt me met nog een paar koppen koffie: ik zit inmiddels aardig aan m'n taks als het gaat om de cafeïne en digitale diarree die dagelijks over me uitgestort wordt.
Zo rond een uur of twee kom ik toe aan het schrijven van documenten, het verwerken van de gewone traditionele post: ik probeer zo veel mogelijk snel te antwoorden en ontkom er niet aan om hier en daar toch nog een mailtje weg te sturen. Maar verder zoek ik zo hier en daar toch nog maar wat achtergrondinformatie via Google op. Inmiddels zit ik maar aan de thee en kom nu aan échte gesprekken toe: face-to-face of via MSN/Skype contacten met die of gene.
Tegen de tijd dat ik uitgekeken ben op mijn ADSL-verbinding zit de dag er eigenlijk al weer op en komen de laatste nieuwsberichten nog binnen via RSS-feeds. Om toch vooral niets te missen lees ik ze nog even door en zie meteen dat er ook nog wat reacties op eerder verstuurde mails zijn binnen gekomen. Nog even lezen en zo mogelijk maar meteen weer reageren.
Op de vraag ''kunnen we nog wel zonder internet'' blijf ik het antwoord echter schuldig: ik denk dat het wel mogelijk moet zijn ... maar de wereld zou zó anders worden, trager en informatie zoeken gaat stukken meer tijd kosten. Op de dagen dat - door een technische storing - ADSL niet functioneerd voel ik me niet compleet, alsof ik ergens geamputeerd ben. Maar toch denk ik: ''er is wel leven zonder internet!'' Of dat leven net zo dynamisch, vlot en interactief zou zijn heb ik zo m'n twijfels. Ook ik ben van de ''Commodore 64''-generatie en ben blij met wat we in dat opzicht bereikt hebben.
Laat iedereen het zijne of hare er maar van denken. Je bent nét zo (on)afhankelijk van internet als je zelf maar wilt. Maar geef mij maar het digitale tijdperk: kan ik rustig koffie en thee blijven drinken.
Reactie: Normaliter werken mensen overdag. Prive-zaken die per se overdag moeten (b.v. een instantie bellen) doe je dus gewoon tijdens het werk.
Zelf probeer ik de privetijd-tijdens-het-werk te compenseren door of werktijd-thuis of door langer door te werken op het werk. En als het op het werk iets minder druk is, dan probeer ik die tijd te besteden aan mijn eigen ontwikkeling, wat weer ten goede komt aan het werk.
Ik vind cosmetische handelingen een randgeval van prive en zakelijk. Iedereen hoort zich thuis te kleden en op te maken voor het werk. Maar bijwerken hoort gewoon op het werk te kunnen; uiteraard niet op de werkplek zelf, maar in de privacy van een toiletruimte of kleedkamer.
Reactie: ''De onderzoekers rekenen tot overhead de kosten van: management, personeel en organisatie, informatisering, financiën en control, communicatie, juridische zaken, facilitaire dienst en secretariaten.'' Ik stel voor externe advieskosten en de kosten van ''interim-personeel'' ook hiertoe te rekenen. Vaak is dit nu de sluipweg voor nog meer '' onzichtbare'' overhead.
Reactie: Speciaal voor de heer van Uffelen, marketing manager: onderstaand een voorbeeld van het type marketing van een Ameikaanse trainer, een ''héle grote'', Louis Tice. Louis Tice, zelfstandig begonnen in 1972, stuurt deze dagelijkse boodschapjes uitsluiotend aan mensen op zijn ''ledenlijst''. En zo hebben ze allemaal hun netwerken, die Amerikaanse trainers.
Winner's Circle Network with Lou Tice - 6/23/06 ''What Makes People Want to Change?''
What makes people want to change? Notice, I didn't say ''think they should change.''
There are many things that make people think they should change, and all of them add up to pressure from outside themselves. It may be disapproval from a family member or friend. It may be social or cultural norms or even prohibition. It may be fear of punishment or humiliation.
But when pressure to change is coming from the outside world, our desire to change is probably going to disappear as soon as the pressure is removed.
The results of our change efforts are not very likely to last. What makes people really want to change is pressure coming from inside. Most important is the desire to move toward greater experiences of pleasure.
Next comes the knowledge that if we don't change, we will be violating our own standards, failing to live like the person we know ourselves to be. It also helps if we realize that the results of not changing will be far more painful than any discomfort we may create for ourselves if we do change. A technique that's really useful when it comes to creating positive and lasting change is to use the power of your imagination.
Create vivid mental pictures linking pleasure and rewards to the behavior you want and pain and discomfort to the behavior you want to get rid of.
Play these ''mental movies'' for yourself several times a day, every day. If you really focus your attention on them, you'll be creating new associations in your brain, associations that will make it much easier for you to change your behavior in a lasting, positive way.
Lou Tice
The Pacific Institute
www.thepacificinstitute.com
''TPI teaches people how to manage change, set and achieve goals, lead more effectively, and think in ways that create success.''
---------------------------------------------------
To view past Winner's Circle messages, or make changes to your subscription, or unsubscribe, go to web site http://mailman.wolfe.net/mailman/listinfo/wcn
For any problems, please email rschau@pac-inst.com
---------------------------------------------------
The Pacific Institute copyrights 1997-2006. All rights reserved.
Winner's Circle Network with Lou Tice (WCN) is a registered trademark.
Code 062306
_______________________________________________
Wcn mailing list
Wcn@mailman.wolfe.net
http://mailman.wolfe.net/mailman/listinfo/wcn
Reactie: Moet het met dhr. Tempelman eens zijn. Omdat ik wat van auto's weet en anderen dat ook blijkbaar weten, werd ik eens opgebeld door iemand die wilde weten wat dat brandende lampje op het dashboard betekende. Bij de vraag of dat niet te vinden was in het bijgeleverde boekje, werd mij gevraagd welk boekje. Hiermee wil ik aangeven, dat men niet de moeite neemt om de bewuste informatie te lezen. Nu moet ik toegeven dat er zoveel informatie instaat dat een acedemisch misvormde er niet meer uitkomt. Misschien dat de fabrikant er een digitaal zoekprogramma erbij kan leveren. Wilt U zakelijk gebeld worden of door Uw geliefde. Als U door de laatste gebeld wilt worden is dat nummer 1,2 of 3?
Reactie: Hoe meer wij horen en lezen over hoe AH krampachtig aan nieuwe klanten probeerd te komen,hoe meer wij AH verachten!!!Die hele mega stunt met de wuppen is heel uitgekookt gespeeld door AH!!Zo blijven ze gratis en voor niets in het nieuws.Voor de wuppen waren wij sinds jaren weer klant bij AH.Maar wij denken wel dat u begrijpt dat het nu voor ons helemaal over is met AH!!GEEN mega Wup??Nou dan ook geen klant!!Zo simpel is dat voor ons.
Reactie: Het is echt niet te geloven,die stunt die AH nu weer met de mega Wuppen uithaald!Wij als terug gekeerde klanten kopen ons wezenloos om een Mega wup te krijgen,en maar kaarten plakken.Zeker drie weken geleden zei een cassiere van AH dat er GEEN Mega wuppen meer zouden komen.Wij hoogst verbaasd!Toch maar weer elke week proberen,je weet maar nooit.Ze zijn dus WEL weer gekomen,maar wij kwamen een dag later en grepen er WEER naast!! Wat een Mega stunt van AH!!! En dan hoor je overal dat er zelfs in auto's ingebroken wordt,omdat er een grote Wup in zit!TRIEST!! Dan vragen mensen op het internet enorme bedragen voor hun bemachtigde Mega Wup.Heel Nederland wordt zo onderhand helemaal gek van deze gemene actie van AH.Ze hadden ze ook een euro duurder kunnen maken,en in Nederland kunnen fabriceren. AH komt met de meest belachelijke smoezen,maar zijn zelf deze actie begonnen.En dat de Mega wup een giga succes zou worden,dat wisten de hoge heren heus wel.Maar dit alles is gratis reclame voor AH!!Wij hebben absoluut geen goed woord meer over voor AH,en hernieuwde klanten??NEE bedankt!! Supermarkten genoeg waar je nog wel als klant wordt behandeld,en niet als een idiote Mega Wuppie!!Want ZO behandeld AH al zijn klanten!!In onze ogen is de grootste belachelijke Mega WUP Albert HEIJN zelf!!!!
Reactie: Mijn stelling: een polariserende poll verdeeld meer dan de inhoudelijke discussie kan verenigen.
Vrouwen zijn betere interim managers.. wat een vruchteloze, nutteloze, contraproductieve stelling zeg.