zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe mobiel wilt u zijn?

Door: Frank van Marwijk
 
Als manager communiceert u voortdurend met de mensen met wie u contact hebt. Daartoe staan u steeds meer hulpmiddelen ter beschikking. Twintig jaar geleden werd door de meeste mensen niet anders gecommuniceerd dan face to face, via de telefoon, en per post. Nu zijn de mogelijkheden legio. Er is een verscheidenheid aan manieren om boodschappen te zenden en te ontvangen met behulp van computer, mobiele telefoon en internet. Uiteindelijk zijn deze middelen bedoeld om de efficiëntie en kwaliteit van het intermenselijke contact te verbeteren. Maar dragen ze daar altijd evengoed aan bij? Zo maakt de mobiele telefoon ons beter bereikbaar, maar dit kan verstorend werken tijdens persoonlijke contactmomenten.

De hele dag bereikbaar
Een neef van mij had aan het eind van de 80er jaren van de vorige eeuw al een Carvox, één van de eerste autotelefoons. Hij sleepte dat ding overal mee naar toe en ging er prat op dat hij altijd bereikbaar was. De veranderde tijden vragen nu van iedereen op elk moment van de dag bereikbaar te zijn. Men gaat er bijvoorbeeld steeds vaker vanuit dat we allemaal een mobiele telefoon bij ons hebben. Onlangs liep ik langs een bar in Noordwijk waar een jongen in gesprek was met de portier. Ik hoorde deze laatste zeggen: ‘Bel je meisje maar en zeg dat ze naar buiten komt’. Waarschijnlijk had de jongen gevraagd of hij even binnen mocht komen om iets tegen zijn vriendin te zeggen, en de uitsmijter ging er vanuit dat ze elkaar wel mobiel konden bereiken. Iedereen heeft een mobieltje op zak, zo is de hedendaagse gedachtegang. En als die toevallig uitstaat, zou je toch binnen korte tijd moeten reageren op de ingesproken boodschap.

De mobiele telefoon maakt het mogelijk om u te bereiken als u niet op uw gebruikelijke plaats bent. Het geeft u ook de gelegenheid om vanaf elke plek anderen te raadplegen. Interacties kunnen daardoor sneller plaatsvinden. Toch heeft het mobieltje niet alleen maar voordelen. Altijd bereikbaar willen zijn, heeft een vreemde invloed op onze sociale contacten. In een restaurant heb ik ooit twee mensen romantisch zien tafelen. Er was zachte muziek, gedempt licht en er stond een kaarsje in het midden. Het zag er veelbelovend uit, waren het niet dat beiden zaten te telefoneren met hun mobieltje. In Nederland vallen dit soort interacties nog mee, maar als u op vakantie gaat naar landen rond de Middellandse zee dan kunt u dit soort taferelen steeds vaker gadeslaan.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10