Reactie: Niet relevant? Ik ga absoluut anders om met mijn vrouwelijke collega's dan met de mannelijke. Dit kan ik nog eens een schouderklopje of een por geven, maar vrouwen op mijn werk raak ik nooit aan. Hierdoor is er inderdaad meer ruimte voor een vriendschappelijke band met mijn mannelijke collega's dan met de vrouwelijke, dus in zoverre herken ik het artikel wel...
Wat betreft het bericht van Hannie: Het kan wel zo zijn dat je nooit een onterechte klacht mee hebt gemaakt, maar in dit geval gaat het niet om de slachtoffers, maar om de mogelijke daders. Er zijn echter een paar voorbeelden van (terchte of onterechte) melding van sexuele intimidatie in het nieuws geweest, en ik neem gewoon geen enkel risico.
Reactie: Wel eens van een zoekprofiel gehoord? Vooroordelen wegnemen zal niet lukken; vooroordelen zullen altijd blijven bestaan, in goed en kwade zin. Wanneer je op zoek bent naar een bepaald persoon - diversiteit kan bijdragen aan je team - en er wordt anoniem gesolliciteerd, dan ben je lang bezig. En bij de huidige sollicitatieprocedures word meestal gevraagd naar een pasfoto, sex, leeftijd, nationaliteit, noem maar op.
Daarnaast ken ik situaties waarbij ik mensen uitzoek die bij een team van ons passen: er wordt bijvoorbeeld ook gesport in leeftijdscategrie, sex en regio met als einddoel de competitie te winnen.
Onbegonnen werk en disfunctioneel wanneer het gaat om andere functies dan bijvoorbeeld post sorteren.
Reactie: De reactie van mevrouw H. Kraan is op zijn minst bijzonder. Ik vraag me af hoe mevrouw Kraan in staat is voor anderen te bepalen wat ze wel en niet bedreigend kunnen vinden.
Reactie: Het beste recept voor een sucevolle sales organisatie:
-Knip het proces op in: marktonderzoek, marketing, verkoop binnendienst, verkoop buitendienst en relatiebeheer (ook opgesplitst in binnen en buiten).
-Wijs de verschillende onderdelen liefst aan verschillende personen toe (bij een kleine organisatie is dit niet altijd mogelijk, kijk dan naar de beste match, maak niet de fout binnendienst en buitendienst bij dezelfde persoon te leggen).
-Geef duidelijke incentives aan de verschillende personen, liefst voor team-efforts.
Op deze wijze kan iedereen zich focussen op zijn/haar ding en zich specialiseren. Uit ervaring heb ik bijvoorbeeld gemerkt dat relationele verkopers vrijwel nooit geschikt zijn voor new business en vice versa.
Reactie: Wel lachen als je solliciteert bij een 'open en dynamische organisatie die nieuwsgierigheid en pro-activiteit beloont'. En vervolgens zit je aan tafel bij een grijze verzekeraar waar de muren op je af komen. Mensen prikken wel door die teksten heen hoor...
Reactie: Vertrouwenspersonen hebben alleen de functie te luisteren naar mensen die zich geintimideerd voelen. Vertrouwenspersonen kunne nooit een bedreiging zijn voor wie dan ook. De komst van vertrouwenspersonene in bedrijven kan niet leiden tot de angst aangeklaagd te worden. Vertrouwenspersonen klagen niemand aan, dat is helemaal hun taak en rol niet!!
Mannen en vrouwen die collegiaal met elkaar omgaan voelen zich niet bedreigd, daar ben ik van overtuigd. Zelf werk ik als vertrouwnespersoon en ook verzorg ik intervisie en trainingen voor vertrouwenspersonen.
In mijn dertigjarige ervaring ben ik niet tegengekomen dat iemand onterecht een klacht indient. De meeste mensen (mannen en vrouwen) die ik sprak voelden zich geintimideerd en wisten niet hoe ze daar mee om moesten gaan. Als vertrouwenspersoon adviseer ik mensen om als dat mogelijk is eerst een gesprek te hebben met hun leidinggevende. Dat is degene die verantwoordelijk is voor de werksfeer en degene die preventieve maatregelen kan nemen. Vaak is het al voldoende dat er iemand luistert. Een klacht indienen is een uiterste stap, in geval van nood! In principe levert het indienen van een klacht immers alleen maar verliezers op.
Reactie: Het is een zakelijke open deur intrappen als er een relatie wordt gelegd tussen de tijd die aan klanten en prospects wordt besteed en het verkoopresultaat. Niet (goed) presterende verkopers hebben de neiging zich te verliezen in niet op persoonlijk contact gerichte activiteiten. Ik denk niet dat veel verkoopmanagers vreemd zullen opkijken van de resultaten van dit onderzoek. Het 'uitpluizen' van de behoeften van klanten is immers de taak van een verkoper en Neil Rackham heeft daarover in 1988 al veel over gepubliceerd in zijn boek SPIN-selling. Oude koek dus.
Reactie: Tja, en soms moet je je medewerkers proberen te overtuigen van iets waarvan je zelf ook niet overtuigd bent omdat je opdrachtgever je niet wist te overtuigen met zijn/haar plannen.... omdat hij/zij misschien ook niet overtuigd werd door zijn/haar leidinggevende....
Is het dan niet gewoon een idioot plan??????
En zo ja wat dan?????
En is het uberhaupt niet verstandiger om het 'betere duw- en trekwerk' te laten voor wat het is? Als je overtuigd bent van je plan en er helemaal voor gaat ben je zo geinspireerd door dat waar je mee bezig bent dat deze vonk hoogstwaarschijnlijk vanzelf overspringt op anderen. In het Duits bestaat daar een mooi woord voor: Begeisterung!
Ik verbaas me over het aantal adviezen wat ik hier lees op een zeer kort en algemeen omschreven vraag. Ik wil daar dan toch nog 2 adviezen aan toe voegen:
1. Pas op voor adviezen die worden gegeven zonder de echte vraag achter de vraag te kennen. Iedere situatie is anders en is zelden wat het lijkt. Zodra het echte probleem of de echte vraag helder wordt ligt de oplossing meestal voor de hand. Daarom stelt een goede adviseur vooral heel veel vragen.
2. Ik ga altijd uit van de kwaliteiten en de goede wil van de mens en niet van sanering en onwil. Weerstand betekent betrokkenheid en twijfel leidt tot creatief meedenken. Deze houding heeft er bij mij tot nu toe altijd toe geleid dat (goede) veranderingen goed en slagvaardig doorgevoerd konden worden en meer opleverden dan kon worden vermoed. Dat is niet soft, maar een visie op mensen.
Hier kan je natuurlijk niet zoveel mee, maar toch succes!
Reactie: t lijkt een domino effect, de hogere managers die er via ellebogen werk terecht zijn gekomen nemen managers aan waar ze zich zelf in herkennen, helaas doet het er lijkt wel niet meer toe of je daadwerkelijk functioneert in die functie als je de situatie maar als sprookje weet te verkopen. Al weet ik dat een directie zich niet constant kan bemoeien met de aanstelling van hun managers vind ik wel dat er zeker wat dit betreft een gulden middenweg gevonden dient te worden, zo als t nu gaat zijn er behoorlijk wat bedrijven zelfvernietigend bezig
Reactie: Een zeer bekende situatie, maar toch niet echt diplomatiek op te lossen, dus 'choose your battle'. Ooit werd een directeur direct boven mij geplaatst en deze maakte er een puinhoop van. Toch mocht deze aanblijven, want de voormalige directeur had hem voorgedragen en de holding wilde niet ingrijpen want er waren te weinig medestanders.
Resultaat, ik ging weg en binnen 2 maanden was die directeur alsnog op straat gezet. (En om aan te geven wat voor een klein kind het kon zijn, voor het inleveren van de lease auto werd er nog voor zo'n 15k gulden schade aangebracht in de wagen).
Helaas is het vaak zo dat er geen nette manier is om zaken op te lossen vanwege de belangen aan alle kanten. Ook medestanders vinden kan lastig zijn, je gaat toch een gevecht aan met hogerhand. Vaak wordt voor zekerheid gekozen en niet meegedaan.. wie weet ontslaat hij/zij je wel...
Reactie: Ik heb het in de praktijk ook meegemaakt, maar dan met een heel andere afloop. Ik zat zelf in een leidinggevende functie van een produktiebedrijf. Samen met mijn chef en een vrouwelijke collega. Die beide getrouwd waren. Het eerste halfjaar van hun romance heb ik hen er ieder drie keer op aangesproken, waarom zij zich zo afzonderde van het gehele team. Wij drieen werken namelijk een 3,5 uur per nacht langer dan de andere medewerkers. Ik zat dus 3,5 uur opgescheept met een verliefd paartje. Nadat andere mensen ook in de gaten kregen dat ze toch wel heel apart met elkaar omgingen, gebeurde het volgende: - heb hun er nog eens persoonlijk op aangesproken, alles werd ontkend, -naar huisarts gegaan, ik werd er zelf helemaal niet goed van, -naar bedrijfarts geweest,- naar P&O manager geweest,- 4 andere medewerkers zijn ook naar P&O gegaan ( zelf nog voor mij). Einde van het liedje was: -vertrouwensbreuk met mij, ik werd overgeplaatst naar ander team,- collega uit mijn nieuwe team werd overgeplaats naar mijn oude team,- na 3 weken kon zij er ook niet meer tegen, is weer terug, - wij zitten nu met een overtal aan leidinggevende,- medewerkers die ook naar P&O gegaan zijn worden door chef stelselmatig geintimideerd,- hij mag zelf zijn team herformeren, dus ook een nieuwe gezinde leidinggevende aannemen.
Einde van het liedje:
Al kun je er zelf helemaal niets aan doen, voor mij geldt bovenstaande als Ongewenste Sekuele Intimidatie!!!!!!!!!!!