zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Overtuig u zelf om anderen te overtuigen

Door: Lester Hoekstra
 
Het zal regelmatig voorkomen dat u uw medewerkers ergens van wil overtuigen. Immers, als ze overtuigd zijn van het belang van zaken die u belangrijk vindt dan kan u verwachten dat zij zich er voor zullen inspannen. Maar het is nog niet zo makkelijk mensen ergens van te overtuigen. Een belangrijke voorwaarde is dat u zelf overtuigd bent. Alleen dan kunt u overtuigend overkomen. Het belang van uw eigen overtuiging

Bent u zelf niet helemaal overtuigd dan zult u dat in woord of gebaar uitdrukken en mensen nemen dat waar. Van die waarneming kunnen zij zich in meerdere of in mindere mate bewust zijn. Daarin zijn grote persoonlijke verschillen. Sommigen zien het direct aan de manier waarop u het brengt, anderen voelen alleen aan dat het niet helemaal klopt wat u zegt en er zijn mensen die helemaal niets door hebben.

Maar of ze zich hun waarneming bewust worden of niet, allemaal zullen ze er op reageren en die reactie is in alle gevallen negatief. Mensen nemen afstand als u ze iets probeert aan te praten waar u niet volledig achter staat. Het zal van hun persoonlijkheid afhangen hoe ze die afstand communiceren. Dat kan variëren van tot openlijk verzet tot slaafse meegaandheid maar in geen geval bereikt u het beoogde doel. Daartoe zal u eerst zelf overtuigd moeten zijn.

Bent u zelf wel overtuigd?
Het lijkt misschien vanzelfsprekend dat u zelf al overtuigd bent als u anderen ergens van wilt overtuigen maar dat is het niet. Voor uzelf geldt namelijk hetzelfde als voor uw toehoorders. U kunt zich in meer of mindere mate bewust zijn van uw gebrek aan overtuiging en er zelfs in het geheel niet van bewust zijn. Ook u zult dat in alle gevallen door uw reacties laten zien. Dat u anderen iets aan probeert te praten, kan er op zich al een teken van zijn dat u niet overtuigd bent. Mensen krijgen een sterke neiging met anderen te praten over iets waar hun eigen gedachten nog tegenstrijdig over zijn. Ze willen hun ideeën uitwisselen om samen tot een oplossing te komen. Dat is een heel sociale, menselijke reactie en er is natuurlijk niets op tegen maar het is geen goede manier om anderen te overtuigen.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10