zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe krijg ik het middenkader mee in veranderingen?

Door: Asha Kalijan
 
Vraag
"Binnenkort accepteer ik waarschijnlijk een baan als productieleider bij een cateringbedrijf dat werkt voor ziekenhuizen, instellingen en het gevangeniswezen. Er heerst een ambtenarencultuur, aangezien het bedrijf vroeger een onderdeel was van een ziekenhuis. Vanuit de gesprekken die ik heb gevoerd met verschillende mensen blijkt dat het middenkader niet functioneert. Daardoor is en een hoog ziekteverzuim en heerst er onverschilligheid. Ik wil dit gaan aanpakken door eerst het middenkader voor me te winnen. Kan jij me nog wat tips geven?"

Antwoord
Om te beginnen vraag ik me af waarom je opmerkt dat je waarschijnlijk de baan als productieleider gaat accepteren. Je toont alle intenties om je zo goed mogelijk in te zetten. Is daarbij je zorgpunt wellicht dat je het middenkader niet mee zult krijgen? Ik raad je aan om de twijfel achter je te laten en een keuze te maken. Daarmee krijg je namelijk de ruimte om je volledig in te zetten (of de functie los te laten).

Management invloed op slecht functioneren
Natuurlijk kaneen niet goed functionerend managementslecht functioneren van medewerkers bewerkstelligen. Echter, je zult moeten onderzoeken wat het ‘slecht managen’ omvat, om daadwerkelijk effectieve veranderingen voor elkaar te krijgen. Uit je verhaal begrijp ik dat je verschillende mensen hebt gesproken. Ook het middenkader? Alvorens je definitieve conclusies trekt, is het verstandig om goede gesprekken met het middenkader aan te gaan. Luister, observeer en analyseer in de eerste fase. Stel vragen over het hoge ziekteverzuim en de onverschillige houding van medewerkers. Als het middenkader met oplossingen komt voor problemen, zoals mensen verplaatsen, kun je daar dieper op in gaan. Vraag naar de context van het functioneren van de medewerkers. Je zult erachter moeten komen waarom men bijvoorbeeld voor een dergelijke oplossing kiest, wat men al geprobeerd heeft aan oplossingen en of het daadwerkelijk aan de medewerker ligt dat hij of zij niet functioneert. Vervolgens kunnen jullie constructiever gaan denken over veranderingen en keuzes.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeën te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Te weinig loon voor één op de vijf werkenden
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieën
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
Financiële dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
meer top 10