Reactie: Kort en krachtig kun je leiderschap definiëren als ''Het bereiken van maximale resultaten met mensen''. Leiderschap is daarom een paraplu waaronder alle benodigde vaardigheden (persoonlijk en interpersoonlijk, rationeel en gevoelsmatig) samenkomen.
Met het ontwikkelen van de communicatievaardigheden ontwikkelt iemand dus tevens zijn of haar leiderschaps-vaardigheden. Ook management is een onderdeel van leiderschap.
Mijn organisatie assisteert organisaties en personen organisaties bij het bereiken van de bedrijfsdoelen. Al 40 jaar ontwikkelen wij daartoe het leiderschap bij onze klanten, maar dit is dus geen doel op zich! Voordeel van deze aanpak is wel dat onze klanten blijven veranderen en verbeteren en dus het maximale uit alle personen blijven halen.
Om waardevolle doelen te bereiken moeten altijd persoonlijke en organisatorische hindernissen worden overwonnen. Dit vraagt om daadkrachtige leiders met visie. Leiders die nieuwe wegen durven gaan, die zichzelf en hun organisatie weten te motiveren en denken in mogelijkheden in plaats van onmogelijkheden.
Het is niet vreemd dat leiderschap sterk in de belangstelling staat: De maatschappij wordt steeds complexer en veranderingen volgen elkaar in een steeds sneller tempo op. Organisaties beseffen meer en meer dat een hiërarchisch management systeem niet langer voldoet om deze bewegingen te blijven volgen. De individuele kwaliteiten van alle medewerkers dienen maximaal te worden ontplooid en ingezet. Goed ontwikkeld leiderschap is de sleutel !!!
Reactie: Dat bedoel ik met de blokjesgeest in het bedrijfsleven, beste Anoniem. Zelf heb ik meegemaakt dat alle medewerkers verplicht 10 cursusdagen moesten afronden per jaar of ze het nodig hadden, leuk vonden, of niet. Ik heb ook gezien dat een medewerker pas een dure opleiding mocht volgen na het tekenen van een verklaring dat hij nog minstens twee jaar bij het zelfde bedrijf zou blijven, of hij het nu mocht toepassen of niet. Kortom, als het niet volgens de genoemde 3Bs wordt toegepast kan opleiding een bron van frustratie opleveren voor de betrokkene en weggegooid geld voor de onderneming. Gelukkig dan maar dat er de betrokkene nog een uitweg heeft.
Reactie: Gelet op het hier herhaaldelijk besproken gedrag van managers, moet vermijdingsgedrag van medewerkers worden gezien als een vorm van zelfbescherming tegen erg slechte managers!
Reactie: Ik kan mij goed vinden in het artikel. M.i. is de grootste doodzonde van een consultant zijn vaak niet te beheersen 'ik weet de oplossing voor uw probleem' gedrag. Een potentiele opdrachtgever worstelt al een lange tijd met een probleem, ligt er wie weet wakker van, neemt na lang wikken en wegen het besluit er een professional naar te laten kijken en die weet dan in een split second met een of ander model even uit te leggen wat er moet gebeuren en wat er allemaal fout is gegaan of gedaan. Terwijl de kracht van een professional in eerste instantie moet zijn luisteren, luisteren en nog eens goed luisteren en niet te veel met je koffertje met oplossingen bezig zijn. Dus wat mij betreft is doodzonde 8: Slecht luisteren.
Reactie: Opleiding en training en coaching zijn zeer bruikbare tools om medewerkers binnenboord te houden. Belangrijk hierbij is dat alle inspanningen ook hun praktische waarde blijven houden en moeten leiden tot (meer) rendement.
Vooral trainingen lijken ook nogal eens aangeboden te worden als 'incentive'. Je kunt je afvragen of zoiets tot het gewenste rendement voert.
Reactie: Dan zal er binnen het bedrijf toch ook wel kennis moeten zijn van de opleiding en de waarde ervan voor het bedrijf. Ik heb twee keer meegemaakt, dat ik een opleiding mocht volgen, maar de kennis vervolgens niet gaan toepassen. Geloof het of niet, het is in twee verschillende bedrijven gebeurd. Duizenden guldens (toen nog) zijn neergeteld voor een vakgerichte opleiding, maar waag het niet om die kennis te spuien of anderszins iets mee te doen. In beide gevallen hebben andere bedrijven ervan kunnen profiteren.
Reactie: Het is een flinke verandering: van '1 van de collega's' naar leidinggevende. Je geeft niet aan hoe lang je nu in deze functie zit, en mij is ook niet duidelijk wat je hebt gedaan om de verandering van jouw positie naar jouw afdeling in goede banen te leiden.
Heb je bijvoorbeeld een open gesprek gehad over jouw verwachtingen, maar ook je onzekerheden? Weet je van je collega's/afdeling wat zij eigenlijk van jou verwachten, en waar hun onzekerheden zich bevinden?
Wat is jouw beeld eigenlijk van een manager/leidinggevende. Heeft deze altijd gelijk, of mogen mensen het oneens zijn met je?
Ook krijg ik het idee dat er nog iets meer meespeelt. Je hebt het over 'op de proef stellen', en je duidt een medewerkster aan als 'bijzonder moeilijk'. Ik vraag me af of je dat al vond voordat ze naar de OR stapte, of pas daarna.
Ook krijg ik de indruk dat je nu geconfronteerd wordt met iets dat kennelijk niet voldoende is ontwikkeld in jouw vaardigheden: hierarchie, leiderschap, autoriteit. Wat doen deze begrippen met jou? Hoe ga je zelf om met autoriteiten? Waar zitten eigenlijk jouw eigen weerstanden?
Het is goed, zeker als beginnend manager, om jezelf te toetsen op je normen, waarden, en overtuigingen, zodat je meer inzicht krijgt in je kwaliteiten en je valkuilen. Werk daaraan in de veilige omgeving van een training of coaching buiten je bedrijf. Zo leer je omgaan met de triggers van het leiderschap.
Reactie: Prima artikel! Wat mij betreft, bestaat er ook een significante relatie tussen ondoordachte verkooptechnieken de kwalitiet van levering (transactieproces verloopt traag of kost uiteindelijk twee keer zo veel). After-sales is zelfs een vies woord in deze industrie. Misschien een gat in de markt: een consultancy bureau voor consultants?
de kracht van verkopen zit niet in het vertellen, maar met name in het luisteren.
Als je dat goed doet kun je ook gericht en dus goed vertellen wat jij te bieden hebt. Dan wordt er ook geluisterd want je vertelt iets dat interesse wekt.
Reactie: Je hebt hier een belangrijk punt te pakken Michel.
Maar ik denk dat voor veel professionals geldt, zeker als het om adviseurs gaat, dat onduidelijk is wat ze eigenlijk verkopen. Ik denk dat de meeste denken, dat ze een product verkopen: INK implementatie, Management development, proces of logistiek verbetering. En de reacties van hun klanten komen ook op dat product. De klanten die terugkomen, komen echter niet voor het product maar voor het gevoel dat ze bij de professional hebben. En dat gevoel is geen product volgens de professional. Ze zijn inhoudelijke experts, niet verkopers van gevoelsopwekkers bij hun klanten.
Maar je hebt helemaal gelijk, als je niet eerst verkoopt, dan heb je uiteindelijk heel veel voorraad, maar niets verkocht. En je klant heeft nog minder dan niets als alles nog steeds bij je in de winkel staat.
Dus hop een training voor professionals om hun verkoop vaardigheden te ontwikkelen. Bijvoorbeeld: ''Verkopen van tevredenheid.''
Reactie: Mensen in organisaties worden te veel als blokje in een organogram behandeld terwijl ze thuis o.a. in staat zijn een partner te kiezen, kinderen op te voeden en een priveadministratie te runnen. Om personeel daadwerkelijk doelgericht mee te krijgen in een organisatie moet men denken aan de 3 ''B''s: Begrip (over het doel van de functie en de organisatie), Behoefte (salaris, erkenning, ervaringopbouw, CV) en Betrokkenheid (meedenken, bewegingsvrijheid, belang van positie in het totaal).
Reactie: Opleidingen vormen een goede manier om medewerkers binnenboord te houden zolang de opleiding duurt. Geef je echter niet de kans opleidingen te volgen dan ben je goede mensen nog eerder kwijt.
Reactie: Wantrouw Amerikaans onderzoek!
Een goede leider wil altijd zijn communicatievaardigheden verbeteren en organisatorische en politieke vaardigheden naar een hoger niveau tillen. Mijn leiderschapstraining begint met zelfkennis en kennis van anderen, voorspellers van geluk en succes in leven en werk. Elke leider is ondernemer, manager, coach, innovator, visionair en waarnemer. Vooral die laatste rol zie ik weinig uitgediept, ook niet bij Mintzberg. Een waarnemer neemt de dingen niet persoonlijk en heeft totaaloverzicht.