zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
poll

Opleidingen vormen een goede manier om medewerkers binnenboord te houden (Artikel)

 
Ja, de mogelijkheid van medewerkers om zichzelf te ontwikkelen wordt hoog gewaardeerd 252 51.4%  
Misschien, maar er zijn ook wel andere manieren om medewerkers tevreden te houden 187 38.2%  
Integendeel, met een opleiding op zak is het risico groot dat ze de organisatie verlaten voor een carrièrestap 43 8.8%  
Anders 8 1.6%  
Totaal: 490 100%  
 
 Doorsturen   7 Reacties   Reageer   Nieuwsbrief   Eerdere polls
 
reacties
 
Eric de Vries  |   | 
6-11-2006
 | 
10:37 uur
Opleidingen vormen een goede manier om medewerkers binnenboord te houden zolang de opleiding duurt. Geef je echter niet de kans opleidingen te volgen dan ben je goede mensen nog eerder kwijt.
Jean Paul Close  |   | 
6-11-2006
 | 
10:54 uur
Mensen in organisaties worden te veel als blokje in een organogram behandeld terwijl ze thuis o.a. in staat zijn een partner te kiezen, kinderen op te voeden en een priveadministratie te runnen. Om personeel daadwerkelijk doelgericht mee te krijgen in een organisatie moet men denken aan de 3 "B"s: Begrip (over het doel van de functie en de organisatie), Behoefte (salaris, erkenning, ervaringopbouw, CV) en Betrokkenheid (meedenken, bewegingsvrijheid, belang van positie in het totaal).
Anoniem  |   | 
6-11-2006
 | 
12:24 uur
Dan zal er binnen het bedrijf toch ook wel kennis moeten zijn van de opleiding en de waarde ervan voor het bedrijf. Ik heb twee keer meegemaakt, dat ik een opleiding mocht volgen, maar de kennis vervolgens niet gaan toepassen. Geloof het of niet, het is in twee verschillende bedrijven gebeurd. Duizenden guldens (toen nog) zijn neergeteld voor een vakgerichte opleiding, maar waag het niet om die kennis te spuien of anderszins iets mee te doen. In beide gevallen hebben andere bedrijven ervan kunnen profiteren.
RENAUD Advies  |   | 
6-11-2006
 | 
12:37 uur
Opleiding en training en coaching zijn zeer bruikbare tools om medewerkers binnenboord te houden. Belangrijk hierbij is dat alle inspanningen ook hun praktische waarde blijven houden en moeten leiden tot (meer) rendement.
Vooral trainingen lijken ook nogal eens aangeboden te worden als 'incentive'. Je kunt je afvragen of zoiets tot het gewenste rendement voert.
Jean Paul Close  |   | 
6-11-2006
 | 
14:14 uur
Dat bedoel ik met de blokjesgeest in het bedrijfsleven, beste Anoniem. Zelf heb ik meegemaakt dat alle medewerkers verplicht 10 cursusdagen moesten afronden per jaar of ze het nodig hadden, leuk vonden, of niet. Ik heb ook gezien dat een medewerker pas een dure opleiding mocht volgen na het tekenen van een verklaring dat hij nog minstens twee jaar bij het zelfde bedrijf zou blijven, of hij het nu mocht toepassen of niet. Kortom, als het niet volgens de genoemde 3Bs wordt toegepast kan opleiding een bron van frustratie opleveren voor de betrokkene en weggegooid geld voor de onderneming. Gelukkig dan maar dat er de betrokkene nog een uitweg heeft.
Edwin Hoek  |   | 
7-11-2006
 | 
01:00 uur
Zelf heb ik een bedrijf dat zich richt op organisatie-ontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling. Het is niet meer dan normaal dat een organisatie een direct meetbare 'return on investment' tegemoet kan zien bij een investering in de ontwikkeling van personeel.

Investeren in personeel als 'zoethoudertje' is zinloos; je moet zorgen dat het personeel door het werk wordt gemotiveerd!!! En personeel dat wil vertrekken is niet te motiveren en houd je bovendien toch niet tegen; dan kan het maar beter direct vertrekken.

Zowel werknemer als werkgever zich eens goed achter de oren moeten krabben als de werkgever niet bereid is te investeren in de ontwikkeling van een medewerker of medewerkers. Succesvolle bedrijven zorgen ervoor dat de medewerkers zich in hun werk maximaal kunnen ontplooien en geven. Goede medewerkers scheppen de voor hun ideale werkomstandigheden als ze daartoe de kans krijgen.

En ja, natuurlijk wisselt een uitstekende werknemer wel eens van werkgever. Maar een slimme werkgever weet dat en ziet het niet als bedreiging; die gunt dit de medewerker en biedt dit sollicitanten als perspectief.
heer A Stuijt  |   | 
9-11-2006
 | 
07:22 uur
Opleiden doe je niet om "werknemers tevreden te houden", maar om hun vereiste competenties op peil te brengen en/of te houden. Dat zij al doende zichzelf ontwikkelen is prima en houdt enige balans in de werkverhoudingen. Geeft werknemers enigszins gelijkwaardige kansen op de arbeidsmarkt o.a.. Gelet op de geringere loyaliteit van werkgevers naar werknemers, is ook hierin een nieuwe balans noodzakelijk. Juist het kortzichtige gebrek aan beleid heeft in de hand gewerkt dat we in Nederland nu teveel mensen boven de 45 aan de kant hebben staan!

 

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10