zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

De baas in vertrouwen nemen? Echt niet!

heer Ron Ladage   |    |  8 december 2006
Reactie: Herkenbaar onderwerp en voor veel bedrijven van toepassing.
De cultuur van een bedrijf bepaalt de werkwijze, is er een open cultuur en worden de medewerkers betrokken in het proces en voor vol aangezien, dan wordt er minder in afrekengedrag gedacht.
Leidinggevende moeten niet alleen leidinggeven, maar ook coachen en het beste uit de mensen te halen.
Niet alleen met de mensen praten wanneer er problemen zijn, maar steeds blijven communiceren, zelfs als alles goed lopt op de werkvloer.
Met trukjes kan je als leidinggevende ver komen, maar uiteindelijk loop je in de val.
Ik ken een bedrijf in Nederland die met het Werkdruk en stress preventie programma werkt en dat legt heel snel de pinnpunten bloot.
Door hiermee aan de slag te gaan los je heel snel zaken op, motiveer je de mensen en wat van groot belang is, het ziekteverzuim zal verrassend lager worden.
Waardeer als leidinggevende je kapitaal (de mens) en blijf deze steeds stimuleren om te blijven leren en zichtzelf te ontwikkelen.
een verzuim van onder de 3% in de industrie bewijst dat je het in je bedrijf goed doet!
Als adviseur probeer ik dit dan ook de directie te laten zien, maar ik weet dat het tijd kost, zeker meer dan 3 maanden, voordat je resultaat gaat zien.
 

Bedrijven gebaat bij slaapbeleid

jan.steenks   |    |  8 december 2006
Reactie: Dames hren toch!
Slaap is een biologisch gegeven, dat regelmaat behoeft en een zekere tijdspanne. Laat de 'wetenschap' zich bezig houde met zaken die wij nog niet weten. Voor mij is 9 à 10 uur slaap voldoende, gevolgd door een uurtje of wat actief sporten in deochtend. De middag reserveer ik voor wat werkzaamheden. Dat maakt mij natuurlijk totaal ongeschikt voor de rol van werknemer. Neem mij hiervoor dus ook maar niet als voorbeeld.



 

Bedrijven gebaat bij slaapbeleid

mevrouw F.B.M. Meeuwesse   |    |  8 december 2006
Reactie: In China werken mensen minimaal 14 uur per dag en hoeveel dagen in de week? Als het werk niet af is, gewoon klokje rond en 7 dagen in de week. (bij 6 dagen is dit ook al 84 uur) Me dunkt dat die een slaapje doen tussen het werk door. Misschien had dit ook een tip geweest voor L. Siepel, een tukje tussendoor, lijkt mij, bij een beroep waar je werkt op het lichaam van andere mensen, geen overbodige luxe. China met Nederland vergelijken is echter als appels met peren vergelijken. Het is het één of het ander. Slaapbeleid is helemaal geen slecht idee, ik zal er zelf ook wel bij varen. Echter zullen er wel andere regels moeten komen te vervallen. Gemiddeld zijn onze contracturen 7,6 uur per dag, de helft van de gemiddelde Chinees. Hoeveel regels gaan we nog erbij verzinnen. Eigenlijk willen allemaal zo min mogelijk werken voor inderdaad zo veel mogelijk geld. Hier winnen we echter de oorlog niet mee, China is booming business, hoe zou dat nou komen? Waarschijnlijk omdat ze werken van 9 tot 5 (inclusief 3 pauzes) ? 25 vakantiedagen hebben per jaar? Niet meer dan 40 uur per week werken? Dacht het niet.. Nederland is een geweldig land om te werken en te leven, we moeten daar met zijn allen keihard aan werken om ook onze economie met de wereldtop te laten meedraaien. Dit bereiken we echter niet met betuttelen en overmatige c.q. overbodige regelgeving. dhr. of mevr. E. Vos u heeft ook gelijk, maar er zullen altijd ondernemers blijven bestaan met eurotekens in de ogen. Daarom zijn het misschien ook ondernemers? Vergeet niet dat ook dit mensen zijn die risico's durven nemen en die liefde voor het vak hebben, respect voor hun collega's en voor het bedrijf (dat is namelijk van de ondernemer), en zeker de wil om carrière te maken, failliet wil niemand..
 

De baas in vertrouwen nemen? Echt niet!

heer M.C. Kant   |    |  8 december 2006
Reactie: Een goed voorbeeld is de beveiligingsbranche, organisaties met veel tussenschakels en ''baasjes'' die menen ''het'' uitgevonden te hebben, meten zich vaak een positie aan waardoor er een afstand wordt gecreëerd tussen de werkvloer en het management. Door open te communiceren en een echte peoplemanager te zijn krijg je het vertrouwen, dat is een natuurlijk proces, doen wat je zegt en geen loze beloftes wordt enorm gewaardeerd. Een dergelijk proces vergt tijd en vooral geduld. Het is overigens heel moeilijk het tij te keren wanneer je jezelf een bepaalde positie hebt aangemeten, maar als je eenmaal het vertrouwen hebt hou dan de vinger aan de pols, en kijk vooral zelf in de spiegel. Wat je in jaren opgebouwd hebt, kan je in een ''no time'' afbreken.
 

Amerikaanse bedrijven op weg naar zero privacy

Ton   |    |  8 december 2006
Reactie: Tja, en dan moet je als medewerker zeker ook nog verplicht gelukkig zijn in dergelijke ''nieuwe slavernij'' omgeving.

Elke goed functionerende leidinggevende weet toch wel hoe zijn mensen functioneren, wat zo zo al uitvoeren en waneer ze niet efficient bezig zijn.

Het is een illusie te denken dat mensen 8 uur per dag bezig zijn met uitsluitend 100% presteren.
Ik bedoel, als je regelmatig even staat te lummelen wil dat niet zeggen dat je je niet voor 100% inzet voor het bedrijf.

Dat koffietje, dat sigaretje, dat kletspraatje en die wandelingetje over de gang is simpelweg noodzakelijk in een gesmeerde onderneming, het is sociaal contact zoeken en bovendien de boog kan ook niet altijd gespannen blijven.
Dat moet ook niet want anders knap je af of ben je waarschijnlijk minder efficient bezig op de lange termijn.

Dat je privé surft of mailt hoeft het probleem toch niet te zijn, een gemotiveerde en betrokken medewerker neemt toch ook wel eens werk mee naar huis of denkt thuis na over zijn werk, wordt wel eens gebeld op zijn vrije uren door zijn werk.

Een goede leidinggevende weet meestal wel precies waar de juiste balans ligt.

Het controleren van telefoongesprekken en het monitoren van internetgebruik en al dit gesnuffel draagt normaliter niks bij. Dat zou je pas kunnen doen als er een verdacht is bijvoorbeeld.

Om dit standaard te doen lijkt me niet de weg. Ik zou het in iedergeval een zeer bedreigende situatie vinden, niet dat ik dingen doe die niet door de beugel kunnen maar het gevoel dat mijn baas mij per definitie niet vertrouwd dat vind ik maar niks.

Hij kan naar me toekomen en vragen of hij mijn mailbox mag inzien geen probleem, hij mag mij vragen wat ik gedaan heb en waarom dat ik wel eens een keertje extra naar de koffieautomaat ben geweest. Dan kan ik hem uitleggen waarom ik dat meen te moeten doen.

Als hij mij standaard bespiedt dan zou ik hem vragen of hij paranoia is geworden en of hij niks belangrijkers te doen heeft.

Hopenlijk spreken de rechters zich duidelijk uit tegen dergelijke praktijken.

Al denk ik dat men in Europa en zeker in Nederland nog steeds denkt dat alles wat uit Amerika komt geweldig is.

Pas als de dollar valt zal men zien dat het Amerikaanse systeem niet werkte en zich bezinnen. Veel Amrikaanse bedrijven zien de bui al hangen en verkassen al naar Europa en Azië om hun bedrijven voor te bereiden op een val van de dollar en het instorten van de Amerikaanse economie.

Ik wil in iedergeval niet leven in een politiestaat waar big brother de aanvoerder is maar besef wel dat er waarschijnlijk geen ontkomen aan is.
 

Feedbackgif! Heb jij er ook last van?

anthony van der Zwan   |    |  8 december 2006
Reactie: Een hoop reacties! Voor alle duidelijkheid feedback vind ik zelf een mooie tool. Echter gebruik ik hem zelf als onderdeel van mijn ' management informatie' (over mezelf, en reken maar dat dit complex is).

Mensen met goede voornemens ! mail Anthony@versnellers.nl !
 

Lopen uw stagiaires op sneakers?

Steven van Zundert   |    |  8 december 2006
Reactie: Ook wij hebben stagaires gehad.
Allemaal op sneakers.
Zelf draag ik ze ook.
De klant kijkt niet naar wat je aan hebt, maar naar je service. Dat je daarnaast nog goed aangekleed rondloopt is maar mooi meegenomen!
 

Slechte baas desastreus voor gezondheid en prestaties

Ton   |    |  8 december 2006
Reactie: Geweldig stuk, heel herkenbaar, eigenlijk zou ik eens flink uit de doeken willen doen welke praktijken ik allemaal heb meegemaakt in de loop der jaren! Ik zou dan echter een boekwerk met meerdere volumes nodighebben.

Het is simpelweg intriest dat niemand in het bedrijfsleven de moed of wil heeft om slecht functionerende leidinggevende, zeker als ze zo acteren en handelen hoe in dit artikel beschreven wordt te corrigeren en te controleren en als het gedrag niet veranderd te sanctioneren!

Ik ken bedrijven die regelmatig een anonieme enquette houden onder het personeel waarin men zijn mening over bepaalde aspecten van de bedrijfsvoering kan geven als medewerker.

Dat zijn meestal de bedrijven die personeelsbeleid en een gonzondwerkklimaat voor iedere medewerker willen scheppen.

Waarom maken veel bedrijven geen gebruik van dergelijke tools? Ik denk omdat het ze niks interesseert of omdat ze drommels goed weten hoe de vork in de steel zit.

Maar uiteindelijk zal de efficiency van de afdeling en de winst die het bedrijf maakt minder zijn dan waneer er fatsoenlijk met het personeel wordt omgegaan door fatsoenlijke en bekwame leidinggevenden.
De grootste voorsprong op de concurrentie en kostenbesparing is namelijk vaak te halen door goed personeelsbeleid.

Er zijn bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in het onder de loep nemen van dergelijke zaken.

Ze huren bij een bedrijf een ''nieuwe medewerker'' in en die gaat een tijdje meewerken op de afdeling en deze medewerker analyseert wat er aan de hand is op een bedrijf op afdeling en rapporteert zijn bevindingen aan de eigenaar of opdrachtgever die vervolgens de noodzakelijke acties kan nemen om de afdeling anders te structureren of een niet functionerende leidinggevende aan te pakken.

Wie daar zijn afdeling zou willen laten checken kan mij een mailtje sturen ik ken zo'n bedrijf die zo'n onderzoek voor kan doen.

De resultaten zijn vaak zeer verhelderend zeker als je beseft dat je in het verleden mensen hebt ontslagen die niet zouden functioneren en na zo'n onderzoek pas inziet dat diegene die het hardst heeft geklaagd over het niet functioneren van een medewerker zelf absoluut niet functioneerd en precies zoals het artikel aangeeft een hele chizofrene psychopaat is met criminele trekjes. Het was de directie nooit opgevallen !

De tips die trouwens in het artikel gegeven staan zijn weinig bruikbaar. Wordt je geconfroteerd met zo'n slecht functionerende leidinggeven en heb je het gevoel het onderspit te gaan delven dan is de beste optie zoveel mogelijk mensen te mobiliseren en de frontale aanval in te zetten waarbij geen middelen geschuwd worden.

Dat is de taal die dergelijk mensen begrijpen en die hun dwingt hun gedrag aan te passen en te temperen.

Helaas lukt dit meestal niet en ben je door de poort verdwenen voordat je beseft, het positieve hiervan is wel dat dan de kogel door de kerk is en je geen langzame dood hebt moeten sterven. Je kunt dan direct beginnen een nieuwe toekomst op te bouwen.
 

Bedrijven gebaat bij slaapbeleid

Ruud   |    |  8 december 2006
Reactie: wtf ? volgens mij is er een werktijden beleid. Wat ik in mijn eige tijd doe maak ik zelf wel uit. We werken met heel veel jonge mensen. die gebruiken hun ''slaap tijd'' om te feesten. Alsof slaapbeleid daar tegen helpt.
 

Vijf tips om functioneel te liegen

Ruud   |    |  8 december 2006
Reactie: als je binnen onze organisatie aan corrigerende kritiek toe bent, dan krijg je die gewoon rauw op je dak. k-job, kansloos, mongool.

Als je daar niet tegen kunt heb je een serieus probleem.

functioneel liegen, of functioneel de waarheid zeggen is in deze tijd niet duidelijk genoeg. menden zijn namelijk doorgaans gewend aan dit soort mededelingen en horen alleen nog maar wat ze willen horen. ''Het is slecht wat je hebt gedaan'' is een duidelijke niet mis te verstande boodschap. Mensen moeten de waarheid gewoon kunnen zeggen en kunnen verdragen, anders verzand je organisatie in een sfeer van liefdoenerij en achterbaksheid. Just tell it as it is.
 

Slaapbeleid? (Artikel)

Ton   |    |  8 december 2006
Reactie: Lijkt me puur theoretisch gezien zeer goed maar in de praktijk niet echt uitvoerbaar.
 

De baas in vertrouwen nemen? Echt niet!

Ton   |    |  8 december 2006
Reactie: Waarom je maar beter niet naar de baas, of zijn baas kan stappen met een probleem? Lijkt me duidelijk, de meeste bazen gebruiken je feedback of vraag tegen je bij een beoordeling of een exitprocedure. Het zou heel anders moeten zijn en het is een teken dat je baas niet goed functioneerd, zeer zeker. Daar kom je echter pas achter op het moment dat je je probleem open en eerlijk aankaart en dan is het te laat.

Het risico is gewoon de groot, en aangezien steeds meer mensen op flexbasis of kortlopende contractbasis werken het ontslaan van medewerkers steeds makkelijker wordt kun je maar beter het risico niet aangaan lijkt mij, door ervaring wijs geworden.

Dat het echter werkt als je zelf als baas of manager openstaat voor eerlijke communicatie en dat ook respecteerd zonder de medewerkers hierop af te rekenen moge duidelijk zijn. Bovendien wie werkt maakt fouten en dat is goed als je van die fouten leert tenminste.

Als je als baas of manager weet een vertrouwensrelatie op de bouwen met de mensen die je aanstuurt gaat het werk een stuk beter en werkt iedereen bovendien in een prettig klimaat, normaliter dan.

Niks is prettiger dandat je medewerkers aangeven dat ze je team als een grote familie zien, helaas kunnen anderen dat soms niet uitstaan...

 

De baas in vertrouwen nemen? Echt niet!

Martha van de Pasch   |    |  8 december 2006
Reactie: Feedback ontbreekt nogal eens van de leidinggevende. Om met mensen om te gaan moet je een mensenmens zijn en niet alleen een managementopleiding in je zak hebben plus daarna een mooie stoel uitzoeken. Vele bedrijven ontbreekt het aan mensenkennis om de juiste mensen op de juiste stoelen te plaatsen. Te hoge functies maar qua EQ een grote tekortkoming. Maar laten we eerlijk zijn daar is in deze economie ook geen ruimte voor. Het gaat immers om de prestatie en niet om de mens
 

Hoog opgeleide werkt veelvuldig over

John Gerards   |    |  8 december 2006
Reactie: Veelvuldig overwerken, ook thuis, komt regelmatig voor. In mijn geval kan ik me gelukkig prijzen dat, indien ik alle uren registreer, ik deze retour krijg (tijd voor tijd). Als oorzaak zie in ik mijn geval en bij veel collega's veelal de extreme betrokkenheid bij je werk. Als consultant bedien je klanten die natuurlijk voor je werk betalen, maar er is ook een gebondenheid met je product, de vraag van de klant en de relatie die door de wisselwerking vraag-product ontstaat. M.a.w. je doet het niet uitsluitend voor geld, maar meer uit een zucht naar arbeidssatisfactie. Of dit een goede ontwikkeling is? Zo lang de bedrijfsleiding begrijpt dat je een dergelijke situatie niet mag uitbuiten en snapt dat een incidenteel schouderklopje wonderen verricht (waardering) is dit voor mij als werknemer niet problematisch. Groeit het vorenstaande scheef,dan ontwikkelt zich snel een situatie waarbij de werknemer zich tekort gedaan voelt en in een neerwaartse spiraal terecht komt die wellicht leidt tot ongenoegen, wrok en mogelijk tot geestelijke problemen. Er is dus altijd een latent risico aanwezig.
 
< vorige 2191 2192 2193 2194 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10