er loopt al een tijd een flinke discussie, erg leuk maar via textberichten is feedback geven een stuk makkelijker dan in ''het echt''.
U bent in ieder geval een persoon met een mening, dat is goed. De OR is jammergenoeg in de meeste bedrijven wel echt nodig. geloven op iemands ''blauwe ogen'' is iets waarvan mensen hebben geleerd. Het kan wel werken, uw stelling, maar het is niet altijd makkelijk om als bestuurder met ogen van een medewerker naar de probleemstelling te kijken. Als bestuurder zijn er nu eenmaal andere belangen, dat weet u ook wel.
Voer persoonlijke contracten in voor nieuwe medewerkers, het probleem lost zich dan vanzelf op. Die mensen zijn vaak erg gemotiveerd en willen wel helpen de organisatie naar een hoger level te halen.
Reactie: Wat is liegen? Je hoeft toch niet in je brief te vertellen dat je nu een uitkering hebt? Dat is helemaal niet relevant. Vertel wat je wel te bieden hebt: je bent in overleg op korte termijn beschikbaar voor de functie. Geen diploma? Vertel wat je wel geleerd hebt van die opleiding. Vertel de werkgever over jouw passie, jouw specifieke kwaliteiten en waarom je denkt goed te passen op de functie en bij het bedrijf. Als de werkgever de keuze voor de kandidaten baseert op de scan op leugens? Denk dan eens aan het spreekwoord: Hoe de waard is vertrouwd hij zijn gasten en vraag je af of je in deze organisatie zal passen.
Reactie: Onze ervaring leert dat het met name draait om het enthousiasme en energie waarmee iemand een video-boodschap inspreekt. Of iemand knap of lelijk is minder belangrijk. Representativiteit is voor bepaalde functies zeker wel een selectiecriterium, dus daar let men op tijdens de video, maar ook bij een eerste gesprek wordt daarop geselecteerd.
Reactie: @ C. v.d.Wiel,
Ik schaar me graag achter uw mening in deze. Als je een stukje verder kijkt en leest bemerk je dat het je in elk geval geld gaat kosten.
Ik heb ooit eens meegeparticipeerd in de formule van Rei-Ki. Daar stonden ook twee vragen centraal. Is dit een methode die werkt zo ja, is het te leren? De tweede concentreerde zich op de financiele stromen. Wat blijkt, de top wordt hier heel erg wijzer van. Gebleken is dat een ieder wel 'iets' heeft dat hij of zij kan gebruiken van nature.
Om dit te gelde te maken is het handig dat je het aanwend in hetgeen je zelf onderneemt. Ergo, niet alles hoeft nu eenmaal werkelijk geld te kosten uiteindelijk. Wel een boeiende materie overigens.
RC PM
Ik herken zaken in je artikel, waarin ik me kan vinden.
Maar laten we eens beginnen met alles in het Nederlands te schrijven en te zeggen.
In de tijd dat we de Amerikaanse economie nog niet naäpten, schreven we over Personeelszaken en het woord personeel duidt mensen aan.
In die tijd werd er door Personeelszaken nog echt gewerkt voor en naar het personeel.
We verstonden de kunst om mensen te selecteren, die voor het bedrijf van waarde waren.
Personeelszaken droeg zorg voor de scholing op maat, de juiste begeleiding van de individuele werknemer en adviseerde zowel de directie als de leidinggevende op elk gebied van personeelsactiviteiten en socialleiding geven.
Personeelszaken droeg direct zorg voor het ziekteverzuim en vooral voor de terugkeer naar de werkplek.
In die tijden was er geen discussie over deze afdeling en over hen belang voor het bedrijf.
Nu in 2007 lees ik heel veel artikelen over HR&M of hoe het ook mag heten.
Deze afdeling kan opgeheven worden, er is geen echte plaats meer voor deze afdeling, ze zijn de uitvoerende orgaan van de directie geworden, kortom er is iets veranderd.
Schrikbarend is de nieuwe lichting die van de opleiding afkomen. Er is geen binding met de echte praktijk, de scholen (eigenlijk het gehele onderwijs) heeft geen aansluiting op de echte praktijk. Zelf gewerkt met een stagiaire, die binnen een platform van ondernemingsraden met open mond zat te luisteren naar zaken waar ze nog nooit over gehoord had.
Deze zaken waren onderwerpen die o.a. personeelsbeleid inhielden.
In deze tijd moeten we weer nieuwe mensen zien te vinden voor het bedrijf en je ziet dat HR eigenlijk deze corecompetentie amper nog beheerd.
Gelukkig hebben we marketing en reclamejongens die dat gat wel opvullen.
Erger de bedrijven moeten weer eens aandacht gaan geven aan hun medewerkers, want de vraag is hoger dan het aanbod, dus het bieden is begonnen.
Wil je personeel binnen houden deze tijden, dan moet je ze iets bieden voor langer termijn.
Misschien kunnen we teruggaan naar de Nederlandse taal en weer het woord personeelszaken gaan gebruiken, dan weet het hele bedrijf weer, wat deze afdeling zou moeten doen!
Was vorige week op de Performabeurs te Utrecht en was verbaast over alle Engelse kreten die op de stands stonden gekalkt. Dus ik ben bang dar de heren HR&M'ers nog lang niet klaar zijn om weer echt hun vak te willen uitoefenen.
Reactie: In deze verkapte sektegekte komt de ware aap uit de mouw. Ook hier lees je allerlei verhalen die maar over één ding gaan en wel : ikke,ikke ikke. De mensen die er echt beter van worden zijn de schrijvers van deze boeken en eventuele goeroes die volgen in cursussen. Van de rest die verhalen over de secret en hun behaalde succes sluiten de factor ''toeval'' uit. Het is allemaal zo'n grote luchtballon, die je met een beetje deductie en combinatievermogen zo lek prikt, Het zijn dan ook helaas veelal de simpelen van geest (no offence) die in deze apenkool tuinen. Positivisme oké, the Secret nee !!!
Reactie: Dat er überhaubt een vraag wordt gesteld of dit wel oke is!
Wie deze vraag verzonnen heeft moet maar weer eens 4 weken alle kantinetaken op zich nemen!
Schaam je!
Reactie: Mooi artikeltje. Voor diegenen die geinteresseerd zijn in business spirituality... Een aanrader is het boek van Prof. Dr. Paul de Blot van Neyenrode Universiteit. Het is -geloof ik - gratis als e-book te downloaden.
Reactie: Het is m.i. niet alleen een kwestie van slim inspelen op de heersende tendens om zo een nieuwe markt aan te boren. Steeds meer mensen willen zich als individu laten horen. Ze zijn het beu om in een hokje geplaatst te worden. Ze zijn het beu om zich op de achtergrond te houden omwille van de lieve vree.
Waarom zou dat dan niet voor bedrijven gelden? Een bedrijf als collectief van personen die willen nagaan wat hun kernwaarden zijn en dit naar buiten toe willen verwoorden. Persoonlijk ben ik er erg blij met deze ontwikkeling.
A: als consument wordt het interessanter (het identificatieproces ;-)) ;
B: als communicatieadviseur krijg ik enorm inspirerende opdrachten aangeboden;
C: en als mens in het algemeen vind ik het bemoedigend dat steeds meer mensen/groepen mensen willen/kunnen/mogen zien wie ze zijn.
Zeker als je terug kijkt op de honderden jaren die hieraan vooraf zijn gegaan.
Reactie: In het boek van de Secret blz98 dat er gratis een blanco cheque te downloaden zou zijn.Wat ik ook zoek niet te vinden.Kunt u mij vertellen hoe dit dan te verkrijgen is.
bvd.Eduard
Reactie: Vrouw 45 (net geworden) gaat na 2,5 thuis te zijn geweest omdat er een moeilijke puberdochter op de rails gehouden moet worden solliciteren.
Daarvoor áltijd werk gehad. Én door prive-omstandigheden (achter de man aan verhuizen voor zijn carrieren en daarna gescheiden en weer 2x verhuizen) waren dit zelden vaste banen maar heel veel uitzendbanen.
Zij is -dus- ? enorm flexibel, kan zich goed en snel aanpassen, heeft een brede ervaring,leert zich zeer snel in in de nieuwe taken.
Heeft daardoor een doortastende houding in haar werk, kan snel dingen op een rijtje zetten, kan structuur aanbrengen etc.
-------------
Deze vrouw solliciteert, naar banen op haar vakgebied/kunnen afwijzing na afwijzing zijn het gevolg.
Deze vrouw gaat dan mar solliciteren naar schoonmaakwerk... afwijzing na afwijzing zijn het gevolg, want te veel opleiding (mbo-tje !)
Deze vrouw gaat dan maar solliciteren naar winkelwerkzaamheden... en daar mag ze wel eens op gesprek, en daar wordt onverbloemd gekeken naar je geboortedatum, vervolgens volgt een beleefd gesprek.. soms wil men wel een baantje aanbieden, maar dan moet je wel 3 a 4 zaterdagen én de koopavond werken en dat alles voor het minimumloon.
Kortom, men wil je niet, er worden arbeidsomstandigheden aangeboden die ook een jongere niet wil of kan volhouden indien zij nog een prive-leven willen handhaven.
Uiteindelijk heb ik nu een tijdelijk baantje als seizoenskracht, tegen het minimumloon, in een winkel, een contractje van 3 maanden, en geheid weer op de keien per 1 januari a.s.
Ik raak steeds meer gedemotiveerd.
En het is enorm moeilijk om aan de volgende sollicitatie te gaan beginnen.
Reactie: De meeste advertenties bieden een bijzonder rooskleurig beeld van het bedrijf, dat sollicitanten dat dus ook doen mag verwacht worden. Liegen is natuurlijk pertinent fout.
De vraag is wel waarom het nodig zou moeten zijn. Als openheid en eerlijkheid gewenst worden zou een arbeidsloze periode geen beletsel mogen zijn, de sollicitant is immers gemotiveerd en uitgerust.
Wellicht dat HR-managers hun criteria meer moeten richten op de persoon en vooral de functie. Gebruik anders de proefperiode eens!
Beschrijf de functie en je bedrijf realistisch zodat je nieuwe collega écht weet waar hij/zij terechtkomt.
Reactie: Voor de nicotine verslaafde is er mogelijk een alternatief in het electronisch roken. We lijken inderdaad af te glijden naar een situatie waarin discriminatie op basis van de geur die iemand verspreidt acceptabel is!