zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Is een kantoor eigenlijk nog wel nodig?

3 december 2007 - Steeds meer Amerikanen gebruiken hun kantoor alleen nog voor vergaderingen en om even bij te praten met collega’s. Hun echte werk doen ze steeds vaker waar en wanneer ze maar willen: thuis, onderweg, overal waar ze hun laptop of Blackberry kunnen gebruiken. Dit blijkt uit onderzoek van Citrix Online. De motor achter deze ontwikkeling? Online en draadloze technologie.


Webwerkers


Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna een kwart van de Amerikaanse werknemers en vier van de tien ondernemers regelmatig thuis of ergens anders werkt. Die mensen vertrouwen meer en meer op webtechnologie, zoals internet, e-mail en toegang van afstand tot hun bedrijfsnetwerk. Van degenen die niet de mogelijkheid hebben mobiel te werken, zegt tweederde dat ze dat graag zouden willen. Het is zelfs een van de meest gewenste secundaire arbeidsvoorwaarden van dit moment. Vooral werknemers tussen de 18 en 34 zijn gebrand op werken op afstand. 

Thuis werken, op kantoor praten

De resultaten van een eerder gepubliceerd onderzoek van The Work Foundation en Microsoft bevestigen deze geluiden. Meer dan de helft van de respondenten in dat onderzoek zegt gelukkiger te zijn als ze meer buiten kantoor zouden kunnen werken. Zestien procent zou zelfs binnen een half jaar vertrekken als hun baas niet open zou staan voor flexibel werken. Microsoft noemt deze groep ‘Moofers’ (Mobile Out of Office). Moofers vinden dat werk iets is wat je doet, niet waar je bent, werken slimmer in plaats van harder en hebben een betere werk-privé balans. Het kantoor gebruiken ze alleen om relaties op te bouwen en te onderhouden.
"De term kantoorwerk is hard aan een nieuwe definitie toe," stelt James McCarthy, expert mobiel werken van Microsoft en oprichter van de mobiele site moof.com. "Veel teveel mensen zitten dagelijks in de file om vervolgens uren aan een bureau te zitten om werk te doen dat overal waar een internetverbinding is gedaan kan worden. Op kantoor zouden mensen juist achter dat bureau vandaan moeten komen en overleggen en praten met collega’s." De overige activiteiten kunnen ze vervolgens beter doen op plekken waar ze minder afgeleid worden. "‘Kantoorgeluiden’ worden vaak gezien als afleiding, terwijl ze in feite een goede graadmeter zijn voor de creativiteit en energie van een kantoor. Maar voor taken die veel concentratie vereisen is het bureau eigenlijk de slechts denkbare plek." 

Kwaliteit telt

"Het gaat meer en meer om de kwaliteit van geleverd werk dan om de kwantiteit van de input, zoals het aantal doorgebrachte uren aan je bureau," stelt ook Nick Isles van The Work Foundation. "Als je kantoorwerkers meer inspraak geeft in waar, wanneer en hoe ze goed werk leveren, toon je je flexibel. Dat wil niet zeggen dat de tijd op kantoor niet belangrijk is, dat is hij wel. Maar werknemers hoeven daar echt niet continu te zijn als je het beste uit hen wilt halen."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kantoorwoede floreert in saaie kantoortuinen
 Werkplek wordt steeds kleiner
 Thuiswerker loyaler dan overwerker
 In 2016 werkt iedereen thuis
 Werken in virtuele teams in opmars
 
 
reacties
 
jan  |   | 
4-12-2007
 | 
09:46 uur
dit keer loopt bill gates hopeloos achter op ricardo semler (al gelezen? MOET je doen)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10