Reactie: Ik behoor sinds kort ook tot het management, en zit op een afdeling waar een aantal oudere medewerkers zitten maar voornamelijk medewerkers van mijn leeftijd die er al langer werken dan ik.
Ik merk wel dat het een langer proces is om deze mensen te laten inzien dat je goede bedoelingen hebt en alleen maar vooruit wil met de afdeling. Maar dat er toch een aantal noodzakelijk wijzigingen zijn.
Zijn er mensen die dit ervaren hebben en hoe gaan jullie ermee om? Ik hoor graag jullie ervaringen.
Inderdaad, als ik nu weer lees dat de ICT vindt dat ze te weinig aandacht hebben gekregen in de troonrede dan wordt mijn indruk dat de ICT sector meent God te benaderen of zelfs te overtreffen alleen maar versterkt.
Ik citeer: ''Uit de Miljoenennota blijkt dat het kabinet de mogelijkheden miskent die ICT biedt om de economie te stimuleren en maatschappelijke knelpunten aan te pakken. ICT wordt teveel als apart thema gezien en in afzonderlijke projecten behandeld''
Volledige artikel is hier te vinden: http://webwereld.nl/ref/newsletter/52761
Reactie: Steve Rose haalt hier zeker een ernstig aantal hiaten aan. Acterend binnen een keur van organisaties kom ook ik nog steeds dezelfde problemen tegen. Namelijk dat binnen de IT bepaalde zaken nog steeds niet goed op orde is. Dat de back up faciliteiten er niet of nauwelijks zijn. Er worden geen audits gehouden en geen risk oefeningen georganiseerd. Slechts bij twee organisaties kon ik stellen dat men wel veel van de risico's heeft weten af te dekken. Er valt nog veel te verbeteren en als consultant kijk je daar toch het liefst naar.
Reactie: Telewerken gaat komen, de vraag is wanneer en in welke vorm. We hebben het dan over een kritische massa die voldoet aan een x-aantal uur per week dat thuis gewerkt wordt. De IT biedt hier volop hulpmiddelen in, zo zijn er virtuele werkomgevingen, spraak/data integratie en kan gewerkt worden in een document samen met iemand anders die wel op kantoor zit. Aan deze voorwaarden ligt het niet.
Zaak is dat er eerst gewerkt wordt aan vertrouwen en bewustzijn. Vervolgens kan een stap gemaakt worden richting structuur in een aantal thuiswerkuren. Hiervoor moeten bedrijf, overheid en werknemer elkaar over en weer de tijd gunnen. Niets mag ten koste gaan van productiviteit en professionaliteit.
Een eenvoudige oplossing kan gevonden worden in skype en een webcam, dit kan doorgetrokken worden tot personal telepresence. Uiteraard speelt budget hier een bepalende rol in, overheid zou kunnen overwegen de kosten te verleggen. M.a.w. de indirecte kosten veroorzaakt door bijvoorbeeld files kunnen beter uitgekeerd worden in de vorm van subsidies voor goed geoutilleerde werkplekken thuis. Kinderopvang mag hier geen dupe van worden, er zijn veel randvoorwaarden.
Zelf propageren wij telewerken al heel lang. De marketingmanager van een van onze toeleveranciers werkt sinds de geboorte van haar zoon alleen nog maar thuis. Hiervan is een televisierapportage gemaakt, waar duidelijk in te zien is dat telewerken een degelijke toekomst heeft. (De rapportage is te zien op http://www.videocommunication.nl/demo.aspx - alwaar Megan Lueders zich in verbinding stelt met haar collega's. Het is een goed voorbeeld: ik ervaar geen enkel verschil met Megan die van huis uit werkt of een Megan die vanuit kantoor werkt.
Reactie: De kracht van PMA ligt in het voorgoed doorbreken van belemmerende overtuigingen en aannames.
Veel managers zijn meer tijd kwijt aan het borgen van hun eigen functie en positie dan met het coachen en optimaliseren van de prestaties van de individuele teamleden. Zolang directies niet creatief en 'outofthebox' durven te zijn, zal de manager zich aanpassen en blijven de prestaties van het team middelmatig. De relatie tussen teamlid en manager staat centraal in het behoud van goede mensen. Probleem is echter dat de goede teamleden vertrekken en diezelfde middelmaat de toon (blijft) zetten in organisaties. Het creëeren van een lerende organisatie waarin menselijk kapitaal de basis is voor de resultaten wordt wel erkent, maar in de praktijk kiezen veel directies en MT nog te vaak voor stoffige hiërarchische modellen. Het MSP-plan kan zeker helpen om die overtuigingen weg te nemen bij directies maar dan dient ook ieder directie- en MTlid mee te doen. Dan borg je de ontwikkeling en voortgang en haal je je organisatie uit de middelmatigheid.
Reactie: Internet lijkt inderdaad wel een ecosysteem. Het groeit maar door, ontwikkelt zich verder en het is amper te overzien, laat staat te beteugelen. Door internet verandert de manier van werken en leven van mensen. Ik heb hierover een boek gelezen van Thomas Friedman en vond het zo interessant dat ik er een blog over heb gemaakt. Voor als je het wilt lezen: http://www.itude.com/?p=552
Reactie: Er zijn mensen die op hun 16e jaar gaan werken en er zijn mensen die op hun 24 gaan werken. Er zijn mensen die die jaren werkloos zijn geweest en eigenlijk al een deel van hun ''AOW'' hebben gekregen.
Is het niet beter om te stellen dat iedereen in NL een minimaal aantal jaar moet werken om in aanmerking te komen voor een AOW ipv, een leeftijdgrens te stellen?
Reactie: Het mooie aan e-mail is dat je het kunt lezen op een moment dat het jou uitkomt in tegenstelling tot veel andere vormen die interrupties vormen op momenten dat je geconcentreerd aan het werk bent. Probleem met e-mail is, is dat we het allemaal gebruiken, de basistechniek wel beheersen, maar dat er in organisaties weinig is nagedacht over protocollen en efficiënte processen. De gegeven tips zijn als uitgangspunt daarom prima. Uit onderzoek is overigens gebleken dat de gemiddelde kantoorwerken zijn e-mail 30 tot 40 keer per dag checkt. Zet dan ook alle vormen van reminders, geluidjes en envelopjes uit, want als je éénmaal heb gespot dat er iets nieuws binnen is dan wint de nieuwsgierigheid het toch van de efficiency.
Overige Tips:
E-mail checken is e-mail verwerken. Niet even snel scannen, maar direct een besluit nemen wat er mee moet. Na het checken van je e-mail is je Inbox leeg. Dat geeft rust en overzicht.
E-mail versturen? zorg dat je helder hebt wat je aan de ander vraagt, binnen welke termijn en met welke specificaties. Dat voorkomt eindeloos heen en weer gemail.
Tot slot: Als je 's morgens de computer aanzet, bekijk eerst je agenda (wat zijn de vaste dingen die vandaag op het programma staan) je takenlijst (als je die hebt). Pas als je een basisplanning hebt voor de dag, bekijk je je e-mail. Daarmee voorkom je dat je de eerste twee uur alleen bezig bent met reageren op ... en uit het oog verliest dat waar je echt mee bezig wilde zijn.
Reactie: kunnen deze heren niet beter met pensioen gestuurd worden??? Als we de moderne managementliteratuur er op naslaan dan zijn het juist de bedrijven die geld zien als middel en niet als doel en juist de mens centraal staat (de medewerker, levrancier, klant) die bovengemiddeld ten opzichte van hun branchegenoten presteren!!! (bronnen oa. One van L. Secretan, cultural transformation Richard Barett, Spiral Dynamics Beck/Cowan/Herold etc.etc.) En dan is er ook nog de Zolang het economich model van schaarste gevolgd wordt zullen steeds minder mensen een steeds groter deel van de koek naar zich toetrekken met mede daardoor de extreme hebberigheid die ontegenzeglijk heeft geleid tot de crises, of leiver gezegd het ineenstorten van het financiele systeem waar we nu niet meer omheen kunnen. Lang leve de shareholders van Merill Lynch, Lehmann etc.etc.
Reactie: Hoe oud zijn deze onderzoekers eigenlijk? Je moet toch wel een beperkte blik hebben om met deze conclusie te komen in een tijd waarin de wereldeconomie kreunt onder de gevolgen van de ongebreidelde macht van aandeelhouders in het AngelSaksische model. Gelezen hoe het bestuur van Lehman in elkaar zat? Hier hoef ik toch niets meer aan toe te voegen?
Reactie: Betreffende punt 5.
In het praten over eigen waarneming ga ik bij feedback nog een stapje verder door alle jij of jou eruit te halen. Ik heb de voorbeelden van de auteur wat aangepast. Ik zeg niet: 'Je laat me stikken', maar 'Ik voel me niet gesteund': In plaats van 'Je hebt' komt nu 'Ik ben nu drie keer voor onze projectevaluatie afgebeld'. Zonder (je...eruit) input sta ik er als projectleider al een maand alleen voor. Ik voel me (door jou... eruit) niet serieus genomen.' Praat namens jezelf vanuit de ik. Een volgende stap is aan te geven wat de wens is. Ik wil..... en dat ziet er zo en zo uit. In dit stukje komt de uitnodiging naar actie van de ander pas kijken. Zoals het artikel al zegt, pin je niet op een oplossing vast en zoek meerdere alternatieven. Dit geeft onderhandelingsruimte en vraagt wel om creativiteit. Op het moment dat ''jij'' in de feedback staat, bestaat de kans dat het een strijd wordt door het 'vermanende vinger'effect. Deze manier van aanspreken wordt vaak als aanval gezien dus er wordt verdedigd of er komt een knal terug.
In de ik-vorm is daar geen rede voor omdat iemand in deze vorm de verantwoordelijkheid bij zichzelf houdt.
Kijk voor dit hoofdstukje van dit goede artikel eens naar de stappen van geweldloze communicatie van Rosenberg. Ik heb er al veel mensen goed mee kunnen helpen
Reactie: Mijn hoogleraar, ook in Tilburg, verbood het gebruik van het woord ''dus''. Waarom? Omdat het een logisch verband aanduidt en dat kan niet omdat mensen niet logisch handelen.
De ''dussen'' in de redenering van deze economen moeten derhalve met een grote korrel zout worden genomen.
Het past overigens wel goed in de retoriek van dit kabinet, loze kreten en weinig actie.
Even de essentie. Betrek je medewerkers niet dan zullen ze minder commitment tonen met het bedrijf, waardoor ze minder precies zullen gaan werken, waardoor de kwaliteit terugloopt, waardoor klanten eerst gaan klagen en dan geen wieberen, waardoor de omzet terug loopt, wat leidt tot lagere winst en daarom een laag divident voor de aandeelhouders.
Jammer dat de hooggeleerde heren niet even de campus zijn overgestoken en hun oor te luisteren hebben gelegd bij de collega's van personeelwetenschappen. Dus..........