zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien suggesties om een slechte werksfeer te bespreken

15 september 2008 - Laat de sfeer op uw werk te wensen over? U kunt proberen iets aan de situatie te doen en het gesprek aangaan met uw collega’s en/of leidinggevende. Tien suggesties van Intermediair, samengevat door Computable.

1. Voorkomen is beter dan het gesprek aan moeten gaan


Voorkom dat het zover komt dat u een dergelijk gesprek moet voeren. Hoe? Door regelmatig bij te praten met uw team en leidinggevende. Om het werk maar ook de sfeer te bespreken. Door frequent om de tafel te gaan, voorkomt u dat problemen uitgroeien tot onoverkomelijke obstakels die u uiteindelijk niet meer ter sprake durft te brengen. 

2. Doe het snel

Hoe langer u uw mond houdt, hoe moeilijker het wordt problemen te bespreken. Bovendien komt feedback het beste aan als het gaat over iets dat zojuist is gebeurd. 

3. Bereid u voor

Oefen het gesprek vooraf. Voor de spiegel of met een goede vriend. Zo kunt u rustig bepalen wat de beste aanpak is en hoe u uw verhaal gaat formuleren. Op deze manier leert u ook eventuele boosheid achterwege te laten. Belangrijk, want negatieve emoties vertroebelen uw argumenten. 

4. Kies het juiste moment

Zoals gezegd, het is belangrijk feedback te geven kort na de gebeurtenissen waarop dat commentaar betrekking heeft. U kunt zelf het beste bepalen wanneer het goede moment is. Kies in ieder geval voor een rustig moment waarop u voldoende tijd voor elkaar hebt. 

5. Houd het bij uzelf

Praat over uw eigen waarneming en beoordeel of veroordeel niet. Zeg niet: 'Je laat me stikken', maar: 'Je hebt nu drie keer onze projectevaluatie afgebeld. Zonder je input sta ik er als projectleider al een maand alleen voor. Ik voel me door jou niet serieus genomen.' Praat nooit namens het team. U kunt immers onmogelijk voor iedereen spreken. Na afloop van het gesprek kunt u altijd nog het idee opperen om het volledige team te polsen over wat u op tafel hebt gelegd. 

6. Wees concreet

Kom met specifieke voorbeelden die uw waarneming onderbouwen. Verval niet in overdrijvingen als ‘nooit’ en ‘altijd’. Kom met herkenbare, concrete voorbeelden. Alleen dan zal de ander de problemen kunnen onderkennen. 

7. Kom met oplossingen

Goede feedback is altijd inclusief oplossingen. Vertel wat u denkt dat er moet gebeuren en hoe u dat concreet ziet. Hanteer hier - zoals in het gehele gesprek - de ik-vorm. Zeg niet: 'Jij moet het zus-en-zo doen.' Maar: 'Ik stel voor de taken anders te verdelen.' 

8. Laat uw boodschap bezinken
Als u rustig hebt verteld wat u dwars zit en waarom, zorg dan voor een rustmoment (tel tot vijf). Zo geeft u de ander de kans de boodschap te laten bezinken. Vraag na die pauze naar een reactie.' 

9. Luister

De reactie op uw feedback is voor u weer aanleiding om te reageren. Zo ontstaat een echte dialoog. Uiteindelijk is het zaak dat er begrip ontstaat tussen u en uw gesprekspartner, zodat u samen een oplossing kunt zoeken. 

10. Houd voet bij stuk

Hoewel feedback van de werkvloer steeds vaker wordt gestimuleerd, kan het gebeuren dat de ander ontkent dat er iets loos is. Laat de moed dan niet meteen zakken. Blijf om uitleg vragen. Als u een impasse aan voelt komen, benoem die dan: 'Ik merk dat we in een impasse komen.' Ook nu is het zaak verwijten voor u te houden en samen tot een oplossing zien te komen. Stel eventueel voor er op een later tijdstip op terug te komen zodat u even na kunt denken.


Bron: Intermediair, Computable
 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse werksfeer scoort (relatief!) goed
 Liefde en sport goed voor de werksfeer
 Geen plaats voor vragen geeft frustratie de ruimte
 Een goede discussie is goed voor de werksfeer
 
 
reacties
 
Adri  |   | 
16-09-2008
 | 
19:15 uur
Graties Tips
JJT Hensen  |   | 
17-09-2008
 | 
08:49 uur
Betreffende punt 5.
In het praten over eigen waarneming ga ik bij feedback nog een stapje verder door alle jij of jou eruit te halen. Ik heb de voorbeelden van de auteur wat aangepast. Ik zeg niet: 'Je laat me stikken', maar 'Ik voel me niet gesteund': In plaats van 'Je hebt' komt nu 'Ik ben nu drie keer voor onze projectevaluatie afgebeld'. Zonder (je...eruit) input sta ik er als projectleider al een maand alleen voor. Ik voel me (door jou... eruit) niet serieus genomen.' Praat namens jezelf vanuit de ik. Een volgende stap is aan te geven wat de wens is. Ik wil..... en dat ziet er zo en zo uit. In dit stukje komt de uitnodiging naar actie van de ander pas kijken. Zoals het artikel al zegt, pin je niet op een oplossing vast en zoek meerdere alternatieven. Dit geeft onderhandelingsruimte en vraagt wel om creativiteit. Op het moment dat ''jij'' in de feedback staat, bestaat de kans dat het een strijd wordt door het 'vermanende vinger'effect. Deze manier van aanspreken wordt vaak als aanval gezien dus er wordt verdedigd of er komt een knal terug.
In de ik-vorm is daar geen rede voor omdat iemand in deze vorm de verantwoordelijkheid bij zichzelf houdt.
Kijk voor dit hoofdstukje van dit goede artikel eens naar de stappen van geweldloze communicatie van Rosenberg. Ik heb er al veel mensen goed mee kunnen helpen
K Hoog  |   | 
5-10-2008
 | 
16:46 uur
Als je de tips zo leest lijkt het allemaal heel logisch. Na 30 jaar werkervaring weet ik dat het helaas in de praktijk anders gaat. Soms heeft iemand in de loop der tijd veel macht op gebouwd en is de omgeving bang om z'n positie te verliezen. Een slechte werkverhouding blijft zo vaak jaren lang bestaan. Helaas, theorie is heel anders dan praktijk!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10