zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Ontbijt overslaan kost miljarden

Ad de Beer   |    |  20 januari 2009
Reactie: @Chantal,
Een prachtige slotzin, een tegeltje waard. Ik zal hem eens plaatsen op www.ikdoenietmeemetderecessie.nl!

Wij mannen praten inderdaad veel liever over voetbal of sport. De ''male chauvinistic pig'' laat liever niet merken dat hij zich bekommerd om zijn lichaam en zijn lijn. Maar dat doen we wel hoor. We zweten ons kapot in de sportschool of stiekem op de hometrainer thuis. Zo kun je tenminste sport en ''er goed uitzien'' combineren toch?
@René.
Kom eens kijken naar mijn figuur. Ochtendritueel: eerst een half uur zweten op de hometrainer, dan douchen, dan een cracker Brie met thee. Daarna aan de slag, de hele dag computer, vergadering, onderhandelen en schrijven. Tussendoor als het kan even met de honden op stap en een stevige lunch (4 sneetjes vezelwit). In de avond een maaltijd, tradioneel, aardappels, groenten, lapje en wat zuiver na.
Ik heb het bier naar de weekenden verbannen en dan nog niet eens altijd.
En ziet: een hele kilo kwijt in 6 maanden.
 

Ontbijt overslaan kost miljarden

R. Civile   |    |  20 januari 2009
Reactie: Beste Chantal, Mijn reactie was er eentje met een knipoog. Het gebeurd wel wat vaker dat artikelen prediken voor eigen parochie om stellingen en standpunten te onderbouwen.

Natuurlijk moet een ieder vooral doen wat die zelf goed dunkt. Zou een ochtendritueel bij de dames echt helpen bij het onderhouden van de lijn?

Groet,

RC
 

Top-10 rattenstreken op de werkvloer

Leo K.   |    |  20 januari 2009
Reactie: Eens met A.J. Maar bedenk wel dat in de situatie dat de leidinggevende zich schuldig maakt aan rattengedrag de medewerkers, die er last van hebben, zich meestal bedreigd zullen voelen en niet in de gelegenheid zijn om de leidinggevende hierop aan te spreken. De medewerkers die met de leidinggevende meedoen zullen over het algemeen geen behoefte hebben de leidinggevende hierop aan te spreken. Kortom, leidinggevenden die rattengedrag vertonen zijn gezwellen, die alleen van bovenaf kunen worden weg gesneden!
 

Managementbeloning heeft topprioriteit in 2009

Leo K.   |    |  20 januari 2009
Reactie: Wie bepaalt hier wat gepaste beloningen zijn? De mens, en managers zijn daarop geen uitzondering, zal in eerste instantie altijd hebberig zijn - die hebberigheid is effectiever naarmate de manager denkt in een meer onafhankelijke positie te zijn. Maar of het verstandig is naar de motivatie op de werkvloer, en dus uiteindelijk ook op de resultaten waarop de manager wordt afgerekend, is zeer de vraag. Dáár zal nooit evenwicht in worden bereikt zolang ontslag tevoren kan worden ingecalculeerd met een bonus achteraf.
 

Top-10 rattenstreken op de werkvloer

borrelteutebel   |    |  20 januari 2009
Reactie: AJ, dat hebben we afgelopen week geprobeerd maar helaas is dat nog slechter uitgepakt dan we hadden gehoopt. Dus adviseer ik C. Feld er heel goed over na te denken om dit bespreekbaar te maken of niet.
 

Een medewerker is elke avonddienst 'ziek'. Wat te doen?

Raymond   |    |  20 januari 2009
Reactie: Deze 'selectieve' manier van 'ziek' zijn komen wij vrijwel wekelijks tegen in ons werk als bedrijfsrechercheur. Soms moet je als werkgever de beslissing nemen om deze persoon een aantal keren te laten observeren. De rapportage en eventueel beeldmateriaal in combinatie met de 'klachten' leidt er veelal toe dat het contract beëindigd kan worden. Het valt ons op de ondernemers telkens weer verbaasd zijn over de impact die zo'n maatregel heeft binnen een bedrijf en de preventieve werking die ervan uitgaat. In sommige gevallen kan de werkgever de kosten van het rechercheonderzoek zelfs verhalen op de betrokken werknemer. Vooral integere werknemers motiveer je met deze aanpak.

Veel succes met de aanpak!
Raymond Brandwijk www.fraudeloket.nl
 

Ontbijt overslaan kost miljarden

Chantal Steinmann   |    |  20 januari 2009
Reactie: @Rene, ik zeg ook niet dat mannen niets om eten geven, maar meestal worden discussies over eten mbt wat goed is en wat niet door vrouwen gevoerd. De meeste vrouwen zijn namelijk heel bewust bezig met eten. Helaas gaat het dan meestal niet over effectiviteit tijdens het werk, maar over dat het op gang komen van de stofwisseling zorgt voor meer verbranding en dus minder vet... Tja, vrouwen en uiterlijk.

Vwb ieders ochtendritueel werkt voor iedereen iets anders wel of niet. Hier kunnen dus nooit algemene uitspraken over gedaan worden. Dus als jij aangeeft dat jij 's morgens wel goed geconcentreerd bent geloof ik dat. Over meer of minder ziek zijn heeft naar mijn idee niets te maken met wanneer je eet maar meer met wat je eet. Je zult dus waarschijnlijk gezonder eten dan je collega's.

@Ad, ik ben het eens met jouw visie over de recessie in combinatie met pessimisme. Volgens mij gebruiken veel bedrijven de recessie ook als excuus om schoon schip te maken. Ik vind dat bedrijven deze tijd positief op moeten pakken en al hun processen eens goed moeten evalueren en optimaliseren. Draai de recessie om in progressie. Dan komen we er met z'n allen wel doorheen, ontbijtend of niet.
 

Vijf marketingtrends voor 2009: back to basic

Tinus   |    |  20 januari 2009
Reactie: Oh, haha ja dat was de oude :)
Deze ziet er beter uit:
www.hardhouthandel.nl/new
 

Manipuleren aan de vergadertafel

Brigitte   |    |  20 januari 2009
Reactie: Ik moet toegeven dat P.H. verwoordt wat ik eigenlijk reeds intuïtief aanvoelde...P.H. blijkt de eigenschap te hebben een bredere (zelfs transcentendale) visie op deze concrete casus te hebben. Dat is volgens mij zeer belangrijk, omdat het de mogelijkheid biedt de zaken zo juist mogelijk in te schatten en geen vergissingen wegens kortzichtigheid te begaan ( bij dit laatste denk ik in de eerste plaats aan mijzelf!) Toch een vraagje: ik verwijs naar de zin ''hij snapt wat er leeft bij zijn personeel'': na hoeveel tijd kan iemand snappen wat er omgaat bij zijn personeel, of algemeen bij een ander? enkele jaren? Hoe dan ook deze dag is goed begonnen voor mij, groetjes aan alle internauten!
 

Een medewerker is elke avonddienst 'ziek'. Wat te doen?

odijk@xs4all.nl   |    |  20 januari 2009
Reactie: Stuur eens een arbo-arts langs nadat hij zich ziek heeft gemeld. Wellicht werpt dat meer licht op de zaak.

(het gevoel van) vermoeidheid zal zich met name 's avonds uiten, dus misschien zijn de klachten niet eens ongefundeerd.

Verder kun je het probleem natuurlijk ook met hem delen: Geef aan dat er een probleem is, en vraag hem wat HIJ eraan kan en gaat doen. Je kunt daarbij aangeven dat jij bereid bent hem zoveel mogelijk te helpen om te voorkomen dat jullie binnenkort afscheid van hem moeten gaan nemen.

Het is makkelijk voor een bedrijfsarts om aan te geven dat er ''niets'' aan de hand is, maar zaken als overspannenheid en burnout zijn nauwelijks te meten. Misschien heb je hier inderdaad te maken met iemand die de boel probeert te neppen, maar als hij echt niet goed in zijn vel zit, is het wellicht wijs om op zoek te gaan naar de oorzaak:
* hij kan zijn werk niet aan
* hij voelt zich ondergewaardeerd
* zijn beleving van het werk gaat achteruit
* hij heeft problemen met een collega
* hij heeft problemen thuis
* etc.
 

Twaalf tips om geschikt personeel te werven

R. Civile   |    |  20 januari 2009
Reactie: Beste Marco, Je stelt het in enige mate wel goed. Ik zeg nadrukkelijk in enige mate. Het is namelijk al jaren zo dat de ene afdeling roept: ''Doe mij maar een ....'' Waarna de afdeling personeelszaken of HR er vervolgens verder mee gaat. Daarna wordt er een publicatie de deur uit gedaan en dan wacht men op reacties.

Hier wordt dan veelal gebruik gemaakt van 'preferred suppliers' die feitelijk allemaal op dezelfde manier werken. Op zoek naar de steekwoorden in het CV en dan die aanbieden.

Over de wijze waarop en de kwaliteit kunnen hele boeken worden gevuld. Je vraagt je soms een beetje af hoe zaken soms toch nog goed kunnen gaan. Hoe het ook zij, de werkgevers acteren nog steeds vanuit de perceptie dat zij het bepalen.

Men komt maar niet tot de conclusie dat er in mesnen moet worden geïnvesteerd en dat het steeds moeilijker wordt goed gekwalificeerd personeel te krijgen. Wij houden ons voornamelijk bezig met de andere kant van het verhaal. De persoonlijke competentie en daarna het CV.

Daar halen we dan gelukkig hele goede rendementen uit doordat de goede persoon, met de juiste skills naar voren komt. In elk geval heb je hier een punt.

RC
 

Vijftien functies en effecten van... uw pen!

M Rijnboutt   |    |  19 januari 2009
Reactie: het is vandaag zeker blauwe maandag....
 

Manipuleren aan de vergadertafel

P.H.   |    |  19 januari 2009
Reactie: Als ik normaal het woord manipulueren hoor, roept dat ook niet meteen positieve reacties bij mij op. Maar als ik dit artikel lees, ontdek ik eigenlijk weinig negatiefs. In tegendeel! Ik krijg de indruk dat de manager uit het voorbeeld snapt wat er leeft bij zijn personeel en dat hij daarmee op een doortasende manier de slag gaat. Hij weet de weerstanden weg te nemen en iedereen te betrekken.
Zo blijkt hij zonder al te veel tegenwerking zijn doelen te kunnen behalen. Daarbij doet hij niemand te kort maar behaalt juist winst voor alle partijen. De manager lijkt niet uit op eigenroem maar ondersteunt een breder doel. Het is trouwens ook niet zijn eigen idee dat hij steunt, maar van iemand anders. Er lijkt weerstand te zijn, maar hij weet de meningen te verenigen. Hiermee vermindert hij de competitie en bevordert hij de samenwerking en colegialiteit.

Ik zou dan ook zeggen: Go for it!

Ongeacht de verschillende definities van manipuleren die er bestaan: In dit artikel wordt er in ieder geval iets moois mee bedoeld. Ik zie het zelf als een op doordachte manier beinvloeden van het personeel met gezamenlijkheid als doel. Het is een succesvolle manier van motiveren. Het resultaat is dat iedereen het een goed plan vindt en daar trots op kan zijn.
Ik ben benieuwd naar het boek van Van Marwijk. Ik weet niet wat hij daar met manipuleren bedoelt, maar na het lezen van dit artikel heb ik daar positief vertrouwen in. Manipuleren is niet altijd verkeerd! Ik zal mijn bevindingen laten weten.
 

Twaalf tips om geschikt personeel te werven

Marco Hendrikse   |    |  19 januari 2009
Reactie: Wat gebeurt er tussen punt 8 (opstellen vacature) en punt 9 (verwerken sollicitatiebrieven)? Je zou - naar aanleiding van de titel - juist verwachten dat op het werven van personeel dieper wordt ingegaan. Er zou dan aandacht besteed moeten worden aan de doelgroep, waar deze te vinden is (zich orienteert op een baan), welke wervingsmiddelen en kanalen ingezet moeten worden en met welke 'propositie' de doelgroep over te halen is op de vacature te reageren. En iedere doelgroep vraagt om een andere wervingsmix en een andere wervingsboodschap.

Sowieso is het verstandig eerst te kijken naar de doelgroep. Immers, als er geeen wervingsdoelgroep is of deze is (te) klein van omvang, zouden de eisen die gesteld worden voor de betreffende functie misschien aangepast worden. Of bijvoorbeeld de functie splitsen.
 
< vorige 1437 1438 1439 1440 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10