zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Topmanager twijfelt aan eigen crisistalent

R. Civile   |    |  21 januari 2009
Reactie: Ik sta weer helemaal achter je Ad. ;O)
Je hebt gelijk. Ze moeten eigenlijk niet zo zeuren maar gewoon datgene doen dat ze onder andere omstandigheden ook zouden doen.

Even een pas op de plaats. Perspectief en strategie aanpassen naar een veranderde situatie en dan tegelijkertijd weer door. Hoe langer je gaat zitten nadenken hoe meer je in een donkere glazen stolp gaat zitten.

Ja we hebben een 'kinkje' in de grote kabel maar we hoeven het allemaal niet te overdrijven. Zeker niet in Nederland waar we nog aanzienlijke hoeveelheden talent te kort komen op tal van plaatsen.

Hoe langer we recessie ons aan laten praten des te eerder zal het werkelijkheid worden. De selffulfillng prophecy. Ik kan er geukkig weinig mee. Wat jij Ad?

RC
 

Strategisch HRM is nu meer nodig dan ooit.

Vreneli Stadelmaier, SheConsult   |    |  21 januari 2009
Reactie: Talenten zijn gender-neutraal. Alleen de profielen soms niet. Die zijn dan zeer masculien, en de formulering is soms zo masculien dat vrouwen er niet eens op reageren.

Daarnaast zijn er tijdens een selectieprocedure altijd gesprekken, en juist daar spelen de subtiele gender-verschillen een grote rol.

Ad, de vrouwen waar jij op doelt ken ik ook, en ik weet ook dat ze na een paar jaar eindeloos luiers verschonen en 'tata, wil Sofietje een bammetje'-teksten, weer enorm verlangen naar een baan met uitdaging.
Vrouwen idealiseren het moederschap, dat hoort ook in onze cultuur, en het wordt tijd daar eens een ander geluid over te laten horen.

Er is onderzoek gedaan naar waarom vrouwen stoppen met werken, en dat zit 'm niet in de uitdaging van het moederschap en de huishouding, maar veel meer in het teleurgesteld zijn in de baan en het carriere-verloop. Dáár zouden we dus wat aan moeten doen.


Mannen vinden er ook niets aan om de hele week voor een baby te zorgen en saai en eentonig werk te doen (wassen, strijken, poetsen). Nou, het zal je misschien verbazen, de meeste vrouwen ook niet!

Natuurlijk moederschap is nodig, maar vaderschap ook. Vaders en moeders moeten het m.i. beter verdelen. Allebei zorgen, allebei saai en eentonig werk doen, en allebei de kost verdienen.

Kortom, het is te kort door de bocht om te zeggen dat vrouwen niet willen. Je maakt je er dan wel heel gemakkelijk van af in plaats van te kijken hoe jij er bij kunt winnen. Want te winnen heb je, wanneer ook de talenten van vrouwen optimaal benut.

Vreneli Stadelmaier, SheCnsult.
 

Obama in woorden en daden

marcel   |    |  21 januari 2009
Reactie: ''President Barack Obama deed dat perfect. Tijdens de ceremonie van zijn inauguratie gedroeg hij zich wat zenuwachtig. Hij stuntelde wat met zijn tekst''

goedemiddag frank; mogelijk dat het ''stuntelen'' veroorzaakt is door onderstaand www.trouw.nl bericht...


http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article2008677.ece/Groots_onthaal_voor_Obama.html
Het leek of Obama zich even verslikte in de eed. Maar de schuld lag bij opperrechter John Roberts. Obama was wel iets te gretig. Na het voorzeggen van „Ik, Barack Hussein Obama” begon hij al met „Ik, Barack”. Maar Roberts was nog niet klaar, want „zweer plechtig”, moest nog komen...., lees verder op onderstaande link.
http://www.trouw.nl/nieuws/wereld/article2008677.ece/Groots_onthaal_voor_Obama.html

 

Twaalf tips om geschikt personeel te werven

Tom van Trijen   |    |  21 januari 2009
Reactie: Bovenstaand lezend dringt mij terstond de gedachte op dat iedereen hetzelfde lesboekje met moeilijke woorden gelezen heeft, Klinkt aardig onder elkaar in het C&A pakje aan de hotelbar, maar geeft tevens aan dat de moderne PZ (sorrry HRM)meer oog voor eigen status dan werken voor de baas heeft. Gaan we in het bedrijfsleven de kant op van de gezondheidszorg waar de betweter HRM managers een situatie wisten te scheppen waar het leek dat het doel van de ziekenzorg het verschaffen van een te hoog inkomen voor zijn interim HRM manager was.
 

Strategisch HRM is nu meer nodig dan ooit.

Ad de Beer   |    |  21 januari 2009
Reactie: Talenten zijn genderneutraal. Dus door naar talenten te kijken valt het onderscheid tussen mannen en vrouwen weg.
Ook daar ligt de kracht van de Aga-Folio. De recruiter of manager kijkt naar een talenten en competentieprofiel en niet naar de mens die daar achter zit.
Ik geloof niet in een glazen plafond en zo, maar heb veel jongere vrouwen, vol talent, horen zeggen dat ze het moederschap ambieren boven de carriere of loopbaan. Macro gezien is het moederschap op termijn ook noodzakelijk voor een goede arbeidsmarkt, dus moet je ook daar in je strategie rekening mee houden.
Herintreedsters verdienen aan de andere kant meer aandacht dan nu. Juist dat is een groep waarvan het verloop laag en de motivatie erg hoog is.
 

Strategisch HRM is nu meer nodig dan ooit.

Vreneli Stadelmaier, SheConsult   |    |  21 januari 2009
Reactie: Ik ben in het grote lijnen eens met Ad maar ik mis een tip:
Wees je bewust van Gender-verschillen.

Wees je bewust van met welke bril je kijkt naar je medewerkers en met welke bril de directie kijkt. Bijvoorbeeld voor leidinggevende functies kan het zijn dat er met een masculiene bril gekeken wordt naar potentiele kandidaten. Dit gaat onbewust, waardoor de talentvolle vrouwen afvallen en er weer een man benoemd wordt.
Genderverschillen zijn vaak heel subtiel. Alleen door je daar in te verdiepen, te leren de verschillen te zien en word je je ervan bewust en kun je echt gender-neutraal acteren.

En voor ieder bedrijf geldt, zeker in tijden van crisis dat je het beste uit je mensen moet halen. Evenwichtig samengestelde teams presteren het best, dat is inmiddels voldoende bewezen. Dus meer vrouwen benoemen is ook economisch gezien verstandig. Om te voorkomen dat er weer geroepen wordt dat er geen geschikte vrouwen zijn is het noodzakelijk dat de selectiecommissie zich bewust is van gender-verschillen. Dan zien ze vanzelf de talenten bij vrouwen.
Vreneli Stadelmaier, SheConsult.
 

Top-10 rattenstreken op de werkvloer

Gerard Bouwhuizen   |    |  21 januari 2009
Reactie: De beste remedie is mensen confronteren met hun gedrag en dit vooral concreet te benoemen. Na de confrontatie ook de wens uitspreken dat dit niet meer gebeurd. Wel opletten dat als je iemand confronteerd dat hier geen waarde oordeel in door klinkt. Wees concreet en hard in de boodschap maar zacht op de persoon. Dan heb je ze het hardst bij hun ballen, kunnen ze niets tegen jou inbrengen.
 

Rustig aan doen is nieuwe uitdaging voor managers

H Oosterhof   |    |  21 januari 2009
Reactie: 
MEDITEREN
Hoe functioneerde ik voorheen, hoe functioneerde ik vandaag en hoe wil ik functioneren na vandaag?
Neem elke dag de tijd om hierover na te denken, te leren en het geleerde toe te passen.

Een ervaringsdeskundige.
 

Topmanager twijfelt aan eigen crisistalent

Ad de Beer   |    |  21 januari 2009
Reactie: Geen recessie, maar progressie!
Dat zou het motto moeten zijn, geen gezeur, angst of twijfel.
Juist nu is het belangrijk om vooruit te kijken en te anticiperen op de echte crisis die eraan komt, de employment crisis.
 

Ontbijt overslaan kost miljarden

R. Civile   |    |  20 januari 2009
Reactie: Ik sluit me graag aan bij Chantal, Ad. Goed bezig. Ik ben bang dat ik een ander tempo, metabolisme en dag indeling heb, al komt het beroepsmatig wel op hetzelfde neer. Same shit, same old story. Ik moet er nog 20 kwijt en ben nog even moet aan het verzamelen maar voor de vakanties is het zover.


Een glimlach van een male.chauvinistic.pig.

Groet,

René
icmr.nl
 

Ontbijt overslaan kost miljarden

Chantal Steinmann   |    |  20 januari 2009
Reactie: Goed bezig Ad!
 

HR moet marketingtechnieken inzetten

Marco Hendrikse   |    |  20 januari 2009
Reactie: Helemaal mee eens dat marketeers en P&O'ers moeten samenwerken. Dat begint al bij de werving van personeel. En daarna is het behouden van werknemers inderdaad een vraagstuk dat door marketing en P&O gezamenlijk opgepakt moet worden. Daarbij moet marketing overigens niet de fout maken om teveel te segmenteren. Een persoonlijke benadering is gewenst.

Meer over het inzetten van marketing voor de werving van personeel, zie de blog ''12 adviezen voor HR en recruitment in 2009'' op www.interimintelligence.nl/blog.php?post=46
 

Nieuw: Escortservice voor zakenvrouwen

Force Protection Service   |    |  20 januari 2009
Reactie: Bravo!!

Een sterk idee, met een goede visie kan een krachtige onderneming worden!

Ik vind het een geweldig initiatief van deze dames, ga zo door.

Daarbij zou ik graag ik contact willen komen om te kijken of u hieraan beveiliging kan combineren?

Met vriendelijke groet!
 

Managementbeloning heeft topprioriteit in 2009

Ad de Beer   |    |  20 januari 2009
Reactie: Naast hebberigheid is ook jaloezie een nare menselijke eigenschap.
De beloning aan de top wekt wel jaloezie op, maar beïnvloed de motivatie niet echt.
En mag een manager die iets meer verdient dan het maximum dagloon iets regelen voor het geval hij werkeloos wordt?
Excessief hoeft niet, maar dat zijn ook echt uitzonderingen die de regel dat managers gepast worden beloond bevestigen.
 
< vorige 1436 1437 1438 1439 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10