Reactie: Tip: houdt het hoofd koel en laat je niet meeslepen door het pessisme van anderen.
Zie je het niet meer (zitten) bel dan liever een optimist dan een pessimist. (mijn nummer is te vinden op www.f-ektief.nl).
Is de crisis extremer dan eerder? In 1968 hadden we 750.000 werkelozen, nu 300.000 (en dat stijgt misschien door de paniek nog iets).
In 2003 liep de economische groei met 3% terug, nu is de meest pessimistische schatting 2%.
De koopkracht van de gemiddelde consument zal dit jaar stijgen met enkele tientalle euro's per maand. dus het valt echt we mee.
Alleen de banken hebben een probleem, maar ook daar gloort volop licht aan de horizon.
Weinig redenen om in paniek te raken en uit te kijken naar kansen, want die zijn er meer dan ooit.
Reactie: Dat veel managers momenteel niet weten hoe ze moeten handelen, lijkt me voorstelbaar. Deze crises is extremer en veel omvattender dan ooit tevoren. Maar angst is een slechte raadgever. In deze tijden is het voor managers vooral belangrijk dat ze om weten te gaan met hun eigen emoties en die van hun medewerkers. Je baan verliezen, je geld verliezen, je zekerheden kwijtraken, dat zijn dingen die veel mensen stress bezorgen. En geen bedrijf heeft er iets aan om nu met een club stressvolle managers te zitten. Dus ook nu investeren in het welzijn van je mensen!
Reactie: Interessant (zoals altijd) artikel van Frank van Marwijk.
''jezelf zijn'' suggereert een vast patroon, herkenbaar gedrag. Dat is het niet.
Juist omdat mensen diverse rollen vervullen kan ''jezelf zijn'' verschillende vormen aannemen. Het verschil tussen authentiek en aangeleerd zit 'm in het verschil tussen denken en doen.
De meeste sprekers zijn bezig met de gedachte ''hoe kom ik over?'' en vertonen vervolgens gedrag dat volgens hen daar het beste bij past (monotoon, Powerpoint en saai)
Praten vanuit je hart, zoals Frank van Marwijk ook aangeeft, betekent 'gewoon' voelen wat er op dat moment bij jou opkomt. En dat kan en zal per keer verschillen.
Authentiek is dan ook ''leven in het moment', waarbij je je intuitie en opborrelende gedachtes serieus neemt en vooral niet 'stom' vindt.
Als trainer in het 'spreken in het opebnbaar' heb ik dan ook de stelregel:
Geloof geen woord van wat ik zeg, geloof alleen je eigen ervaring.
Trainingen zijn dan ook niets anders dan mogelijkheden voor deelnemers om te ervaren hoe goed ze zijn als ze alle regels los laten en vanuit zichzelf gaan spreken.
Het aantal mensen dat niet meer tegen speechen opkijkt groeit daarmee in hoog tempo.
En -mogelijk nog belangrijker- het plezier neemt evenredig toe, zowel voor spreker als gehoor.
Geniet van het Leven!
Rob Janssen
Mede-eigenaar Instituut Janssen - de Lorijn
www.j-dl.nl
Reactie: Goed artikel. De angst die heerst bij veel managers is begrijpelijk, maar juist nu is het zó belangrijk om met je organisatie je eigen koers te varen. Wees eerlijk tegen je werknemers als het slecht gaat, dit zal alleen maar een gevoel van urgentie tot gevolg hebben. Kijk vervolgens goed naar binnen, wie ben je en waar sta je voor als bedrijf? Richt hier goed je plannen op in en zorg voor draagvlak in de hele organisatie. Dan ben je, ook ten tijde van crisis, in staat je eigen koers te varen en goed te presteren.
Reactie: Ik mis toch iets in de antwoorden van: Asha Kalijan.
Je bent 22 jaar en dit is de tweede management functie? Blijkbaar heb je enig talent en intelligentie, laat dit ook zien!
Voordat je een gesprek aan gaat met de eigenaar adviseer ik je eerst een gesprek aan te gaan met je directe leidinggevende.
Laat zien waarom jij op je functie zit en waarom jij op je eigen manier jou werk doet.
Jij bent er OOK voor om de zaken goed aan het draaien te houden, dit moet jij doen op jou manier en daar ben je ook voor aangenomen.
Het is zeker niet verkeerd om van een ervaren iemand begeleiding te krijgen,als dit uit de hand loopt moet je dit kenbaar maken en dit bespreken.
Dit is kun je in één gesprek doen en daarna kun je er beiden aan werken.
Zorg dat je enige klik vind in een samenwerking en maak op een goede manier duidelijk waar,hoe,wat en waarom dat jou visie is.
Zolang je leidinggevende het niet begrijpt schiet je ook niks op en dit is slecht voor de organisatie, dit zal hij ook begrijpen.
Reactie: Ik kan de vraag van de sales en qualitycoach invullen.
Wij trainen supervisors en teamleiders van o.a.. callcenters.
De training in coachingsvaardigheden heet ''Coachen is borgen' en is een programma van een half jaar waarbij elke maand 1 dag training.
Het is vanuit de NLP methodiek; dit gaat verder dan alleen inspelen op motivatie. In ieder geval is het bereiken van je doel/ het afdelingsdoel essentieel. En daar heb je altijd gemotiverrde medewerkers voor nodig!
Reactie: Een heel redelijke uitleg, het geeft me wel wat antwoorden. Ik stel me zeer dikwijls deze vraag. De volgende vraag blijft echter onbeantwoord: Als manager gebruik je deze 'aangeleerde gedragingen'(vakmaterialen) tegenover mensen die er geen kaas van gegeten hebben. Je strijdt met vakmaterialen tegen iemand zonder vakmaterialen. vb.een beenhouwer gaat toch ook niet concureren met een boer die een kip ontbeent.
Reactie: Veel bedrijven betalen later dan gewenst. Dat was ook het geval ver voor de kredietcrisis. Logisch aangezien veel bedrijven eerst zelf geld willen ontvangen om vervolgens daarvan de rekening te betalen.
Is het tijdig betalen een instrument om de kredietcrisis aan te pakken? Ik geloof er niks van. Het lijkt me eerder een antwoord van de incassobureaus op hun gouden tijden.
Ik denk dat eerder dat de individuele afnemer, de dupe is. Ik denk dat de betalingsdruk op de mens opgevoerd gaat worden, welke naar mijn mening averechts is.
Reactie: Goedendag Asha
Wij hebben een dierenwinkel en zijn bezig om in goede harmonie de laatste jaren vol te maken.
Een personeelslid van ons wil eventueel onze winkel voortzetten en is daar nu mee bezig.
Sinds die tijd begint hij al een beetje te doen of het al van hem is.
En zonder dat wij dit eigelijk door hadden van allerlei dingen te regelen in zijn voordeel bijv een internet site waar veel van onze werktijd in gaat zitten die door ons wordt betaald.
Ik geef toe dat wij dit tever hebben laten komen en spreken wij hem daar nu regelmatig op aan.
Ik zit nu even met een groot probleem want deze werknemer doet zijn werk niet geheel volgens de richtlijnen hier is hij al meerdere malen over over benadert.
Er ontstond nu mij het zoveelste conflict na het gedoe over zijn rechten volgens het cao .
Hij wordt volgens het cao betaald maar gaat om de kleinste dingetjes letten zoals het bepalen van zijn vacantie rechten wat vroeger in goed overleg plaats vond.
Nu gebeurde het volgend er ontstond een heftig gesprek omdat hij zijn vacantie precies zo had gepland in de periode dat wij zelf weg wilde.
Dit liep zo hoog op en heb ik woordelijk het volgende tegen hem gezegd.
Ok als jij alles precies volgens het cao wil dat is dat s,morgens en s,middags geen uur koffie drinken of tussendoor een sigaretje roken.
Vanaf nu gaan wij volgens cao een kwatiertje pauze nemen en dan kun je ook roken en bellen als je dat wilt maar ben je voortaan daarna op de werkvloer als je het daar niet mee eens bent dan donder je maar op.
Vervolgens zij oke dan ga ik nu naar huis en liet ons alleen achter in een overvolle winkel.
Ik weet nu niet heeft hij met deze handeling nu zelf ontslag genomen of is dit werkweigering.
Ik denk er nu over om hem ontslag te geven ook omdat hij geen enkele actie onderneemt om dit op te lossen ik hoor nu niets meer en wat ik hieruit begrijp vind hij dat ik fout zit en verwacht hij dat ik ben hem thuis het probleem gaat oplossen.
De arbeidsverhouding vind ik nu te zwaar verstoort en heb ik geen hoop op verbetering.
Volgens mij heb ik goed gehandeld en met het aangeven om het nu volgens het cao te doen en te zeggen als je het niet bevalt donder je maar op door dan weg te gaan zijn jas aan te trekken verlaat hij toch zelf de werkvloer.
Kun je mij alstublieft zosnel mogelijk antwoordt geven wat ik nu het beste kan en mag doen.
Reactie: In mijn beleving is er geen snel herstel in deze crisis, het is wereldomvattend. Zelfs snelle groeiers als China en India voelen de omslag, mogelijk zelfs meer dan het Westen, aangezien ze gewend waren aan double digit groeicijfers.
De belangrijkste oorzaak voor deze crisis is de credit bubble die we de afgelopen drie of vier decades hebben ontwikkeld. Ondanks alle imago schade die de VS in de werled heeft opgelopen, ben ik wel van mening dat herstel uit dat land moet komen. Andere landen zijn niet in staat om de downturn om te buigen in een upswing. Daarvoor zijn ze veel te afhankelijk van de economie in de VS, ook wij in Nederland.
De richting die Obama heeft gekozen is die van verandering en innovatie en daar liggen grote mogelijkheden om in eerste instantie de economie in de VS er weer bovenop te helpen. Dit is een gigantische operatie die een nieuw tijdperk inluidt. Persoonlijk denk ik dat die turanaround succes zal hebben, de overtuigingskracht van Obama maakt het verschil.
Deze nieuwe golf van verandering en innovatie zal overslaan op de rest van de wereld, met name Europa en Azië. Maar laten we niet verwachten dat binnen vier jaar alle problemen zijn opgelost, de ernst van deze crisis kunnen we niet bagatelliseren.