zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Paradox: training in authenticiteit

Door: Frank van Marwijk
 
Tijdens mijn trainingen leer ik de deelnemers technieken om effectief gebruik te maken van lichaamtaal om goed over te komen en de gesprekken die ze voeren in de gewenste richting te sturen. Vaak komt daarbij de vraag naar voren of je wel authentiek blijft wanneer je dit soort technieken toepast om anderen te beïnvloeden. En zeker naar aanleiding van mijn boek Manipuleren kun je leren, wordt mij deze vraag steeds vaker gesteld. Is het niet het meest belangrijk om jezelf te zijn? Staat oprechtheid en openheid over wie je bent niet voorop? Is authenticiteit trouwens aangeboren en onveranderlijk of kun je je er misschien in trainen om meer jezelf te zijn?

Authenticiteit: de nieuwe waarde
In deze tijd wordt het door veel mensen belangrijk gevonden om authentiek te zijn. Daarbij is het wenselijk dat u zich gedraagt zoals u uzelf kent. De meningen die u uitdraagt dienen aan te sluiten bij wie u bent. U moet zeggen wat u echt vindt. Als u dat niet doet en steeds meewaait met wat anderen zeggen, is de kans groot dat u inconsistentie verweten wordt. Het lijkt dan of uw mening net zo gemakkelijk verandert als het weer. Mensen weten dan niet wat ze aan u hebben. Bovendien bestaat het risico dat wat u doet niet aansluit bij wat u daarover zegt. En dat komt gemaakt over. U bent niet echt, maar bedient zich blijkbaar alleen van trucjes om te bereiken wat u wilt. U manipuleert om uw doelen te bereiken.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10