Reactie: Stagiaires laten werken heeft ook een andere zijde. Je bent constant bezig mensen in te werken,, wat het bedrijfsproces alleen maar stagneert en personeel zich niet verder kan ontwikkelen of meegroeien met het bedrijf. Daarnaast nemmen stagiaires initiatieven die als de stageperiode voorbij is niet opgevolgd worden door het personeel dat in vaste dienst is. Dit werkt echt alleen maar stagnerend op het productieproces. Dat is mijn ervaring tenminste.
Reactie: Inderdaad wordt opnieuw, ondanks vele waarschuwingen, weer snel gegrepen naar het wapen van de downsizing als het op bezuinigen aankomt, terwijl er vele, zeer vele betere opties zijn, zeker als er naar de toekomst wordt gekeken.
Laat uw bedrijf eens vrijblijvende scannen voor € 500,-- om te zien of er betere oplossingen zijn. In de meeste gevallen verdient u die investering snel terug.
Reactie: Bakker is een kortzichtig man.
Nu denkt hij de vruchten daarvan te plukken maar wat denkt hij is de boodschap die hij meegeeft aan de stagiares.
Als er een les uit de gehele crisis te leren valt. Dan is het wel dat goedkoop uiteindelijk altijd duurkoop blijkt te zijn.
Een stagiare moet vooral geen werkpaard worden maar een observator blijven.
Dat is het doel van een stage ''kennis maken met de werkelijkheid en ervaring op doen.''
Reactie: Misschien wordt het, gezien diverse calamiteiten van personeel bij overheidsinstellingen, eens hoog tijd om de nieuwbakken werknemer eens grondig door te lichten, voordat deze bij welk bedrijf dan ook zijn diensten aan biedt. Betrouwbaarheid en persoonlijkheid hebben m.i.weinig te maken met werkervaring. Ook zou men zich meer moeten verdiepen waarom iemand naar een andere werkgever overstapt. Gaat het om het aanpassingsvermogen, collegialiteit e.d. wat hier ontbreekt, of is het inderdaad de nieuwe uitdaging waar iemand aan toe is. Iemands wezen kun je niet veranderen en zal dus worden meegenomen naar de volgende job. Wat ook een rol speelt is dat jongere mensen nou eenmaal sneller te kneden zijn dan oudere. Werkervaring is zeer zeker belangrijk gezien men dan meerdere deuren opent. Een klein nadeel is wel dat een werkgever zijn bedenkingen heeft als iemand om de 2 jaar van baan wisselt. Dan rijst weer de vraag hoe lang deze persoon weer bij deze nieuwe werkgever blijft. Tja wat is wijsheid.
Reactie: Het eerste wat opvalt is het feit dat hij dit gedrag vertoond sinds twee maand.Wat zit daar achter ? Is de oorzaak in zijn privé leven of op de werkvloer te vinden ? Ieder gedrag heeft een oorzaak.Ga op zoek naar de oorzaak,alleen zo kun je het probleem oplossen.Je bent er niet met een opmerking : Gewoon niet doen want dat is niet netjes.
Hij wil met zijn choquerende gedrag iets duidelijk maken, hij is luidruchtig aan het communiceren, hij wil opvallen.Waarom wil hij dat ? Wat zit daar achter ? Hij weet zelf ook wel dat wat hij doet niet oké is en helemaal omdat hij er al eens op is aangesproken.Daarom is het belangrijk te onderzoeken wat er aan de hand is.En kijk ook eens naar de spiegel die hij jou voor houdt.Waarom is zijn gedrag voor jou juist storend ? Grijp deze situatie aan als leer moment voor alle partijen.Leer ervan en til dit naar een hoger level.Een mooie kans, grijp hem !
Reactie: Terwijl Obama 'schone' voorwaarden stelt aan de financiering van autoproducenten, veel managers de bio, eco en socio waarden benutten en proberen te implementeren in hun merken zijn er nog volksstammen die zich vergapen aan dure speeltjes die qua waarden haaks staan op de huidige ontwikkelingen en nieuwe noodzakelijke waarden in onze samenleving. Hoe modern dit voertuig ook moge zijn, kijkend naar zijn consumptiegedrag en prijs komt ie mij al voor als een fossiel.
Reactie: Da's dan weer iets goeds wat uit de crisis volgt. In armere landen zie je ook dat de bevolking zich de pestpokken wil werken en studeren (als ze al de kans krijgen) om uit de armoe te geraken. In NL ging het al wel heel lang erg makkelijk, waardoor de noodzaak om je te onderscheiden van anderen ontbrak. Toch banen zat, niet? Jammer dat dit pas gebeurt vanuit de bedreiging (help, anders verlies ik mijn baan)in plaats van dat het uit de wil van de mensen zelf komt om ècht vooruit te komen, crisis of geen crisis. NL is rijk aan luiheid, arm aan ambitie geworden.
Reactie: Oude wijn in nieuwe zakken, duur onderzoekje geweest? De link die het verhaal niet legt is dat bedrijven steeds flexibeler en sneller moeten reageren op de steeds sneller veranderende markt, en dat daardoor een frisse jonge kijk zich nogal eens belangrijker toont dan ervarenheid. Hangt wel veel van de job af. Ervaring heeft ALTIJD betrekking op het verleden, maar een ''knip'' maken met dat verleden en vernieuwend zijn is de grootste bron van succes. Churchill zei het al n.b. 70 (!) jaar geleden : ''to improve is to change; to be perfect is to change often''. Het is precies daarom waarom ons bedrijf sinds 2 jaar flink groeit. Maar daarvoor waren wel frisse, nieuwe inzichten nodig en moest veel ''oude ervarenheid'' uit de weg. Radicaal vernieuwen lukt anders never nooit.
Reactie: Dit kabinet startte met 100 dagen het land in, in die tijd deden ze niets, ze praten tegen mensen, maar hielden stijf hun oren dicht, wanneer er antwoord kwam.
Donner op Sociale Zaken, de man is er nog steeds gefrustreerd van dat hij Justitie niet terugkreeg, met dezelfde regentachtig houding stelt hij zich nu op naar werkgevers en vakbonden.
Luisteren naar anderen heeft hij nooit gedaan, dus nu ook niet. Bevriezen van de lonen, bevriezen van de pensioenen of ze zelf verlagen, dat is alles wat deze regent kan bedenken.
Ieder klein kind weet, dat wanneer je minder geld krijgt, je minder kan uitgeven.
Minder besteedbaar geld betekent minder omzet. Helaas begrijpt deze man daar niets van en erger met hem dit hopeloze kabinet begrijpt er ook niets van.
De zogenaamde koopkrachtverbetering door de verlaging van de WW premie, geldt alleen voor werknemers met werk, alle andere vormen van geld verdieners zijn er op achter uit gegaan.
Banken hebben belastinggeld gekregen, weliswaar zonder enige voorwaarden door Bos bepaald, maar de rest van Nederlandse burgers kunnen het bekijken.
Is het nog steeds een waarheid dat politici nog steeds erg hun best doen om de heren met geld te plezieren, zodat ze later commissaris in hun bedrijf kunnen worden of bankdirecteur?
In andere landen zie je meer daadkracht dan in ons land en ik begin te vrezen dat de 100 dagen niets doen, dit kabinet heel goed is bevallen, want tot op heden is er nog geen enkele actie gekomen om de crisis echt te bestrijden.
Ja Ad ik ben het met je eens, dit kabinet snapt er helemaal niets van.
Reactie: * Wat is de kracht van een stagiair(e)?
* Kost een stagiair(e) meer dan ‘ie oplevert?
* Loopt een stagiair(e) je alleen maar voor de voeten?
Acht tips voor praktijkcoaches om stages doeltreffender en stagiaires enthousiaster en serieuzer te maken.
1. Organiseer een goed kennismakingsgesprek
Spreek duidelijk met elkaar over de verwachtingen en stel samen vast of het klikt. Wat een stagiair(e) kan doen, hangt af van zijn of haar kundigheid en enthousiasme. Let daar dus op tijdens het gesprek (een onervaren stagiair(e) aannemen als u een klein bedrijf hebt en als er een drukke periode aan staat te komen, is onverstandig). Kent u de voordelen van een ‘snuffelstage’? Probeer dit eens om elkaar snel te leren kennen.
2. Plan een stagetraject
Bespreek aan het begin van de stage samen met de student welke opdrachten hij of zij moet doen voor school en wanneer deze klaar moeten zijn. Moet er een verslag worden gemaakt? Laat de student voor u en zichzelf een weekplanning opstellen en bijhouden, zodat iedereen weet waar aan toe is. Kent u de voordelen van een ‘Stageabonnement’?
3. Regel succesvolle begeleiding tijdens de stage
Welke begeleiding nodig is en in welke mate hangt dit af van de functie en het opleidingniveau van de stagiair(e)? Een HBO-student, die een onderzoek doet, is zelfstandiger dan een MBO-student, die meeloopt op een afdeling en voor school een aantal opdrachten moet uitvoeren. Maak samen met de stagiair(e) en uw praktijkcoaches een aansluitende begeleidingsplanning per 4 weken, die past bij hun ambities, competenties en zelfstandigheid.
4. Wees duidelijk in uw verwachtingen
Geef de stagiaires - buiten de schoolopdrachten om - een duidelijke taakomschrijving en heldere instructies. Maak duidelijk wat u wilt en waar hij of zij de benodigde informatie kan vinden. Kent u de voordelen van het door uw stagiaire mede laten beheren, aanvullen en optimaliseren van hun eigen takenpakket?
5. Zorg voor een tijdelijke werkplek
Regel op tijd een handige werkplek in de buurt van de aangewezen praktijkcoach (stagebegeleider). Denk daarbij ook aan de benodigde hulpmiddelen, materialen en apparatuur.
6. Laat een stagiair(e) geen volwaardige werknemer vervangen
In principe moet een stage een win-winsituatie opleveren. De leerling leert de praktijk kennen en het bedrijf krijgt een paar extra handen en hersens. Een stagiaire vervangt geen werknemers. Door de vaak geringe praktijkervaring kost een student in het begin vaak meer tijd dan dat hij of zij oplevert. Daarna levert het voor beiden winst op.
7. Houd de voortgang in de gaten
Biedt de stagiair(e) een luisterend oor en overleg ook met de mensen met wie de stagiair(e) meeloopt. Bedenk dat acht uur per dag werken heel iets anders is dan een paar uurtjes lessen volgen. Geef een stagiair(e) de tijd om te acclimatiseren.
Ga regelmatig rond de tafel zitten om de voortgang te bespreken. Informeel overleg bij de koffie of op de trap kan, maar een vaste dag en tijd verdient de voorkeur. Er is geen maat hoe vaak zo’n gesprek moet plaatsvinden, dat hangt af van de stagiair(e) en u.
8. Evalueer de stage
Maak tijd voor een open tussen- en eindevaluatie, in een tweerichting gesprek. Wat liep er goed? Wat niet? Ga daarbij vooral in op het waarom. Maak de evaluatie leerzaam voor beide partijen en leg het vast.
Kent u al de voordelen van een Stage-abonnement en Overdraagbare functiehandboeken?
Laat de stagestijl van uw bedrijf eens beoordelen door een onafhankelijke deskundige.
Reactie: Ondanks de in Nederland doorgaans goed geregelde arbeidsvoorwaarden, heerst er desondanks regelmatig een slechte werksfeer achter gesloten deuren van de werkgever. Het verschil in machtsverhouding tussen werkgever en (de volledig financieel afhankelijke) werknemer is in toenemende mate de voedingsbodem voor mismanagement en een slechte behandeling van eigen personeel.
Voortdurende opvoering van werkdruk en het negeren van een daaruit voortvloeiende negatieve werksfeer, leiden op lange termijn tot conflict en uiteindelijk vertrek van werknemer, die vervolgens weer op zoek moet naar een nieuwe werkgever.
Werkgevers hebben veelal uitgebreide procedures en middelen om nieuw personeel kritisch te kunnen beoordelen. Werknemers daarentegen hebben dergelijke mogelijkheden niet en weten doorgaans maar weinig af van de nieuwe werkgever, alvorens zij zich wederom volledig aan haar gezag onderwerpen.
Uiteraard hebben werknemers ook de behoefte om werkgevers op voorhand te kunnen beoordelen en daarom biedt Werkbeoordeling.nl werknemers de mogelijkheid, om werksfeer beoordelingen te kunnen delen via onze website. Zo kunnen werknemers bij ons anoniem, snel en eenvoudig beoordelingen plaatsen en bekijken.
Dit zorgt ervoor, dat werknemers nu ook op voorhand een goed beeld kunnen krijgen van werkgevers en hierdoor de beste werkgevers kunnen selecteren. Om neutraal te blijven hebben wij ervoor gezorgd, dat beoordelingen even positief als negatief kunnen zijn en er alleen cijfers worden gegeven.
Wij zijn van mening, dat zowel werknemer als werkgever hier voordeel uit zullen halen, omdat werkgevers hierdoor gemotiveerder zullen zijn, negatieve beoordelingen te voorkomen en positieve beoordelingen te stimuleren, door beter toezicht onder leidinggevenden.
Werkbeoordeling.nl is voor een gezonde balans tussen bedrijfsresultaat en bedrijfsklimaat.