zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Stagiair vervangt ontslagen medewerker

27 februari 2009 - Stagiairs zijn meer dan ooit in trek bij werkgevers. Dominic Bakker, general manager Stageplaza: "We hebben in de eerste twee maanden van 2009 twintig procent meer stagiaires geplaatst dan in dezelfde periode vorig jaar. Tijdens de recessie vervangen steeds meer werkgevers dure flexwerkers door goedkope stagiaires."

Volgens Stageplaza worden ook steeds meer vaste functies ingevuld met stagiaires. "Wij horen de laatste tijd regelmatig van stagiaires dat zij nu op de plek zitten van iemand die ontslagen is. Zo’n stagiaire neemt dan ook alle verantwoordelijkheden van zijn voorganger over. Ze schrijven communicatieplannen, maken begrotingen, noem maar op. Een stage wordt zo een wel heel leerzame en waardevolle ervaring voor een starter op de arbeidsmarkt. Een positieve ontwikkeling, het is immers deze generatie die een nieuwe, betere economie moet gaan creëren." Geluiden over verslechtering van de kwaliteit van het werk wuift Bakker direct weg. "Stagiaires van tegenwoordig zijn opgeleid om zelfstandig en projectmatig te werken en doordat zij nu meer verantwoordelijkheden krijgen, neemt hun ambitie alleen maar toe. Onze opdrachtgevers bevestigen dat." 



Werk in overvloed

Volgens Bakker zal de trend om tijdelijke en zelfs vaste functies in te vullen met stagiaires gedurende 2009 alleen maar toenemen. "De voorspellingen over de toekomstige werkloosheidscijfers worden steeds grimmiger. Maar het werk moet wel worden gedaan. Een stagiaire kan een hele goede tijdelijke kracht zijn. Wij gaan er alles aan doen om de kwaliteit van stagiaires die we aanbieden nog meer te verbeteren. Dat doen we onder andere met competentietesten. Zo bieden we niet zomaar stagiaires aan, maar alleen young professionals met de bagage die bij de werkgever past. Zeer kosteneffectief, zet zo’n stagiaire van gemiddeld 300 euro per maand maar eens af tegen de fee die een uitzendbureau voor een tijdelijke medewerker vraagt."

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven tasten in de buidel voor nieuwe lichting stagiairs
 Drie tips om stagiaires beter voor u te laten werken
 Stagiair: Lust of last?
 Stagiair verruilt diploma voor salarisstrookje
 
 
reacties
 
H Oosterhof  |   | 
27-02-2009
 | 
08:47 uur
* Wat is de kracht van een stagiair(e)?
* Kost een stagiair(e) meer dan ‘ie oplevert?
* Loopt een stagiair(e) je alleen maar voor de voeten?

Acht tips voor praktijkcoaches om stages doeltreffender en stagiaires enthousiaster en serieuzer te maken.

1. Organiseer een goed kennismakingsgesprek
Spreek duidelijk met elkaar over de verwachtingen en stel samen vast of het klikt. Wat een stagiair(e) kan doen, hangt af van zijn of haar kundigheid en enthousiasme. Let daar dus op tijdens het gesprek (een onervaren stagiair(e) aannemen als u een klein bedrijf hebt en als er een drukke periode aan staat te komen, is onverstandig). Kent u de voordelen van een ‘snuffelstage’? Probeer dit eens om elkaar snel te leren kennen.

2. Plan een stagetraject
Bespreek aan het begin van de stage samen met de student welke opdrachten hij of zij moet doen voor school en wanneer deze klaar moeten zijn. Moet er een verslag worden gemaakt? Laat de student voor u en zichzelf een weekplanning opstellen en bijhouden, zodat iedereen weet waar aan toe is. Kent u de voordelen van een ‘Stageabonnement’?

3. Regel succesvolle begeleiding tijdens de stage
Welke begeleiding nodig is en in welke mate hangt dit af van de functie en het opleidingniveau van de stagiair(e)? Een HBO-student, die een onderzoek doet, is zelfstandiger dan een MBO-student, die meeloopt op een afdeling en voor school een aantal opdrachten moet uitvoeren. Maak samen met de stagiair(e) en uw praktijkcoaches een aansluitende begeleidingsplanning per 4 weken, die past bij hun ambities, competenties en zelfstandigheid.

4. Wees duidelijk in uw verwachtingen
Geef de stagiaires - buiten de schoolopdrachten om - een duidelijke taakomschrijving en heldere instructies. Maak duidelijk wat u wilt en waar hij of zij de benodigde informatie kan vinden. Kent u de voordelen van het door uw stagiaire mede laten beheren, aanvullen en optimaliseren van hun eigen takenpakket?

5. Zorg voor een tijdelijke werkplek
Regel op tijd een handige werkplek in de buurt van de aangewezen praktijkcoach (stagebegeleider). Denk daarbij ook aan de benodigde hulpmiddelen, materialen en apparatuur.

6. Laat een stagiair(e) geen volwaardige werknemer vervangen
In principe moet een stage een win-winsituatie opleveren. De leerling leert de praktijk kennen en het bedrijf krijgt een paar extra handen en hersens. Een stagiaire vervangt geen werknemers. Door de vaak geringe praktijkervaring kost een student in het begin vaak meer tijd dan dat hij of zij oplevert. Daarna levert het voor beiden winst op.

7. Houd de voortgang in de gaten
Biedt de stagiair(e) een luisterend oor en overleg ook met de mensen met wie de stagiair(e) meeloopt. Bedenk dat acht uur per dag werken heel iets anders is dan een paar uurtjes lessen volgen. Geef een stagiair(e) de tijd om te acclimatiseren.
Ga regelmatig rond de tafel zitten om de voortgang te bespreken. Informeel overleg bij de koffie of op de trap kan, maar een vaste dag en tijd verdient de voorkeur. Er is geen maat hoe vaak zo’n gesprek moet plaatsvinden, dat hangt af van de stagiair(e) en u.

8. Evalueer de stage
Maak tijd voor een open tussen- en eindevaluatie, in een tweerichting gesprek. Wat liep er goed? Wat niet? Ga daarbij vooral in op het waarom. Maak de evaluatie leerzaam voor beide partijen en leg het vast.

Kent u al de voordelen van een Stage-abonnement en Overdraagbare functiehandboeken?

Laat de stagestijl van uw bedrijf eens beoordelen door een onafhankelijke deskundige.

H. Oosterhof.
R.V. Molenbroek  |   | 
27-02-2009
 | 
10:44 uur
Bakker is een kortzichtig man.
Nu denkt hij de vruchten daarvan te plukken maar wat denkt hij is de boodschap die hij meegeeft aan de stagiares.
Als er een les uit de gehele crisis te leren valt. Dan is het wel dat goedkoop uiteindelijk altijd duurkoop blijkt te zijn.
Een stagiare moet vooral geen werkpaard worden maar een observator blijven.
Dat is het doel van een stage ''kennis maken met de werkelijkheid en ervaring op doen.''

ruthsan@sr.net  |   | 
27-02-2009
 | 
11:13 uur
Stagiaires laten werken heeft ook een andere zijde. Je bent constant bezig mensen in te werken,, wat het bedrijfsproces alleen maar stagneert en personeel zich niet verder kan ontwikkelen of meegroeien met het bedrijf. Daarnaast nemmen stagiaires initiatieven die als de stageperiode voorbij is niet opgevolgd worden door het personeel dat in vaste dienst is. Dit werkt echt alleen maar stagnerend op het productieproces. Dat is mijn ervaring tenminste.
d de Bruyn  |   | 
27-02-2009
 | 
16:09 uur
Dhr Molenbroek is een conservatieve man,

Vandaag voorpagina spits: '' groot tekort aan stageplaatsen'' (bron: (Klik hier) Waar dhr Molenbroek aan voorbij gaat is dat het gros van de MBO en HBO stages meewerkstages zijn, waarbij het volledig meedraaien in een organisatie juist centraal staat. Ik ben het met dhr Bakker eens dat het een goede ontwikkeling is dat bedrijven oog krijgen voor stagiairs. Een juiste inrichting van begeleiding en follow up van de stage is hierbij inderdaad essentieel.
R.V. Molenbroek  |   | 
28-02-2009
 | 
20:34 uur
Nee Meneer de Bruyn, conservatief ben ik niet.
Maar ik herken de tendens. Ik ben ook voor het princiepe van meewerkstages. Maar dat moet het ook blijven, het bedrijf waar de stage gevolgd word moet goed kunnen draaien zonder de stagaires. Maw het moet niet afhankelijk worden van het aantal satgaires dat er werkt.
Als zoals in het stuk wordt gesteld echter de medewerkers worden vervangen door stagiares omdat die goedkopere krachten zijn dan is dat verkeerd.

de reactie van de maatschappij op dat verschijnsel is dat stagaires een normaal salaris moeten krijgen en dan wil niemand meer een stagaire in dienst. En er is al een tekort aan goede stage plaatsen.

Dus misschien het stukje nog een keer lezen en dan opnieuw reageren.
d de Bruyn  |   | 
2-03-2009
 | 
18:59 uur
Ik ben het niet met u eens dat een bedrijf niet van stagiairs afhankelijk mag zijn. Als een bedrijf er voor kiest om bepaalde ondersteunende en/of operationele functies permanent door stagiairs te laten vervullen dan ben ik van mening dat dit voor beide partijen een goed zaak is.

stagiairs:
Krijgen verantwoordelijkheid en kunnen gemakkelijk hun eigen identiteit binnen het bedrijfsleven ontwikkelen. Zoals in het stukje is te lezen (welke ik zeer goed heb gelezen) ijn de stagiairs van tegenwoordig zelfstandige in projectvorm werkende individuen. Ik studeer momenteel en uit mijn uitgebreide ervaring op het gebied van stages kan ik u vertrellen dat het juiste deze aspecten zijn die een stagiare motiveren.

Bedrijven:
Een bedrijf is op zoek naar een gemotiveerde stagiair welke op meer begrip en begeleiding kan rekenen dan een gewone medewerken. De kunst is om stagiairs aan uw bedrijf te binden door hem/ haar de kans te geven veel te leren en hun eigen plekje binnen de organisatie te vinden.

De tijd van over de schouder meekijken en koffie halen ligt al lang achter ons. de stagiar van 2009 op MBO maar vooral HBO en WO niveau wil graag deelnemen aan de berdijfsprocessen in combinatie met projectmatig werken aan bedrijfsoptimalisatie.


REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10