Reactie: Rij sinds 4 jaar in een automaat. Voorheen dacht ik er een beetje over als Guido.
Maar daarvan ben ik geheel genezen.
Bijkomend voordeel is dat ik in de ander wagen die nog wel schakeld de koppelingsplaten niet meer verslijt. Heb geen behoefte meer om steeds met de linker voet op de koppeling te hangen.
Pedaalruiter heet dat geloof ik.
Daarnaast is automaat met cruisecontrol het ultime relaxpunt kom echt ontspannen ergens aan.
Nou ja het hufterige gedrag van sommige mede weg gebruikers kan nog welk eens de nodige stress op leveren.
Reactie: Nee Meneer de Bruyn, conservatief ben ik niet.
Maar ik herken de tendens. Ik ben ook voor het princiepe van meewerkstages. Maar dat moet het ook blijven, het bedrijf waar de stage gevolgd word moet goed kunnen draaien zonder de stagaires. Maw het moet niet afhankelijk worden van het aantal satgaires dat er werkt.
Als zoals in het stuk wordt gesteld echter de medewerkers worden vervangen door stagiares omdat die goedkopere krachten zijn dan is dat verkeerd.
de reactie van de maatschappij op dat verschijnsel is dat stagaires een normaal salaris moeten krijgen en dan wil niemand meer een stagaire in dienst. En er is al een tekort aan goede stage plaatsen.
Dus misschien het stukje nog een keer lezen en dan opnieuw reageren.
Lijkt me allemaal termen van managen/overheersen door dominantie.
Of dat dat het belangrijkste is je waardigheid cq gezag te verliezen.
Dat is alleen belangrijk als je zelf zo vlug mogelijk wil scoren om hogerop te komen, of zo snel mogelijk naar een ''betere''baan te promoveren.
Dan is een dominante management stijl gepast zodat iedereen ziet wie daar de scepter zwaait en aan wie het te danken is dat successen behaald worden.
Maar we hebben het hier over collega medewerkers. Waar jij de mede verantwoording over draagt.
Mensen die net als jij elke dag hun kunstje komen vertonen om te kunnen overleven.
En daar mag je best wel een beetje aandacht aan besteden. En conflicten los je niet op door de harde confrontatie aan te gaan. De meeste conflicten zijn gevoelskwesties en dan gooi je juist meer olie op het vuur.
Laat ik het even heel duidelijk stellen ''er is geen lastig personeel'' hooguit personeel dat ongelukkig genoeg is een springplankmanager tegen te komen.
Maar neem het maar van mij aan de meeste problemen onstaan op de werkvloer en moeten ook op de werkvloer opgelost worden. En nee je loopt geen gezichts verlies als je alle betrokkenen bij elkaar neemt en gevoelsmatig over het probleem laat praten.
Reactie: Inderdaad Niels, je heb 't het ff gemist. Ik heb het zelf al aangehaald maar op dit moment verbruikt een VW (of Audi) met een 1.4FSI motor met DSG-automaat minder dan de handgeschakelde versie. Ik geef toe dat ook voor mij comfort telt maar toch is mijn pleidooi voor moderne automaten, en dan bedoel ik specifiek de DSG of de CVT (en zeker niet de zeventraps automaten van de huidige limo's) ook wel degelijk gebaseerd op zuinigheid. Een electronisch gestuurde moderne automaat haalt meer kilometers uit een liter dan een handgeschakelde versie. Deze automaten zijn ook veel lichter dan de conventionele varianten en dus hoeft er niet zo veel gewicht versleept te worden. En zoals ik ook al eerder heb gesteld: Het probleem is tijdelijk want binnen enkele decennia (als het accuprobleem is opgelost) rijden wij electrisch. Van een versnellingsbak zal dan geen sprake meer zijn. De dan levende generatie zal nog slechts uit een encyclopedie kunnen vernemen wat een (automatische) versnellingsbak eigenlijk is. Ik heb overigens het gevoel dat we langzamerhand wel wijzer worden, denk aan het succes van de Aygo/C1/107, en dat de huidige crisis daar in versnelde vaart aan bijdraagt ondanks de verwoede ontkenning van velen. De SUV is nog niet dood maar hij wordt wel in het nauw gedreven!
Reactie: Annemarie, je slaat de spijker op z'n kop. Een goede manager kijkt ook altijd kritisch naar zijn/haar eigen rol en leert daar van.
R.V.,
Direct een gesprek met de collega's erbij zou ik willen afraden. Ik blijf erbij dat de manager / direct leidinggevende van deze persoon hier het voortouw hoort te nemen.
Een groepsgesprek is toch weer een manier van steun zoeken, van schuilen. Het zou in deze casus opnieuw een zwaktebod zijn. Aangezien er al toegestaan is dat dit gedrag maanden voortduurt moet de manager nu echt zijn verantwoordelijkheid nemen. En bovendien zijn eigen autoriteit (her-)bevestigen, juist ook naar zijn hele groep toe. Hij/zij moet het het probleem nu eens oplossen voor de groep, in plaats van die groep nu ook nog eens de hete kastanje uit het vuur te laten halen.
Bovendien druk je de persoon in kwestie sterk in de verdediging met zo'n gesprek; de kans dat hij onder die omstandigheden zijn echte gevoelens uit en de achterliggende oorzaak voor zijn gedrag naar buiten brengt is klein, de kans dat de zaak van de regen in de drup komt groot.
De vraagsteller moet nu juist stoppen met schuilen achter anderen en het gesprek een-op-een aangaan. En zien dat hij de zaak oplost. Dit is zijn/haar taak. De vraagsteller is duidelijk nog niet zo ver dat hij met lastig personeel goed om weet te gaan, en dit kan als je beginnend manager bent ook heel lastig zijn, maar het hoort er wel bij.
Pak het beet met de instelling van Annemarie, en ga het gewoon doen. Iedereen kan op papier manager zijn, maar in de praktijk een goeie worden is een leerproces van jaren. En van de lastige en uitdagende zaken leer je daarbij het meest.
Reactie: Regus verhuurt flexibele werkplekken en dat promoten ze. Door met regus te werken (wat ik ook doe) kun je veel vaste kosten voor kantoorruimte besparen, dat bedoelen ze.
Het werkt denk ik trouwens alleen maar in een administratieve omgeving die slechts incidenteel representatieve kantoorruimte nodig heeft.
Reactie: Het is een hele tijd geleden dat ik me in deze discussie gemengd heb, maar ik lees nog steeds niets (of ik heb het ff gemist) over het punt dat een automaat nog steeds (veel) meer verbruikt dan een schakelbak. En dat het zelfs nog zo is als er heel bedeesd wordt gereden. Ik vind de brandstofprijzen nog steeds te hoog en dus een goede reden om er zo zuinig mogelijk mee om te gaan. Daarnaast vind ik het vervuilend element van onze heilige koeien een steeds zwaarder wegend punt, waardoor ik eigenlijk nog zuiniger zou willen rijden. Helaas vinden we comfort nog steeds belangrijker dan de bovengenoemde argumenten. Om dus op A. de Vries te reageren:''Nee, we worden niet wijzer, nog niet...''
Reactie: Dag Ad, ik vind je argument tegen downsizing heel begrijpelijk en ik ondersteun het van harte. Maar ik snap niet wat het met slimmer gebruik van ruimte te maken heeft. Wat bedoel je precies?
Met enthousiaste groet,
John Vrakking | daVinci - Orde op Zaken
Reactie: WErken in een team komt het meestal op neer.
Op groeien in een gezin daar begint het functioneren in een groep toch al mee?
Dan is het de levenservaring en de mensen om je heen en natuurlijk je zelf.
Welke keuzes maakt een mens in zijn leven, waarom maaktde persoon die keuzes?
Annpassen en werkervaring, nieuwelingen.
Ook daar is weer wat over te zeggen.
Wat voor instelling groot of klein.
Hoe functioneert de manager en hoe functioneert het team in combinatie met de manager.
Ik ga er van uit dat het correct is, maar dat gebeurt vaak niet. De oude medewerkers kunnen erg storend zijn want die laten zich immers niets vertellen en willen graag de controle houden. Klikt het met de nieuwe medewerkers , zijn er mensen in het oude team die voorkeuren hebben? En de manager trapt er in? Het gebeurtik heb het echt meegemaakt, ongelooflijk. Mensen met veel goede ervaring, funtioneren die ook goed in het team? Daar moet wat mee gedan worden. Zijn er personen in het team die een bepaalde opvatting hebben? Wat niet overeen komt met het beleid of met een andere collega die gekleineert wordt.
Ik kan er wel een boek over schrijven.
Een sterk en goed funtionerend team zegt veel over het management maar ook over de teamleden.
Vandaag voorpagina spits: '' groot tekort aan stageplaatsen'' (bron: http://hirespdf.spitsnieuws.nl/2009-02-27/SPI20090227.pdf) Waar dhr Molenbroek aan voorbij gaat is dat het gros van de MBO en HBO stages meewerkstages zijn, waarbij het volledig meedraaien in een organisatie juist centraal staat. Ik ben het met dhr Bakker eens dat het een goede ontwikkeling is dat bedrijven oog krijgen voor stagiairs. Een juiste inrichting van begeleiding en follow up van de stage is hierbij inderdaad essentieel.
Reactie: Afgelopen week kwamen in Venlo ondernemers bij elkaar die het tegendeel bewijzen. Ze zijn economisch sterker geworden door duurzaam te innoveren. Lees over hun ervaringen in www.syntens.nl/benermorgennog
Mensen zoeken altijd contact als hen iets dwars zit. Om het even op welke manier.
Als het gedrag van iemand dus plots verandert dan steekt daar iets achter.
het enige dat helpt is een praat rondje maar dan met de hele afdeling waar ook de bewuste persoon onder valt. Maar zorg wel dat die groep niet te groot is, een man of 4 a5 is voldoende.
Laat Iedereen daarover zijn zegje doen en hoe ze het gedrag ervaren. Lijkt moeilijker dan het is,maar uiteindelijk moet de groep het oplossen.
Mensen zijn altijd lid van een groep, er zijn er maar weinig die geen groep nodig denken te hebben. Maar ook die behoren uiteindelijk tot een groep.
Daarnaast zijn groepen erg machtig ze kunnen de sfeer in een bedrijf aardig verzieken, pest gedrag komt meestal vanuit een groep net als roddelen.
Een groep kan roddelen of pesten toestaan of juist verhinderen.
Een goede manager is in staat groepen te herkennen en ook aan te sturen. Zorgt ervoor dat hij een prominete rol speelt in alle groepen.
Probleem is dat de gemiddelde manager weer weg is voordat hij het bedrijf heeft leren kennen.
Laat staan dat hij weet wie er werkt.
Reactie: Wat was de aanleiding voor deze overspannenheid, waarom juist nu ? Het is zeer belangrijk antwoord te krijgen op deze vraag.
De opmerking van de vraag steller dat de betreffende werknemer star over komt zegt ook iets over de vraagsteller.Want iemand die ineens nee gaat zeggen is op zijn zachts gezegd 'lastig'.Het is logisch dat als iemand verandert ( en dan vooral iemand van het kader of iemand met een sterke persoonlijkheid ) de omgeving daarop gaat reageren.Dat blijkt wel uit de irritaties op de werkvloer hierover.Er is een verandering van energie gaande en daar kun je niet omheen.
Over het algemeen kun je zeggen dat als iemand gedetailleerd werkt, hij perfectionistisch kan zijn.Ik druk me voorzichtig uit,want ik ken de situatie niet en de betreffende personen niet.Maar de werknemer is al overspannen,dus pas hier op en vraag niet teveel.
Wat wordt er bedoeld met : ook vat hij het bedrijfsbelang van zijn werk niet ? Waarop is deze opmerking gebaseerd ? Iemand die overspannen is heeft duidelijk veel te veel van zichzelf gevraagd.Ook spelen er privé dingen die meewegen in het verhaal.Een medewerker is een mens als geheel en dat moet ook zo behandeld worden,anders zullen de problemen alleen maar groter worden.Dus mijn tip is : ga opzoek naar de oorzaak,maar loop daarbij niet te hard van stapel en zet vooral geen druk op de ketel
Reactie: Interessant gegeven, die internationale vergelijking naar de bereidheid om te reizen voor een baan.
Het maakt mij tegelijkertijd ook nieuwsgierig naar de internationale verschillen in de bereidheid om te verhuizen voor een baan.
En...hoe wordt dan een droombaan afgewogen tegen een droomhuis?