Reactie: Mensen die goed zijn in hun vak merken de ontslag ronde niet eens.
Zij zorgen er of zelf voor dat ze al iets anders hebben voordat ze op straat staan of headhunters hebben ze al gevonden.
Het is ook altijd het beste om te solliciteren vanuit bestaand werk.
Denk je eerst even vakantie te houden alvorens naar nieuw werk te zoeken dan kom je bedrogen uit.
Mede omdat de werkgever dan uit meer mensen kan kiezen omdat je dan met de grote meute mee moet.
ook als je te snel gekozen hebt voor een baan en hij blijkt niet te passen. Ben je weer in een betere positie als je vanuit een werkende situatie solliciteerd.
Wel even aan je nieuwe werkgever vertellen dat je verder zoekt. Omdat hij dan ook weet dat hij weer opzoek moet.
Je zult zien dat eerlijk en open zijn loont, in de meeste gevallen. Het voorkomt in ieder geval conflicten.
En als je nieuwe baas moeilijk doet omdat je weer weg wil, bevestigd dat in ieder geval dat je beslissing de juiste was.
Reactie: Dagelijks 3 kwartier heen en terug rijden is geen enkel probleem...als ik mijn eigen Alfa 156 GTA weer heb. In de leen VW Fox waar ik nu in rijd is het een straf!!
het kan veel goedkoper, bij een grote verzekeraar wisten wij in één jaar tijd de kosten met 30% te verlagen, dus is je 10% al aan de zuinige kant.
We hebben niets anders gedaan dan procesoptimalisatie, geen getover met ICT of zo. Dat is van later zorg.
Dit wil ik toch even rechtzetten, niet alle AED's zijn zo duur.
Een AED van het type HeartSine Samaritan PAD is leverbaar voor EUR 1149,00 exclusief 6% BTW. Dat valt dus best mee. Zie www.defibrion.nl. De onderhoudskosten voor elektrode en batterij tezamen zijn totaal EUR 90,00 per drie jaar. Je krijgt zeven jaar garantie.
Een defibrillator hoeft dus helemaal niet zo duur te zijn. Een keuring is niet nodig, de AED controleert zichzelf.
We zijn nu bijna een generatie verder en ICT heeft tot dusverre weinig opgeleverd.
Volgens mij vergelijkbaar met de begintijd van de automobielindustrie toen de ambachtslieden niet konden wennen aan industriële productie.
Ik verwacht dat het inzicht niet lang meer op zich laat wachten. Daarna zou ik niet weten waarom het bijhouden van wat gegevens niet jaarlijks 10% goedkoper kan. Dus massa uitstoot in de gegevensverwerkende sector en dienstverlening.
Kijk maar eens wat de administratie van een belegginkje of polis vandaag nog kost.
Reactie: Zet de economische dynamiek van de afgelopen 150-200 jaar weg in een grafiek. Dan wordt duidelijk dat een economie altijd down en weer up gaat. Het is nooit anders geweest en het zal nooit anders worden, hooguit wanneer en hoelang. Maar dat de op en neergaande beweging erin blijft, daar kun je volgens mij vergif op in nemen. Alleen ''hoe gaan we er mee om?'' kunnen we wel beïnvloeden, en daar ligt volgens mij een belangrijk gegeven. Kijk maar hoe je er zelf in zit en of dat ook de ''beste'' manier is............
Reactie: Het zo hoog gewaardeerde 'shareholder value' ligt ten grondslag aan de financiële crisis. Dit heeft ervoor gezorgd dat gedurende de laatste twee tot drie decennia de enige aandacht bij (zowel institutionele als private) beleggers de hoogte van het aandeel was.
Deze overexposure van de hoogte van het aandeel heeft tot slecht management geleid in vrijwel alle beursgenoteerde bedrijven in de wereld. Voorbeelden zijn er voldoende, CEO's die alleen als opdracht krijgen om het aandeel verder omhoog te stuwen. Daar worden allerlei middelen bij gebruikt zoals winstmaximalisatie, massaontslag, verkoop van bedrijfsonderdelen. Allemaal in het teken van shareholder value.
Wat is nu het alternatief? In ieder geval moet shareholder value als business driver gaan verdwijnen. Het leidt tot korte termijn denken en risicovol gedrag. De meeste CEO's hebben niet langer dan 3 tot 5 jaar de tijd en als ze het aandeel niet verhogen, schieten ze er zelf bij in.
Wat dan wel? We kunnen denken aan een begrip als stakeholder value, de waarde die een bedrijf krijgt volgens zijn interne (medewerkers) en externe (klanten, leveranciers) omgeving. In die stakeholder value mag best een deel shareholder value zijn, maar dat deel mag niet overheersen.
Hoe we de stakeholder value tot uiting kunnen brengen zal uitgedokterd moeten worden, maar ook op internationale sites zie ik het begrip steeds meer opduiken. In ieder geval is de wereld toe aan een radicale verandering op het gebied van waardebepaling van bedrijven.
Voordat ik dit opschreef heb ik nog even een video bekeken van Tostrams, die aangaf dat het niet denkbeeldig is dat de beurzen de komende 12 tot 18 maanden kunnen halveren. Dat betekent een AEX van 100 punten. Er zullen mensen zijn die dit kwalificeren als zwaar overdreven, maar in de huidige recessie sluit ik niets uit.
Als je dus vergelijkt het hoogste (jaar 2000) met het laagste (2010? 2011?) punt van de beurs, wat heeft die shareholder value ons dan uiteindelijk opgeleverd?
Reactie: Tip 7: stap 1:Probeer vast te stellen of jij je aan je baas stoort of andersom. Voor jou geldt de volgende stap 2: Probeer tot jezelf te komen. Blijkbaar heeft jouw baas iets over zich wat jou stoort en herken je iets wat jou in het verleden op de zelfde manier stoorde.
Reactie: De uiteindelijke tip - de leidinggevende moet de medewerker aanspreken - is wel wat mager en te gemakkelijk.
Als er gepest wordt is dat een teken dat de cultuur niet gezond is. Daar moet dus ook op worden ingegerepen. Dat kan ook heel gericht in één dag, zonder een plan dat jaren in beslag neemt.
begin met de basis: het team (natuurlijk inclusief leidinggevende) benoemt zijn waarden.
Met deze waarden als verenigend uitgangspunt formuleert het team de positieve omgangsvormen, de nieuwe 'goede gewoonten' en als dat nodig mocht zijn, de harde afspraken.
Breng die waarden naar boven in een training waarbij het team ook werkt aan effectief communiceren,ieders valkuilen en kwaliteiten (waarbij je oud zeer zo nodig bespreekt)en het team schept zo de voorwaarden waarbij mensen weer fluitend naar hun werk kunnen gaan.
Onbevangen maar niet naief: vergeet niet om aan dossiervorming te doen. Zo schep je een brede context waarin ook het aanspreken door de leidinggevende de kracht krijgt die het verdient.
Reactie: Fijn dat er ook vandaag weer een leuk stukje staat om het sentiment te versterken.
Het is niet de beste methode om uit de recessie te komen lijkt me.
Reactie: Goed stuk. Covey zei het al, probeer eerst te begrijpen voordat je begrepen wilt worden.
Als aanstormend talent had ik al een eigen mening (iets waar ik nog steeds last van had) en ik lag jaren in conflict met mijn baas, een paternalistische despoot. Maar bottomline hadden we hetzelfde belang, hetzelfde doel, onze afdeling tot de beste te maken van het land.
Uiteindelijk ben ik bij hem binnengestap en heb de feiten op tafel gelegd. We hadden een lang gesprek, emotioneel, soms heftig, maar we gingen uit elkaar als mensen die diep respect voor elkaar hadden. Twee maanden geleden was ik een van de weinigen op zijn begrafenis.
Reactie: uiteraard is dit blog een reactie op een eerdere reactie van mij. En, Michel je hebt gelijk en ongelijk.
Je vergeet het verschil tussen marketing en sales even en je gaat voorbij aan wat verstaan kan worden onder het woordje ''goed''.
Inderdaad, de video 2000 was zelfs beter dan de huidige generatie videorecorders. Maar was het product goed in de ogen van de klant? Nee, want de klant zocht een aparaat waarmee je thuis, ongestoord, naar porno kon kijken. Philips was zo dom geen pornovideo's op de markt te laten brengen en dus week de consument uit naar VHS, waarmee je wel een veelheid aan vers vlees kon bekijken.
Je moet uitgaan van de klant, niet van het product, een vaste fout van verkopers en ook van marketeers.
Pura en VPower zijn overigens geheel verschillende producten, maar dat terzijde. Pura verkocht niet omdat slechts de schreeuwende minderheid in ons land echt iets om het milieu geeft, de zwijgende minderheid, wakker nederland, gaat daar echt niet in investeren, wel in een brandstof die bottom line goedkoper is. Maar zie jij zoveel mensen VPower tanken?
Klanten zijn actieve referenten, ze vertellen graag iets over een product en het liefst een slechte ervaring, gewoon psychologie, iets van je af praten, anderen behoeden voor een fout. Voorbeelden te over.
Maar als jij op zoek bent naar pindakaas, pak je dan niet automatisch Calve? Smerig tot op de bodem?
Als je ergens komt waar je niet bekend bent naar welke supermarkt ga je? Allemaal onbekend? Dan vraag je het toch aan mensen die er wel bekend mee zijn?
De voorbeelden die je noemt zijn allemaal marketing voorbeelden, en dat is een andere tak van sport dan verkoop, al maakt marketing vaak dezelfde fouten door vanuit het product of de dienst te kijken en niet vanuit de klant. Een bedrijf met een goede klantenorientatie zal veel beter presteren dan een bedrijf dat product georienteerd denk en handelt.
Stel dat die blackberry net zo'n scrap was geweest als de LG die me ooit is aangesmeerd, had je er dan ook zo positief over geschreven? Inderdaad, marketeers kunnen helpen om klanten positief te laten schrijven of praten over een product, je zegt het zelf en daarmee bewijs ja alleen maar dat klanten de beste verkopers zijn.
Reactie: Niet zelf proberen te prutsen. Omdat je zelf emotioneel betrokken bent.
Daarnaast wordt je in een discussie getrokken die alleen maar erger word.
Direct een conflict bemiddelaar zoals ik er een ben inschakelen.
Reactie: De genoemde zaken zijn voor het beeld van een ziekenhuisgebouw belangrijk. Toch gaat er niets boven bejegening en aandacht. Een patient voelt liever een hand dan een washand. Liever een gesprek dan een mooie kamer. Onder de huidige omstandigheden zie ik als ziekenhuismedewerker de aandacht verschuiven naar bedrijfsmatigheid en kostenbeheersing. Helaas kan het onder de huidige omstandigheden even niet anders. Het zou een uitdaging zijn voor de hospitality-officer om te onderzoeken waar een patient de meeste behoefte aan heeft en wat de beste invloed op de genezing/ behandeling heeft. De warme hand (goed geven van goede aandachtige zorg) of de washand (of mooie gekleurde lekker ruikende kamer). Welke van de twee werkt de tevredenheid in de hand en wat is de invloed hiervan op de duur van het genezingsproces.
De waarheid ligt in het midden. Dat betekent dat beide aspecten dus in de zorg mogen alleen met de verhouding ten opzichte van elkaar kan geexperimenteerd worden. Dit hele verhaal geldt overigens ook voor de hulpverleners. Hoe verhoudt de werkomgeving en de bejegening ten opzichte van elkaar en wat is daarvan de invloed op de zorg. Kijk dus niet alleen naar de klant maar ook naar de hulpverleners.