zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
vaknieuws
 

`Hospitality wordt steeds belangrijker in zorgsector`

4 maart 2009 - `Hospitality gaat over alles wat met de verwachting van de klant te maken heeft.` Aan het woord is Jan-Jaap Schmitz, hospitality officer van het Nijmeegse UMC St Radboud. Schmitz stelt dat het voor een patiënt lastig is om de medische behandeling te beoordelen. Zaken die volgens hem veel langer blijven hangen zijn: de ontvangst, de vriendelijke begeleiding, de zorgzaamheid, de sfeer en de kwaliteit van de schoonmaak en de maaltijden.
Bron: Profnews
 
 Doorsturen   1 reactie
 

 
reacties
 
JJT Hensen  |   | 
5-03-2009
 | 
08:58 uur
De genoemde zaken zijn voor het beeld van een ziekenhuisgebouw belangrijk. Toch gaat er niets boven bejegening en aandacht. Een patient voelt liever een hand dan een washand. Liever een gesprek dan een mooie kamer. Onder de huidige omstandigheden zie ik als ziekenhuismedewerker de aandacht verschuiven naar bedrijfsmatigheid en kostenbeheersing. Helaas kan het onder de huidige omstandigheden even niet anders. Het zou een uitdaging zijn voor de hospitality-officer om te onderzoeken waar een patient de meeste behoefte aan heeft en wat de beste invloed op de genezing/ behandeling heeft. De warme hand (goed geven van goede aandachtige zorg) of de washand (of mooie gekleurde lekker ruikende kamer). Welke van de twee werkt de tevredenheid in de hand en wat is de invloed hiervan op de duur van het genezingsproces.
De waarheid ligt in het midden. Dat betekent dat beide aspecten dus in de zorg mogen alleen met de verhouding ten opzichte van elkaar kan geexperimenteerd worden. Dit hele verhaal geldt overigens ook voor de hulpverleners. Hoe verhoudt de werkomgeving en de bejegening ten opzichte van elkaar en wat is daarvan de invloed op de zorg. Kijk dus niet alleen naar de klant maar ook naar de hulpverleners.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10