Reactie: Jammer dat het weer de voor de hand liggende simpele Pavlov ''oplossingen'' zijn.
Wanneer dringt het nou eens door dat het nu tijd is en er juist nu mogelijkheden zijn voor minder oppervlakkige, meer hoogwaardige veranderingen die tot gevolg kunnen hebben dat een bedrijf gemoderniseerd en zelfs sterker uit de depressie komt ?
Reactie: @Martijn
Dat is precies wat ik doe, focus op mezelf want daar heb ik de hand in.
Ik heb er zelf ook geen problemen (meer) mee, wat niet wegneemt dat het niet bestaat.
Reactie: Het werd tijd dat er weer verschil ontstond tussen zakelijke en vrijetijds kleding. Kleiding maakt de man! Een man draagt een goed pak, leren schoenen en natuurlijk: een goed zittend overhemd.
Reactie: Ik herken veel van de obstakels maar heb er zelf veel van kunnen doorbreken. Zoals vorige reacties al aangeven: weet wat je wilt, maak je keuzes en organiseer het zo dat het voor elkaar komt. Ik heb zelf bewust gekozen voor géen kinderen (en nooit een moment betreurt). Heb echter in sollicitatiegesprekken soms een uur lang moeten uitleggen waarom ik geen kinderen wilde zonder als een kreng over te komen. Als ik wel kinderen had gewild dan zou ik daar permanente kindermeisjes voor genomen hebben. Ik ben zelf ook zo opgegroeid en heb zeer warme herinneringen aan die dames.
Als je een partner in je leven wilt, kies er dan éen die bereid is jouw carièrre maximaal te ondersteunen. Mijn man ging een baan zoeken in Italië omdat ik internationale ervaring op wilde doen. Ik heb uiteindelijk in 3 jr daar zelf nauwelijks in grote bedrijven gewerkt maar de tijd gebruikt door een stukje mba te doen op een amerikaanse universiteit in Milaan. Absoluut geweldige tijd gehad, maar ik vond dat ik niet te lang uit de industrie kon wegblijven, dus manlief weer meegesleept naar Nl. Daar vlekkeloos elke 1,5 jaar naar de volgende job gehopt en ontzettend veel geleerd van mijn diverse mannelijke bazen (goede en vooral ook slechte).
Belangrijke tip: selecteer je baas, weet wat voor jou de beste is, die je vrijheid en ruimte voor ontwikkeling geeft, pal achter je staat als je een keer iets te snel beslist. Mijn doel om Operations manager te worden van een grote chemische fabriek had ik in no-time bereikt en na 5 jaar in die functie was het een abc-tje. De nederlandse multinational die mij als eerste vrouwelijke productiemanager aanstelde boven 120 mannen heeft daar nooit een schijnwerper op gezet (hoewel ze me wel goed in de gaten hielden weet ik achteraf). Na mij zijn inmiddels al minstens 2 vrouwen op deze functie gevolgd dus de koudwatervrees voor vrouwen op zo'n functie is bij dat bedrijf wel weg. Wel weet ik dat ze nog ernstig aan full-time ipv parttime vasthouden. Diverse vrouwen zijn daarom ook opgestapt. Nu heeft betreffende bedrijf zoveel atv dagen dat, als je ze spreidt over het jaar, je dan al op een 4-daagse werkweek zit.
Dan nog even over die cultuur. Die cultuur maakt een geweldig leuke swing op het moment dat jij als vrouw daar in het MT komt. Maar ook in de fabriek knappen alle mannen daarvan op. Gebruik je glimlach om de dag voor de mannen mooier te maken, en ze werken voor jou 3x zo hard. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik deze wijsheid van de mannen uit de fabriek zelf te horen heb gekregen. Zij vonden mij in het begin wel heel serieus en dat deed ik omdat ik dacht dat 't gewenst gedrag was.
Wees jezelf, blijf jezelf, probeer alsjeblieft niet op die grijze MT-muizen te lijken om carière te maken. Ze hebben je aangenomen omdat jij unieke kwaliteiten aan het team toevoegt die zij niet hebben! Doe vooral een baan die je leuk vindt die je energie geeft en je rolt vanzelf naar boven. Maar niet de kantjes ervan af lopen, goed werk doen! Want je moet inderdaad 2x zo goed zijn als een vent voordat je gewaardeerd wordt. Maar dat ben je over het algemeen wel anders zou je nooit gesolliciteerd hebben op die baan want wij vrouwen gaan op zeker!
Have fun!
Ik heb het niet zo begrepen op het modewoord authenticiteit. Zie deze weblog: http://www.managersonline.nl/weblog/263/bent-u-nog-een-beetje-uzelf-de-laatste-tijd.html
Wat nou eens wanneer iemands persoonlijkheid effectief verkoopgedrag in de weg staat? Of anders gezegd, moet iemand zichzelf blijven wanneer zijn natuurlijke gedrag in bepaalde situaties contraproductief is?
Daarop berust toch voor een belangrijk deel uw beroep? Mensen effectief gedrag aanleren?
Reactie: Recessie, voor wie ??
Wordt die niet bevorderd,verdiept,gestimuleerd door z.g. deskundigen, zoals Rienk Kamer, Middelkoop, Tostrams en de ''bank analisten''.
Zij voorspellen op basis van technische analyse dieptepunten, die door de negatieve stemming vanzelf een keer bereikt moeten worden.
Klopt die technische analyse wel als voorspeller vooraf ? Of is het een analyse achteraf ?
Ok de voorspelling van de z.g. bodem in de markt.
Door al deze ''voorspellingen ''wordt de massa wel ongerust, gaat aankopen op allerlei gebied uitstellen.
Ben benieuw wanneer dit een keer ophoudt / keert.
Reactie: Hallo,
het aandeel RBS ligt rond de € 0,25 - € 0,26.
Voor eind maart kun je z.g. rights, 7 stuks
( die geen enkele waarde hebben )omruilen tegen 3 aandelen, met een bijbetaling van € 0,34 per aandeel.
Wat heeft dit voor nut voor de koper.
Of zie ik het verkeerd
Reactie: Ik ben een beetje van uw artikel geschrokken.
Je afspraak in je agenda verder plannen om schaars te lijken?
Verkopers als puistende pubers met gierende hormonen op een morsig schoolplein?
In de praktijk lijkt het daar wel vaak op. Net als die pubers zijn ook verkopers vaak erg met zichzelf bezig. Vooral voor de klant denken.
Gelukkig gaat de boven beschreven vorm van sales steeds meer tot het verleden behoren.
Het kernwoord in nieuwe sales is volgens mij authenticiteit. Weg met al die truukjes!
Ben nou eens gewoon jezelf en ben een echte OEN (Open, Eerlijk en Nieuwsgierig)
Als sales manager bij Houthoff Trainingen werk ik als interim sales manager bij de meest uiteenlopende bedrijven en mijn belangrijkste tip/tool in mijn werk en mijn sales trainingen is: Wees nieuwsgierig en open. En zorg vooral dat je zogenaamde kennis van de branche je niet belemmert om toch goed te luisteren.
Luisteren en nog eens luisteren en vertel dan gewoon wat je denkt, vertel nou eens wat je voelt.
Een van mijn beste klanten heb ik in het eerste kennismakingsgesprek verteld dat ik zijn bedrijf als gesloten en ontoegankelijk heb ervaren.
De klant viel bijna van zijn stoel! Ik kon het natuurlijk uitleggen en kreeg vrijwel direct de order. Dat is jezelf onderscheiden. Kom op beste mensen, je voelt het toch vrijwel meteen of iemand je als klant een beetje zit te bewerken of echte interesse heeft.
De meeste verkopers lijken acquisitiegesprekken als een soort van sollicitatiegesprek te zien. Vreemd.
Maak nu eens echt contact, ben echt authentiek en benoem datgene wat je in de loop van het gesprek voelt. Dan ben je een unieke, krachtige verkoper. en dat betekent dat je ook soms streng bent naar je klanten. Om ze te helpen, om ze te helpen hun werk nog beter te doen.
Gesteund door 11 jaar sales ervaring in China en Indonesia geloof ik heilig dat de kern van verkoop overal ter wereld authenticiteit is.
Het lijkt zo simpel en eigenlijk is dat het ook.
De kracht van verkopen ligt in ieder geval niet bij die truukjes die het vak van verkopen juist zo'n slecht imago geven.
Drs. J. Koeman,MEd
Sales manager/Trainer
Houthoff training & Coaching
Reactie: Helemaal mee eens. Daarom doe ik naast mijn full time baan ook full time vrijwilligerswerk (oke, ook niet helemaal 'normaal'' misschien), maar het past wel helemaal bij me. En daar groei ik als mens 100 keer harder mee dan in mijn betaalde baan, die dan wel weer profiteert van de tijdens het vrijwilligerswerk opgedane competenties.
Aanrader!
Dank je wel Simon.
Emoties zijn een gevolg van ons eigen denken, met name een gevolg van de be- en veroordelingen die we zelf met ons denken aan waarnemingen bij ons zelf koppelen.
Oorzakelijk werk ik altijd op zijns/identiteitsniveau en het is dan ook altijd van belang om bewust te worden vanuit welke overtuigen we praten van waaruit de emotie ontstaat.
De werkelijke oplossing ligt dan ook voor mij op overtuigingen niveau en hoger (zijns niveau).
Zoals ik bovenstaande schreef was ik ook niet bezig om dit proces te beschrijven. Ik herken wat je bedoelt en zoals je het beschrijft klopt het ook helemeaal.
Communicatie beschouwde ik op dat moment als de wisselwerking die er bestaat tussen de één en de ander.
Iemand kan mij iets zeggen en ik reageer grotendeels vanuit mijn eigen overtuigingen pakket. Hoe bewuster we worden van onze eigen belemmerende overtuigingen, hoe rijker, neutraler (neutraler in de vorm van minder mis-verstand) en helderder onze communicatie.
Het woord mis-verstand geeft al een aanwijzig, waar het ''verstand'' er tussen kwam.
Werkelijke communicatie is geen verstands gebeuren, werkelijke communicatie ontstaat vanuit het hart, is pure energie!
Reactie: Ik reageer op het laatste stuk van Yvonne Mooyman: ''Communicatie en emoties die daarmee gepaard gaan zijn een menselijk gegeven, wat voor een ieder, onafhankelijk van intellect, problemen met zich mee kan brengen.''.
Mijn inziens is het ''Emoties en communicatie die daarmee gepaard gaan......''. Het lijkt misschien een woord spelletje maar dat is het niet. Ga maar na, wannneer je kwaad wordt ga je andere woorden en een andere intonatie gebruiken dan wanneer je niet kwaad bent. Het zijn niet de woorden of de intonatie die je kwaad maken.
Bijna iedereen heeft door dat je kwaad bent. Het is de emotie die de muziek maakt en daarmee de communicatie. Je manier van communiceren is afhankelijke van je normale emotionele toestand. Iedereen heeft wel een idee van hoe iemand emotioneel is. Die is altijd blij, die is angstig enz...
Woord keuze's, intonatie, gedachte kronkels, de manier waarop je dingen ziet en benaderd, je manier van doen zijn op die manier met elkaar verbonden. Ze zijn heel specifiek voor iemands persoonlijkheid en maken je tot wie je bent in alles wat je doe. Dit betekend ook dat je steeds dezelfde soort problemen tegen komt.
Iemand coachen begint met hem/haar bewust maken van zijn emotionele aansturing met alle goede kanten die daar bij komen. Voor iedereen die hier wat meer over wil weten neem eens contact op met Synergos in Amersfoort. Zij zijn de ontwikkelaars van het non-verbale assessment in Nederland genaamd Movat (wat een mens beweegt). Voor re-integratie trajecten van mensen met een burn-out heeft de Movat een score van meer dan 90% op succes. Dit is gemeten nadat de mensen 1,5 jaar weer aan het werk waren.
Reactie: Rectificatie op de definitie:
''Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.''
Het stuk ''autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard.'', had ik in mijn vorige reactie niet neergezet. Juist deze regel is voor mij zeer herkenbaar gebleken in hoe ik in mijn werk en in mijn relatie tot anderen sta.
Reactie: Allereerst mijn complimenten voor de oorspronkelijke vraagsteller, omdat die de medewerker erkent en herkent als hoogbegaafd persoon.
Daarnaast verwijs ik graag naar de website van Maud Kooijman, http://www.oya-psychotherapie.nl/. Zij is zelf hoogbegaafd en heeft veel ervaring met het coachen van hoogbegaafden. Daarnaast heeft zij onlangs een boek geschreven: ''hoogbegaafd, dat zie je zo!'' over zelfbeeld en imago van hoogbegaafden.
Hierin wordt een postitieve omschrijving van hoogbegaafdheid in de vorm van het zgn Delphi-model gepresenteerd. De verademing zit hem in het feit dat vooral de positieve kanten benaderd worden, in plaats van het aloude beeld van de ''nerd'', studiebol, Einzelgänger, etc., wat ik in de eerdere reacties ook weer teruglees. Er wordt zeker niet voorbijgegaan aan de mensen die wel moeite hebben met hun talenten, die niet erkend zijn. Zij krijgen juist door het lezen van dit boek de herkenning, en wellicht een impuls om op een andere manier met zichzelf en hun omgeving om te gaan.
de omschrijving is als volgt:
''Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.''