zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vooral crisis en achterstallig onderhoud leiden tot ontslagen

16 maart 2009 - Uit een mini-onderzoek van Berenschot onder 28 directieleden en OR-afgevaardigden van veertien multinationals blijkt dat driekwart van hen binnen afzienbare tijd forse ingrepen in het personeelsbestand verwacht. In ruim de helft van de gevallen zal het gaan om een inkrimping met meer dan tien procent.

Het algemene beeld dat de bedrijven schetsen, is dat van heftige reorganisaties met traditionele middelen (ontslagen). Alle deelnemers gaven aan dat er in hun organisatie op dit moment wordt nagedacht over saneren. Ook als dit nog niet direct aan de orde is, is men wel bezig met planvorming en mentale voorbereidingen. Bestuurders noemen vooral de kredietcrisis als hoofdreden voor de sanering, die zij willen invullen door reductie van het aantal werknemers. OR-afgevaardigden zien daarnaast achterstallig onderhoud als reden. 



Groeien of snoeien
Ruim 60 procent van de OR-afgevaardigden denkt dat de reorganisatie een combinatie zal zijn van snoeien en groeien: saneren van enkele bedrijfsonderdelen en tegelijkertijd andere bedrijfsonderdelen laten groeien. Bestuurders spreken alleen in termen van snoeien, en niet over groei van andere bedrijfsonderdelen of extra investeringen. 

Verlaging personeelskosten

Als gevraagd wordt hoe de personeelskosten op dit moment verlaagd kunnen worden, geeft driekwart van de respondenten aan dat ze kiezen voor afvloeien/ontslaan van medewerkers, en dat voor de overige medewerkers de arbeidsvoorwaarden op peil worden gehouden. Slechts tien procent van de respondenten geeft aan de arbeidsvoorwaarden te willen bijstellen. Tijdelijke werktijdverkorting wordt door 25 procent van de respondenten als (tijdelijke) oplossingsroute gezien.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Dertien tekenen dat uw baan in gevaar is
 Korte termijn denken overheerst weer
 Crisis leidt tot kritisch functioneringsgesprek
 Bedrijven misbruiken kredietcrisis om ontslagen door te voeren
 
 
reacties
 
Bodo Trietsch  |   | 
22-03-2009
 | 
21:33 uur
Jammer dat het weer de voor de hand liggende simpele Pavlov ''oplossingen'' zijn.

Wanneer dringt het nou eens door dat het nu tijd is en er juist nu mogelijkheden zijn voor minder oppervlakkige, meer hoogwaardige veranderingen die tot gevolg kunnen hebben dat een bedrijf gemoderniseerd en zelfs sterker uit de depressie komt ?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10