Reactie: Je kunt voor of tegen zijn maar alles draait om het woordje solidariteit.
Buiten de schuld van de burger om wordt de ze getroffen door keiharde tegenslag en de groep die ervoor verantwoordelijk is die blijft in feite bijna ongeschonden langs de zijlijn staan.
Terwijl hier hypotheken slechts onder groot voorbehoudt en tegen hard onderpand werden verstrekt gingen in de VS de hypotheken als koekjes over de toonbank. En alles zonder garanties. En als dank dat ze hier door de overheden zijn geholpen hebben ze hier in europa massaal het geld uit de maatschappij getrokken.
De gene die het nu veroozaakt hebben zijn de gene die nu nergens last van hebben. En de zwakste schouders vangen de zwaarste klappen op.
Reactie: Nee de pensioenleeftijd moet niet omhoog.
Maar er moet mogelijk gemaakt worden dat langer werken kan. En zelfs dat is nu nog steeds niet aan de orde.
Je kunt mensen niet aan de ene kant dwingen om langer door te werken terwijl daar helemaal geen draagvlak is bij de werkgevers.
Zorg er eerst voor dat mensen ook daadwerkelijk in staat zijn langer te werken. Door simpel die maatregelen op te ruimen die werkgevers nu motiveren werkgevers van boven een bepaalde leeftijd op te ruimen. Er is nu helemaal geen markt voor werknemers van boven de 50.
Daarbij mensen werken graag langer door als ze daar iets positiefs voor terug krijgen.
Maar dat gebeurt niet.
Al jaren wordt er geroepen dat de AOW straks te duur wordt. Maar er is nog nooit een regering geweest die finaciele meevallers in een apart potje stortte om daarmee het systeem in de toekomst wel betaalbaar te maken.
he Bos zou het zo makkelijk kunnen maken door eenvoudig de miljarden die hij de banken als steun heeft gegeven al basis weg te zetten inclusief de rente die het nu opleverd voor het toekomstige AOW potje. Maar nee dat zou sparen zijn en is geld dat je nu niet kunt uitgeven.
Maar dat is wel wat er nu moet gebeuren.
Daarbij zou de keuze gemaakt moeten worden dat voor uitbetaling van de AOW een maximum inkomensgrens zou moeten zijn. Dat houd de boel ook een stuk betaalbaarder.
Reactie: @Steve Middeldorp
Je merkt het wel, maar het treft je niet. Daarom pleit ik al langere tijd voor een omvorming van de huidige kantonrechtersformule in een toekomstgerichte faciliteringsregeling. De huidige KRF bevat slechts naar het verleden gebarende elementen, zoals de lengte van het dienstverband en de vaste inkomensbestanddelen tot dusverre. Ten behoeve van het vinden van een nieuwe werkkring zijn daarom de relatief oudere werknemers met een kort dienstverband zwaar in het nadeel ten opzichte van werknemers met gelijke leeftijd en een langer dienstverband. Daarin zit voor de arbeismobiliteit een ondeugdelijkheid en ten opzichte van gelijke kansen een onrechtvaardigheid. De 'goedkopere' nieuwe versie van de KRF doet aan dit principiële probleem niets.
Een toekomstgerichte faciliteringsregeling met suppleties op de WW-uitkering plus een passend outplacementtraject ondervangen deze ongerechtigheden.De duur van de regeling die ik voorst kan gedifferentieerd worden naar leeftijden in verband met de kansen op de arbeidsmarkt. De hoogte van de suppleties kan worden gedifferentieerd naar de aard van de verwijtbaarheid: werknemer verwijtbaar bijvoorbeeld aanvulling tot 80% van laatste loon, beiden verwijtbaar aanvulling tot 90% en werkgever verwijtbaar aanvulling tot 100%. Op deze wijze dragen in principe werkgevers, overheid en wernemers allen bij aan versoepeling van het vinden van nieuw werk in geval van onvermijdelijk ontslag.
Reactie: De hoogste tijd om (spaar)banktegoeden weg te halen bij deze banken, en onder te brengen bij banken die zichzelf niet verrijken met uw/ons geld...
Reactie: Helemaal mee eens Frank
Het probleem is dubbel, HRers van de oude school kunnen moeilijk uit het paradigma van de ''zorgende P&O, werving en selectie'' stappen en aan de andere kant heeft ook het management last met het denken in andere aandachtspunten voor HR.
De oplossing is enerzijds missionariswerk van de modern denkende HR professionals en anderzijds druk uitoefenen van modern denkend management op de p-afdeling.
Het is dus een dubbel proces.
Reactie: Als het gaat om HR wordt hierin vaak de fout gemaakt naar medewerkers beleid te communiceren in plaats van mogelijkheden, aanbod, producten en diensten. Als men toch zover is om deze te communiceren is een valkuil teveel vak jargon, saai, niet etaleren, geen prikkeling, etc.
Ook zijn verbindingen vaak ver te zoeken. Een voorbeeld waar ik zelf mee te maken heb gehad is de term ' Vitale organisatie'. Binnen een HR afdeling blift men dan gauw hangen op gezondheidsinterventies, arbo en veruim.
De benadering vanuit bijvoorbeeld ' Geld' en ' Tijd' wordt vaak niet gemaakt en de onderlinge verbinding is ver te zoeken. De onderlinge koppeling van zaken die maken dat HR een belangrijk onderdeel uitmaken van een organisatie is zichtbaarheid, helderheid en bruikbaarheid. Nu zijn het nog vaak drempels die men als medewerker ervaart.
Voor medewerkers moet HR van zelfsprekend zijn en zichtbaar in producten en diensten. Voor managers is het van belang dat er stuur middelen worden gegenereerd en management informatie beschikbaar komt. Op strategisch niveau zal er een bijdrage worden ervaren als het gaat om binden en boeien, vitaliteit, maatschappelijk- en duurzaam ondernemen.
Samen doen ja, maar ook buiten bestaande kaders durven denken en doen!
Niet blijven hangen in de kokers als arbeidsvoorwaarden, arbo, verzuim, etc.
Ik ben het met je eens dat je niet wordt getroffen door een verlaging in iets dat je nog niet bezit. Alleen de vraag is in hoeverre je dit nog niet bezit; er wordt gesneden in een opgebouwd recht waar je hopelijk geen aanspraak op hoeft te maken. Hoef je geen aanspraak te maken, dan loop je niks mis, moet je wel aanspraak maken dan merk je het wel degelijk.
Om 'niet integere' sollicitanten buiten te houden maken wij gebruik van een online integriteittest (www.integritest.nl). Dit is een ideaal middel (snel en goedkoop) om sollicitanten die problemen hebben met het gebruik van drugs en een eventueel gokprobleem buiten te houden. In deze 30 minuten durende test komen verschillende zaken aan bod waaronder bijvoorbeeld de loyaliteit en omkoopgevoeligheid van een kandidaat. Meteen na afloop is de rapportage beschikbaar in eenvoudige bewoording. De test is zonder tussenkomst van een psycholoog of rechercheur te interpreteren. Enkele grote bedrijven en dienstverleners werken al naar volle tevredenheid met de test. Ik nodig u van harte uit om vrijblijvend deze unieke test uit te proberen. www.integritest.nl
Reactie: Handige tips als het kwaad al is geschied.
Voorkomen is beter dan genezen!
Welke mogelijkheden zijn er om te voorkomen dat een wergever een (alcohol)verslaafde sollicitant aanneemt?
Reactie: Het handhaven van die grens van 65 is relatief eenvoudiger dan men graag doet voorkomen nu. Immers, even simpel nadenken en je had dat zo kunnen weten, we hebben in Nederland helemaal niet eens het klimaat om dergelijke maatregelen te onderhouden.
Immers, deze zal niet voor heren politici en ambtenaren gelden want daar zijn namelijk al uitzonderingen op bedacht en het gelijkheidsbeginsel tussen [semi] overheid en bedrijfsleven, wat dat betreft, bestaat niet. Het bedrijfsleven is hier ook vrijwel niet voor ingericht omdat zij moeite hebben met het aannemen van mensen boven de 50, al jaren, en er geen maatregelen bestaan dat bedrijven ook werkelijk mensen boven de 50 moeten aannemen.
Dus als je al van dergelijke ingen wil gaan spreken zul je daar een wettelijke basis van moeten maken op verschillende fronten en niet klakkeloos maar moeten laten roepen, door een incompetente Donner, of Bos, of Balkenende, dat zij hun eigen falen af willen wentelen op u en mij als belastingbetaler.
Die 65 jaar is makkelijk te handhaven, zelfs als je het 66 zou maken door de verkeerder overheidsuitgaven volledig te herstructureren, belastingmaatregelen verregaand te vereenvoudigen, en het geld wat dan overblijft hierin te investeren.
Snij rigoureus in de overheidsuitgaven door de militairen terug te halen, Ontwikkelingssamenwerking te sluiten, Verkeer en Waterstaat grondig te herstructureren en onze bijdrage aan de EU te halveren van 12 miljard naar 6. Neem die investeringen en je hebt plots een heel groot probleem de wereld uit geholpen.
Oh ja, hadden we al gezegd dat we allereerst af moeten van politieke benoemingen die u en mij als belastingbetaler miljarden aan het kosten zijn? Ook hier gelden de gelijkheidsprincipes van het bedrijfsleven. Niet competent? Dan hoor je daar niet thuis en lig je er uit. Zo eenvoudig is dat.
Of dat ook zal gaan gebeuren? Ik vrees van niet. Balkenende was al bezig met een functie in Europa, en liegt wederom als hij zegt dat hij allereerst PM van Nederland is. Hij is wel degelijk bezig zichzelf te laten belonen voor de leugen die hij ons heeft gedaan door de betekening van het verdrag van Lissabon.
Ook voor Donner, Verhage en Bos liggen de goedbetaalde posities al in het verschiet. Dat is een garantie die nu al kan worden gegeven, op kosten van u en mij natuurlijk.
Levert verhoging van de aow leeftijd iets op? Simpelweg NEEN!
Reactie: Ook super leuk: bedrijven die mij aanspreken (tel of brief) met ''mijnheer'', of vragen nar de 'zaakvoerder' terwijl ze drommels goed weten dat x percent van hun bestand vrouw is (en ook de voornaam kan een hintje geven zeker?) Anne
Reactie: We bevinden ons in een recessie. Niet sinds gisteren maar al meer dan 8 maanden. Je zou haast denken dat onze PM Balkenende, roepend en klagend over het gebrek aan VOC mentaliteit, al wat zaken had opgelijnd. Wat een blamage, er moeten nog ambtelijke werkgroepen worden ingesteld die e.e.a. gaan onderzoeken en met aanbevelingen en ideeen moeten komen.
Bos verslikt zich in het plotse terugtrekken van de Deutsche Bank, die na twee jaar geduldig onderhandelen, het wel welletjes vind. Immers, aan bijna alle voorwaarden werd voldaan maar Bos en co vonden het nodig om nog even om extra garanties te vragen, gaandeweg.
Dat hij nu met de gebakken peren zit en hiermee niet alleen de gedupeerde werkneem[st]ers een oor aan naait, en niet alleen hen, maar ook de belastingbetaler, tekent hoe incompetent Bos en co eigenlijk is. Want soms is het beter een stukje verlies te nemen en verder te kunnen dan de Nederlandse belastingbetaler, die hij al gelegaliseerd volkomen heeft opgelicht, nog eens een oor aan te naaien. Hoe bedoelen wij incompetent.
Dan een stuurs kijkende Verhage die volkomen stuurloos en onzichtbaar zaakjes aan het regelen is, voornamelijk voor zichzelf natuurlijk. Want van enige rechtschapenheid op het gebied van het staatsrecht en de bescherming van een medeparlemetarier, daar moet je bij hem niet aankomen. Dat hij hiermee niet alleen zijn eigen aanzien heeft geschaad maar meer nog, het aanzien van Nederland in het buitenland, dat dringt maar niet tot hem door. Daar is hij te incompetent en te erudiet voor.
Wat te denken van Donner. Heel strak, arrogant en hautain volgt hij een leugenachtige Balkenende dat de AOW leeftijd wederom zal moeten worden herzien en dat de werknemer jarenlang zwaardere offers zullen moeten brengen. Beseft hij eigenlijk wel hoe incompetent en impotent hij zichzelf hiermee verklaard? Immers, hij is degene die als eerste met maatregelen had kunnen komen maar ook hij dekt zich graag in, tenminste zo denkt hij.
Hebben wij het nog maar even niet over onze 'showboy' Camiel Eurlings. Betuwelijn, HSL lijn, nieuwe trein, kilometers asfalt erbij, zoner dat hij zich ervan bewust is dat de verbreding alleen maar elders verkeersproblemen doet toenemen, omdat daar niet wort gedaan. Wederom miljarden uitgaven die geen enkele rendement zullen opleveren.
Eimert Middelkoop die pasgeleden nog kweelde dat onze militairen in Afghanistan militair superieur zijn aan de Taliban. Uit welke grot is die gekropen vraag je je bijna af. Rusland is na dik 5 jaar oorlogvoering hun 'vietnam' tegen gekomen en met krankzinnige kosten en verliezen met de staart tussen de benen daar weg gegaan. Was het niet zo dat de VS hieraan had meegewerkt? De Taliban waren toch hun vriendjes die door hen jarenlang werden bevoorraad?
Nu zitten we daar gebaseerd op wederom een leugen van Balkenende en consorten want verder hebben we eigenlijk weinig in Afghanistan te zoeken. Nee, van enige wederopbouw daar is geen enkele sprake. Alleen op ambtelijk papier maar de belastingbetaler weet dat ook dit flagrante leugens zijn. Want een verkeerde voorstelling van zaken is nu eenmaal valsheid in geschrifte, minister of niet, een misdrijf dus.
Wat te denken van onze Koene ridder Koenders. Hij kweelde dat het een lieve lust was toen zijn ministerie onder vuur kwam te liggen als gevolg van de crisis. Immers, een gezond denkend mens denkt even na voor hij geld uit gaat geven aan zaken ie de zijne niet zijn. Als de belastingbetaler goede doelen wil steunen dan moet je het dat lekker zelf op laten knappen.
Clubjes en goede doelen zat. Dan weet je meteen één ding. Dat ten tijde van crisis de goede doelen als eerste zullen wachten wat dat zou de eerste gezonde besparing zijn die de belastingbetaler instelde. Hoe haalt dit contingent erudiete en impotente, politiek gescharrelde baantjes, het dan in hun hoofd dit goede voorbeeld niet te volgen? Zij roepen toch een afspiegeling te zijn van de samenleving?
Oh nee, wanneer het op daadkracht aan komt hebben we nu kunnen zien dat zij te impotent voor woorden zijn en graag roepen dat zij niet op willen/zullen draaien voor de gevolgen van de crisis. Oh nee, daar hebben we tenslotte de belastingbetaler voor.
Het wordt tijd voor een kernkabinet die de crisis eensgezind met voortvarendheid te lijf gaan voor Nederland. Een voorzetje valt eenvoudig te geven.
- Ontslag op staande voet voor alle huidige kabinetsleden vanwege verregaande incompetentie en de schade door hen veroorzaakt op hen verhalen. Ik weet het het is symbolisch want zo gaat dat namelijk ook in het bedrijfsleven.
- Onmiddellijke terugtrekking van alle troepen uit Afghanistan. Zij zitten daar gebaseerd op een politieke leugen die het land miljoenen kost. Verdere legitimatie is er alleen in de hoofden van politieke incompetenten.
- Onmiddellijke sluiting van het Ministerie van Ontwikkelingssamenwerking. Waarom houden wij iets in stand om problemen in stand te houden elders in de wereld. Als mensen aan goede doelen willen geven fantastisch. Is democratischer en je betrekt de burger bij hele belangrijke zaken. Dit scheelt weer miljarden
- Onmiddellijke gelijkstelling van alle politici en ambtenaren aan de regels van het bedrijfsleven. Geen willekeur meer maar gelijkheid. Scheelt werkelijk miljarden omdat exorbitante wachtgeldregelingen onmiddellijk worden afgeschaft. Niet denken at dit niet mogelijk is want menige politiek mheeft allerlei vage reparatiewetjes door de kamer gelootsd die de belastingbetaler niet eens weet en kent maar waar die vet voor mocht betalen.
- Onmiddellijke stop op uitvoering aan miljardenkostende projecten die geen rendement opleveren. Het is crisis en in nadenkende landen worden projecten gewoon bevroren tot er weer een ordelijk financieringsklimaat is. Hoe moeilijk kan dit te begrijpen zijn????
- Onmiddellijk invoering van een bindend referendum voor overheidsprojecten vanaf 50 miljoen. Laat de belastingbetaler maar mee beslissen over uitgaven. Per definitie is het neen tot de overheid weet door overreding een meerderheid te behalen. Iedereen heeft toegang tot een pc en heeft een sofinummer, de inrichting derhalve is technisch een peulenschil.
- Onmiddellijk einde aan politieke benoeming op regeringsposten. Deze mogen alleen maar worden bekleed door mensen die verstand van zaken hebben en niet door politici met gladde tong en ingevette ellebogen. Ook hier gaat kwaliteit voor politiek.
- Onmiddellijke stop op het asielzoekersbeleid. Dat betekend dat er geen generaal pardon komt en het hele beleid binnen een jaar wordt beëindigd. Ik bezweer u dat elk commentaar binnen een paar weken is verstomd en men in het buitenland weet dat je in Nederland niet meer hoeft aan te komen.
- Onmiddellijke halvering van onze bijdrage aan de EU. Waarom zouden wij in tijden van crisis 12 miljard per jaar moeten betalen, als kleinste land de grootste netto betaler [????] Ik denk dat wij een volkomen incompetente, zelfs idioot te noemen trio hebben..... Balkenende, Bos en Verhage, als zij niet snappen dat de eerste verdienste is het terugdringen van de staatsuitgave. Bovendien kun je je afvragen waarom wij andere armlastige toetredende economieën zouden moeten steunen?
Flexibilisering hier is het toverwoord. Indien nodig stapt Nederland uit het verdrag van Schengen want nog steeds, na 5 jaar, is de grenzenbewaking elders nog steeds niet op orde, met alle ge,volgen van dien. Nederland heeft namelijk weinig of niets te zeggen over de falende grensbewaking van andere landen.
- Een totaal verbod op alle overheids uitgaven die betrekking hebben op 'Klimaat'. Krankzinnige miljoenen werden en worden er uitgegeven aan zogenaamde maatregelen die de belastingbetaler geld hebben gekost zonder ook maar het minste rendement. Immers, als je er even over na wil denken natuurlijk, alleen de Nederlandse idioten bij de overheid verzinnen maatregelen die elders in Europa niet eens navolging krijgt. Het kleine farizeeërs landje versus de rest van Europa.
Lagen wij niet het laagst en komt alle troep niet door ons land richting Noordzee? Waarom horen wij onze beleidsmakers niet aankloppen bij alle hoger gelegen landen voor schadevergoedingen en gevarengeld? Enig idee?
Als je crisismanagement wil bedrijven moet je meteen op kunnen staan en maatregelen afdwingen onder de noemer, hier is even geen ruimte voor Democratie maar we hebben een paar problemen het hoofd te bieden en dat kan alleen door daadkracht.
Waarom zouden wij moeten blijven betalen voor gecontinueerd onvermogen van deze kwelende en zichzelf op de borst kloppende politici? Een beetje vreemd dat men niet heeft geacht aan een soort alles overkoepelend crisis kabinet die de burger gaat beschermen in plaat van alvast aan te kondigen dat de belastingbetaler en het bedrijfsleven, volkomen gelegaliseerd, weer zal worden afgeperst.
Reactie: Augmented Reality is een mogelijkheid om je 'vergeetachtigheid' te ondersteunen. Het probleem op dit moment is dat iedereen dan wel een persoonlijk profiel moet hebben aangemaakt in het mobieltje met speciale software. Je richt in dat geval de camera van je mobiel op een persoon en direct verschijnt naam, toenaam, sociale netwerken waarvan men lid is enz.
Beter is je geheugen trainen. Waar doet iemand je aan denken, is er een ezelsbruggetje te bedenken om kenmerken vast te leggen? In mijn artikel zeg ik het al: uit het oog uit het hart. Simpele oplossing is dus: regelmatig contact opnemen!
Reactie: Onlangs hebben onze medewerkers een onderzoek afgerond waarbij ook sprake was van aanhoudend alkoholgebruik. In eerste aanleg was een sociale traject ingezet maar nadat bewijsmateriaal vergaard was waarbij te zien was dat betrokkene bier dronk tijdens werktijd werd hem ontslag op staande voet aangezegd. Deze medewerker werkte bij een autobedrijf en er zal ook rekening gehouden moeten worden met een aansprakelijkheid bij een eventueel ongeval. Uiteindelijk kan een rechercheonderzoek uitsluitsel bieden. www.fraudeloket.nl