zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Help, het veranderproces stagneert! Drie blinke vlekken...

Pien Chrispijn   |    |  12 februari 2010
Reactie: Ik wil hier graag even op inhaken. Vooral ook op de laatste zin van Marjolein Hins.

In mijn communicatievak ben ik regelmatig betrokken bij diverse 'verander'projecten. Wat mij daarbij altijd opvalt zijn twee dingen: het consequente gebruik van de krachtterm verANDERmanagement en de 'sense of urgency'.

Zoals we allemaal weten omvat communicatie veel elementen en hebben ongelooflijk veel factoren invloed op het communicatieproces. Een aspect is het woordgebruik. Woorden hebben betekenissen en die kunnen nogal verschillen per persoon. En met het gebruik van woorden spreken we soms (on)bewust een oordeel uit (bijv zegt u in een drukke winkel 'U dringt voor' of zegt u heel objectief 'U gaat voor mij staan'?).
Wat is nu de betekenis (connotatie) van het woord verandermanagement of veranderproject. Wat gebeurt er als je dit woord gebruikt? Door het een verANDER project te noemen diskwalificeer je in feite meteen het verleden, van hoe men daarvoor bezig was. Het was eigenlijk allemaal niet goed en het moet vanaf nu anders (obv nieuw ontwerp en met diverse interventies en tools gaan we aan de slag). Je markeert daarmee ook het verandermoment. Terwijl als je naar de natuur kijkt (of vergelijk de organisatie eens met je eigen organische lichaam) dan veranderen daar de omstandigheden wel maar de systemen passen zich geleidelijk aan, ze evolueren, ze adapteren en innoveren door een natuurlijk groeiproces. Ze ontwikkelen zich. En daar zit volgens mij een cruciaal verschil.

Wat zou er nu gebeuren als we beginnen te denken in on-going ontwIKkelingsprocessen ipv verANDERprojecten? Het is dus ook niet alleen het woord aanpassen, het gaat ook om op een meer organische wijze naar je organisatie te kijken en minder lineair te denken en te handelen.

Bovendien spreek je in verandermanagement impliciet (bijna expliciet) de ANDER aan terwijl je bij een ontwIKkelingsproces alle IK-jes aanspreekt. Ontwikkeling appeleert ook aan een natuurlijk behoefte om te groeien. En dat brent mij ook bij de opmerking van Marjolein want als elk IK-je kan groeien creeer je eerder een (intrinsieke) 'sense of excitement' ipv een (extrinsieke) 'sense of urgency'. Ik zal niet beweren dat attenderen op noodzaak nooit nodig is maar een intrinsieke motivatie werkt veel krachtiger en duurzamer.

Die groei, die ontwikkeling zet men in beweging door medewerkers inspiratiebronnen te geven, door aandacht, door waardering, de kracht van vriendelijkheid. En daarmee krijg je bevlogen medewerkers en die zorgen zelf voor die 'continue verandering' oftewel voor ontwikkeling.

Iedereen kan dan elke dag alert zijn op wat vandaag (hier en nu) een beetje beter kan (niet alleen maar blijven nadenken over wat het beste is want dat verlamt)en daarmee heb je m.i. organische duurzame groei te pakken.
 

Toekomstige managers krijgen les in spiritualiteit

Toveren voor managers   |    |  12 februari 2010
Reactie: Zeer interessant deze 2 werelden samen, zie ook onze training die hier exact over gaat: TOVEREN VOOR MANAGERS,

http://www.wizardbox.nl/web/workshop
 

99% van de bedrijven is niet in staat tot co-makership

Errol van Engelen   |    |  12 februari 2010
Reactie: Hi Guido,

Co-makership an sich is niet het probleem. Als ik Starbucks neem, dan heb je inderdaad een voorbeeld van hoe je het niet moet doen. Het is ook dom van een bedrijf dat zijn interne ideeen management klaarblijkelijk nog niet op orde heeft, om direct aan crowdsourcing te gaan doen. Je zal eerst je interne bedrijfsproces in orde moeten hebben.

Wij zijn met een club van drie mensen een nieuwe dienst met een nieuw bedrijf aan het opzetten om ideas management te verbeteren. Begin maart gaan we van start met een internet oplossing om bedrijven de mogelijkheid te geven hun ideeen te registreren en daarbij zorgen we voor voldoende filtering zodat er geen 80.0000 ideeen gaan ontstaan. Keep you posted.
 

Connexxion laat bonus afhangen van klanttevredenheid

W.F.Edelman   |    |  11 februari 2010
Reactie: De klanttevredenheid zoals KpVV die meet ligt op de lange termijn landelijk onveranderd rond de 7. Er zijn wel wat regionale verschillen. Op de belangrijkste factoren voor de klanttevredenheid (snelheid, betrouwbaarheid en frequentie) heeft het management echter nauwelijks invloed. Die staan of vallen met het beleid van de regionale overheden (aanleg busbanen, bepaling voorzieningenniveau). KpVV meet niet de tevredenheid van mensen die geen klant (meer) zijn. Waar in 2008 stakingen waren geweest, die het management van Connexxion bewust heeft uitgelokt, en die het bedrijf niet alleen op korte termijn, maar ook op langere termijn veel meer schade heeft berokkend dan het management zich zelf realiseert, was volgens KpVV na afloop soms de klanttevredenheid gestegen! Ooorzaak; de weggelopen klanten zaten niet in de meting.
 

Transparantie vormt voor bedrijven bedreiging én zakelijke kans

LF   |    |  11 februari 2010
Reactie: Transparantie in organisaties of bedrijven?
Zodra organisaties dit benoemen mag men zich wel eens flink achter de oren krabben of dit daadwerkelijk ook zo is.
Het overgrote deel die dit benoemt is geheel niet transparant. Dat is spijtig ten aanzien van diensten/productie die hieronder zouden kunnen lijden. Mijn ervaringen in organisaties is dat met name op hogere levels er geen transparantie bestaat, laat staan op een efficiente wijze met elkaar cummuniceren.
Transparantie kan mijn inziens alleen als er daadwerkelijk op een open wijze met elkaar gecommuniceerd wordt. Verder niet de gedachtengang bestaat van een ''afrekencultuur'' maar van een samenwerking met elkaar waarop uiteindelijk resultaten kunnen worden geboekt.
Een organisatie die transparant en op een efficiente wijze communiceerd moet mijn inziens nog ''geboren'' worden!

met vriendelijke groet,

F van de Weg
 

Werknemer maakt gretig misbruik van winterweer

sneewpret   |    |  11 februari 2010
Reactie: @LF:
Wat je beschrijft tekent de ene mens meer dan de andere mens. We hebben niet voor niets de uitspraak ''ijs en weder diende''. Helaas geld die niet voor alle individuen die bij je werken zo te lezen

Aan de andere kant zou het ook een stimulans kunnen zijn voor de organisatie om meer dynamischer met de mensen en haar resources om te gaan.

Als collega_1 in Regio_1 woont, en collega_2 in Regio_2, dat die collega_1 zich dan niet - eerst in regio_3 op de zaak moet melden - alvorens weer (terug) in Regio_1 aan de slag te gaan.

Netwerk-Grid bedrijfsmodel:
Wat dat betreft zijn 21 eeuwse organisaties nog mijlenver weg van het - in mijn ogen ideale - ''netwerk of grid samenswerkingmodel'',

Hierbij BEGINT iedereen van zijn zijn eigen woning, woonplaats als THUISBASIS aan de slag gaat voor een bedrijf (waar ook ter wereld).
Dit elimineert het overbodig woon-werkverkeer (belachelijk verschijnsel eigenlijk) voor zover de werkzaamheden en de functie het toestaan.

We hebben - anno 2010 - de mond vol van netwerken. Maar als het er echt op aan komt, zijn we toch weer spitsstroken aan het bijbouwen zodat we lekker gezellig met zijn ALLEN BIJELKAAR op een kluitje in 1 GEBOUWTJE kunnen werken..
 

Connexxion laat bonus afhangen van klanttevredenheid

Wim   |    |  11 februari 2010
Reactie: Het zou beter zijn dit geld te besteden aan achterstallig onderhoud en werkomstandigheden.
 

Slechte klantenservice kost miljarden

Victor Herfs   |    |  11 februari 2010
Reactie: De vraag is en blijft is klantenservice een kostenpost of een klantenbinder en een onderscheidende factor. In de huidige markt is beter je huidige klant goed te verzorgen dan maar te blijven investeren in werving en groei.
 

Manager hecht nog steeds te weinig belang aan zachte kant fusie

Ron Ladage   |    |  11 februari 2010
Reactie: Goed artikel en ik hoop dat veel managers dit lezen. Begrijpen een deel van hen, waarom overnames niet het door hun verwachte resultaat heeft opgeleverd.
Helaas of juist dankzij bepalen de mensen binnen het bedrijf de mate van succes, mits ze als volwassen mensen worden betrokken in de veranderingen.
 

Vier tips om uw omzet te verhogen door Cross-Selling

Ron Ladage   |    |  11 februari 2010
Reactie: Ben het helemaal Janus Kizuna reactie eens.
Het verkopen van zo veel mogelijk artikelen per klant, geeft geen enkele zekerheid over meer tevreden klanten. Bij bulk verkoop of in de levensmiddelen branches kan ik me daar wel iets bij voorstellen, maar ik heb liever een revreden klant, die graag met mij zaken wil doen en die dan ook steeds bij mij terug komt.
Vandaar mijn aansluiting bij Janus Kizuna.
 

Vier tips om uw omzet te verhogen door Cross-Selling

GJ Tas   |    |  11 februari 2010
Reactie: En voor de langere termijn relatie kan het zelfs goed zijn een klant advies te geven ''in dit geval'' naar leverancier B te gaan.
 

Duitsland snelt Griekenland te hulp

Solar   |    |  11 februari 2010
Reactie: Mooi, goed en slim...

 

Sociale netwerken vormen (nog) geen bedreiging

Solar   |    |  11 februari 2010
Reactie: Leaders' efforts should not focus on controlling employees' social networking behavior. Instead, they should work to channel its use in directions that benefit organizations and their employees alike. ;-)

Boeiende data;

http://www.manpower.com/research/research.cfm
 

Crisis beďnvloedt HR-beleid

Ad de Beer   |    |  11 februari 2010
Reactie: Mijn advies aan alle bedrijven die nu nog niets hebben gedaan aan het opzetten en opbouwen van HRM: Bewaar de brief van de regering goed, want de formulering ''Met de kennis van vandaag hadden we het toen anders gedaan'' zal u van pas komen.
Beschouw medewerkers niet langer als kostenpost, maar als activa. Gebruik de kracht van mensen, medewerkers en klanten en verzeker daardoor de continuiteit van de organisatie!
HRM gaat overigens verder dan ADP denkt. Automatisering is alleen van toepassing op de administratieve en beheersprocessen en het zijn met name de strategische en beleidsprocessen waar HRM zijn toegevoegde waarde heeft.
En als u denkt dat HRM alleen maar voor de grote jongens is, heeft u het mis, met name het MKB zal baat hebben bij een uitgekiende HR strategie.
 
< vorige 1090 1091 1092 1093 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10