Transparantie vormt voor bedrijven bedreiging én zakelijke kans
10 februari 2010 - Transparantie is een trend die zowel in het bedrijfsleven als in de publieke sectoren aan kracht wint en die een grote impact heeft op organisaties en informatievoorziening. De voordelen van transparantie zijn substantieel in termen van kostenverlaging en kortere doorlooptijden, een betere kwaliteit van het eindresultaat, grotere klanttevredenheid en een betere binding tussen klant en leverancier. Een reëel risico is daarentegen de kans op imitatie.
Transparantie in organisaties of bedrijven?
Zodra organisaties dit benoemen mag men zich wel eens flink achter de oren krabben of dit daadwerkelijk ook zo is.
Het overgrote deel die dit benoemt is geheel niet transparant. Dat is spijtig ten aanzien van diensten/productie die hieronder zouden kunnen lijden. Mijn ervaringen in organisaties is dat met name op hogere levels er geen transparantie bestaat, laat staan op een efficiente wijze met elkaar cummuniceren.
Transparantie kan mijn inziens alleen als er daadwerkelijk op een open wijze met elkaar gecommuniceerd wordt. Verder niet de gedachtengang bestaat van een ''afrekencultuur'' maar van een samenwerking met elkaar waarop uiteindelijk resultaten kunnen worden geboekt.
Een organisatie die transparant en op een efficiente wijze communiceerd moet mijn inziens nog ''geboren'' worden!