zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer maakt gretig misbruik van winterweer

10 februari 2010 - Ruim één op de vijf werknemers gebruikt de gladheid en sneeuw als smoes om werktijd gedeeltelijk of volledig te verzuimen. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder bijna 1.000 respondenten. Verder komt naar voren dat 37 procent van de werknemers ondanks het weeralarm gewoon naar het werk gaat.

Het winterse weer wordt om verschillende redenen gebruikt als smoes om werktijd te verzuimen. Zo doen werknemers dit om later op het werk te kunnen komen, lekker de hele dag thuis te blijven of eerder naar huis te gaan. Florence Schmit, uitgever van NationaleVacaturebank.nl: "Het winterse weer is natuurlijk een makkelijk excuus om te smokkelen met de uren. Werknemers kunnen het weeralarm namelijk misbruiken om minder te werken. Het is belangrijk om je werkgever je inzet en betrokkenheid te laten zien, zeker in deze periode. Er wordt vanwege de economisch slechte situatie nog steeds kritisch gekeken naar arbeidsplaatsen." 



Weeralarm

Terwijl ruim een derde van de werknemers het weeralarm ‘paniek om niets’ vindt, durft tien procent van de werknemers de weg niet op bij een weeralarm. "Je ziet een groot verschil tussen mensen die het weeralarm niet serieus nemen en een deel dat het heel serieus neemt. Daarnaast is er een grote groep (54 procent) die er nuchter mee omgaat en voorzorgsmaatregelen neemt om, ondanks het weeralarm, toch naar het werk te gaan," aldus Schmit. 

Fileleed

Een ruime meerderheid van de werknemers (64 procent) geeft aan dat de kou en sneeuw veel invloed hebben op het vervoer naar het werk. Autorijders ervaren de meeste last, 37 procent geeft aan dat zij aanzienlijk vaker én langer in de file staan. Treinreizigers hebben minder te verduren, slechts zestien procent heeft op dit moment last van vertragingen. Busreizigers hebben naar eigen zeggen weinig last van slecht weer.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Winter in Nederland: vrijnemen of niet?
 Winterdepressie velt manager
 Griep meest gebruikte smoes bij ziekmelding
 Minder files, meer frustratie
 
 
reacties
 
Edwin de Bree  |   | 
10-02-2010
 | 
08:46 uur
Wat is erger, dat werknemers het doen (symptoom), of dat ze er de behoefte aan hebben het te doen (oorzaak)?

Intrinsiek gemotiveerde mensen organiseren hun werk ondanks omstandigheden als weer, griep e.d.

Veel organisaties zijn rond angst, dwang en wantrouwen georganiseerd. Daar ligt de oorzaak.

Toch kiezen veel organisaties de 'meer van hetzelfde route'. Zag laatst een email van een directeur van een bouwkundig ingenieursbureau. Daarin gaf hij aan dat de directie meer dan 4 ziektedagen per jaar niet langer tolereert en gaat verrekenen met de ADV dagen. In zo'n omgeving gaan veel mensen natuurlijk op zoek naar compensatie. Al is het maar voor het gevoel..... :-)
sneeuwpret  |   | 
10-02-2010
 | 
10:51 uur
Weder-om een mooie motivatie om thuiswerken mogelijk te maken voor je employees ;-)

Gene reiskosten, geen bommeldingen onderweg op station onderweg NAAR je werk, geen onnodige ongelukken, geen strooizout verspilling, CO2 neutrale suggestie

Waar wachten we nog op? De noodzakelijke technologie ligt er als tientallen jaren.. het zijn de organisaties (en mensen erin) die hier eens postiever mee om zouden kunnen springen

Iedere dag elkaar gedreven in een gebouw om je werk te kunnen doen (en gecontroleerd te worden of jedat ook op de ''juiste manier uitvoert'' is niet mijn definitie van samenwerken. Dat doe je vanuit je hart, any time, any place, any where, zonder controleerde zaken die je op je vingers kijken (werkt ook een stuk relaxter).
Waarvoor hebben we anders die ''Globalisation'' en ''24 uur economie'' hype voor uitgevonden??? :-P


Nu Moeder Natuur zelfs helpt om organisaties te transformeren naar een meer menselijk en mens-centraal-staande bedrijfsmodel zeg ik op mijn beurt:
''Ho ho ho Let it snow let it snow let it snow''

Wie weet komt er dan ook iemand eens aan met een milieu vriendelijker oplossing voor het ontijzen van de wegen dan TONNEN (onnatuurlijk) ZOUT strooien, dat weer verdwijnt in het grondwater..

Mooie titel voor nieuw artikel
1. ''Sneeuwval triggert een innovative lawine aan inspirationele idee-en in bedrijfsleven''
2. ''Klimaat crisis, Global COOLING innoveert in weken wat in jaren is blijven liggen''
kees dirks  |   | 
10-02-2010
 | 
15:55 uur
Het doet toch raar overkomen dat er in deze tijden mensen zijn die ''mis''bruik maken van het weer. Soms hebben medewerkers van Faros een opdracht verder van huis, wij maken dan een afspraak dat zij of tijdig vertrekken of blijven overnachten. Voor ons geldt dat ook een klant het weer niet kan beinvloeden, maar zijn bedrijfsprocessen lopen wel door. Dit is voor Faros en zelfsprekendheid en geen discussie. We zullen allemaal een stapje extra moeten zetten.

Groet,

Kees Dirks
Manager Farosgroep.
LF  |   | 
10-02-2010
 | 
19:44 uur
Beste mensen,

Ik ga mee met dhr. Kees Dirks van farosgroep.
We leven in 2010 en sta inderdaad te verbazen van de verantwoordelijkheid van enkele medewerkers die denken het weer als excuus te gebruiken om niet op het werk te hoeven verschijnen!
Of men organiseert het op zo'n wijze dat excuus niet nodig hoeft te zijn of men moet de consequenties van de werkgever accepteren als deze bij herhaaldelijk ''verzuim'' sancties oplegt! Persoonlijk heb ik aan den lijve ondervonden dat een medewerkster ingepland stond voor een dienst maar het als het ware vanzelfsprekend vond NIET te verschijnen op het werk i.v.m. het weer. Terwijl een collega uit dezelfde streek en stad WEL op het werk kon verschijnen! Men kan het wettelijk niet, maar als deze motivatie hieronder ligt, mag wat mij betreft deze medewerker pér direct de organisatie verlaten en een andere werkgever met haar excuses inpalmen!

met vriendelijke groet,

Fletcher van de weg
sneewpret  |   | 
11-02-2010
 | 
15:07 uur
@LF:
Wat je beschrijft tekent de ene mens meer dan de andere mens. We hebben niet voor niets de uitspraak ''ijs en weder diende''. Helaas geld die niet voor alle individuen die bij je werken zo te lezen

Aan de andere kant zou het ook een stimulans kunnen zijn voor de organisatie om meer dynamischer met de mensen en haar resources om te gaan.

Als collega_1 in Regio_1 woont, en collega_2 in Regio_2, dat die collega_1 zich dan niet - eerst in regio_3 op de zaak moet melden - alvorens weer (terug) in Regio_1 aan de slag te gaan.

Netwerk-Grid bedrijfsmodel:
Wat dat betreft zijn 21 eeuwse organisaties nog mijlenver weg van het - in mijn ogen ideale - ''netwerk of grid samenswerkingmodel'',

Hierbij BEGINT iedereen van zijn zijn eigen woning, woonplaats als THUISBASIS aan de slag gaat voor een bedrijf (waar ook ter wereld).
Dit elimineert het overbodig woon-werkverkeer (belachelijk verschijnsel eigenlijk) voor zover de werkzaamheden en de functie het toestaan.

We hebben - anno 2010 - de mond vol van netwerken. Maar als het er echt op aan komt, zijn we toch weer spitsstroken aan het bijbouwen zodat we lekker gezellig met zijn ALLEN BIJELKAAR op een kluitje in 1 GEBOUWTJE kunnen werken..

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10