Hoera, een artikel dat helder aangeeft waar de veranderingen tot stand moeten komen. En weet u wat ik daaraan zo leuk vind? Eigenlijk zijn het alle oude normen en waarden waar mijn grootvader en vader het ook al over hadden. Die oudjes waren dus, achteraf gezien, zo gek nog niet. Maar dat wist ik overigens al jaren!.
Verander dat woord duurzaam door conservatief, ouderwets hollands, of defensief ondernemen, en je bent in 1 x weer thuis.
Eindelijk! Het werd tijd!.
De constatering is 1 ding. Er naar handelen een tweede. Ik werk al jaren op die manier met mijn team. Het lange termijn belang van het bedrijf voorop boven het belang van de aandeelhouders, en aan je medewerkers leren dat er voor job-hoppers in onze organisatie geen plaats is, en niet gemaakt wordt ook. Kwaliteit bouw je op continuiteit en medewerkers die daadwerkelijk toegenegen zijn tot het bedrijf. Dat voorkomt op den duur namelijk een hoop gezeur, fouten en ergernis.
De bank heeft me jaren lang verguisd om dat beleid. Hopelijk weet de bank thans beter.
Reactie: Ik vraag me af waar het op gestoeld is dat sociale netwerken tot nu toe nog geen negatief effect hebben gehad voor de meeste werkgevers... Hoe is dit onderzocht?
Is de uitkomst dat slechts 20% van de bedrijven beleid voor sociale netwerken hebben opgesteld automatisch de aanname dat de overige 80% er geen last van heeft of er voordelen uit haalt?
Daarnaast vind ik ''Door geen formeel beleid in te stellen brengen bedrijven zichzelf volgens Manpower in gevaar en missen ze een aantal voordelen.'' een wat rare conclusie. Medewerkers kunnen evengoed voor de organisatie nuttige informatie/contacten opdoen en evengoed of juist meer informatie lekken, niet waar?
Reactie: Zou het ooit zo ver komen dat bedrijven de medewerkers een half uur per dag vrij laten op social media (en informatienetwerken)? Eigen medewerkers als webcareteam en connectors? Volgens mij is dat geen slecht idee. Misschien boet het in aan productiviteit op de werkvloer, maar wint het aan learning. Monitoren wat er daadwerkelijk rond je merk speelt op blogs en netwerken is van onschatbare waarde.
Reactie: Weder-om een mooie motivatie om thuiswerken mogelijk te maken voor je employees ;-)
Gene reiskosten, geen bommeldingen onderweg op station onderweg NAAR je werk, geen onnodige ongelukken, geen strooizout verspilling, CO2 neutrale suggestie
Waar wachten we nog op? De noodzakelijke technologie ligt er als tientallen jaren.. het zijn de organisaties (en mensen erin) die hier eens postiever mee om zouden kunnen springen
Iedere dag elkaar gedreven in een gebouw om je werk te kunnen doen (en gecontroleerd te worden of jedat ook op de ''juiste manier uitvoert'' is niet mijn definitie van samenwerken. Dat doe je vanuit je hart, any time, any place, any where, zonder controleerde zaken die je op je vingers kijken (werkt ook een stuk relaxter).
Waarvoor hebben we anders die ''Globalisation'' en ''24 uur economie'' hype voor uitgevonden??? :-P
Nu Moeder Natuur zelfs helpt om organisaties te transformeren naar een meer menselijk en mens-centraal-staande bedrijfsmodel zeg ik op mijn beurt:
''Ho ho ho Let it snow let it snow let it snow''
Wie weet komt er dan ook iemand eens aan met een milieu vriendelijker oplossing voor het ontijzen van de wegen dan TONNEN (onnatuurlijk) ZOUT strooien, dat weer verdwijnt in het grondwater..
Mooie titel voor nieuw artikel
1. ''Sneeuwval triggert een innovative lawine aan inspirationele idee-en in bedrijfsleven''
2. ''Klimaat crisis, Global COOLING innoveert in weken wat in jaren is blijven liggen''
Reactie: Onderscheid tussen Kwalitatief & Kwantitatief onderzoek lijkt mij op zijn plaats.
Op basis van ''In zijn onderzoek onder vijftien Nederlandse topbestuurders bij banken bestudeerde De Cremer in eerste instantie de vraag hoe belangrijk bonussen voor de ondervraagden zelf waren.'' meen ik te mogen concluderen dat er hier sprake is van een kwalitatief onderzoek.
Daarmee zal er principieel geen sprake zijn van een controle groep, zoals de heer Beers als manco opmerkt bij dit artikel.
Reactie: Dank voor de prachtige zakelijke analyse van het gevoel, dat ik sind 1 februari 's ochtends in de auto krijg terwijl ik radio 4 heb opstaan en welke voor mij de reden is om nu elke ochtend in ergernis de radio uit te drukken.
(Als ik overspoeld wil worden met feiten uit de wereld dan zet ik BNR wel weer aan)
Daarnaast: Klassiek saai en moeilijk? Dan heeft u de fantastische bruggetjes, die Hans Haffmans* wist te creeëren om klassiek aan luchtige actualiteiten te koppelen, gemist.
(* tot 1 februari elke ochtend hoorbaar als presentator op radio 4)
Reactie: Een onderzoek zonder controllegroep is natuurlijk geen onderzoek.
Prestatiebonussen zijn bijna overal geaccepteerd en ingevoerd en het werkt, dat is al diverse keren aangetoond door grote wetenschappers.
Geld heeft echter ook een nadeel, het is namelijk geen motivator, maar een satisfier. Je raakt er dus wel tevreden (of juist ontevreden) door, maar het motiveert niet echt.
Daarnaast kan een te hoge bonus weer tot een schuldcomplex leiden, iets wat zeker, met name gevoed door de publieke opinie, bankiers kunnen hebben.
De waarde van dit onderzoek acht ik niet echt hoog, meer een kwestie van populistisch meepraten met een wetenschappelijke ondertoon, waarbij ik de inbreng van de motivatie en satisfactietheorien behoorlijk mis.
Reactie: @Teun,
ik kan met je meegaan, klantgerichtheid, klantvriendelijkheid, het schijnt momenteel totaal uit de gratie te zijn. Vreemd als je bedenkt dat de meeste bedrijven toch wel last van de crisis hebben.
Een makelaar beloofde me binnen twee dagen een bericht te sturen, toen ik na éen week eens belde hoe het zat kreeg ik kribbig te horen dat ook wel andere dingen te doen hadden.
Tja, als het zo moet, dan zijn er echt wel 10 andere te vinden.
Het probleem bij de meeste bedrijven is de manier waarop met mensen wordt omgegaan. Goed HRM leidt automatisch tot betrokken medewerkers. Betrokken medewerkers zijn per definitie klantvriendelijker.
Reactie: Het kopje vertrouwen zegt in deze alles over de bestuurders. Geen visie en korte termijn geld binnenhalen (is het niet uit eigen belang dan toch wel voor de aandeelhouders). De lange termijnvisie (en langdurige relaties met klanten opbouwen) lijkt een vies woord. Jammer, want het draagt weinig bij tot de heropbouw van de economie in de nasleep van een crisis.
Reactie: Wat is erger, dat werknemers het doen (symptoom), of dat ze er de behoefte aan hebben het te doen (oorzaak)?
Intrinsiek gemotiveerde mensen organiseren hun werk ondanks omstandigheden als weer, griep e.d.
Veel organisaties zijn rond angst, dwang en wantrouwen georganiseerd. Daar ligt de oorzaak.
Toch kiezen veel organisaties de 'meer van hetzelfde route'. Zag laatst een email van een directeur van een bouwkundig ingenieursbureau. Daarin gaf hij aan dat de directie meer dan 4 ziektedagen per jaar niet langer tolereert en gaat verrekenen met de ADV dagen. In zo'n omgeving gaan veel mensen natuurlijk op zoek naar compensatie. Al is het maar voor het gevoel..... :-)
Reactie: Ik ben twitter inderdaad gaan gebruiken op aanraden van een internet marketeer die aangaf dat social media in 2010 de belangrijkste vorm gaan worden van (internet) marketing. Inderdaad, uit eigen ervaring kan ik zeggen dat twitteren mij al veel meer heeft opgeleverd dan welke ckampagne dan ook. Ik denk wel dat er snel een verzadiging zal komen als iedereen de trend gaat volgen en dat social media ook hun maatregelen tegen overmatige commercie zal nemen aangezien dat toch niet het uitgangspunt is van hun bestaan.
Reactie: Goed stuk. Maar ik had niet anders verwacht.
Ik ben zelf al jaren fervent liefhebbeer van de hardere muziek zoals hardrock en heavy metal. En ik ben niet de enige. Kijk naar de belangstelling voor concerten van bijvoorbeeld Rammstein of Graspop (GMM) of Sonisphere
Ieder hardrock of metal programma wordt na een paar jaaar de nek omgedraaid. denk aan Vara's Vuurwerk of Badgrrl
De wansmaak van de grauwe middenmoot is helaas leidend. Maar dat is ook het type wat klakkeloos achter hersenloze trends als ''So you think you can dance'' aan loopt.
Reactie: Beste mensen,
Van belang is natuurlijk altijd te achterhalen wat de kern van het probleem is dat medewerkers structureel te laat komen.
Echter het belang te laten inzien dat zowel werknemer als werkgever plichten en rechten met zich meedragen kan als bespreekpunt mee worden genomen in een gesprek. Iedere werknemer verwacht wel van zijn werkgever om iedere maand zijn/haar salaris te ontvangen? Daar tegenover staat ook dat er plichten zijn en één ervan is om op tijd aanwezig te zijn de werkzaamheden te kunnen starten.
Sancties opleggen? De één zal zeggen dat dit niets uithaalt? Ik betwijfel dat! Na meerdere gesprekken een sanctie op te leggen om minder uren uit te betalen aan het eind van de maand, zal iedere werknemer wel eens sneller achter zijn/haar oren krabben om voor de zoveelste maal (moedwillig) te laat te komen!!!
En wat betreft files? Géén argument, als men dit weet dat dit op de route ligt, dient men nog eerder van huis af te gaan!