Reactie: Wij hebben ongeveer 4 keer per jaar een vergadering/werkoverleg. Om iedereen te motiveren doen we dit na het werk vanaf 17.00 uur en bestellen we eten voor iedereen. Zo creeeren we een goede sfeer en zijn zo efficient mogelijk aan het werk. Tevens worden de uren gewoon doorbetaald zoals het hoord.Misschien een tip van andere bedrijven om het op deze manier op te lossen. Onze medewerkers kijken uit naar de eerst komende vergadering.
Reactie: Ik zucht hier maar weer eens. Green IT????? Welke idioot heeft dit weer eens bedacht? Geef eerst maar eens een hele goede en duidelijke definitie van 'Green IT' en aan welke voorwaarden die dan wel niet zou moeten voldoen. Virtualisatie als voorbeeld? Laat ik hier dan het volgende eens naar voren brengen. Wanneer het gros nog niet eens in staat is op economische wijze IT te implementeren, jawel, zelfs 'as we speak', dan is het geneuzel over Green IT dom gewauwel in de marge.
Ik geef u enkele voorbeelden;
Waar is de KA uiteindelijk voor ontworpen?
Juist, om administratieve zaken en vastleggingen te vereenvoudigen, te versnellen en meer te kunnen doen met minder FTE. Is dit ook wat er gaande is? Dat is namelijk de basale gedachte van een juiste IT implementatie. Dat je dat dan plots Green IT zou moeten gaan noemen, is de idioterie ten top.
Excusez moi, voor deze stelligheid.
Wil je kosteloos Green IT implementeren en vervolgens nog eens enorme besparingen bewerkstelligen? Misschien dan even twee tips.
De Paperless Office. IT is daarvoor het ge-eigende platform dat te bewerkstelligen. Het kost niets meer dan elke werkneem[st]er er op te wijzen beter gebruik te maken van de bestaande IT. Uw besparingen? Afhankelijk van de grootte van organisatie gaat het vanaf enkele duizenden euri per jaar tot vele tonnen.
Wat te denken van iets anders? All in one apparatuur? In plaats van het woud aan printers, die je nog steeds in vele organisaties tegen komt. Besparingen? Eveneens vele duizenden euri.
Kom alsjeblieft niet aan met zoiest als Green IT wanneer men klaarblijkelijk nog enorme winsten kan behalen met vereenvoudiging van de huidige KA IT infrastructuur. Want dan heeft men overduidelijk het concept en de bedoeling van KA nog niet helemaal begrepen.
Dat is iets waar dit artikel dan ook overduidelijk blijk van geeft. Jammer maar wel realiteit.
Een visie van een ondernemer,
Ik heb ook net mijn hbo, in deeltijd afgerond. Het vraagstuk is mij duidelijk. Wat een werkgever belangrijk vindt, heeft een hbo afgestudeerde meerwaarde, brengt deze beste man of vrouw zijn/haar geld op? Het belangrijkste voor een bedrijf is continuiteit, en daarnaast is de winst ook belangrijk. Tip bij een sollicitatie, zorg dat je eerlijk bent, presenteer jezelf zoals je bent en vertel dat je kan helpen om te zorgen voor continuiteit. Daarnaast is er een eenvoudige rekensom, het salaris wat een bedrijf betaald, wil men wellicht in de vorm van winst(of prestatie) terug zien en het liefst wil men hier zo zeker mogelijk van zijn. Dit kan men toetsen aan de hand van de eerder genoemde ervaring, enzo gaat het een beetje denk ik. Veel succes met het vinden van een baan!
Reactie: Goed initiatief. Mijn ervaring is, dat het gevoel van een zinvolle aanwezigheid essentieel is. Dan voelen de mensen zich thuis, dan voelen ze zich gezien. Immers, zinvolheid betekent wederkerigheid in geven en nemen, betekent verbinding. Met jezelf (je passies, met dat wat je goed kan) en met anderen. En daarna komt de inhoud...
werkze!
Reactie: Het zou niet eens de aandacht moeten krijgen dat mensen met veel plezier naar hun werk gaan. Als iedereen doet waar hij/zij goed in is en waar zijn/haar passie ligt, zou dit een vanzelfsprekendheid zijn.
Wel goed dat, omdat het helaas nodig is, er zo nu en dan aandacht aan wordt gegegeven.
U heeft er gelijk in dat de meeste afgestudeerden wel willen. En eigenlijk zouden sollicitanten inderdaad allemaal de kans moeten krijgen om zich persoonlijk te presenteren. Echter is dat meestal onhaalbaar doordat de keuze voor bedrijven groot is en wordt er een 1e schifting gemaakt obv bijvoorbeeld de 5 beste cv's. Dit kan zijn door je ervaring of door je beschreven motivatie en sterke/zwakke persoonlijke kanten. Hoewel een besluit gebaseerd op uiterlijk niet mag, kan een pasfoto soms ook het voordeel van de twijfel geven wanneer je zelf weet dat je er verzorgd uit ziet. In de opleiding een cursus 'Solliciteren' toevoegen zou niet slecht zijn.
Echter heeft het onderwerp volgens mij niet te maken met de sollicitatieprocedure die de bedrijven hanteren. Maar ze betalen gewoon minder voor net afgestudeerden. Maar goed, dat kan ook zijn omdat bedrijven achteraf beseffen dat het loon voor net afgestudeerden het afgelopen decennium misschien wel te snel is gestegen in verhouding tot wat ze kunnen bieden. Ik denk dat niet, maar het is een mogelijkheid..
Reactie: Het lijkt me belangrijk om de processen te bespreken op wat goed gaat. Dat benadrukken en waarderen, levert vaak meer op, dan alleen kijken naar wat fout gaat.
Met de groepen/teams samen kijken naar wat er fout gegaan is en samen bedenken waar oplossingen kunnen liggen, geeft mensen verantwoordelijkheid en de kans om de processen te verbeteren. Wanneer de fouten dan afnemen, kunnen mensen elkaar complimenteren en de leidinggevende doet dat natuurlijk ook! In plaats van verbetering 'eisen'van gedrag, werkt het beter als afgesproken wordt welke verandering nodig is om de doelen te bereiken en hoe de werknemer, team en leidinggevende elkaar daarin kunnen ondersteunen.
Reactie: Veel gezondheidsklachten zouden al voorkomen worden als de werknemeers (en werkgevers) zouden leren blind typen. Als bonus zou men in dat geval per uur dat er gemiddeld wordt getypt met twee vingers, liefst 10 volle werkdagen tijdwinst per jaar gewonnen worden, zo wijst de 1-2-3-typetest uit (zie de website URL).
Reactie: een ander aspect van enegie en tijd verbruik / verspilling is niet direct te vinden in de hardware... maar de mensen die werkzaam zijn in de ICT. Ik kom regelmatig tegen dat bedrijven en overheden mensen inhuren (lichte functies als ServiceDesk) die 150km verderop wonen.
Maak maar eens een rekeningsom wat dat kost.
Reactie: @Jochem,
zero defects is ondoenlijk, daar heb je gelijk in. Helaas heeft Q de handdoek wat dat betreft in de ring gegooid en neemt nu genoegen met 6 sigma, wat ook nog eens tot erg moeilijke procedures heeft geleid.
Ik vind dat je moet blijven streven naar nul fouten, klanten willen niks anders. Accepteer jij het als een cassiere jou te weinig wisselgeld geeft? Ook als de supermarkt heeft gesteld dat 6 sigma moet kunnen?
Wat is de norm die je aan een verpleegkundige stelt met betrekking tot het laten vallen van babies?
Naast kwaliteitsbewustzijn implementeren, door medewerkers betrokken te maken met het bedrijf en het product, kun je door poka yoka's de foutkans al aanmerkelijk verkleinen.
Door fouten te analyseren en de processen aan te passen is de foutkans erg klein te krijgen.
QRQC is daarbij een goede methodiek, beter dan het zoeken van schuldigen of het optuigen van extra processen, die de foutkans alleen maar verhogen. Eenvoudige processen met poka yoka's op kritieke punten, dat werkt
Ik begrijp even niet zo goed wat Hoofdbedrijfschap ambachten nu met het falende inzicht van de banken op het MKB heeft te maken. Ik geloof niet dat dit forum een reclamezuil voor ........ is ...... of vergis ik me nu?
Reactie: Prima artikel, met goede oplossingen. Ik geloof ook heel erg in het feit dat je medewerkers zo goed mogelijk moet informeren en inspireren.
Wanneer je het belang van kwaliteit kunt aantonen in de resultaten van je afdeling of bedrijf en je medewerkers systematisch informeert over de resultaten die behaald worden, groeit er een bewustwording op het vlak van kwaliteit. Regelmatig processen en procedures evalueren aan de hand van de resultaten creëert het inzicht dat nodig is om te blijven verbeteren.
Het belang van leiderschap (weten wat het doel is, weten hoe dit bereikt kan worden en hierover helder communiceren) kan hierin niet genoeg onderlijnd worden. Het is maar als je de mensen kunt inspireren en betrekken bij je doel, dat je het beoogde resultaat ook effectief behaalt.