Reactie: Ik vind de keuze van het artikel heel goed. Zeker op een dag als vandaag 1 maart Nationale complimentendag.
Complimenten geven kan voor sommigen net zo moeilijk zijn als ze te ontvangen. Al snel ben je geneigd iets als logisch te beschouwen. Bij ons hebben de medewerkers een overzichtelijke klus die iedere dag weer gedaan moet worden. Dan is het eigenlijk logisch dat je dit werk doet. Je vergeet dan iemand een compliment of schouderklopje te geven aan het eind van de dag. Je hoeft daarmee ook niet te overdrijven maar ik betrap mij vaak genoeg op het feit dat ik het wéér niet gedaan heb. Van nature denk ik ook al snel dat het erbij hoort. Medewerkers weten ook wel dat het bij hun taak hoort maar dan toch. Ik ben wel van mening dat je niet moet overdrijven met het geven van complimenten. Je moet het gedoceert doen om de geloofwaardigheid niet in gedrang te laten komen. Je moet het ook zodanig gedoceert doen dat het in verhouding staat met de geleverde ''prestatie''. Uiteraard perstatie tussen aanhalingstekens omdat het niet werkgerelateerd hoeft te zijn.
Dan is het accepteren van een compliment ook een belangrijk item. Je kunt het in de wind slaan met ''och'' en het idee hebben dat het erbij hoort maar daarmee zet je dege die het compliment geeft volledig buiten spel en dat is jammer want je bent dan minder snel geneigd dit weer te doen.
Iets wat mij ook opvalt is bijvoorbeeld de Nieuwjaarswens. Wanneer je iemand het beste wenst en je doet dit een week te laat dan krijg je al snel te horen dat het maar een aantal dagen mag en daarna dus niet meer. Ik vind dit onzin en ben van mening dat je iemand onbepert het beste mag wensen het hele jaar door.
Reactie: Voor starters, door-starters, gevestigden en langgevestigde ambachtondernemers geeft Hoofdbedrijfschap Ambachten Codes uit. Code bundelen standaard oplossingen voor de bedrijfsvoering. Veilig en gezond werken wordt steeds integraal meegenomen.
Voor zowel ambachtsbedrijven met als zonder personeel zijn Codes praktische gidsen voor bedrijfsverbetering.
Voor ruim 20 branches zijn nu Codes voorhanden veelal is er ook een digitale versie voor ondernemers beschikbaar.
Wie zonder personeel opereert kan in één oogopslag zien wat voor hem van Toepassing is. Codes zijn dus ZZP-proof.
Voor kleine bedrijven met personeel is aangegeven wat de actuele vereisten zijn voor juiste omgang met personeel.
Codes zijn uiterst handzaam en bevatten niet meer tekst dan strikt noodzakelijk.
Reactie: Nog even een reactie op bovenstaande. Wat zeker niet vergeten mag worden, de meeste afgestudeerden willen wel, maar kunnen niet altijd door in mijn ogen te snelle afwijzing op alleen CV. Geef iemand de kans om op gesprek te mogen, ook al ontbreekt het aan een waslijst aan ervaring. Kijk naar de motivatie wat iemand bezit, hoe komt iemand persoonlijk over, is iemand een doorzetter etc.
Reactie: Om voor de 100% foutloos te gaan is een ondoenlijke en te dure zaak
mensen blijven altijd fouten maken ondanks dat je aandacht schenkt door controle punten in te voeren , ook aandacht voor de Human Factor door goed te luisteren hoe de mensen in hun vel zitten voorkomt niet dat mensen fouten maken
Wanneer je als manager een risico analyse maakt waarbij je binnen je gestelde fout marges blijft, en je dit acceptabel vind, moet je accepteren dat mensen fouten maken het zijn per slot van rekening geen robots
Jochem de Boer.
Production controle,
Luchtvaart gerelateerde componenten
Reactie: Hoog opgeleid zonder ervaring is niet goed. Hoog opgeleid en solliciteren op mbo werk- en denkniveau is niet goed. De huidige organisatie-ontwikkelingen zeggen 'kennis en innovatie is macht'. Dat is misschien wel zo, maar uit bovenstaande blijkt wel dat je als hoogopgeleide nieuwkomer nog weinig waard bent. Maar ben je goed voorbereid op arbeidsmarkt na je hbo? Ik denk het niet.. En daar zijn de werkgevers het laatste decennium ook wel achter gekomen. De kwaliteit hebben ze ook deels in eigen hand. Op stages worden studenten vaak misbruikt ipv gebruikt. Aan wie dat ligt is even ter zijde. Bij de huidige managers draait het alleen maar om zoveel mogelijk winst tijdens hun periode. 'Duurzaam ondernemen' is gewoon een leuk bedacht item waar nog weinig mee gedaan wordt.
Echter is het ook zo dat studenten die hun afstudeerproject met een 5,5 hebben afgesloten krijgen ook een diploma. Dit is ook niet juist vind ik.. De student is wel blij. 'Als ik het papiertje maar heb. Het 'echte' werk leer ik wel als ik een baan heb'. Maar de meeste studenten weten niet genoeg.. Ook de scholen zijn te gemakkelijk met het geven van voldoende beoordelingen. En dat moet ook wel anders krijgen de scholen minder geld.. Wat denk je dat er gaat gebeuren nu ze weer meer geld krijgen van de overheid als er studenten slagen? Je kunt je hierdoor bij jezelf gaan afvragen of die 7 wel werkelijk een 7 is..
Misschien dat we toch niet zo veel waard zijn als afgestudeerde als dat we verwachten. Misschien krijgen we minder betaald omdat werkgevers daar ook achter zijn gekomen. Dat vele starters toch niet waar kunnen maken wat de werkgever verwacht met zo'n diploma..
De lager wordende startsalarissen ligt toch echt aan de achteruitgaande kwaliteit van het onderwijs dat bepaald wordt door de overheid, de school, de werkgever en de student. Maar naar wie kunnen we de vinger nu wijzen..?
Reactie: Eens, wrijving geeft glans. Maar volgens mij is de kunst ook om uit de conflicten de overeenkomsten op te sporen en daarop te focussen om de organisatie verder te brengen.
Reactie: Het antwoord is simpel: Leg meer nadruk op HRM en minder op kwaliteitssystemen.
Kwaliteitssystemen zijn rigide, dwingen mensen dingen te doen op één bepaalde manier. Kwaliteitscontroleurs staan, met de procedure in de hand, te kijken of mensen wel volgens de door hen verzonnen werkwijze werken.
Daardoor wordt de eigen verantwoordelijkheid van mensen aan banden gelegd, wat weer leidt tot minder betrokkenheid bij het product, het proces en de organisatie.
Door bij kwaliteitsproblemen de mensen, de medewerkers, te betrekken bij het vinden van de oplossing, kunnen kwaliteitsproblemen snel tot het verleden behoren. Bij een toeleverancier binnen de automotive wisten we door medewerkers te betrekken niet alleen het aantal fouten tot vrijwel nul te reduceren, maar ook het aantal verbeterideeën drastisch te verhogen, wat weer leidde tot een aanmerkelijke verhoging van de productiviteit.
De oplossing is, net als met zoveel andere problemen, goed HRM invoeren.
Reactie: Ik wil me graag hier bij mijn voorganger aansluiten. Het artikel geeft de stupide arrogantiue van de banken aarig weer. Het is gebleken dat de huidige gehanteerde indicatoren voor risk calculation overduidelijk niet voldoen.
De banken, primair verantwoordelijk voor het ontstaan van de huidige kredietcrisis, hebben blijk gegegeven niet in staat te zijn zelfreinigend op te treden. De voormalige Min van Fin. Wouter Bos heeft eveneens blijk gegeven van een flagrante impotentie en incompetentie, iets wat je van een politicus op dat niveau nu eenmaal moet verwachten.
Ook Wellink, als hoofd van DNB heeft grove incompetentie ten toon gespreid. Hoe het ook zij, de banken worden overeind gehouden door het belastinggeld van diezelfde MKB en de overige belasting betaler en stelt, tav het verstrekken van kredieten en hypotheken, dat hun clientele niet langer meer te vertrouwen blijkt en dus gaat men nog spaarzamer om met het verstrekken van ......
Het gel wat zij van de belastingbetaler leenden, om overeind te blijven, en bedoeld om de economie te stimuleren, is niet de economie ingepompt, dat staat al vast. Ergo, zowel de politiek als de banken zijn integraal debet voor het voortduren van de situatie.
De banken vanwege erudiete en schromelijke zelfoverschatting en zelf verrijking, de politiek vanwege de tomeloze impotentie en incompetentie adequaat ALLE banken aan te pakken. Vervolgens blijft eigenlijk nog de vraag wat nu te doen met Nout Wellink en het instituut de AFM? Geen van allen is klaarblijkelijk in staat de wurggreep en gelegaliseerde chantage en afpersing van de banken tegen te gaan.
Reactie: In de retail worden POS meetings steeds buiten de reguliere werkuren gehouden omdat een POS meeting houden tijdens de openingsuren vrijwel onmogelijk is. Omdat werknemers dit begrijpen geven zij zonder enige probleem een half uurtje privétijd per maand/kwartaal op.
Hoe komt dit? Omdat de boodschap duidelijk vooraf is overgebracht en omdat de werknemers begrijpen dat het niet anders kan.
Als werkgever dien je de hoogste respect op te brengen voor privétijd van je werknemers. Zomaar een company policy veranderen omdat het, naar mijn mening enkel om besparingen draait, kan niet.
Reactie: Ik kan hierover uit ervaring mee praten. Ik ben nu een jaar afgestudeerd HBO'er in de richting Management Economie en Recht.
Na de zovele afwijzingen ga je idd denken dan maar op MBO niveau, zoals gezegd: enig idee hoeveel geld je moet spenderen voor een HBO opleiding? Als baliemedewerkster werkzaam zijn(wat je eerst als vakantiewerk deed) is niet echt motiverend. Zeker niet als je bij elke afwijzing hoort dat je 'geen werkervaring' hebt. Na een jaar losse projecten ben ik ook echt toe aan een vaste baan. Er is immers niet voor niets tijd en energie een een HBO opleiding gestoken!
Als er geen kansen gegeven worden, hoe moeten wij jonge afgestudeerden dan de toekomst zijn?!
Reactie: Een aantal opmerkingen:
1. Laten we eindelijk het woordje ''bonus'' een niet meer gebruiken. Het is beter te spreken van een prestatiecomponent binnen de beloning.
2. Laten we afstappen van het huidige systeem van management by objectives, dat leidt tot korte termijn denken en korte termijn handelen.
3. Een beoordeling over geleverde prestaties is een betere basis voor het vaststellen van de variabele beloningscomponenten, het vraagt wel een andere aanpak en systematiek van beoordelingen, maar die hebben we inmiddels ontwikkeld.
4. Talentmanagement is belangrijk, wordt nog belangrijker. Helaas zijn de grote concullega's opnieuw niet in staat de kern van talentmanagement te raken, waardoor de echte kracht niet wordt bereikt.
5. Geld is slechts een klein onderdeel van het beloningspakket. De meeste mensen letten alleen op geld als het contract wordt afgesloten, daarna gelden andere zaken. Welke dat zijn verschilt van mens tot mens.
6. Om te overleven in de nabije toekomst zijn niet de capital resources belangrijk, maar de human resources. Alleen bedrijven en organisaties die dit paradigma kunnen wijzigen, zullen overleven de komende decennia.
Bedrijven die nu menen primair op personeelskosten te moeten bezuinigen, zullen de komende jaren voor geweldige problemen komen te staan.
Reactie: Zo langzamerhand wordt ik wel eens moe van dit soort artikelen. Banken hebben maar één belang en dat is geld verdienen. Los van het feit dat diezelfde banken verantwoordelijk zijn voor de economische crisis, hebben ze weinig belang bij leningen of kredietverstrekkingen aan kleine zelfstandigen en kleine ondernemers. Dat banken de grootste lening hebben gekregen uit het belastinggeld, dat schuiven ze gewoon terzijde, want tot op heden gaan ze gewoon hun gang met het verstrekken van bonussen aan de top.
De minister van Financiën vergat wat extra afspraken te maken met de banken en vergat er bij te zeggen dat die vele miljarden ook gebruikt moesten worden om de economie weer op gang te helpen. Dit bijvoorbeeld om weer kredieten te verstrekken aan ondernemers.
Het enige wat banken willen bij een eventuele krediet verstrekking is dat de onroerende goederen bij hun bank geheel worden ondergebracht in hypotheek en alle verzekeringen die je als ondernemer moet hebben. Weiger je dat om alles bij een andere maatschappij weg te halen en bij hun tegen duurdere condities onder te brengen, dan kan je de lening en alle toekomste vragen over krediet gewoon vergeten.
Slogans als de Rabobank denkt met u mee, klinken best leuk, maar ze bedoelen de Rabobank denkt voornamelijk mee voor de Rabobank. En krijg je als kleine ondernemer een krediet, dan is deze 50% van de werkelijke waarde waar de bank beslag op kan leggen.
Zaken doen is soms risico nemen, maar de banken sluiten t.o.v. de MKB bedrijven alle risico’s uit.
Hadden ze dat nu maar gedaan met al die rotzooiachtige hypotheken uit de USA, daar namen ze grote risico’s mee, ten koste van de Nederlandse spaarders en belastingbetalers.
De weg zal nog heel lang zijn en zolang de regering deze praktijken niet aanpakt, zullen de banken hun houding nooit veranderen.
Over beloning gesproken. De verwachtingen die wij hebben is dat de trend welke 35 jaar geleden is ingezet langzaam gaat verdwijnen. Dit betekent zeker niet dat dit in 2 a 3 jaar zal plaatsvinden, nee misschien duurt dat proces iets langer. De old boys netwerk zit er nog ca 5 jaar. Dit is de generatie welke vroeger uit protest de ramen ingooiden van gebouwen waar ze zelf later bestuurder van zijn geworden. (dit is niet van mezelf), ook zij zullen hun gedrag wijzigen.
Natuurlijk mag een “top”manager goed beloond worden, heeft ook veel verantwoordelijkheid, maar boven alles hij is geen ondernemer maar manager. Een echte ondernemer reikt en kijkt verder dan alleen de organisatie waar hij of zij voor staat, heeft ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit soort ondernemers zijn er nog weinig.
Maar wat is een goede beloning, in Nederland hebben we de Balkenende norm, laat nu een goede ondernemer nu eens 3 keer de Balkenende norm krijgen met daarboven op nog een bonus welke zeker niet meer mag bedragen dan zijn salaris. En bij tegenvallende prestaties geen bonus, aandelen opties is helemaal niet aan de orde. Wij discussiëren hier binnen Faros regelmatig over en wij hanteren een andere attitude. We hebben nu voldoende als we dit kunnen behouden en we kunnen onze organisatie verbeteren en ook beter op de kaart zetten, dan steken wij de middelen liever daar in. Het maatschappelijk ondernemen is voor ons belangrijker zo hebben we de Farosgroep ook ingericht. Dit geldt voor veel disciplines; bv. sport, zorg, omroepen, charitatieve instellingen etc. Hier lopen de beloningen ook uit de pas.