zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
reacties
 

Hoe verbeteren wij de communicatie met onze medewerkers?

Egbert   |    |  19 maart 2010
Reactie: Als eerste valt me op dat de vraagsteller in zijn of haar vraag een aantal negatievismen gebruikt. Zo geeft 'wij worden geconfronteerd' al aan dat het hier om iets onverwachts en ongewenst gaat. Ook het 'moeten werken op zaterdag' geeft een dwingende, ongewenste actie aan. Eigenlijk is de hele vraag een zucht van wanhoop.

Mijn vragen zouden zijn:
- Waarom worden we zo plotseling geconfronteerd?
- Wat hebben we nagelaten om dit te zien aankomen?
- Wat is de oorzaak van zoveel veranderingen in zo'n korte tijd?
- Waarom is de werkzaterdag dwingend opgelegd?
- Hebben wij het personeel voldoende betrokken hierin?
- Hebben wij voldoende de alternatieven onderzocht (parttimers, uitzendkrachten, deeltijdwerk etc.)?

Mijn actiepunten zouden zijn:
- Altijd minimaal twee managers op de werkplek van het personeel aanwezig (sturing, aanspreekpunten, betrokkenheid en motivatie)
- Als je meer doet dan je kunt, dan kun je straks niets meer (ziekteverzuim, leegloop personeel etc.).
- Stel dus reeële doelen die haalbaar zijn
- Stel hierin duidelijke prioriteiten
- Laat het teveel liggen voor later
- Neem minder opdrachten aan dan je kunt verwerken
- Biedt uitzicht voor personeel op afmaken van taken (stressreducerend en uiteindelijk motiverend)
- Wees niet dwingend, maar overtuigend
- Spreek mensen aan op hun persoonlijke kwaliteiten
- Gebruik uitspreken van waardering als geintegreerd instrument
- Betrek personeel wekelijks in de nieuwe ontwikkelingen
- Vraag hen niet naar meningen, maar naar oplossingen
- Als je prestaties beloont, beloon dan het hele team
- Wees transparant over eventuele problemen voor het bedrijf en laat mensen meedenken hierover
- Beweeg van Top-Down naar platte bedrijfsstructuur
- Doe je voordeel met gebundelde bedrijfscultuur
- Geef mensen eigen verantwoordelijkheden
- Niet jagen, maar vragen
- Zeg niet wat niet kan, maar benoem diverse mogelijkheden
- Visualiseer voor (grote) afdelingen de voortgang en of status van het bedrijf (bijv. d.m.v. een grote bedrijfsthermometer)
- Deel resultaten met je personeel
- Bewaak je eigen grenzen en kracht, ook jij bent geen robot
- Laat kleine problemen noteren door personeel zelf en neem dit twee keer op een dag door

Nou ja, voorlopig hoop ik dat je vooruit kunt met dit rijtje.

Succes!
 

Vijf vuistregels voor A-merken

Lútsen Stellingwerff   |    |  19 maart 2010
Reactie: Wat is de kern van je zaak? Als je dat weet kan je je ontwikkelen en groeien, en toch jezelf blijven. Daar hebben we dit filmpje over gemaakt: http://www.hoverkraft.nl/video/identiteitenmetpit/
 

Volvo introduceert exclusieve vrouwenauto

Reedijk   |    |  19 maart 2010
Reactie: Bij de ontwikkeling van auto's hoopt volvo door de inzet van vrouwen meer vrouwelijke klanten aan te trekken. Ik heb een tip en gelijkertijd een vraag voor de ''vrouw''.
Een ergernis voor de automobilist, voor zowel de man als de vrouw,is een kapotte koplamp.
Omdat het veelal te lastig is om zelf een kapotte koplamp te vervangen.
Wat vinden de vrouwelijke ontwerpers en de vrouw in het algemeen van mijn uitvinding? (waarvan een octrooi aanvraag is ingediend).
''De ingebouwde reserve lamp''.
Het is een draaibare fitting met twee lampen.
Wanneer er een lamp kapot gaat (ook een xenonlamp gaat een keer kapot) wordt de kapotte lamp uit het brandpuntgebied weggedraaid en wordt automatisch de reserve lamp in het brandpuntgebied geplaatst en geactiveerd.
Naam van het systeem: spare bulb built in system- SB-BI systeem.
De kapotte lamp kan nu vervangen worden op een geschikt moment, bijvoorbeeld bij een onderhoudsbeurt.
Een tweede optie is dat er tevens door de bestuurder zelf een andere lamp(kleur/intensiteit),bij bijvoorbeeld slecht zicht,in het brandpuntgebied gedraaid kan worden. Naam van het systeem: multi functional two bulb system- MF2B systeem.
Nu kom ik terug op mijn vraag?
Hoeveel procent van de vrouwen (en mannen) zouden bij de aanschaf van een nieuwe auto voor één van deze twee optie's kiezen?
Hopelijk ligt dit cijfer erg hoog zodat de autoindustrie,voor wat betreft de veiligheid, hiervan echt werk moet maken.
Nogmaals, ik ben benieuwd wat de ''vrouw'' hiervan vindt (en man).

met vriendelijke groet,

Ger Reedijk
 

Werkgever wil medewerker meer vrijheid geven

Civile   |    |  19 maart 2010
Reactie: Laten we wel zijn, en daarom begrijp ik de inhoud van dit artikel wat minder, dat de economische stand van zaken mede de ingever/aangever is van dit artikel. het gegeven op zich is niet nieuw maar nu worden bedrijven gedwongen in bredere context te gaan kijken waar besparingen te realiseren zijn.

Sinds jaar en dag riep ik dat die lag in flexplek en werkplek m.b.v. de KA/IT als techniek. Vele managers waren dit niet zo met mij eens, een enkele gelukkig wel en die hebben er dan ook werk van gemaakt. Gevolg? Een besparing, per werkplek, die zomaar op liep tot 30%.

Met een enkele extra toegevoegde besparing, liep het getal makkelijk op tot 40%-45%. Nu we weer te maken hebben met een dipje, zie je dat het antwoord hem dus weer zit in het bedrijfsleven. Juist. Eén van de doelstellingen van de KA en IT is toch besparen geweest? In plaats daarvan heeft men allerlei dingen erbij verzonnen en de 'gadgets' konden niet gek genoeg.

Steeds minder is er gekeken naar de mogelijkheid de KA/IT nu eindelijk eens in te gaan zetten voor hetgeen waarvoor die is bedoeld. Juist. Besparen. Dat dit artikel van de KPN komt tekent alleen maar commercieel inzicht.

KPN leg netwerken aan en onderhoud deze ook voor haar klanten. Wat ik nu even niet begrijp is dat ze wel een onderzoek laat uitvoeren op dit stuk, weet te concluderen dat werkgevers de werknemer best wel de ruimte wil geven, maar niet met een kant en klaar concept komt.

Als dit gegeven een juiste conclusie is, dan geef je nu toch een stuk commercie weg aan de conculegae die er een concept van kunnen maken? Ik ben helaas niet zo commercieel aangelegd, ik heb dat gewoon niet in me, maar heb er allang white papers over gepubliceerd.

Helemaal nieuw is deze materie dus niet, maar wel actueel.
 

Creatief (re-)organiseren leidt tot beter resultaat

Civile   |    |  19 maart 2010
Reactie: Ik kan me, gezien de reacties hier, heel goed indenken dat er van branche tot branche, verschillend wordt gedacht en geacteerd binnen de kaders van dit onderwerp. Mooi de verschillende reacties dan ook te lezen.

Ik kan me ook heel goed voorstellen dat deze beelden en zienswijzen niet voor alle branches binnen de NL economie tot uniform kunnen worden verheven. Sterker nog, ik weet bijna zeker van niet.

Vanuit de liniaire beleving en ervaring van de IT bijvoorbeeld zou je redelijk klinisch en rigide te werk moeten gaan en dat heeft weinig te maken met, laat ons zeggen emotie of empathie. Iets wat juist elders oneindig veel meer spelen zal.

Ik ben het er wel mee eens dat wanneer we gewoon maar blijven doen op de manier dat wij het blijven doen, we gewoon weer in herhaling zullen gaan vervallen. Persoonlijk ben ik hoegenaamd van mening dat it niet zal gaan gebeuren. We staan namelijk aan de 'vooravond' van een enorme kanteling ben ik bang.

Hoe je die moet zien is redelijk duidelijk. Door verregaande ontwikkeling van ondermeer de gemechaniseerde industrie, de farmacie, de chemie, en nog enkele van dergelijke wetenschappen, hebben we het voor elkaar gekregen in de laatste 100 jaar een krankzinnige mondiale bevolkingsaanwas te bewerkstelligen.

De wijze waarop we momenteel met alle resources om gaan laat ons weten dat de grote klap waarschijnlijk nog zal moeten komen. Neen, alle provo's, alles alternatievelingen en geiten wollen sokken ten spijt, neen, wij kunnen op geen enkele mogelijkheid de huidige mondiale bevolking in stand houden.

Hoe iedereen ook verdeel en heers probeert te spelen, we hebben gewoon mondiaal al niet meer de resources dit te kunnen, noch zullen we dit kunnen realiseren in de nabije toekomst. Wat zal komen? Ik denk dat u dat beeld nu zelf ook in eniger mate kan inkleuren. Hoe je het ook wend of keert, dat is wel wat er aan staat te komen.

Allereli prachtige visies en scenario's ten spijt. Terug naar de basis van dit onderwerp, je kunt reorganiseren wat je wil, wanneer je geen oog hebt of houd met deze mondiale stand van zaken en ontwikkeling, blijft zich slechts met het korte termijn denken en politiek bezig houden.

Ergo, een herhaling dus van hetgeen waar we net van af willen. Zou er dan toch een beetje antwoord liggen in een beetje socialisme met een vleugje kapitalisme om de boel in venwicht te houden? Zou het kunnen daar een vaste basis in te vinden? Hoe dan ook, gezien de tegenstellingen wordt dat op zich nogal een knappe maar ook boeiende en creatieve reorganisatie. ;O)
 

PZ: let ook bij aannemen personeel op leeftijd

Civile   |    |  19 maart 2010
Reactie: @ Sjors,

Daar ligt nu juist het grote probleem. Zij MENEN wijsheid in pacht te hebben en maken stelselmatig dezelfde fout. Zij denken in procesjes en procedures. Als die maar goed gaan, ook al is de uitkomst nog zo negatief, dan valt het weinig tot niets te verwijten. Dat is namelijk hetgeen ze voor zichzelf en de ambtenaren dicht hebben getimmerd.

Verstand van economie hebben ze niet want ze weten dat er, in meer of mindere maten, een gestage stroom aan financiën blijft binnenkomen die ze naar believen uit kunnen geven. Datzelfde zie je soms overigens ook terug in het bedrijfsleven.

Hoe dan ook, er liggen nog een paar schone taken te wachten op de vakbonden en nemen ze die niet op, dan is dat denk ik het uiteindelijke failliet van de vakbonden en de grootste zegen van werkgevers. Immers, die zaten nooit op vakbonden te wachten.

Als dat het uiteindelijke doel is geweest van Donner en consorten, zijn ze er aardig in geslaagd.
 

Creatief (re-)organiseren leidt tot beter resultaat

Ferrie Veen   |    |  19 maart 2010
Reactie: Een mooie term: 'doordachte creativiteit'.
Dat geeft goed weer waar het bij veranderen om kan en moet gaan.
Deze kwaliteit is een mix van afwisselend denken en voelen van de betrokkenen.
Daar zit ook het probleem... want veel mensen hebben niet goed door hoe je deze afwisseling tot stand kan brengen.
Deze blokkade is gewoon de routine uit het verleden en een (begrijpelijke) angst voor de toekomst.
Daarom zal elke organisatie-verandering expliciet aandacht moeten besteden aan een 2-tal vragen:
1. Hoe denk ik?
2. Wat voel ik?
En als 3e vraag:
Hoe kan ik switchen van denken naar voelen en van voelen naar denken?
Dit vormt de basis van een 'doordachte creativiteit'.
 

Ondernemingen willen arbeidskosten met helft terugdringen

Marieke Welling   |    |  19 maart 2010
Reactie: Graag adviseer ik de ondernemers die geinteresseerd zijn in Payrolling. Waar moet u als ondernemer nu op letten? Wat zijn nu de verschillen in aanbieders die lid zijn van de ABU - NBBU - VPO en de(grote) verschillen in de tarieven? De een biedt deze dienst aan voor loonsomfactor 1.45, de ander kost maar 0,23 cent per uur, weer een ander biedt het aan voor loonsomfactor 1,75.. Kortom hoe zit dit nu in elkaar?

Goed geinformeerd worden kost namelijk NIETS!
 

Plotselinge minder investeringsbereidheid in ICT

Civile   |    |  19 maart 2010
Reactie: Pracht artikel maar ....... het is overduidelijk een beetje prediken voor eigen parochie en een verkapte oproep om meer in ICT en innovatie te gaan investeren.

De basis
Is het niet zo dat de basis gedachte van de IT hier eigenlijk eer wordt aangedaan. Automatiseren betekend nu eenmaal meer productie met minder FTE. Toen de KA een hogere vlucht nam werd dit gemeengoed door alle lagen van het bedrijfsleven heen.

Voortvloeisel daarvan is misschien wel geweest dat iedereen de duvel en diens ouwe moer wilde automatiseren, waardoor er nogal wat af werd geautomatiseerd. Misschien geeft deze recessie, evenals die van 2002/2003, aan dat we ook met minder toe kunnen.

M.i. zijn de bestaande mogelijkheden en techniek nog niet eens uitontwikkeld en staat men weer met nieuwe producten en technieken klaar.

Om u even een voorbeeld te geven;
45% van het totale office pakket wordt niet eens benut door sgebruik[st]ers, maar men mag wel het volle pond betalen voor het product. Een econoom zou zeggen waarom dan niet een 'light' versie op de markt brengen tegen een lagere prijs?

Huidige teschniek en stand van zaken

Met de huidige techniek en stand van zaken kan een werkplek moeiteloos 48 maanden meegaan i.p.v. 36 maanden. Als je diezelfde werkplek over diezelfde 36 maanden afschrijft, dan heb je 12 maanden winst op het hele pakket. Volgens mijn bescheiden visie is dat winst uit automatisering.

Terugdringing CPS [Cost Per Seat]
Men doet nogal krampachtig over dit gegeven terwijl het feitelijk gaat om een verdere terugdringing van de CPS. Dat is het oogmerk van automatiseren. Er zijn meerdere maatregelen te bedenken die meteen besparingen opleveren.

- Verdere Verbetering van IT proces inrichting

Nog veel FTE, tijd en geld is gaan zitten in het operationele onderhoud van IT. Laat dat nou juist een mooie spaarpot blijken. Wanneer er beter naar de proces inrichting wordt gekeken kan men zeker daar nog winst behalen. Die winst kan varieren van ca. 5500,-/6000,- voor een interne tot 7500,-/9000,- voor een externe FTE per maand.

- Verbeterde benutting Netwerk en Onderhoud

Wanneer je hier gaat kijken op operationeel beheer, zou makkelijk faciliteiten kunnen implementeren die verdere FTE reductie wel eens mogelijk zou maken.

- Verbeterd Project management

Voordat projecten worden opgezet en uitgevoerd kan rendement al worden behaald door een aantal minimale standaarden in te richten, die een organisatie later enorm veel extra geld kost. Denk eens aan een verbeterde inrichting en onderhoud van een CMDB. Vaak is die niet up to date en die up to date krijgen is een zaak van vele duizenden.

- Migreren, bezint eer je begint

Vele duizenden euri kunnen worden bespaard wanneer men eens goed naar dit soort projecten gaat kijken. Moet een organisatie persé beschikken over het laatste platform van MS of kunnen we makkelijk met hetzelfde nog een jaar toe? Stopt de hele KA plots met werken als we het niet doen? Zomaar een terloopse opmerking.

- Paperless Office

Wat te bedenken van het verder invoeren van de Paperless Office. Mijn beste toch, was dat nou niet hetgeen het er bij KA inrichting om ging? Besparen? Hoeveel denkt u niet te kunnen besparen wanneer je plots 3/4 van je printers op de hoop kunt gooien en wellicht 80% van het gebruikte papier?

Wat te denken van de leuke spin off hier, de opslag van al dat papier wat uitgefaseerd wordt en de besparingen die dat opleverd?


- De inrichting van Self Learning Center

Weet u hoeveel u kunt besparen door de inrichting van een Self Learning Center? Even voor uw perceptie. Mensen leren doordat zij handelingen zelf uitvoeren. Vooral binnen de KA. Men onthoud veel beter dingen die ze zelf al een keer hebben gedaan. Het faciliteren van een model zichzelf te verrijken met kennis die men nodig heeft, bespaard.

Zo moet men ook maar eens bekend raken met het al bekende fenomeen: [F1] toets. In de meeste applicaties bevind zich daar de help van vrijwel elk programma. Laat gebruik[st]ers daar eerst maar eens naar kijken en u bespaart de aanslag op een help desk.

- Rucksichtlos snijwerk

Het is een bekend gegeven dat, wanneer we te maken krijgen met een recessie, men heel snel gaat snijden in het IT/KA apparaat. Men roept dan plots, als we een FTE of drie besparen, hebben we het echt over geld.

Vraag hier is;,''Kon dat niet eerder dan? Of... is dit een kleine make over voor de buitenwereld?

Want als je even rustig gaat kijken is die ene besparing nou net geen besparing. Want het afblazen van het één kost namelijk een berg als dat later noodzakelijkerwijs weer moet worden opgestart.

- Never Asume, Always Verify

Net als de term RTFM [Read The Fucking Manual] is er een andere wetmatigheid binnen IT project management waar maar weinig managers klaarblijkelijk weet van hebben. NAAV. Het wil zoveel zeggen als,'' Oh jah? Is dat werkelijk zo? Zeker weten...????'' In andere woorden: Durf te Challengen. Neem niet klakkeloos aan dat bepaalde zaken werkelijk zo zijn maar vraag een onafhankelijke secend opinion.

Het zal u verbijsteren dat dingen heel vaak anders kunnen.

Ik zie sommigen wenkbrauwen fronsen maar wel in de wetenschap dat dit niet zo zeer open deuren zijn die ik intrap. Ik blijf terug gaan naar waar Automatiseren al die tijd voor is bedoeld. Juist! Vereenvoudigen en Besparen.

Niet klakkeloze verkooptechnieken maar gewoon wat kritischer kijken met een oogopslag zoals het voor IT en KA is bedoeld. Rendement verhogen en besparingen bewerkstelligen.

Ik weet het, geen veerkoop techniek of verhaal maar wanneer je de IT en KA verder vereenvoudigd, ga je vanzelf steeds meer zien en besparen.

Dat was toch uiteindelijk de bedoeling van het hele verhaal?
 

PZ: let ook bij aannemen personeel op leeftijd

Sjors   |    |  19 maart 2010
Reactie: Dat is een reactie die klinkt als een klok,heb ik niets meer aan toe te voegen.
Oké nog één ding dan, alle volksvertegenwoordigers kunnen als ze voorgaande reactie lezen eens goed nadenken over hoe het niet moet.Niet voor eigen glorie gaan maar voor volk en vaderland.
 

Hybride modellen veroveren HR-afdeling

Ad de Beer   |    |  19 maart 2010
Reactie: Outsourcing van personeelbeheer (slechts een klein onderdeel van HRM, maar wel het fundament) is nog niet zo oud als de weg naar Rome, maar toch al jaren voor veel bedrijven de gewoonste zaak van de wereld. Dat door de toegenomen mogelijkheden binnen de ICT nieuwe mogelijkheden komen, zoals cloud computing, doet daar niets aan af, het is oude wijn in nieuwe zakken.
Het is een illusie dat HR volledig kan worden geoutsourced. Personeel, de human resources, zijn de belangrijkste productiefactor van een bedrijf, de enige productiefactor die niet kan worden gekopieerd en daarmee de productiefactor die het uiteindelijke verschil zal maken tussen afsterven, meehobbelen of excelleren.
Juist deze functie dient daarom dicht bij de organisatie te zitten, het centrum van de bedrijfsstrategie te zijn.
Als aan outsourcing gedacht wordt, kan beter naar de financiële kant worden gekeken. Een beetje accountantsbureau kan makkelijk de financiële administratie doen toch?
Als strategisch naar outsourcing wordt gekeken, valt daar behoorlijk wat efficiency en kosten voordeel te halen, beperk het daarom niet tot de HR-activiteiten, beter nog, outsource HR pas als alle andere functies zijn geoutsourced!
 

Creatief (re-)organiseren leidt tot beter resultaat

Marjolein Hins   |    |  18 maart 2010
Reactie: @Bart: ik vind de vergelijking met de atomen geweldig en herkenbaar :-)

Dit is ook precies wat ik constateerde eind november toen ik zag dat niemand actie nam om Ondernemend NL in een beweging te zetten (zie artikel op nieuwspagina van onze website). Dus toen ben ik zelf in actie gegaan.

Er zijn gelukkig steeds meer mensen die zien dat we moeten gaan bewegen, zo ben ik volgende week spreker op een voor alle geinteresseerden toegankelijke party in Culemborg: www.beatthecrisis.nu, waar we nieuwe energie willen losmaken met elkaar.

De maatschappij en bedrijven zijn namelijk complex geworden en transformatie raakt alle facetten van de organisatie. Het vergt dus begeleiders van dit soort processen die het hele spectrum kunnen overzien. En uit mijn dagelijkse praktijk met transformatie en verandering weet ik dat deze regisseurs nog slechts in kleine getalen aanwezig zijn en wat er allemaal bij komt kijken. Ik ben blij dat wij in elk geval al 10 jaar actief zijn op dit gebied en inmiddels onze ervaring hebben opgebouwd. Want het kost ook tijd en geduld om gedragspatronen te veranderen die je al jaren, en vaak onbewust, hebt.

Met volharding, een positieve instelling en ervaren begeleiding om het zelf te gaan doen en ervaren komen bedrijven er zeker. En eens dat dit veel beter resultaten zal gaan opleveren.

Hartelijke groet,
Marjolein Hins
MM&P boardroomcounseling (Q-Search partner)
 

Ondernemingen willen arbeidskosten met helft terugdringen

Ferrie Veen   |    |  18 maart 2010
Reactie: Uiteraard snappen ze dat heel goed.
Maar 't Amerikaanse systeem legt de nadruk op kapitaal-groei van en voor de hoofd-eigenaren, o.l.v. de CEO (= de hoofdbaas).
Vandaag was er een publicatie in de VK (= Volkskrant).
Daaruit blijkt dat als je de winst eerlijker verdeeld over meerdere typen aandeelhouders... dat zo'n bedrijf dan beter floreert.
Hier werkt een heftige paradox... winst op korte termijn versus winst op langere termijn.
Vaak krijgt korte termijn de voorrang boven lange termijn duurzaamheid...
 

Ondernemingen willen arbeidskosten met helft terugdringen

Ton   |    |  18 maart 2010
Reactie: 15 januari dit jaar kopten de kranten dat de amerikaanse banken zich opmaken om 145 miljard! dollar aan bonussen te verdelen. Even een simpel rekensommetje 145 miljard gedeeld door 12000 is ongeveer 12 miljoen. Dus schrap al dat bonusgedonder en je hebt in een klap van 12 miljoen mensen de kosten van arbeid mer 12000 dollar gereduceerd.
Snappen die jongens dat nou niet?
 
< vorige 1063 1064 1065 1066 2480 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10