zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Plotselinge minder investeringsbereidheid in ICT

19 maart 2010 - Ondanks de stijgende lijn in ICT-conjunctuur en -bestedingen die zich eind 2009 heeft ingezet, is het investeringsbereidheid voor de komende twaalf maanden onverwacht afgenomen. De ICT Indicator daalt van 81 punten in december 2009 naar 71 punten eind februari 2010.

Deze resultaten zijn afkomstig uit de meest recente ICT Barometer van Ernst & Young, een periodiek terugkerende peiling onder ruim 600 managers en professionals in het bedrijfsleven en bij de overheid. De periodieke ICT Indicator is een index, gebaseerd op de onderzoeksresultaten van de ICT Barometer. 



Minder vraag naar externe ICT'er
In het eerste kwartaal van 2010 is er nog steeds sprake van een dalende vraag naar externe ICT’ers. Van de ondervraagde organisaties zag negentien procent het aantal externe ICT’ers dalen en zag negen procent de vraag stijgen. Eind 2009 leek de vraag naar ICT’ers weer toe te nemen, maar deze opleving zet vooralsnog niet door. Alleen binnen de overheid blijft de vraag naar externe ICT’ers op peil, andere sectoren en grote bedrijven blijven hierin snijden. De omvang van de interne ICT-afdeling blijft echter ongeveer gelijk. Binnen de overheid neemt de vraag naar interne ICT’ers licht toe, terwijl er binnen de sectoren productie en industrie juist sprake is van een daling.
Kleine bedrijven besteden minder
De gehele daling wordt voornamelijk veroorzaakt door dalende bestedingen van bedrijven met meer dan 500 medewerkers. Deze laten een sterke daling zien bij de vraag naar externe ICT-ers, externe ICT-services en tevens een daling in de ICT-budgetten. MKB’ers schroeven daarentegen de ICT budgetten op. De toenemende investeringen in ICT komen vooral terug in software en in mindere mate in hardware. Op externe ICT-services wordt per saldo nog steeds bezuinigd. 

Middenbedrijf is de aanjager
"Het investeringsklimaat bij grotere bedrijven voor ICT blijft broos," aldus Jacob Verschuur, directeur ICT Leadership van Ernst & Young. "Uit het onderzoek is de trend gebleken, dat het middenbedrijf voor 2010 de aanjager is op het gebied van ICT-bestedingen. Grotere ondernemingen moeten meer leiderschap tonen door nú te investeren in kennis en innovatie op ICT-gebied."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Projectmanagers en consultants zeer gewild in 2010
 Freelance ICT-markt in 2009 stabiel
 Sterk herstel ICT-sector na jaar van dieptepunten
 Overheid investeert in ICT, grote bedrijven juist niet
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
19-03-2010
 | 
08:19 uur
Pracht artikel maar ....... het is overduidelijk een beetje prediken voor eigen parochie en een verkapte oproep om meer in ICT en innovatie te gaan investeren.

De basis
Is het niet zo dat de basis gedachte van de IT hier eigenlijk eer wordt aangedaan. Automatiseren betekend nu eenmaal meer productie met minder FTE. Toen de KA een hogere vlucht nam werd dit gemeengoed door alle lagen van het bedrijfsleven heen.

Voortvloeisel daarvan is misschien wel geweest dat iedereen de duvel en diens ouwe moer wilde automatiseren, waardoor er nogal wat af werd geautomatiseerd. Misschien geeft deze recessie, evenals die van 2002/2003, aan dat we ook met minder toe kunnen.

M.i. zijn de bestaande mogelijkheden en techniek nog niet eens uitontwikkeld en staat men weer met nieuwe producten en technieken klaar.

Om u even een voorbeeld te geven;
45% van het totale office pakket wordt niet eens benut door sgebruik[st]ers, maar men mag wel het volle pond betalen voor het product. Een econoom zou zeggen waarom dan niet een 'light' versie op de markt brengen tegen een lagere prijs?

Huidige teschniek en stand van zaken

Met de huidige techniek en stand van zaken kan een werkplek moeiteloos 48 maanden meegaan i.p.v. 36 maanden. Als je diezelfde werkplek over diezelfde 36 maanden afschrijft, dan heb je 12 maanden winst op het hele pakket. Volgens mijn bescheiden visie is dat winst uit automatisering.

Terugdringing CPS [Cost Per Seat]
Men doet nogal krampachtig over dit gegeven terwijl het feitelijk gaat om een verdere terugdringing van de CPS. Dat is het oogmerk van automatiseren. Er zijn meerdere maatregelen te bedenken die meteen besparingen opleveren.

- Verdere Verbetering van IT proces inrichting

Nog veel FTE, tijd en geld is gaan zitten in het operationele onderhoud van IT. Laat dat nou juist een mooie spaarpot blijken. Wanneer er beter naar de proces inrichting wordt gekeken kan men zeker daar nog winst behalen. Die winst kan varieren van ca. 5500,-/6000,- voor een interne tot 7500,-/9000,- voor een externe FTE per maand.

- Verbeterde benutting Netwerk en Onderhoud

Wanneer je hier gaat kijken op operationeel beheer, zou makkelijk faciliteiten kunnen implementeren die verdere FTE reductie wel eens mogelijk zou maken.

- Verbeterd Project management

Voordat projecten worden opgezet en uitgevoerd kan rendement al worden behaald door een aantal minimale standaarden in te richten, die een organisatie later enorm veel extra geld kost. Denk eens aan een verbeterde inrichting en onderhoud van een CMDB. Vaak is die niet up to date en die up to date krijgen is een zaak van vele duizenden.

- Migreren, bezint eer je begint

Vele duizenden euri kunnen worden bespaard wanneer men eens goed naar dit soort projecten gaat kijken. Moet een organisatie persé beschikken over het laatste platform van MS of kunnen we makkelijk met hetzelfde nog een jaar toe? Stopt de hele KA plots met werken als we het niet doen? Zomaar een terloopse opmerking.

- Paperless Office

Wat te bedenken van het verder invoeren van de Paperless Office. Mijn beste toch, was dat nou niet hetgeen het er bij KA inrichting om ging? Besparen? Hoeveel denkt u niet te kunnen besparen wanneer je plots 3/4 van je printers op de hoop kunt gooien en wellicht 80% van het gebruikte papier?

Wat te denken van de leuke spin off hier, de opslag van al dat papier wat uitgefaseerd wordt en de besparingen die dat opleverd?


- De inrichting van Self Learning Center

Weet u hoeveel u kunt besparen door de inrichting van een Self Learning Center? Even voor uw perceptie. Mensen leren doordat zij handelingen zelf uitvoeren. Vooral binnen de KA. Men onthoud veel beter dingen die ze zelf al een keer hebben gedaan. Het faciliteren van een model zichzelf te verrijken met kennis die men nodig heeft, bespaard.

Zo moet men ook maar eens bekend raken met het al bekende fenomeen: [F1] toets. In de meeste applicaties bevind zich daar de help van vrijwel elk programma. Laat gebruik[st]ers daar eerst maar eens naar kijken en u bespaart de aanslag op een help desk.

- Rucksichtlos snijwerk

Het is een bekend gegeven dat, wanneer we te maken krijgen met een recessie, men heel snel gaat snijden in het IT/KA apparaat. Men roept dan plots, als we een FTE of drie besparen, hebben we het echt over geld.

Vraag hier is;,''Kon dat niet eerder dan? Of... is dit een kleine make over voor de buitenwereld?

Want als je even rustig gaat kijken is die ene besparing nou net geen besparing. Want het afblazen van het één kost namelijk een berg als dat later noodzakelijkerwijs weer moet worden opgestart.

- Never Asume, Always Verify

Net als de term RTFM [Read The Fucking Manual] is er een andere wetmatigheid binnen IT project management waar maar weinig managers klaarblijkelijk weet van hebben. NAAV. Het wil zoveel zeggen als,'' Oh jah? Is dat werkelijk zo? Zeker weten...????'' In andere woorden: Durf te Challengen. Neem niet klakkeloos aan dat bepaalde zaken werkelijk zo zijn maar vraag een onafhankelijke secend opinion.

Het zal u verbijsteren dat dingen heel vaak anders kunnen.

Ik zie sommigen wenkbrauwen fronsen maar wel in de wetenschap dat dit niet zo zeer open deuren zijn die ik intrap. Ik blijf terug gaan naar waar Automatiseren al die tijd voor is bedoeld. Juist! Vereenvoudigen en Besparen.

Niet klakkeloze verkooptechnieken maar gewoon wat kritischer kijken met een oogopslag zoals het voor IT en KA is bedoeld. Rendement verhogen en besparingen bewerkstelligen.

Ik weet het, geen veerkoop techniek of verhaal maar wanneer je de IT en KA verder vereenvoudigd, ga je vanzelf steeds meer zien en besparen.

Dat was toch uiteindelijk de bedoeling van het hele verhaal?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10