Reactie: Wij maken zelf met het bedrijf analyses van de documentsystemen bij bedrijven. Om een goed beeld te krijgen rekenen wij altijd met de 'kosten per print'. Daarin zit dan aanschafsprijs machine, aantal afdrukken per jaar, kosten inktpatronen, , technische levensduur van de drum (zegt iets over aantal onderhoudsbeurten). Zo komen wij er maar al te vaak achter dat bedrijven hier heel veel geld laten liggen omdat ze in zee gaan met een dealer van 1 bepaald merk (HP, Canon enz).
Reactie: Dit bedoel ik ook. De meest verdienende partner trekt de hypotheekrente af. Het maakt daarbij niet altijd uit of de minst verdienende partner de hypotheekrente daadwerkelijk betaalt. Dat blijkt niet goed uit het artikel.
Reactie: Ik wil hier graag even stellen dat het een tamelijk ongenuanceerde mening en kijk is waarvan je je terdege kunt afvragen of het steekhoudend is.
Anne Mulcahy, CEO Xerox, onze eigen Nelie Smit, Trude Maas, Inra Nooyi, vrouwen met pit en karakter die veel gemeen hebben. Ruggengraat maar ook het onderscheidend vermogen zaken en persoonlijk gescheiden te kunnen houden.
Bill Gates, Sir Alan Suger, Warren Buffet, Steve Forrest, Jobs, Eric Muller, hebben bijvoorbeeld weinig op met dat emotieloze, integendeel zelfs. Allen zijn, naast hun passie, hun werk, plus nog privé projecten, die juist passie, emotie en empathie met zich mee brengen.
Dus die enkeling die op deze wijze een stelling laat optekenen die dan zo geventileerd wordt, zonder dat er kaarblijkelijk verder is gekeken naar hoe het ook zit in de top van het bedrijfsleven, komt dan snel tot dit soort kortzichtige conclusies.
Veel CEO's maken deel uit van netwerken en veel van die netwerken houden zich ook met charitatieve projecten bezig.
Brigitte van Tuijl stelt het juist. Gevoelloos zijn en zaken niet persoonlijk nemen hebben totaal enige relevantie met elkaar. Je zult het als CEO in je moeten hebben op bepaalde momenten beslsissingen te moeten nemen, die de zakelijke posities van personen kunnen raken. Dat gaat zonder aanziens des persoons. Dat moet je inderdaad kunnen scheiden.
Dat van die kleenexdoos functioneren is heel erg leuk egvonden alleen knap denigrerend. Per saldo een niet geheel compleet artikel die de nodige vragen oproept.
Reactie: Ik heb nog steeds moeite met de 'jij'- cultuur.
Op de Antillen is er nog een variant die mij zeer aanspreekt. Je mag de voornamen gebruiken, terwijl je elkaar dan toch met u aanspreekt. In het begin is dat wat ongemakkelijk, maar het werkt en ik moet zeggen dat ik het prettiger vind dan het aanspreken met meneer/mevrouw.
Het wordt dus: 'Dag Esther, hoe gaat het met u?'
Informeel, en toch respectvol. Hier kan ik mee leven. Tutoyeren met iedereen lukt me nog steeds niet.
Reactie: Dikke bullshit! Hoe word ik zo snel mogelijk rijk? dat is de enige vraag die dit soort mensen dagelijks aan zichzelf stellen.
Zij gaan zelfs zo ver dat zij alle shit die zij veroorzaken af serveren naar een ''Kleenexmanager''. Weten wat er speelt op de werkvloer als reden opgeven is nog erger!
Ik ben zeer benieuwd hoe deze mensen denken over hun klanten? Hoe zij graag zelf behandelt willen worden als zij ''de klant'' zijn? Ook als een nummer? Dacht het niet!
Lord John Philip en Lucy, ga eens terug naar je moeder en je jeugd en vraag eens wat over je opvoeding.
Reactie: Hier worden twee dingen door elkaar gehaald: gevoelloos zijn en niets persoonlijk nemen. Die dingen hebben NIETS met elkaar te maken.
Het is beslist mogelijk om empathisch te zijn en je betrokken te voelen bij de mensen om je heen, zonder de hele tijd alles op jezelf te betrekken. Lijkt mij dat dát de beste managers zijn.
Dat vraagt van vrouwen doorgaans om zich dingen minder persoonlijk aan te trekken. Dat vraagt van mannen doorgaans om zich wat empathischer op te stellen.
Ook duidelijk zijn en recht voor zijn raap zeggen wat je bedoelt heeft niets te maken met gevoelloos zijn. Het heeft alles te maken met bedoelen wat je zegt en zeggen wat je bedoelt.
En dat is iets waar weinig mensen, mannen en vrouwen, echt goed in zijn.
Reactie: Mee eens. Ook al willen organisaties graag people managers met vrouwelijke eigenschappen zoals bijvoorbeeld sensitiviteit, in de praktijk blijken sensitieve mensen ook een bepaalde gevoeligheid te hebben waardoor ze minder stevig zijn in sommige situaties.
Stabiele, onafhankelijk denkende en autonome, gelijkmatige mensen met brains doe het vaak het best in die rollen. Dit is gebaseerd op mijn jarenlange ervaring met assessments.
Reactie: Jammer, dat een persoonlijkheidsprofiel weer eens wordt gebruikt voor stereotypering. Een persoonlijkheidsprofiel is juist bedoeld om je unieke persoonlijkheidskenmerken te ontdekken en te leren benutten. Of je nu man/vrouw bent hoog/laag opgeleid, oud/jong; iedereen kan een dergelijk profiel positief inzetten door juist je kwaliteiten te ontdekken en te leren ontwikkelen. Laten we nu eens ophouden te kijken naar wat iemand niet kan, en zeker ophouden persoonlijkheidsprofielen te generaliseren.
Reactie: Marleen Teunis heeft over dit onderwerp een boek geschreven: “Werken: iedereen wordt er beter van”. Zij gaat uit van de mobiliteit van de zieke werknemer. Hierin heeft de leidinggevende de regiefunctie en de medewerker de verantwoordelijkheid om een oplossingsgerichte aanpak van diens ziekte te vinden en diens mobiliteit zo effectief mogelijk te gebruiken. Haar stelling is dat het verzuim in iedere organisatie niet hoger hoeft te zijn dan 3%.
Deze zeer ervaren dame met een super enthousiast verhaal komt spreken op Gezond in Bedrijf Live op 1 juni in het Spant in Bussum.
Klik: http://www.gezondinbedrijf.com/live
Reactie: Bewustwording is en blijft belangrijk. Als we uit besteden zijn we ons wel bewust van de kosten. Er is meestal vooraf een goede calculatie gemaakt over wat voordeliger is: uitbesteden of zelf doen.
Ook repro werkzaamheden kunnen goed uitbesteed worden.
Men heeft dan minder of geen vaste kosten en de variabele kosten zijn goed zichtbaar.
Op dat moment gaan we er zeker bewust mee om
Reactie: Wederom een artikel wat nietszeggend is en wat herhaald, herhaald en herhaald. Wanneer komt men nu eens met iets nieuws ? En dat glazen plafond..... allemaal schijn. Als een vrouw zich gedraagt zoals ze zich het best kan gedragen in een zakelijke omgeving die vol zit met concurrentie, dan zou bovenstaande artikel niet eens geschreven kunnen worden. Er zijn genoeg vrouwen die in de zakelijke wereld mee kunnen komen. En dat er nog steeds minder vrouwen zijn dan mannen... dat ligt maar aan 1 ding, en dat is de vrouw zelf.
Reactie: Tot op detailniveau weten wat je kosten zijn, strekt erg ver. Maar dit neemt niet weg dat je in grote lijnen de kosten in beeld moet hebben (eventueel met behulp van een finanicele man of vrouw die je terzijde staat). Is het niet om te bekijken of er een goedkopere partij is (waarbij niet op andere aspecten ingeleverd hoeft te worden), dan is het in ieder geval vanuit kostenmanagement overwegingen zinvol om je kostenplaatje te kennen.
Deze uitkomst zegt dus iets over een flink aantal managers, mannelijk en vrouwelijk.
Reactie: Het lijkt me een sociale verplichting om te werken wanneer dit enigszins mogelijk én verantwoord is. Als leidinggevende dien je ook hier het voorbeeld te geven. Anderzijds moet je het lef hebben om mensen naar huis te sturen wanneer je twijfels hebt over hun functioneren... een vinger aan de pols - je mensen kennen en aanvoelen- is dé sleutel.