Reactie: Een prima onderwerp en goede uitgangspunten.
Om goede vragen te stellen en waardevolle antwoorden te krijgen is een goed rapport onontbeerlijk. Een van de belangrijkste eigenschappen van een manager is empathie.
Eerst begrijpen dan pas begrepen willen worden zou ik zeggen. Er zijn veel communicatie trainingen die hierbij aansluiten. NLP vind ik een van de krachtigste.
Reactie: Gezien de reacties hier zien we weer de al bestaande tegenstellingen naar voren komen. Het is gewoon weer een ouderwets amerikaans verkoop praatje die roept .... Buy Buy Buy.
Leuk geprobeerd alleen mis ik gewoon dat stukje objectiviteit en nuchtere kijk op zaken, die wij doorgaans in Nederland op houden. Kijk dat je iets probeert te verkopen is heel leuk maar bega dan niet de doodzonde, zoals in het artikel, door met uiterst dubieus en gemanipuleerd cijfermateriaal te komen die meteen gechallenged kunnen worden.
Zoals ik al eerder stelde, de cijfers kloppen niet, kunnen niet kloppen en zijn alleen maar samengesteld als resultaat van uiterst éénzijdige vraagstelling.
Tja zo kan ik natuurlijk ook de prachtigste uitkomsten van surveys presenteren. Regelmatig zien we dit ook al van Maurice d'Hond. Ik ben het volkomen met Ad en Ferrie hier eens dat we hier wel degelijk moeten kijken naar de Human Aspects in plaats van maar te roepen en te denken dat we alles maar moeten automatiseren.
Neem dat van mij, een IT/KA professional maar aan Arjen.
Reactie: Ik ben het eens met het artikel, dat u wat formeler is en wat meer afstand schept, terwijl je/jij meer een band benadrukt. Op school waar ik werk zeggen de kinderen eigenlijk bijna allemaal juf Suzanne en dan je/jij. Hierbij ben ik wel van mening dat de toon waarop het wordt gezegd bepalend is. Je kunt met je/jij net zo beleefd overkomen als met u. Kinderen (of volwassenen) hoeven dus van mij geen u te zeggen op het moment dat er een band is. Onbekenden hoor je vind ik altijd met U aan te spreken.
Reactie: Ik vind dit wel een heel zinnig artikel, zij het onder een andere invalshoek dan hier bedoeld. Nederland is van oudsher een handelsland. We hebben Balkenend een keer horen Balken, mijn hemel wat was hij toen toch gepikeerd, dat wij niet zo moesten klagen en dat hij de VOC mentaliteit o zo miste.
Als ik naar dit artikel kijk dan zie ik dat die VOC mentaliteit, de handelsgeest, 'The Balls & Guts', de visie, het lef, durf en prestige er wel degelijk is. Waar ik wat meer moeite mee heb?
Dat zal ik u graag vertellen. Het was Balkenende, die in volstrekt ongeloofwardige en misselijkmakende streek van zijn pen, een handtekening zetten onder het verdrag van Lissabon. U en mij heeft hij geroepen dat hier geen sprake was van een grondwet, maar zo gewijzigd was dat het nu een verdrag was. Daarom was er niet nog een keer een referendum nodig om voor of tegen te stemmen.
Welnu mijn beste mensen. Wij hoeven door die pennenstreek niet te verwachten, dat er zakelijk economisch ook maar iets voor het Nederlandse bedrijfsleven is gedaan regelegeving te vereenvoudigen. BuZa heeft weinig tot niets gedaan de regelgeving in dat verdrag, ten faveure van Nederland, te beslechten.
Integendeel, wij krijgen minder te vertellen omdat de wet en regelgeving steeds meer in Brussel/Straatsburg komt te liggen en de Nederlandse regering wat dat betreft meer en meer buiten spel staat.
Wij hebben een volkomen incompetente en impotente Verhage, Bos en Balkenende aan het werk gezien die helemaal niets hebben geregeld op het gebied van de Europese regelgevicng voor het Nederlandse bedrijfsleven. Dus mocht u die regelzucht als een 'bottleneck' ervaren dan heeft u volkomen gelijk.
Het enige wat u kunt doen is, wanneer u zaken doet met het buitenland, een garantiestelling van de staat bedingen, alhoewel ik u nu al kan voorspellen dat die voor de EU, niet lang meer gehandhaaft zal blijven. Wat dat betreft hebben een contingent impotente en incompetente MP, V-MP's, minister van buitenlandse zaken, handel en de topambtenarij voor idioot veel geld, de handelspositie van Nederland binnen Europa flink laten ondermijnen.
Alleen omdat deze dames en heren zo fantastisch verstoppertje aan het spelen is geweest, allerlei dode spoortjes heeft uitgelegd, rookbommetjes heeft geworpen, van alles heeft gepoogd u en mij van de kern van de zaak weg te houden, er zouden namelijk toch nog wel eens enkele stinkende beerputten der politieke incompetentie geopend kunnen worden, heeft men bereikt dat u noch ik volkomen juist zijn geinformeerd over wat ons zakelijk te wachten staat.
Weest niet bevreesd want op aanzienlijke terreinen kan BuZa en handel u ook nog steeds niet volledig en juist informeren. Dat is wat die falsificatie van een handtekening van Balkenende uiteindelijk wel heeft weten te bereiken.
Hoe nu verder? Diegene die het nu weet, en in fatsoenlijk Hollands, en begrijpelijk, het weet uit te leggen, krijgt van mij hier het platform. Ik kan het in elk geval nog steeds niet. Ik wed Verhage, van der Hoeve, Balkenene en Bos al helemaal niet. Daar zijn ze werkelijk te kortzichtig voor gebleken.
Reactie: Zou het zo kunnen zijn dat het MKB (door zijn kleinschaligheid) juist meer behoefte heeft aan face-to-face contacten?
Het zijn immers vaak familie-achtige bedrijven waar een sterke informele cultuur heerst.
Dat zou dan begrijpelijk kunnen maken waarom ict (na de 1e toepassingsgolf) minder toegepast wordt.
Zo kom je ook bij de vraag terecht kan ict de behoefte aan gevoelens en face-to-face realiseren?
Reactie: Arjan Oude Kotte, Microsoft predikt hier wel heel erg zwaar voor eigen parochie zeg. Ik vraag me af met welke vraagstelling hij hiervoor de boer is opgegaan en heeft hij de mogelijkheid ook meegenomen dat er MKB-ers zullen zijn die gewoon gebruik maken van Open Source Ware?
Natuurlijk kan hij roepen dat het tijd is 'for the next step'. Hij heeft hier een overduidelijk belang. Het is echt niet zo dat de software, om bijvoorbeeld remote te werken, van MS zaligmakend is. Ik kan zo een aantal andere producenten opnoemen die ik zo boven MS prefereren zou.
Ook komt uit het artikel niet naar voren dat het heel goed zo zou zijn dat on line vergaderen voor veel MKB-ers helemaal niet interessant of relevant is. Immers, als je MSN hebt of skype, kun je ook video conferencen. Meer heb je op dat moment helemaal niet eens nodig. Ik lees in dit artikel Arjen er helemaal neits over zeggen.
Ik zie Arjen ook helemaal niets zeggen over het gegeven dat er gemiddeld maar 45% van MS Office door de afnemers wordt gebruikt aan functionaliteiten. Die afnemenr mag overigens wel het volle pond betalen natuurlijk. Ik zie Arjen wat dat betreft geen verbeterings campagne opstarten of voeren voor het MKB.
Ik durf ook zijn tendesieuse cijferpresentatie volledig in twijfel te trekken want vrijwel iedereen heeft namelijk Live MSN op laptop of PC. Daarnaast loopt Nederland voorop, modiaal, waar het het inzetten van KA en IT betreft dus ik haal wat dat stukje betreft even mijn schouders op en denk, het zal wel.
ALLE ondernemers die ik ken beschikken over email. Misschien de ouderwetse groenteboer om de hoek niet, maar die interesseer heel die pc of laptop dan ook geen moer. Dus dat cijfer van 96,4% Vaag getal.
Dan even die 'statement' hier,''....78,1 procent van de Nederlandse MKB' ers geeft aan dat IT ‘kritiek’ of ‘zeer belangrijk’ is voor het dagelijks functioneren van hun onderneming, ten opzichte van 85,9 procent van alle MKB'ers wereldwijd.''
Kom nou toch op zeg. Op welke zienswijze en getallenstelsel is dat gebaseerd? Nederland staat IT KA wise mondiaal in de top 5, ik kan me er bij dat getal helemaal niets bij voorstellen omdat er hele landen bij zijn die vrijwel helemaal geen IT infra hebben.
Als Arjen dan toch een campagne op zou willen starten en klanten nog meer aan zch zou willen binden, zet dan een campagne 'Hoe haal je nog meer uit je duurbetaalde MS zonder dat het je een stuiver meer kost!'' Organiseer gratis presentie en competentie avonden in het lan en ik weet zeker dat je het MKB nog meer en loyaler achter je krijgt.
Als MKB -ers vragen hebben hoe nog meer te halen uit hun MS dan help ik ze graag emt hints en tips, die ze overigens verder geen cent kosten. Want je hoeft namelijk niet altijd te verdienen aan een stukje dienstverlening.
MS haal namelijk ook door gratis research de fouten uit OS en Office door de beta's uit te zetten en te wachten op gratis feedback, maar er vervolgens in de verkoop wel het volle pond voor te laten betalen. Commercieel door Bill goed over nagedacht overigens.
Maar ik herinner mij dat ik Bill een jaar of 3 geleden een open brief heb gestuurd met de uren die ik kwijt was Vista te installeren, en te deinstalleren omdat de meeste drivers nog niet eens voor handen waren, neen Arjen, het was niet de Beta. Ik heb van Bill nog steeds geen woord gehoord voor de voorgestelde compensatie en derving. Wel bemoedigende emails van Zwitserland tot Israel. Dus verwacht van mij in deze geen bijval alsjeblieft.
Verder? Ik heb vind ik weer genoeg aan MS gedoneerd voor dit jaar. We zitten in een recessie en mijn beperkte budget is alweer op. Ik ben vrolijk opgestaan vanmorgen, dit artikel maakt me nog wat vrolijker, met een kopje verse koffie, waarvoor mijn dank Arjen. Sorry Arjen, volgend jaar maar weer?
Reactie: Het MKB weet dat sociale innovatie, het nieuwe werken, om mensen gaat en niet om software.
Wanneer snappen de ICTers eindelijk eens dat ze niet overal de oplossing voor hebben. Wanneer snapt de ICT eindelijk eens dat niet iedere innovatie software driven moet zijn?
Wanneer snappen de ICTers eindelijk eens dat ze zelden problemen oplossen en meestal voor nieuwe en vooral meer problemen zorgen?
Het nieuwe werken, sociale innovatie, gaat om mensen. Andere visie op personeel een andere manier van aansturen, sturen op talenten, empowerment.
Efficienter werken was de vorige slag, process improvement, waarbij met name de ICT heeft laten zien dat hun speeltjes vaak het doel niet haalbaar maakte. De beloftes werden zelden gehaald, de kosten rezen de pan uit, de mislukkingen waren talrijk.
Wie echt wil excelleren gaat met zijn medewerkers aan de slag, niet met domme rechtlijnige software.
Reactie: Ik snap, door de aard van het bedrijf, dat Microsoft de focus heeft op software als het HNW betreft.
Wat meer aandacht verdient, wat mij betreft, is het paradigma vanwaaruit organisaties zijn ingericht en worden bestuurd. MKB en Corporate organisaties kunnen maar moeilijk het beheers&controle paradigma overstijgen. Terwijl er alternatieven beschikbaar zijn die zich beter in- en aanpassen aan de dynamiek en onvoorspelbaarheid van de 21ste eeuw.
Wanneer ondernemers gaan zien wat dat ze oplevert, of wat de nadelen ervan zijn om het niet te doen, komt er vanzelf behoefte aan de software om er invulling aan te geven.
Reactie: Volledig mee eens, en in combinatie met inzage in het verlies aan revenue per uur dat de werknemer afwezig is + inzicht in ''the power of one'' om aan te geven in hoeverre de werkdruk hoger wordt bij de teammembers, geeft de werknemer het gevoel dat hij niet alleen maar werknemer is. Hij krijgt ook te kennen wat het belang van zijn aanwezigheid is ! Het is hierbij héél belangrijk dat je deze boodschap overbrengt op een niet beschuldigende manier, iedereen is wel eens ziek, maar op een manier die toont dat je je werknemer hoog genoeg inschat dat hij deze cijfers, en het achterliggende belang ervan ook begrijpt. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, ook hun eigenwaarde. Wanneer je dan met een team werkt is het voornamelijk belangrijk dat je deze cijfers, aan het gehele team meedeelt tijdens one on one gesprekken, en niet alleen aan degenen die misschien wat frekwenter ziek zijn. Kwestie van een duidelijke communicatie te blijven onderhouden met iedereen , de achterliggende boodschap wordt heus wel duidelijk naar degenen die beseffen aan wie deze boodschap gericht is, en aan wie het ligt dat aan het absenteďsme gewerkt dient te worden.
Reactie: Ik vind dit een artikel die niet vaak genoeg herhaalt kan worden. Het is zo dat het tonen van voldoening ervoor zorgt dat werknemers zeer veel kunnen hebben en ook in lengte willen gaan voor de organisatie. Wanneer je nog managers rond hebt lopen, die , verdeel en heers toepassen en ondergeschikten niet voor vol aan willen zien krijgen at vanzelf voor de kiezen.
Als interim Manager en projectleider ben ik vaak genoef de laagdunkende managers tegen gekomen die je behandelde als extern omdat je ook extern was. Sommigen waren ook van mening dat je heel goed eigen incompetentie aan de van een externe op kan hangen.
Heel kortzichtig uiteraard want er komt een moment dat de externe niet langer meer als kapstok kunnen fungeren en dan moeten ze alsnog met de billen bloot. Je merkt het ook aan mensen zelf.
Een volkomen ondergesneeuwde afdeling KA support, 2e lijn die door het gooien over de schutting de load niet meer aankon. De zittende manager had niet de competentie in te zien waar de problemen nu werkelijk zaten omdat hij niet vanuit KA afkomstig was.
Toen het team eindelijk doorkreeg waar de rode lijn liep werd het met enkele kunstgrepen en tijdelijke maatregelen redelijk snel opgelost. De interne manager streek maar wat graag de eer op. Lang kon hij er niet van genieten omdat het verloop in zijn team wel erg groot werd dat men hem vragen is gaan stellen.
Ik heb ook managers gezien die het wel begrepen en heel ontspannen, zelfs in drukke tijden, rond liepen omdat ze konden vertrouwen op hun medewerkers en dat ook uitstraalden. Collegialiteit onderling was gewoon zichtbaar en voelbaar.
Natuurlijk. In tijden van recessie waar de mogelijkheid tot krimp bestaat en mensen vrezen voor hun positie, blijkt het ineens wel te kunnen. Ik zou als arboned zijnde misschien het juist positief aanvliegen en er een white paper van maken want als dat een valide constatering is van verzuim, waarom dan het niet positief keren?
Een blik verzuim coaches opentrekken, opleiden en naar de klant sturen wellicht? Niet iedere manager is nou eenmaal een peoplemanager. Maar er een course van, laat je klanten kosten/baten analyse zien en ze betalen graag verzeker ik je.
The Italian sculptor Agostino d'Antonio worked diligently on a large piece of marble. Unable to produce his desired masterpiece, he lamented, ''I can do nothing with it.'' Other sculptors also worked this difficult piece of marble, but to no avail. Michelangelo discovered the stone and visualized the possibilities in it. His ''I-can-make-it-happen'' attitude resulted in one of the world's masterpieces the david.
En volgens mij is het ook zo met mensen. als je ze op de juiste manier benadert en begeleid, dan kan het heel mooi worden.
Reactie: Er is wel wat aan te merken op dit onderzoek: de deelnemers zijn bezoekers van Singlessite.nl, niet echt een goede steekproef! De deelnemers zijn 1) mensen die Singlessite.nl bezoeken en 2) bezoekers die vrijwillig 'doe nu de test!' aanklikken en deze afmaken.
Onder het kopje 'Werktijd en vonk' blijkt dat de meeste relaties ontstaan tijdens het reguliere werk, minder tijdens overwerk en borrels, nog minder tijdens uitjes en de minste tijdens congressen. Het is opvallend dat deze resultaten erg precies overeenkomen met de tijdsbesteding van de gemiddelde werknemer. Het lijkt er dus op dat er niet is gecorrigeerd voor tijdsbesteding.
Reactie: ik vind op een nette manier feedback geven helemaal geen slechte optie:ik zie, ik denk, ik voel, ik zou willen.
je hoeft niet meteen in sancties te gaan denken, maar je kunt wel aangeven wat het met JOU doet (en met jouw tijd, de resultaten etc)