zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Reorganisaties kunnen veel geld opleveren

Consultant René Seyger: "Er wordt te lang gewacht met ingrijpen."

9 maart 2006 - Goed uitgevoerde reorganisaties kunnen de bruto inkomsten van bedrijven met maar liefst 283 procent doen toenemen. Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants onder meer dan 2500 Europese bedrijven naar hun herstructureringsprocessen. Helaas lukt dit maar bij weinig organisaties, omdat ze te laat ingrijpen.

Onrust
Onder druk van de toenemende Europese eenwording, de stijgende prijzen van ruwe materialen, alsmede de snelle(re) economische groei van met name Azië en de VS, worden Europese bedrijven continu gedwongen tot het herstructureren van hun organisatie. Om de hevige concurrentie het hoofd te kunnen bieden, moeten bedrijven steeds maar weer hun productiviteit en efficiency verhogen. Hiervoor moeten zij zorgvuldig de operationele processen evalueren en mogelijke kostenbesparingen identificeren, terwijl ze tegelijkertijd de verkoopcijfers omhoog moeten stuwen. "Dit veroorzaakt natuurlijk grote onrust, maar het creëert ook enorme kansen. Mits goed uitgevoerd, kan een organisatie haar bruto omzet namelijk bijna verviervoudigen," aldus René Seyger, partner bij Roland Berger Nederland.

Sleutel


De sleutel voor succesvolle reorganisaties ligt volgens de consultancyfirma in snelheid, totale toewijding van het management en een holistische benadering. "Het lijkt voor de hand te liggen, maar uit ons onderzoek blijkt dat deze succesfactoren toch dramatisch slecht worden toegepast in de meeste herstructureringstrajecten. Er wordt vooral veel te lang gewacht met ingrijpen en dat kost bakken met geld. Bedrijven realiseren zich blijkbaar niet dat een enorme toename in de bruto inkomsten te realiseren is als ze er eerder bij zijn," zegt Seyger.

Problemen
Het merendeel van de bedrijven grijpt pas in zodra zich een inkomsten- of liquiditeitscrisis voordoet. Bijna driekwart van de organisaties komt in actie wanneer strategische problemen zich ontwikkeld hebben tot problematische crises. Hierdoor laten zij zichzelf nauwelijks ruimte voor ingrijpen. De retailsector heeft dankzij ervaringen uit het verleden geleerd om nog enigszins snel te reageren. Waar retailers gemiddeld vijf maanden nodig hebben om hun herstructurering door te voeren, duurt het in de 'dynamische' sector media/IT/Telecom/internet ruim een jaar. De energiesector spant echter de kroon. Hier duurt ingrijpen gemiddeld drie maal zo lang als bij retail. Als gevolg van een hoge mate van regelgeving, kost het de energiebedrijven circa 15 maanden alvorens zij een crisis kunnen beantwoorden.

MKB nog trager
Opvallend is dat grote bedrijven nog altijd sneller reageren dan het flexibeler geachte MKB. Roland Berger heeft wel een verklaring voor deze traagheid van het MKB: "Het voordeel van het MKB op het gebied van korte beslissingslijnen, wordt teniet gedaan door de kleine speelruimte ten opzichte van haar leveranciers en klanten om veranderingen daadwerkelijk door te kunnen voeren. Bovendien is het voor kleine partijen vaak simpelweg onmogelijk te reorganiseren, aangezien zij dikwijls de financiële en operationele mogelijkheden ontberen veranderingen door te voeren."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10