16 mei 2007 -
Volgens recent onderzoek van Microsoft is het geven van mogelijkheden om mobiel te werken een belangrijk middel om de medewerkers te behouden. Bedrijven die een flexibele werkpolitiek bieden hebben niet alleen een sterkere aantrekkingskracht, zij genieten ook een betere retentie.
15 mei 2007 -
Welke marketeer heeft zijn mond er niet vol van. Maar weet hij eigenlijk wel waarover hij het heeft? Want veel kennis over het onderwerp bestaat in ons land niet. In zijn boek 'Guerrillamarketing; nieuwe sluiproutes naar het hart van je klant' hoopt journalist Cor Hospes het een en ander te verduidelijken: de voordelen, valkuilen en voorwaarden van guerrillamarketing.
15 mei 2007 -
Uit onderzoek van vacaturesite MegaJobs blijkt een groeiende ergernis over het toenemend fileleed waarvan nu al de helft van alle werkenden dagelijks last ondervindt. Inmiddels is zelfs één op de drie werknemers tenminste een uur of vaak nog langer onderweg naar het werk.
15 mei 2007 -
Netwerking is en blijft een belangrijk element bij het verwerven van een nieuwe baan. Ook de online sociale netwerken beginnen een steeds belangrijker rol te spelen als rekruteringskanaal. De zogenaamde business specifieke sociale netwerken staan in de belangstelling bij zowel werkgevers als werkzoekers.
14 mei 2007 -
Reputatieschade is volgens multinationals momenteel het grootste bedrijfsrisico. Desondanks zegt meer dan de helft niet goed voorbereid te zijn op dit risico (52 procent). Dat blijkt uit de 'Aon's Global Risk Management Survey 2007', een enquête onder Chief Financial Officers, risicomanagers en financiële managers van 320 organisaties in 29 landen.
14 mei 2007 -
Nederlanders hebben geen idee wat er achter allerlei nieuwe bedrijfsnamen schuilgaat. Dat blijkt uit onderzoek van Flycatcher naar aanleiding van de publicatie van het boek 'De bedrijfsnamenfabriek' van Erwin Wijman, dat op 16 mei verschijnt bij Nieuw Amsterdam Uitgevers.
14 mei 2007 -
Intrinsiek gemotiveerde mensen vinden bepaalde taken interessant en leuk om te doen en presteren vaak beter dan extrinsiek gemotiveerden. In de bachelorthese Hoe kan intrinsieke motivatie gestimuleerd worden? van Ruben van Lent, student Arbeids- en Organisatiepsychologie aan de Universiteit van Amsterdam, wordt gekeken hoe intrinsieke motivatie gestimuleerd kan worden.
11 mei 2007 -
Werknemers die tevreden zijn met de sociale en milieutechnische verantwoordelijkheid die hun onderneming neemt, zijn positiever, meer betrokken en productiever dan degenen die werken voor minder verantwoordelijke werkgevers. Uit onderzoek van Sirota Survey Intelligence blijkt dat een sociale verantwoordelijkheid van bedrijven grote invloed heeft op de werkhouding van werknemers.
11 mei 2007 -
Duobanen zijn niet populair bij managers: ze worden afgedaan als te duur en moeilijk te leiden. Managers beroepen zich echter veel te snel op vijf hardnekkige vooroordelen om verder maar niet over de optie na te hoeven denken. Die vooroordelen worden echter onderuitgehaald door Stephen Miller, manager van de Society of Human Resource Management en Kelly Watson, oprichter van Career Partners.
10 mei 2007 -
Bedrijven maken in toenemende mate gebruik van digitale personen op websites. Digitale personen zijn op mensen lijkende figuren die zaken uitleggen en advies geven en worden bestuurd door geavanceerde computerprogramma's. Hierdoor krijgen ze steeds meer 'echte' menselijke kenmerken.
10 mei 2007 -
Wie het heeft over verschillen op de werkplek, heeft het al snel over verschillen tussen de babyboomer-manager, de rechtlijnige generatie X'er en de onbegrijpelijke generatie Y'er. Volgens Jennifer Deal, wetenschappelijk onderzoekster bij het Center for Creative Leadership, is het echter een mythe dat oudere en jongere werknemers er totaal andere waarden op nahouden.
10 mei 2007 -
Het harde zakenleven lijkt in eerste instantie moeilijk verenigbaar met de 'softe' spirituele wereld van helderzienden en waarzeggers. Toch vinden meer managers de weg naar deze spirituele coaches, op zoek naar bevestiging.
9 mei 2007 -
Klanttevredenheid leidt lang niet altijd tot klantentrouw. Duits onderzoek toont aan dat in b-to-b de tevredenheid het meest bepalend is en in b-to-c het imago een grotere rol speelt. Wat bepaalt of de klant zich emotioneel aan een dienst of product bindt?
9 mei 2007 -
Talentmanagement belangrijk? Meer dan de helft van de Amerikaanse bedrijven geeft slechts een koffiebeker of t-shirt met de bedrijfsnaam om nieuw personeel te paaien. En alsof dat niet erg genoeg is, zijn de introductieprogramma's, die de grote meerderheid overigens wel voert, veelal extreem kort en wordt er naar de effectiviteit al helemaal niet omgekeken.