zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Reputatieschade op nummer 1 in risico top-10 multinationals

Risicomanagement krijgt topprioriteit bedrijfsleven

14 mei 2007 - Reputatieschade is volgens multinationals momenteel het grootste bedrijfsrisico. Desondanks zegt meer dan de helft niet goed voorbereid te zijn op dit risico (52 procent). Dat blijkt uit de 'Aon's Global Risk Management Survey 2007', een enquête onder Chief Financial Officers, risicomanagers en financiële managers van 320 organisaties in 29 landen.

Na reputatieschade worden 'onderbreking van de bedrijfsvoering' en 'aansprakelijkheidclaims' als belangrijke risico's genoemd. Volgens Marc van Nuland, directielid Aon Risico Management van Aon Nederland staat de hoge notering van aansprakelijkheidsrisico's symbool voor de toenemende claimcultuur. "De gronden waarop in de Verenigde Staten rechtszaken worden aangespannen, krijgen wereldwijd steeds meer navolging. Dit vormt een serieus risico voor grote en kleine organisaties."

Merkreputatie


"Reputatie of imago is in veel sectoren een van de weinige middelen om je als organisatie te kunnen onderscheiden. Dit verklaart de positie van reputatieschade als belangrijkste risico," zegt Van Nuland. "De reputatie van een merk is immaterieel van aard, maar daardoor zeker niet minder belangrijk. Bovendien is het lastig te managen." Volgens Van Nuland zien steeds meer organisaties in dat omzetverlies na een incident een grotere bedreiging kan vormen dan de fysieke schade zelf. Hoewel ook 'onderbreking van de bedrijfsvoering' als toprisico wordt beschouwd, zegt 30 procent hier niet op voorbereid te zijn.

De volledige risico top 10:
1. Reputatieschade
2. Onderbreking bedrijfsvoering
3. Aansprakelijkheidclaims
4. Supply Chain risico's (onderbreking distributie- en bevoorradingsketen)
5. Marktomgeving
6. Wijzigingen wet- en regelgeving
7. Werving en behoud personeel
8. Financiële risico's
9. Fysieke schade
10. Fusies en overnames / falen van rampenplannen (gedeeld)

Niet voorbereid
Opvallend is dat veel organisaties niet goed zijn voorbereid op de toprisico's. Niet alleen zijn de multinationals onvoorbereid op 'reputatieschade' en 'onderbreking bedrijfsvoering', maar ook op de risico's op het gebied van 'aansprakelijkheidclaims' (25 procent), 'supply chain' (37 procent) en 'marktomgeving' (65 procent).

Intuïtie
Alleen in de Verenigde Staten gaven organisaties aan het falen van technologie en dataverlies als belangrijk risicopunt te zien. Europa is uniek in het feit dat fusies, overnames en herstructureringen als risico werden genoemd, terwijl men zich in de regio Azië/Stille Zuidzee grote zorgen maakt over het weer en natuurrampen. In Amerika hebben risicomanagers sterker de neiging te vertrouwen op de intuïtie en ervaring van het hogere management bij het vaststellen van belangrijke risico's, in plaats van zich te baseren op gegevens van de business units, zoals in andere regio's het geval is.

Risicomanager
De enquête geeft eveneens aan dat directies en besturen van ondernemingen het belang van risicomanagement onderkennen en concrete risicopunten tegen het licht houden. De identificatie van en het inzicht in de risico's is voor hen de komende periode een topprioriteit. Veel organisaties zijn van plan om daaraan in de komende twee jaar een bredere invulling te geven binnen de onderneming.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
tom.reukers@leaseplancorp.com  |   | 
14-05-2007
 | 
19:31 uur
Hmmm...de link werkt niet. Er staat 1 keer te veel (Klik hier) in de link. Wellicht voor jullie mogelijk om dat te wijzigen. Zou ik daarna meer in detail kunnen reageren. Groet. Tom
Redactie  |   | 
14-05-2007
 | 
20:44 uur
@ tom.reukers: de link werkt nu.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10