zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tevreden klant is niet perse trouw

Hoe groter de inwisselbaarheid, hoe groter het belang van imago op klantentrouw

9 mei 2007 - Klanttevredenheid leidt lang niet altijd tot klantentrouw. Duits onderzoek toont aan dat in b-to-b de tevredenheid het meest bepalend is en in b-to-c het imago een grotere rol speelt. Wat bepaalt of de klant zich emotioneel aan een dienst of product bindt?

Klantenbinding is een kwestie van een klein beetje ratio en een heleboel emotie. Daarbij spelen zowel de tevredenheid van de klant over het product als het imago dat een product of merk bij de consument heeft een rol.

Imago


Maar binnen die sectoren zijn grote verschillen. In b-to-b is de invloed van het imago op de klantenbinding het grootst bij logistiek en uitzendwerk, en het kleinst bij banken en adviesdiensten. In b-to-c telt het imago het sterkst bij benzinestations, drogisterijen en parfumerieën en in de textielbranche. Ziektekostenverzekeringen, opticiëns en artsen hoeven het minst te vrezen voor hun al dan niet slechte imago als het om klantenbinding gaat. In het algemeen geldt hier: hoe groter de inwisselbaarheid van het product des te sterker speelt het imago een rol.


Bron: Marketing Online
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10