zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meerderheid filerijders overweegt andere baan.

Vrachtverkeer grote boosdoener in toegenomen fileleed

15 mei 2007 - Uit onderzoek van vacaturesite MegaJobs blijkt een groeiende ergernis over het toenemend fileleed waarvan nu al de helft van alle werkenden dagelijks last ondervindt. Inmiddels is zelfs één op de drie werknemers tenminste een uur of vaak nog langer onderweg naar het werk.

Voor meer dan de helft van de ondervraagden is de lange reistijd een reden om serieus te overwegen om werk dichter bij huis te zoeken. Bijna de helft der respondenten denkt dat het vrachtverkeer verantwoordelijk is voor het fileleed.

Verdubbeling reistijd


Het onderzoek werd begin april gehouden onder ruim 500 maandelijkse bezoekers van vacaturesite MegaJobs. Het geeft daarmee een goede afspiegeling van de ervaringen van de Nederlandse werknemer rond het reizen van en naar het werk. De helft van de Nederlandse werknemers (48 procent) ervaart dagelijks langere reistijd t.g.v. files. Voor een kwart (23 procent) van hen betekent dit vertragingen van 25 tot 50 procent van hun reistijd. Voor dertien procent betekent het zelfs een tot 75 procent langere reistijd, terwijl één op de tien filerijders een verdubbeling van de reistijd optekent.

Andere baan
Voor vijftien procent van de werknemers bleek de tijd die men in de file doorbrengt al eens reden te zijn geweest om van baan te veranderen. Eén op de drie (33 procent) werknemers met meer dan 25 procent reistijdtoename door files, overweegt nu serieus een baanverandering, terwijl dat geldt voor 56 procent van de filerijders die aanzienlijke (>50 procent extra reistijd) vertragingshinder ondervinden.

Verantwoordelijk
Bijna de helft van de respondenten (43 procent) wijst naar het vrachtverkeer als hoofdveroorzaker van de files. Na doorvragen noemen de respondenten een aantal concrete gedragsfactoren bij het vrachtverkeer, zoals: uiterst traag inhalen van elkaar waardoor alle rijbanen blokkeren en onvoldoende afstand tot elkaar houden, waardoor problemen ontstaan voor in- en uitvoegende personenauto's. Tenslotte wijst men op het grote aantal ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn, die eveneens aanzienlijke files veroorzaken.

Slapheid politiek
Een saillant bijkomend gegeven is de irritatie bij vele ondervraagden over de veronderstelde slapheid van bestuur en politiek bij de aanpak van de fileproblematiek. Naast de welhaast obligate roep om aanleg van meer wegen, of verbreding daarvan, richt de kritiek zich vooral op de aanpak van het vrachtverkeer. Meerdere respondenten stellen dat politiek en bestuur teveel luisteren naar de transportlobby en verzuimen om van de vrachtautobestuurders een gedragsverandering te vragen. Concreet oppert men het verbieden van de linker rijbaan op snelwegen voor vrachtverkeer en een effectiever toezicht op de naleving van inhaalverboden voor vrachtverkeer, waar die van kracht zijn.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Corona zorgt voor makkelijk te benaderen maar moeilijk te werven kandidaten
 Cao-drukte in juni tekent inhaalslag
 Wachten in Zoomvergaderingen kost bijna 8. 000 euro per jaar
 
 
 
reacties
 
Ron  |   | 
15-05-2007
 | 
07:28 uur
Hallo allemaal,

Uiteraard is het knap vervelend dat je over 25 km ruim 5 kwartier doet in de ochtend trouwens maar 3 kwartier
Ik denk niet dat het aan het vrachtverkeer ligt, die houden zich in het algemeen wel aan de regels en blijven netjes rechtrijden
Ik denk dat het aan die maatregelen die onze geachte overheid neemt, ligt
Denk aaleen maar aan de maatregel in de randstad dat je nog maar 80 km mag rijden, terwijl ieder kind weet dat als je de kraan verder opendoet dus dat de stroom harder gaat er meer door de kraan heen gaat, dit gaat uiteraard ook op in het verkeer wel zo veilig mogelijk bv door in je baan te blijven zoals in Amerika
Ook de maatregel van 100 km is echt belachelijk we worden hier in Nederland door de overheid gekleineerd door dit soort belachelijke maatregelen

Ron
Gert F. Dekker  |   | 
15-05-2007
 | 
07:53 uur
Zojuist weer op kantoor beland na een heleboel ondervonden drukte. Irritant gedrag van vooral personenwagens omdat men de auto als cocon gebruikt, als knusse huiskamer waarin het goed bellen en rommelen is. Anderen leggen hun ego bovenmate in hun rijgedrag. Links rijden want stel dat iemand je links passeert. En dat die anderen die een rechtsrijder alleen laten ionvoegen als die zich knipperend opzij werpt. Het gevolg is dat er 1 baan of zelfs 2 banen leeg blijven!Door al dat amateurisme ontstaat onnodig remmen en dus files. Ik moet wel zeggen dat ik als motorrijder wel geaccepteerd wordt. Vrijwel iedereen maakt ruimte om mij te laten passeren, ook, ja met name vrachtwagens. Ze zijn al zo breed en toch gaan ze vaak nog ietsje naar rechts zodat ik er (rustig) langs kan.
Tenslotte; als 30% van de blikjesrijders ook motorrijder werd, of scooterrijder voor mijn part, was het fileleed geheel voorbij!

Gert Dekker
Predikant-directeur Stichting Ruimzicht
Dirk Lammers  |   | 
15-05-2007
 | 
07:54 uur
Het is al te gemakkelijk om één oorzaak aan te wijzen als schuldige van ons huidige fileleed.
Vrachtwagens traag inhalen: klopt. Maar ze uitsluitend in kolonne de rechterbaan te laten bezetten is ook geen optie. Zie de problemen bij de op en afritten.
De werkelijke oplossing ligt toch echt bij u zelf. Zoek werk bij uw woonplek en als dat niet kan zoek een woonplek bij uw werk. En danwel op fietsafstand.
Maatregelen overheid : verhuissubsidie, afschaffen overdrachtbelasting bij aantoonbaar verhuizen richting werkplek. Woon-werkverkeer extra belasten is wellicht ook nog een extra maatregel. Kortom wegen verbreden helpt niet, openbaar vervoer goedkoper of gratis helpt ook een beetje, maar daarvoor is de infrastructuur niet ingericht.
Zelf er iets aan doen kan altijd!!!
heer Ad Dirken  |   | 
15-05-2007
 | 
08:20 uur
Eens met het artikel. Ook valt op dat met name tijdens de spits in elke auto maar 1 persoon zit. Car-poolen is nooit van de grond gekomen.
Knelpunten zitten meestal op plaatsen waar het verkeer een rivier over moet. Moerdijk bijv. levert al jaren grote problemen op. Wordt er wel efficiënt gewerkt. M.i. is het leggen van een 2e brug een goede oplossing.
Betalen moet de automobilist toch, dan maar liever aan iets dat ook echt een oplossing biedt.
Dirk CNAEPKENS  |   | 
15-05-2007
 | 
09:08 uur
Het vrachtverkeer als boosdoener aanduiden inzake mobiliteit getuigt van een kortzichtige aanpak daar het
nog niet eens 10% van de verkeersstroom uitmaakt.
Wel kan er van uit de overheid uit regels uitgevaardigd worden die verladers er toe verplichten goederen buiten de normale uren, vb 's avonds of 's nachts, te aanvaarden of te verzenden. De transportsector is hier
vragende partij, vermits een truck die in de file staat
ook niet rendabel is. Er is echter geen andere keus.
Wat mobiliteit betreft dienen we eens niet de 'fout'
bij een ander te zoeken, maar bij ons eigen te beginnen. Rijdt u elke ochtend alleen in uw personenwagen naar
uw werk ?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Beter omgaan met tijdsdruk door goed timemanagement
Hoe verbeter je de uitstraling van de website van je bedrijf?
reacties
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend (1) 
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
Bedrijven zijn niet goed uitgerust om de klantervaring te verbeteren (1) 
Het nieuwe vergaderen  (1) 
top10
Hybride werken: Secure Access Service Edge (SASE)-oplossingen zijn de toekomst
Doorstromer bereid te wachten met aankoop volgende woning door oververhitte huizenmarkt
Digitaal bedrijfsleven uit zorgen over Nederlandse inbreng op de Digital Markets Act
Steeds meer bedrijven bieden ‘burnout-break’ – wacht Nederland nieuwe golf burnouts?
Nederlandse organisaties nemen afscheid van ‘vaste’ pc’s
Een motorhome kopen? Neem de afslag naar een nieuw avontuur!
Respons direct mail met 69 procent toegenomen
Hoe boost je de vitaliteit en verbondenheid van je team(s)?
Het ideale hybride kantoor? Cybersecure!
Welke lessen leren we van corona?
meer top 10