zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Meerderheid filerijders overweegt andere baan.

Vrachtverkeer grote boosdoener in toegenomen fileleed

15 mei 2007 - Uit onderzoek van vacaturesite MegaJobs blijkt een groeiende ergernis over het toenemend fileleed waarvan nu al de helft van alle werkenden dagelijks last ondervindt. Inmiddels is zelfs één op de drie werknemers tenminste een uur of vaak nog langer onderweg naar het werk.

Voor meer dan de helft van de ondervraagden is de lange reistijd een reden om serieus te overwegen om werk dichter bij huis te zoeken. Bijna de helft der respondenten denkt dat het vrachtverkeer verantwoordelijk is voor het fileleed.

Verdubbeling reistijd


Het onderzoek werd begin april gehouden onder ruim 500 maandelijkse bezoekers van vacaturesite MegaJobs. Het geeft daarmee een goede afspiegeling van de ervaringen van de Nederlandse werknemer rond het reizen van en naar het werk. De helft van de Nederlandse werknemers (48 procent) ervaart dagelijks langere reistijd t.g.v. files. Voor een kwart (23 procent) van hen betekent dit vertragingen van 25 tot 50 procent van hun reistijd. Voor dertien procent betekent het zelfs een tot 75 procent langere reistijd, terwijl één op de tien filerijders een verdubbeling van de reistijd optekent.

Andere baan
Voor vijftien procent van de werknemers bleek de tijd die men in de file doorbrengt al eens reden te zijn geweest om van baan te veranderen. Eén op de drie (33 procent) werknemers met meer dan 25 procent reistijdtoename door files, overweegt nu serieus een baanverandering, terwijl dat geldt voor 56 procent van de filerijders die aanzienlijke (>50 procent extra reistijd) vertragingshinder ondervinden.

Verantwoordelijk
Bijna de helft van de respondenten (43 procent) wijst naar het vrachtverkeer als hoofdveroorzaker van de files. Na doorvragen noemen de respondenten een aantal concrete gedragsfactoren bij het vrachtverkeer, zoals: uiterst traag inhalen van elkaar waardoor alle rijbanen blokkeren en onvoldoende afstand tot elkaar houden, waardoor problemen ontstaan voor in- en uitvoegende personenauto's. Tenslotte wijst men op het grote aantal ongevallen waarbij vrachtwagens betrokken zijn, die eveneens aanzienlijke files veroorzaken.

Slapheid politiek
Een saillant bijkomend gegeven is de irritatie bij vele ondervraagden over de veronderstelde slapheid van bestuur en politiek bij de aanpak van de fileproblematiek. Naast de welhaast obligate roep om aanleg van meer wegen, of verbreding daarvan, richt de kritiek zich vooral op de aanpak van het vrachtverkeer. Meerdere respondenten stellen dat politiek en bestuur teveel luisteren naar de transportlobby en verzuimen om van de vrachtautobestuurders een gedragsverandering te vragen. Concreet oppert men het verbieden van de linker rijbaan op snelwegen voor vrachtverkeer en een effectiever toezicht op de naleving van inhaalverboden voor vrachtverkeer, waar die van kracht zijn.

 
 Doorsturen   5 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 
 
 
reacties
 
Ron  |   | 
15-05-2007
 | 
07:28 uur
Hallo allemaal,

Uiteraard is het knap vervelend dat je over 25 km ruim 5 kwartier doet in de ochtend trouwens maar 3 kwartier
Ik denk niet dat het aan het vrachtverkeer ligt, die houden zich in het algemeen wel aan de regels en blijven netjes rechtrijden
Ik denk dat het aan die maatregelen die onze geachte overheid neemt, ligt
Denk aaleen maar aan de maatregel in de randstad dat je nog maar 80 km mag rijden, terwijl ieder kind weet dat als je de kraan verder opendoet dus dat de stroom harder gaat er meer door de kraan heen gaat, dit gaat uiteraard ook op in het verkeer wel zo veilig mogelijk bv door in je baan te blijven zoals in Amerika
Ook de maatregel van 100 km is echt belachelijk we worden hier in Nederland door de overheid gekleineerd door dit soort belachelijke maatregelen

Ron
Gert F. Dekker  |   | 
15-05-2007
 | 
07:53 uur
Zojuist weer op kantoor beland na een heleboel ondervonden drukte. Irritant gedrag van vooral personenwagens omdat men de auto als cocon gebruikt, als knusse huiskamer waarin het goed bellen en rommelen is. Anderen leggen hun ego bovenmate in hun rijgedrag. Links rijden want stel dat iemand je links passeert. En dat die anderen die een rechtsrijder alleen laten ionvoegen als die zich knipperend opzij werpt. Het gevolg is dat er 1 baan of zelfs 2 banen leeg blijven!Door al dat amateurisme ontstaat onnodig remmen en dus files. Ik moet wel zeggen dat ik als motorrijder wel geaccepteerd wordt. Vrijwel iedereen maakt ruimte om mij te laten passeren, ook, ja met name vrachtwagens. Ze zijn al zo breed en toch gaan ze vaak nog ietsje naar rechts zodat ik er (rustig) langs kan.
Tenslotte; als 30% van de blikjesrijders ook motorrijder werd, of scooterrijder voor mijn part, was het fileleed geheel voorbij!

Gert Dekker
Predikant-directeur Stichting Ruimzicht
Dirk Lammers  |   | 
15-05-2007
 | 
07:54 uur
Het is al te gemakkelijk om één oorzaak aan te wijzen als schuldige van ons huidige fileleed.
Vrachtwagens traag inhalen: klopt. Maar ze uitsluitend in kolonne de rechterbaan te laten bezetten is ook geen optie. Zie de problemen bij de op en afritten.
De werkelijke oplossing ligt toch echt bij u zelf. Zoek werk bij uw woonplek en als dat niet kan zoek een woonplek bij uw werk. En danwel op fietsafstand.
Maatregelen overheid : verhuissubsidie, afschaffen overdrachtbelasting bij aantoonbaar verhuizen richting werkplek. Woon-werkverkeer extra belasten is wellicht ook nog een extra maatregel. Kortom wegen verbreden helpt niet, openbaar vervoer goedkoper of gratis helpt ook een beetje, maar daarvoor is de infrastructuur niet ingericht.
Zelf er iets aan doen kan altijd!!!
heer Ad Dirken  |   | 
15-05-2007
 | 
08:20 uur
Eens met het artikel. Ook valt op dat met name tijdens de spits in elke auto maar 1 persoon zit. Car-poolen is nooit van de grond gekomen.
Knelpunten zitten meestal op plaatsen waar het verkeer een rivier over moet. Moerdijk bijv. levert al jaren grote problemen op. Wordt er wel efficiënt gewerkt. M.i. is het leggen van een 2e brug een goede oplossing.
Betalen moet de automobilist toch, dan maar liever aan iets dat ook echt een oplossing biedt.
Dirk CNAEPKENS  |   | 
15-05-2007
 | 
09:08 uur
Het vrachtverkeer als boosdoener aanduiden inzake mobiliteit getuigt van een kortzichtige aanpak daar het
nog niet eens 10% van de verkeersstroom uitmaakt.
Wel kan er van uit de overheid uit regels uitgevaardigd worden die verladers er toe verplichten goederen buiten de normale uren, vb 's avonds of 's nachts, te aanvaarden of te verzenden. De transportsector is hier
vragende partij, vermits een truck die in de file staat
ook niet rendabel is. Er is echter geen andere keus.
Wat mobiliteit betreft dienen we eens niet de 'fout'
bij een ander te zoeken, maar bij ons eigen te beginnen. Rijdt u elke ochtend alleen in uw personenwagen naar
uw werk ?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10