26 september 2007 -
Diversifiëren loont. Dat blijkt uit een onderzoek van strategisch adviesbureau Roland Berger. Bedrijven die nieuwe activiteiten toevoegen aan hun kernactiviteit, groeien harder dan bedrijven die focussen. De concurrentie neemt toe en de grenzen van kostenreductie zijn bereikt. Het onderzoek laat een nieuwe trend zien: bedrijven zijn in toenemende mate bereid om van de hoofdweg af te wijken en investeerders stimuleren dit ook.
25 september 2007 -
Mensen – vooral mannen - ontlenen status en bevrediging aan een baan, of die nu fulltime of parttime is. Dat blijkt uit onderzoek van wetenschappers uit Tilburg en Essex. Vrouwen zijn het gelukkigst als ze een deeltijdbaan hebben die hen in staat stelt om hun werk te combineren met een gezinsleven. Dit staat te lezen op Express.be.
25 september 2007 -
Sollicitatierondes worden steeds veel omvattender. Psychologische testen, rollenspellen, IQ-testen en assessments steeds normaler. U weet natuurlijk nooit precies wat u te wachten staat, maar met de volgende acht tips van executive coach Shale Paul stapt u ieder gesprek vol vertrouwen in.
25 september 2007 -
Twee op de vijf werkgevers is niet bereid de extra kosten van de kilometerheffing aan de werknemers te vergoeden als deze wordt ingevoerd. Dat blijkt uit onderzoek van Intomart GfK en BNR Nieuwsradio. Twee van de vijf ondernemers weten nog niet of ze de kilometerheffing gaan vergoeden. Een op de vijf werkgevers is daartoe wel bereid. De helft van de ondernemers geeft te kennen tegen de invoering van de heffing te zijn, 38 procent is voorstander.
24 september 2007 -
Informaticagevaren moeten door het absolute topmanagement behandeld worden. De problemen zijn immers veel te belangrijk om ze over te laten aan de informatica-afdeling. Dat is de conclusie van een rapport van het marktonderzoek Gartner, zo meldt Express.be. Volgens de onderzoekers zijn nog teveel bedrijven niet voldoende uitgerust of voorbereid om dergelijke risico's te controleren.
24 september 2007 -
Er wordt steeds meer geklaagd over communicatiebureaus: zij zouden te duur zijn, te weinig professioneel en te weinig vernieuwend. Sommige grote bureaus, zoals Hill & Knowlton, rekenen inderdaad hoge tarieven van 300 à 400 euro per uur; een meer gemiddeld uurtarief voor advisering is 150 euro. Volgens Jeroen van Seeters van Hill & Knowlton wordt strategisch advies en goede uitvoering echter wel op waarde geschat, en goed betaald.
24 september 2007 -
Trouwe klanten zijn de fundamenten van een goede onderneming en de redding in slechte. Klantentrouw is dus iets om continu aan te werken. Niets is zo grillig als een klant immers en uw concurrenten nemen ze maar al te graag van u over. Koester uw nieuwe en bestaande klanten daarom met de volgende tips.
24 september 2007 -
De meeste Amerikaanse ondernemingen verwarren managementtraining met leiderschapsontwikkeling. Om het tekort aan goede managers op te vullen, smijten ze daarom maar een lading geld tegen leiderschapontwikkelingsprogramma’s aan. Dit blijkt uit onderzoek van Bersin & Associates.
24 september 2007 -
Er zijn veel initiatieven ontplooid om meer meisjes en vrouwen bij de ict te betrekken. Toch lijkt het alsof er weinig resultaat is. Volgens Antoinette Taillie van het VHTO, de organisatie die veel van de initiatieven organiseerde, is dat onjuist. Het vereist alleen geduld om het ict-imago te verbeteren en een cultuuromslag te bereiken.
21 september 2007 -
De baan van 'chief executive officer' is er de afgelopen jaren niet eenvoudiger op geworden. De vrijblijvendheid is weg, het moment van afrekenen komt steeds sneller. Als manager bent u vooral bezig om anderen hun werk beter te laten doen. Uw succes kan dus alleen maar worden afgemeten aan het succes van de mensen die u aanstuurt. Welke vaardigheden moet de moderne CEO hebben? Essentiële vaardigheden voor de manager van de 21ste eeuw.
21 september 2007 -
In New York is 43 procent van de werknemers immigrant, in Londen 33. Hebben bedrijven voordeel bij een door raciale diversiteit gekenmerkt werknemersbestand? Scott Page, professor aan de Universiteit van Michigan en auteur van het boek 'The Difference', meent van wel, meldt Express.be. Maar de voordelen komen niet zozeer uit de verschillende raciale en religieuze achtergronden, maar eerder in de cognitieve diversiteit, de andere kennis en trainingsachtergrond van de werknemers.
21 september 2007 -
Brengt virale marketing de boodschap naar de massa? Jupiter Research stelt terecht deze vraag want ondanks het succes van YouTube, MySpace en aanverwanten slagen de meeste virale marketing campagnes er niet in een valabel publiek te bereiken.
21 september 2007 -
Managers zijn er in alle soorten en maten, hebben allemaal hun eigen kenmerken en hun eigen visie op het leiden van een onderneming en het personeel dat daarbij hoort. Niks mis mee, maar probeer de volgende managementblunders te voorkomen.
21 september 2007 -
Personeel blijkt verantwoordelijk voor de grootste beveilingsproblemen op het netwerk van bedrijven. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van het Computer Security Institute. Steeds meer medewerkers zetten porno op een bedrijfs-pc, gebruiken er illegale software op en misbruiken hun e-mail. 59 procent van de ondervraagde bedrijven werd het afgelopen jaar geconfronteerd met dit soort misbruik.