zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Imago en cultuur oorzaak tekort aan ICT-vrouwen

24 september 2007 - Er zijn veel initiatieven ontplooid om meer meisjes en vrouwen bij de ict te betrekken. Toch lijkt het alsof er weinig resultaat is. Volgens Antoinette Taillie van het VHTO, de organisatie die veel van de initiatieven organiseerde, is dat onjuist. Het vereist alleen geduld om het ict-imago te verbeteren en een cultuuromslag te bereiken.

Toename


Het beeld dat alle initiatieven om meisjes en vrouwen te betrekken bij de ict-sector weinig succesvol zijn, is volgens Antoinette Taillie onjuist. De projectmanager bij de VHTO, het landelijke expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek, vindt het te vroeg om te oordelen. "We zien wel degelijk een toename van meisjes bij opleidingen op het snijvlak van ict en andere disciplines. Na afloop zijn het juist de meisjes die als eerste worden weggeplukt door de werkgevers." 

Imagoverbetering
Een van de initiatieven van de VHTO is Ict-Ster, dat werd opgezet in samenwerking met vijftien partners uit het onderwijs, bedrijfsleven, beroepsverenigingen en kenniscentra. Sinds 2005 zijn binnen Ict-Ster talloze activiteiten opgezet om meiden te interesseren in het vak en te helpen bij het kiezen van opleiding en baan. Taillie is overtuigd dat de initiatieven succesvol kunnen zijn, maar dat er wel een imagoverbetering en cultuuromslag nodig is. "In Nederland is het voor meisjes not done om te kiezen voor techniek of informatica. Jongens houden zich met techniek bezig en meisjes zouden dat niet kunnen. Als meisjes op de middelbare school een natuurprofiel kiezen, wordt hen gevraagd of ze daar wel zeker van zijn." 

Herintreders

Naast het voortgezet en hoger onderwijs richt de VHTO zich op herintredende vrouwen, de overheid en het bedrijfsleven. Zo verzorgt de organisatie een oriëntatietraject voor herintreedsters en adviseert de overheid over meisjes en vrouwen in de ict. Voor ict-bedrijven heeft Taillie nog een tip: "Laat weten dat je vrouwen binnen je organisatie wilt hebben en zorg dat die boodschap bij de doelgroep aankomt. Het zou zonde zijn om het vrouwelijk arbeidspotentieel onbenut te laten."


Bron: Computable
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mannelijke ict’ers hebben verkeerd beeld van vrouwelijke collega’s
 CIO moet uitdaging en cultuur promoten
 Tien tips om ict'ers te behouden
 Zeven tips om leiding te geven aan technisch specialisten
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10