zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips om klanten aan u te binden

24 september 2007 - Trouwe klanten zijn de fundamenten van een goede onderneming en de redding in slechte. Klantentrouw is dus iets om continu aan te werken. Niets is zo grillig als een klant immers en uw concurrenten nemen ze maar al te graag van u over. Koester uw nieuwe en bestaande klanten daarom met de volgende tips.

1. Wees altijd eerlijk


Vertrouwen is een belangrijke voorwaarde voor klantloyaliteit. Zorg dat uw klanten u nooit betrappen op een leugen. Is vertrouwen eenmaal geschaad, dan krijgt u het nooit volledig terug.

2. Overtref verwachtingen
Loyaliteit heeft alles te maken met positieve emoties. Verras uw klant daarom eens met extra service of een leuk voordeel. Dit valt op, roept een (positieve) reactie op en dat is precies wat mensen bijblijft, veel meer dan een continue goede service (al moet u die natuurlijk ook bieden).

3. Speel in op behoeften
Uw klant moet het gevoel hebben dat u hem of haar begrijpt. Speel daarom in op de behoeften van uw klanten, liefst nog voordat ze die zelf hebben opgemerkt.

4. Stimuleer klantgeïnitieerd contact
Het betrekken van klanten bij uw bedrijf en procedures zorgt ervoor dat zij zich gewaardeerd en erkend voelen. Bovendien biedt dit inzicht in mogelijke problemen en de kans die tijdig op te lossen. Verder ontstaat er een beter beeld van de klantbehoeften, waarop vervolgens kan worden ingespeeld met een beter passend product- en dienstenaanbod.

5. Behandel klanten zoals u zelf behandeld wilt worden
Verplaats u in de leefwereld van de klant. Ga na hoe u zelf graag behandeld wilt worden en pas die behandeling toe op uw klanten.

6. Details maken het verschil
Klanten blijken erg gevoelig voor kleinigheden als het onthouden van een naam of een welgemeend excuus.

7. De klant heeft altijd gelijk
Zelfs wanneer de klant ongelijk heeft, moet u proberen genoeg flexibiliteit te tonen en altijd het belang van het bedrijf voorop stellen. Het opstellen van een standaardlijst met opeenvolgende ‘goedmakertjes’ biedt u houvast.

8. Klantrelaties zijn dynamisch, ontwikkel mee
Klantrelaties moeten, net als relaties met vrienden of collega’s, groeien. Suspects, prospects, eerste aankopers, herhalingsaankopers, vaste klanten en topklanten worden echter veel te vaak precies hetzelfde behandeld. Bied de beste klanten dat beetje extra service en zorg ervoor dat de front-office op de hoogte is van de ‘status’ van bepaalde klanten.

9. Stimuleer mond-tot-mond reclame
Loyale klanten zijn eerder geneigd het bedrijf aan te bevelen bij anderen. Zorg ervoor dat u dit extra aantrekkelijk maakt, bijvoorbeeld met speciale ‘voor een vriend’ aanbiedingen. Spreek vervolgens uw waardering voor hun moeite uit naar uw promotors middels een bedankbriefje of een persoonlijk telefoontje.

10. Overweeg een loyaliteitsprogramma
Klanten hebben meer redenen om klant te blijven als ze daar een beloning voor krijgen. Zorg er wel voor dat het programma ook niet meer kost dan het u oplevert.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien tips voor een betere klantenservice
 Tien manieren om uw klanten tevreden te houden
 Tevreden klant is niet perse trouw
 Trouwe klanten, gezonde groei
 
 
reacties
 
BMW Janssen  |   | 
24-09-2007
 | 
19:55 uur
Normaal geef ik niet snel een reactie, maar deze kon toch niet uitblijven.

Hoe hou je klanten tevreden en dus loyaal.

MEER doen en MINDER beloven.
m.a.w. beloof niet iets dat u niet kunt nakomen.
Bijvoorbeeld door te vergeten dat er nog een aantal andere afdelingen en of diciplines dienen te worden opgeschakeld. En die afdelingen ondersteunen niet altijd uw plannen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10